  • 1. Data: 2017-06-30 15:19:03
    Temat: Kupa przestrodze...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Miałem wykluczyć słowa na q -- więc nie q przestrodze, a kupa... ;)
    Post mój dedykuję [to moja sprawa komu] ludziom dobrej woli...

    Kupiłem notebook 08 lutego -- przerzucam to i owo z sypiącego
    się T7300... Nic nadzwyczajnego...

    W trakcie kopiowania złapałam nieczytelne (czytelne tylko do połowy) zdjęcie...
    Wrzuciłem dysk z T7300 (nazwę go SM5K) pod HDtune i wielokrotnie znalazłem
    czerwony kwadracik w tym samym miejscu, zatem wrzuciłem ów dysk pod inne
    testery i stwierdziłem, że zdjęcia już nie odzyskam... [cennego ;) -- była
    to fotka wykonana Monsterem z jakiejś gaerii i przedstawiająca jakiś badziew]

    SM5K postanowiłem przelecieć programem Seagate, ale wcześniej zapragnąłem
    poczynić kopię tegoż dysku na dysku niemal identycznym, któremu nadam imię
    SM5T, a który gościł na T7300 przed laty...

    Na SM5T było to i owo, więc wrzuciłem do T7300 dysk BW2T, który też
    kiedyś gościł na T7300 i na którym pozostały strzępy z minionych dni...

    Po sporych manipulacjach udało się odpalenie T7300 z BW2T tak, że miałem
    i ~TC, i chodzące Paragony, i (rzecz jasna) niemal cały ;) i niemal
    stabilny ;) WXP -- drobne ;) braki mi nie przeszkadzają...

    Na BW2T wygospodarowałem miejsce i wrzuciłem tam Paragonem partycje z SM5T,
    po czym sprawdziłem poprawność kopiowania bajt po bajcie za pomocą TC...

    TC nie był stabilny, więc początkowo zamierzałem w ogóle tej weryfikacji
    zaniechać, ale nie zaniechałem... Po jakimś czasie TC stał się nieużyteczny
    zbyt mocno, ;) ale zanim do tego doszło, wykazał błąd w skopiowanym pliku.

    Błąd powstał pomimo kopiowania z weryfikacją!!!

    Co uległo popsuciu? O ironio -- skompresowane obrazki partycji. :)

    -=-

    - T7300 sypie się
    - popsute mikrowyłączniki
    (klawisz myszki i włącznik laptopa)
    - matryca jest zalana wodą :)
    - i niekoniecznie chce świecić
    - klawiatura nieco ;) sypie się
    - gniazdo zasilające jest wyrwane
    i kontaktuje z płytą na styk :)
    (brak mi i cierpliwości do rozkręcannia
    dziesiątków wkrętów, i wzroku)
    - połączenia USB wtyczek przewodów
    i gniazd dysków są niezbyt ;) stabilne
    - T7300 pracuje na niezbyt pewnym WXP
    (odgrzebanym ze śmieci, wcześniej uznanym za wadliwy)
    - T7300 ciągnie maraz 3 dyski, z tego 2 po USB,
    z tego tylko jeden z dwóch gniazd naraz przewodem Y

    Aby pokopiować i posprawdzać, musiałem sporo poprzesuwać partycjami,
    wiele z nich skasować, parę odkasować (jak wyżej napisałem, obecnie
    T7300 pracuje na partycji odkasowanej ze śmieci -- bo taka była
    w najlepszym stanie a ewentualne poprawne trzeba by wkopiować
    z SM5K, co zajęłoby czas) i odtworzyć (w celach weryfikacyjnych)
    ze skompresowanych obrazków oraz poszaleć TC... Musiałem nawet
    powiększyć (w czasie przesuwania partycji i weryfikowania za
    pomocą TC) partycję ze SWAPem oraz powiększyć sam SWAP...
    (bez restartu)

    Niemal wszystko przebiegało bezproblemowo (jeśli nie liczyć
    utraty ~TC -- zastąpiłem go innym) poza kopiowaniem partycji,
    choć zleciłem (jak zwykle) kopiowanie z weryfikacją...

