  • 41. Data: 2019-06-24 12:39:17
    Temat: Re: Bateria podtrzymania BIOSu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan Michal Jankowski napisał:

    >Czyli właśnie "znane od trzech lat". Ja z tego okresu pamiętam też
    >programowane kalkulatory TI. Miały one (niektóre) wymienną pamięć
    >programu. Kartą pamięci raczej bym tego nie nazwał -- toto miało
    >kształt i rozmiar kostki do gry, wtykało się ów wynalazek w dziurę
    >z klapką pod spodem. Co było w środku, tego nie wiem. Może EAROM,
    >może EEPROM, a może RAM z bateryjką. Coś mi się po głowie kołacze
    >pojemność 512 bajtów. A może nie bajtów, tylko wciskanych kolejno
    >klawiszy.

    Ale to chyba pozniejsze czasy, bo najpierw byly paski magnetyczne.

    RAM z bateryjka wymagal opanowania technologii CMOS, i to tez
    pozniejsze czasy,
    bo najpierw byly pamieci NMOS.

    J.

  • 42. Data: 2019-06-24 13:38:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >A jednak było trochę mikrokontrolerów w technologii EPROM. Z czasem

    No wlasnie one byly tak wirtualnie.
    Jak przychodzila chec kupna, to sie okazuje, ze nie ma gdzie, albo
    cena kosmiczna.

    >wręcz wycofywano się na ich rzecz z wersji PROM (OTP) -- struktury
    >EPROM zamykano w tani plastik zamiast obudowy z kwarcowym okienkiem.

    Tzn masz na mysli odwrotnie - ze wprowadzano OTP ?
    Owszem, wprowadzano.
    Czyli krzem w wersji UV Eprom byl, ale na obudowie oszczedzono.

    Ale przeciez zwykle EPROM UV nie byly drogie, wiec i ta obudowa nie
    byla droga ...

    >Teoretycznie jednorazowego użytku (jednorazowego programowania), ale
    >jak kto sprytny, to się skumał z jakimś dentystą i kasował rentgenem.
    >Natomiast wersji ROM (programowanych maską w produkcji!) długo
    >trzymała
    >się japońska firma OKI. Jeszcze w okolicach roku 2004 wysyłali mi
    >emisariuszy (z oddziału w Dortmundzie, nie z głównej siedziby), aby
    >przekonywali, że to wcale nie taki zły pomysł.

    Do czasu czestych upgrade oprogramowania to nie byl zly pomysl.
    A jak robisz urzadzenie bez internetu, i dziala dobrze, to po co
    upgrade :-)

    >W połowie lat dziewięćdziesiątych używaliśmy jakiegoś procesora,
    >który program miał w pamięci OTP. Ale było tam też trochę flasha
    >do przechowywania danych. Działał średnio, czasem przekłamywał.

    Raczej eeprom - flash niby podobny, ale kasuje sie w calosci, lub
    duzym sektorem.

    Osobna sprawa to czas dostepu - te e/epromy/flash byly dosc wolne - w
    szybkich prockach przepisywalo sie program do RAM.
    Ale byly tez wolniejsze procki, gdzie eprom wydalal.

    J.

  • 43. Data: 2019-06-24 14:27:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tzn masz na mysli odwrotnie - ze wprowadzano OTP ?
    > Owszem, wprowadzano.
    > Czyli krzem w wersji UV Eprom byl, ale na obudowie oszczedzono.

    Mam na myśli, że najpierw OTP i EPROM robiono równolegle, w innych
    technologiach. A potem już tylko EPROM, różnie pakowany.

    > Ale przeciez zwykle EPROM UV nie byly drogie, wiec i ta obudowa
    > nie byla droga ...

    Sporo droższa od plastiku. Poza tymwiększa, nie zawsze chciała się
    zmieścić w docelowym miniaturowym urządzeniu.

    > Do czasu czestych upgrade oprogramowania to nie byl zly pomysl.

    Logistycznie dość paskudna (dla producenta krzemu). Osobna produkcja
    dla każdego klienta. I jeszcze trzeba uważać, by przez pomyłkę nie
    wysłać zamówionej partii do konkurencji.

    > Raczej eeprom - flash niby podobny, ale kasuje sie w calosci, lub
    > duzym sektorem.

    Z tego co pamiętam, jednak flash. Chyba nawet mam gdzieś jeszcze
    trochę tych procesorów. A może nawet PDF do nich. Poszukam.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2019-06-24 14:28:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale to chyba pozniejsze czasy, bo najpierw byly paski magnetyczne.
    >
    > RAM z bateryjka wymagal opanowania technologii CMOS, i to tez
    > pozniejsze czasy, bo najpierw byly pamieci NMOS.

