  • 11. Data: 2019-06-21 11:06:46
    Temat: Re: Bateria podtrzymania BIOSu
    Od: Bytomir Szimoza <b...@g...com>

    użytkownik Artur Stachura napisał:

    > Daawno temu, za czasów procków 286 i 386, na płycie głównej był
    > wlutowany akumulatorek, a gdy padał

    Jak padł to pół biedy, wylewał i żarł ścieżki.

  • 12. Data: 2019-06-21 11:19:59
    Od: mirekc <m...@i...pl>

    W dniu 20.06.2019 o 21:18, PeJot pisze:
    > Niby dlaczego BIOS będzie lepiej trzymany na 2xR6? Większa wydajność
    > prądowa niż CR2032 ?

    Oczywiście, że wydajność prądowa 2xR6 jest większa i to bardzo znacznie,
    niż CR2032. Te pierwsze mogą chwilowo dostarczyć nawet kilka amperów.
    Ale nie dlatego BIOS może być lepiej trzymany.

    Chipy z BIOS-em potrafią się degradować po latach w taki sposób, że
    pobierają większy prąd z baterii. To z kolei powoduje szybsze zużycie
    baterii, a że dodatkowo takie chipy stają się bardziej wrażliwe na
    spadek napięcia, dlatego gubią ustawienia. ,,Paluszki" mają o wiele
    większą pojemność, a prąd pobierany przez układ nie jest dla nich żadnym
    obciążeniem. Dlatego ten ,,patent" ma szanse przedłużyć żywotność płyty
    na następne kilka(naście) lat.

    To prawie nic nie kosztuje, dlaczego nie spróbować? Na pewno jest to
    bezpieczniejsze dla płyty niż podłączanie baterii o wyższym napięciu.

  • 13. Data: 2019-06-21 12:08:22
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Słyszałem taką legendę, że w pałacu kultury był RIAD czy może odra - i obok komputera
    na ścianie wisiał harmonogram wymiany elementów. Dość drogie to było (tak jak
    regularne naprawy główne tramwajów), ale dzięki temu komputer się nie psuł.
    Planowa wymiana baterii raz na pół roku to problem?
    Jakby codziennie trzeba było nową, to bym jeszcze zrozumiał.
    I co to w ogóle za stareńka płyta?
    Chyba że w konsumenckich PC-tach jest inaczej, ale w przemysłowych komputerach 3,5",
    których używamy już od 2002, bateria podtrzymuje jedynie RTC, wszystkie zaś
    ustawienia parametrów BIOS-setup zapisywane są do flasha i gdy pada bateria, to
    jedynym efektem jest wskazanie czasu z początku wieku.

  • 14. Data: 2019-06-21 13:27:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-06-21, Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:
> [...]
    jak regularne naprawy główne tramwajów), ale dzięki temu komputer się nie psuł.
    > Planowa wymiana baterii raz na pół roku to problem?

    Podług logiki absolutnej - nie. Ale jak uświadomisz sobie, że normalnie
    takie baterie trzymają te min. 5 lat*, to wyobrażam sobie, że rzecz może
    ociupinę irytować.

    *) dwa miesiące temu wymieniłem po raz pierwszy w Delu Optiplexie z
    2006.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2019-06-21 14:21:27
    Od: PeJot <P...@s...adres.nigdzie.pl>

    W dniu 2019-06-21 o 11:19, mirekc pisze:

> [...]
    >
    > To prawie nic nie kosztuje, dlaczego nie spróbować? Na pewno jest to
    > bezpieczniejsze dla płyty niż podłączanie baterii o wyższym napięciu.

    OK, przyjmuję, ale w koncepcji 2xR6 martwi mnie napięcie. Na początku
    jest 1.5x, ale przypominam że przy 3.05 V BIOS rozsypuje się. Spróbować
    można, koszt żaden, chociaż bateria litowa 3.6V 1.x Ah kosztuje 10-15
    złotych.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 16. Data: 2019-06-21 14:31:51
    Od: PeJot <P...@s...adres.nigdzie.pl>

    > Planowa wymiana baterii raz na pół roku to problem?

    Dla mnie to żaden problem, ale ja nie jestem jedynym użytkownikiem tego
    PC i nie zawsze jestem na miejscu.

    > I co to w ogóle za stareńka płyta?

    Asus P5q Deluxe LGA775, zupełnie wystarczająca do tego co ma robić.

> [...]
    ustawienia parametrów BIOS-setup zapisywane są do flasha i gdy pada bateria, to
    jedynym efektem jest wskazanie czasu z początku wieku.

    No niestety, po padzie BIOSU zwyczajnie pecet nie wstaje i już.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 17. Data: 2019-06-21 15:24:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Raczej lokalny tłumacz instrukcji tak przetłumaczył fragment mówiący
    > o konieczności wymiany płyty głównej. Żywotność tego lutowanego aku
    > miała być wystarczająca do upgrada'u do nowego sprzętu.

    Między producentem a użytkownikiem może wystąpić różnica zdań co
    do tego, kiedy należy przeprowadzić "upgrada'u do nowego sprzętu"
    (i wydać na to pieniądze).

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2019-06-21 22:24:47
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Fri, 21 Jun 2019 10:02:37 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:

    > Raczej lokalny tłumacz instrukcji tak przetłumaczył fragment mówiący
    > o konieczności wymiany płyty głównej. Żywotność tego lutowanego aku
    > miała być wystarczająca do upgrada'u do nowego sprzętu.

    Nie, to było w oryginalnej instrukcji do płyty głównej, gdzie były
    opisane wszystkie zworki i złącza. Nazywało się to jakoś "External
    battery"... Miały to wszystkie (albo prawie) płyty główne z tamtego
    czasu, z którymi się zetknąłem. Akumulatorek (chyba NiCd) wytrzymywał
    2-3 lata.

    --
    Artur Stachura

  • 19. Data: 2019-06-21 22:28:28
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Fri, 21 Jun 2019 02:06:46 -0700 (PDT), Bytomir Szimoza
    <b...@g...com> wrote:

    > Jak padł to pół biedy, wylewał i żarł ścieżki.

    I to pewnie był dodatkowy motyw do rezygnacji z takiego rozwiązania.

    --
    Artur Stachura

  • 20. Data: 2019-06-22 03:48:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-06-21, Artur Stachura <k...@p...onet.eu> wrote:

> [...]
    > battery"... Miały to wszystkie (albo prawie) płyty główne z tamtego
    > czasu, z którymi się zetknąłem. Akumulatorek (chyba NiCd) wytrzymywał

    Też kojarzę takie ustrojstwo i chyba nie tylko aż tak stare czasy jak 286/386,
    ale aż po okolice wypierania ISA przez PCI.

    https://pc-restorer.com/wp-content/uploads/2013/11/e
    xt-battery-connector2.jpg

    --
    Marcin