    -=-

    Właśnie tak wygląda (od wielu lat) świat widziany przeze mnie:

    - zapis na HDD nie jest pewny
    (fotka z galerii była kiedyś czytelna)
    - kopiowanie (mimo weryfikacji) dodało błąd
    - operacje na partycjach (kopiowanie, kasowanie,
    przesuwanie, zmiana rozmiarów itp.) są bezpieczne
    (błąd powstał na pliku, ale sama partycja nie jest zepsuta)

    Niemal wszystkie operacje z partycjami wykonane zostały pod WXP,
    gdy TC (w wielu odsłonach) weryfikował... Tylko jednej operacji
    (na partycji) tak nie zdołałem uczynić -- więc przeprowadziłem
    ją spod DOSa. :)

    -=-

    Teraz ciekawostka... Bezbłędny Paragon pokazał aktywną
    partycję wewnątrz partycji rozszerzonej -- mam snap. :)

    -=-

    Chyba na początku 2011 kupiłem dwa SM5. Jeden popsuł się jeszcze
    w czasie gwarancji, na drugim błąd znalazłem teraz. Nie winię
    producenta -- ani laptop nie był stabilny, ani (IMO) dyski nie
    są pewne a Seagate daje fajny soft naprawczy. :)

    Piszę q przestrodze -- warto mieć kopie. :)
    [lance i dzidy -- także, ale przede wszystkim kopie...]
    Ja raczej ;) mam -- nawet owe fatalne zdjęcie prawdopodobnie ma swą kopię. :)

    -=-

    Teraz czas na:
    - weryfikację (i ewentualną naprawę) uwolnionego SM5T
    - wrzucenie tam zawartości zbłądzonego SM5K
    - naprawę SM5K
    - wrzucenie na SM5K zawartości PT3O
    - i wstawienie SM5K do Kiciusia
    - a SM5T -- do T7300

    Zwolnią się dwa dyski -- PT3O (320 GB Toshiby w obudowie Platinum)
    i BW2T (250 GB błękitnego WDC, który pierwotnie był w T7300)...

    Ogólnie (choć pobłądziły) jestem zadowolony z dwóch dysków
    Seagate Momentus o pojemności 500 GB, chodzących na 7200 rpm
    i zabezpieczonych przed skutkami upadków. :)

  • 2. Data: 2017-06-30 16:10:22
    Temat: Re: Kupa przestrodze...
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 30 Jun 2017 15:19:03 +0200
    doszła do mnie wiadomość <oj5j41$uai$1@node1.news.atman.pl>
    od "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> :

> [...]
    >to fotka wykonana Monsterem z jakiejś gaerii i przedstawiająca jakiś badziew]

    Trzeba było ten dysk za pomocą MHDD przeskanować(ustawiona opcja REMAP
    na ON), on potrafi wymusić na dysku reallokację uszkodzonego
    sektora(HDTune tego nie zrobi).
    Victoria i SpinRite też potrafią zrobić reallokację z odzyskiem
    zawartości sektora.
    Może dzięki temu to zdjęcie byś odzyskał.
    Ale to trzeba robić na SPRAWNYM sprzęcie.
    --
    Całujmy wszyscy dupę Henryka.
    http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,1546

  • 3. Data: 2017-07-01 01:56:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" 7...@4...com

    > Trzeba było ten dysk za pomocą MHDD przeskanować(ustawiona opcja REMAP
    > na ON), on potrafi wymusić na dysku reallokację uszkodzonego
    > sektora(HDTune tego nie zrobi).

    Ale jest szybki i jest pod ręką.
    Chcę to naprawić softem od Seagate.
    Kiedyś tak naprawiłem SM5T.

    > Victoria i SpinRite też potrafią zrobić reallokację
    > z odzyskiem zawartości sektora.

    Tego padniętego raczej już nic nie ruszy. :)

    > Może dzięki temu to zdjęcie byś odzyskał.

    Ale to zwykły śmieć. :)
    Ponadto -- zapewne jest skopiowany w co najmniej dwóch miejscach.

    > Ale to trzeba robić na SPRAWNYM sprzęcie.

    Jest sprawny, ;) nawet więcej -- sprawny_inaczej. ;)
    Lekkie trącenie we wtyczkę zasilacza -- brak zasilania. :)
    Na szczęście notebook ma akumulator, ale na nieszczęście
    -- energii wystarczy tylko na kilkadziesiąt sekund. :)

    Gorzej ze stykami USB -- tu lekkie trącenie da fatalny pad. :)

    Teraz kopiuje się SM5K na SM5T. Celowo kopiuję tak,
    by w razie awarii stracić kopię -- lubię hazard. ;)
    (wiem, że w razie padu nie jest źle a czas na
    ubezpieczenie przeciwpadowe jest dla mnie ważny)

    500 GB po USB2 zajmie sporo czasu. :)
    Szybkość -- około 20 MB/s...
    Na oko 7 godzin kopiowania, tyleż weryfikowania
    zapisu a do tego sprawdzanie powierzchni...