    Końcówka lat siedemdziesiątych. A kalkulatory przenośnie, średnio by
    tam czytnik magnetyczny pasował. Papierowe karty z paskiem widziałem,
    ale w większych urządzeniach.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2019-06-24 14:56:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Końcówka lat siedemdziesiątych. A kalkulatory przenośnie, średnio by
    >tam czytnik magnetyczny pasował. Papierowe karty z paskiem widziałem,
    >ale w większych urządzeniach.

    Byly
    https://en.wikipedia.org/wiki/TI-59_/_TI-58
    https://www.youtube.com/watch?v=Lay9PY4bdkM

    Co ciekawe - wiki cos pisze o C jak "Constant memory" ... ciekawe jak
    zrobili.
    I o modulach ROM.

    https://www.ti59.com/30years.htm

    HP mial podobne
    https://en.wikipedia.org/wiki/HP-67/-97
    https://www.youtube.com/watch?v=J-89WePbpZc

    J.

  • 46. Data: 2019-06-25 22:17:54
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 24.06.2019 o 14:56, J.F. pisze:

    > Co ciekawe - wiki cos pisze o  C jak "Constant memory" ... ciekawe jak
> [...]

    Chronologii TI nie znam, HP miał pamięć CMOS z podtrzymaniem bateryjnym
    w HP-25C w 1976. A pierwszy model na karty magnetyczne to HP-65 z 1974 roku.
    https://en.wikipedia.org/wiki/HP-65

    Wydajemisie, że zapamiętywanie programów odbywało się li i jedynie na
    kartach magnetycznych. Moduły z pamięcią ROM służyły tylko do
    uruchamiania gotowych programów (bibliotek).

    MJ

  • 47. Data: 2019-06-26 06:11:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 25 Jun 2019 22:17:54 +0200, Michal Jankowski napisał(a):

    > Chronologii TI nie znam, HP miał pamięć CMOS z podtrzymaniem bateryjnym
    > w HP-25C w 1976. A pierwszy model na karty magnetyczne to HP-65 z 1974 roku.
    > https://en.wikipedia.org/wiki/HP-65

    A to byla osobna bateryjka ?
    Bo cos mi sie kojarzy, ze w HP nawet wyjecie baterii nie kasowalo ..

    > Wydajemisie, że zapamiętywanie programów odbywało się li i jedynie na
    > kartach magnetycznych. Moduły z pamięcią ROM służyły tylko do
    > uruchamiania gotowych programów (bibliotek).

    Bardzo mozliwe.

    A swoja droga - na jakim ukladzie scalonym oni te kalkulatory zrobili?
    Wiki sugeruje jakis wlasny ... Intel dal dobry przyklad, czy uP to
    byla nowa sciezka rozwojowa ?

    J.

  • 48. Data: 2019-07-03 17:18:45
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2019-06-20 o 14:51, PeJot pisze:

    /.../

    Swap CR2032 - 2xR6 zrobiony, ciekawe jak długo BIOS pożyje.

    Swoją drogą widzę że temat rozsypywania się BIOSU w starszych płytach
    nie jest jakimś ewenementem. Co tak właściwie potrzeba aby zaprogramować
    nowe kości ? Chipy, wsad *.ROM ze strony producenta płyty i programator ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 49. Data: 2019-07-03 19:09:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup
    >Swoją drogą widzę że temat rozsypywania się BIOSU w starszych płytach
    >nie jest jakimś ewenementem.

    Zawartosci BIOS ? Jak stare ?

    >Co tak właściwie potrzeba aby zaprogramować nowe kości ? Chipy, wsad
    >*.ROM ze strony producenta płyty i programator ?

    Dawno, dawno temu, to owszem - eprom, programator, plik - i powinno
    wystarczyc.

    Ale przeciez plyty od dawna maja pamiec Flash dla bios -
    pamieci pewnie nie trzeba wymieniac, bo jeszcze da rade,
    Wystarczy tylko zaprogramowac ... a pamiec wlutowana w plyte.
    Jesli plyta nie startuje, to pewnie da sie przez jakiegos JTAGa
    zapisac, ale to juz indywidualne rozwiazanie.

    A z plikiem tez moze byc problem, bo np nie ma pliku ROM, jest
    program, wystarczy zgrac na dyskietke i uruchomic.

    Ha, ha - na dyskietke :-P

    J.