    -=-

    Soft od Seagate widzi dysk podpięty obudową od PT3O, ale
    nie widzi podpiętego inną obudową -- na oko identyczną. :)

    -=-

    Może kiedyś wypróbuję programy wymienione przez
    Ciebie -- zapewne wtedy, gdy program od Seagate
    nie poradzi sobie. Tak czy siak -- dzięki za info.

    -=-

    T7300 może obdarzę 4 GB RAMek i odpalę jakiś nowsze (niż WXP)
    systemy, o ile zdołam jakoś ponaprawiać mechaniczne uszkodzenia.

  • 4. Data: 2017-07-01 14:30:01
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" oj6okb$mbh$...@n...news.atman.pl

    > 500 GB po USB2 zajmie sporo czasu. :)
    > Szybkość -- około 20 MB/s...
    > Na oko 7 godzin kopiowania, tyleż weryfikowania
    > zapisu a do tego sprawdzanie powierzchni...

    Bydle ;) zatrzymało się i poprosiło o ręczną
    interwencję -- czas stracony... Zapewne to
    zatrzymanie dotyczy tego padniętego sektora.
    (błąd dotyczy tego właśnie dysku)

> [...]

    > T7300 może obdarzę 4 GB RAMek i odpalę jakiś nowsze (niż WXP)
    > systemy, o ile zdołam jakoś ponaprawiać mechaniczne uszkodzenia.

    BTW... T7300 ma w dwóch miejscach pękniętą obudowę -- chyba
    efekt niewłaściwego trzymania lapka w czasie przenoszenia.

  • 5. Data: 2017-07-01 14:44:10
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 1 Jul 2017 01:56:44 +0200
    doszła do mnie wiadomość <oj6okb$mbh$2@node2.news.atman.pl>
    od "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> :

    >Gorzej ze stykami USB -- tu lekkie trącenie da fatalny pad. :)

    Ja jestem zdania, że twórcy standardu wtyczek/gniazd usb powinni już
    dawno siedzieć w pierdlu(za zbrodnie przeciwko ludzkości).
    W tym pierdlu wszystko powinno być oparte o ich patenty, buzały na
    USB, lampy USB, golarki USB, nawet dupy powinni podcierać wiązką kabli
    USB pomieszaną z pendrajwami.
    --
    chłop z chłopem spać będzie, baba z babą,
    wilki latać będą, bociany pływać,

  • 6. Data: 2017-07-01 14:54:13
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 1 Jul 2017 14:30:01 +0200
    doszła do mnie wiadomość <oj84k9$feu$2@node1.news.atman.pl>
> [...]
    >
    >Bydle ;) zatrzymało się i poprosiło o ręczną
    >interwencję -- czas stracony... Zapewne to
    >zatrzymanie dotyczy tego padniętego sektora.

    A mówiłem, potraktuj go najpierw MHDD czy Viktorią for Windows.
    Przeallokuje i po sprawie.

  • 7. Data: 2017-07-02 01:50:49
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" k...@4...com

    > A mówiłem, potraktuj go najpierw MHDD czy Viktorią for Windows.
    > Przeallokuje i po sprawie.

    Właśnie przed relokacją chcę go skopiować. :)
    Na razie kopiuje się wytrwale. ;)
    IMO jest już po połowie.

    Co jakiś czas zerkam. :)

    Poniekąd dobrze stało się, że zatrzymał się,
    bo mógł podejść do kopiowania z zimną krwią. ;)
    Z doświadczenia wiem, że sypiące się dyski warto
    chłodzić w czasie awaryjnego kopiowania.

    > --
    > chłop z chłopem spać będzie, baba z babą,
    > wilki latać będą, bociany pływać,
    > słońce wzejdzie na zachodzie, a zajdzie na wschodzie!

    A za kołem podbiegunowym nie wzejdzie. ;)

  • 8. Data: 2017-07-02 02:14:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" 2...@4...com

> [...]
    > W tym pierdlu wszystko powinno być oparte o ich patenty, buzały na
    > USB, lampy USB, golarki USB, nawet dupy powinni podcierać wiązką kabli

    Przed USB szeregowym był RS. :) Skok tedy ogromny!!! USB1 dawał aż 1 MB/s!
    Ethernet 10 Mb/s dawał na RG58 100 kB/s -- chyba szybkość dyskietki. :)
    RG58 to antena do CBRadia. :) (TV ma 75 ohm, CBR ma 50 ohm)

    Ciekawe, jak sprawuje się USB-C -- mam w notebooku, ale tylko w nim.
    Nawet przewodu nie mam.

    W obu laptopach mam CDRW -- ale nie mam jak włożyć tam HDD. :)
    Adaptery IMO są zbyt drogie.

    W T7300 mogę mieć eSATA via ExpressCard,
    ale tylko jedno i raczej niezbyt szybkie.

    -=-

    - dlaczego SCSI nie zawitał pod strzechy?
    - dlaczego nie rozwijają się szybkie łącza 802.11 ac?
    - dlaczego inne są przewody USB2 do dysków a inne do smartfonów?
    - dlaczego obok HDMI jest mikroHDMI i miniHDMI?
    - dlaczego laptopy niekoniecznie mają eSATA?
    - dlaczego eSATA z zasilaniem nie zabił USB?
    - dlaczego HDD wymagają kilku napięć, zamiast jednego, ale rozsądnego?
    - dlaczego CPU mają w sobie GPU, skoro są dedykowane GPU?

  • 9. Data: 2017-07-02 10:57:38
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > "Olaf Frikiov Skiorvensen" 2...@4...com

    > Przed USB szeregowym był RS. :) Skok tedy ogromny!!! USB1 dawał aż 1 MB/s!
    > Ethernet 10 Mb/s dawał na RG58 100 kB/s -- chyba szybkość dyskietki. :)

    Skąd Ty taką prędkość wytrzasnąłeś?
    Podziel sobie 10Mb na ramki.

    Przypomnij sobie jeszcze stacje bezdyskowe i Win 3.11 instalowany z
    opcją /n.

    > RG58 to antena do CBRadia. :) (TV ma 75 ohm, CBR ma 50 ohm)

    Mylisz pojęia.

    RG58 to medium, takie samo, jak przykładowo kabel kat. 5e.
    A kablem można puścić różne sygnały, można też nim zasilić lamkę w
    akwarium ;)

    > Ciekawe, jak sprawuje się USB-C -- mam w notebooku, ale tylko w nim.
    > Nawet przewodu nie mam.

    Zwykły USB 3.1 w innym opakowaniu.

    > W obu laptopach mam CDRW -- ale nie mam jak włożyć tam HDD. :)
    > Adaptery IMO są zbyt drogie.

    Kilkadziesiąt zł. za niezły sprzęt.
    Chyba, że nietypowy laptok, wtedy nie dedykowany adapter, tylko
    uniwersalny. Chyba nawet jeszcze tańszy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2017-07-02 13:54:51
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Adam" ojaci3$85p$...@u...news.interia.pl

    > Skąd Ty taką prędkość wytrzasnąłeś?

    Z kilkuletniej praktyki.
    (przede wszystkim, ale nie tylko: Fizyka,
    Ekonomia, Pedagogika -- UWfwB lub UwB)

    > Mylisz pojęia.

    Nie mylę, lecz skracam wypowiedź. Przykładowo:

    - miałem w domu telefon
    zamiast
    - miałem w domu abonencką linię telefoniczną

    > RG58 to medium, takie samo, jak przykładowo kabel kat. 5e.
    > A kablem można puścić różne sygnały, można też nim zasilić lamkę w akwarium ;)

    Może i mylę ;) -- taki sam przewód stosowano do ethernetu
    i do tego radia (do CB był tańszy, więc takiego używałem)
    jako antenowego. Chodzi o koncentryczność i 50 ohm impedancji falowej.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kabel_koncentryczny

    Telewizyjna antena to 75 ohm.
    (i CATV, czyli tak zwana kablówka, i DVB-T, i dawna naziemna
    analogowa... -- wiem, bo też praktykowałem, choć mniej)

    > Zwykły USB 3.1 w innym opakowaniu.

    Czy jest stabilny? -- chodzi właśnie o obudowę.

    > Kilkadziesiąt zł. za niezły sprzęt.

    Za kilkadziesiąt pln można kupić dysk. :)

    > Chyba, że nietypowy laptok, wtedy nie dedykowany adapter, tylko uniwersalny. Chyba
    nawet jeszcze tańszy.

    Tam nic nie ma ciekawego -- skąd cena całego dysku?!