  • 1. Data: 2010-08-13 10:40:34
    Temat: Bicie monet
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Taka sobie monetka
    http://deser.pl/deser/1,97052,8243014,Zlota_moneta_s
    przed_ponad_2_tys__lat__Najciezsza_i.html

    Ale mnie nagle zastanowilo ... z czego oni robili matryce w
    starozytnosci i jak ?

    Na stal chyba za wczesnie, wiec zostaje braz, ale nawet braz trzeba
    czyms obrobic .. krzemieniem ?

    --
    J.

  • 2. Data: 2010-08-13 10:55:31
    Temat: Re: Bicie monet
    Od: Michał Wasiak <m...@w...p.lodz.pl>

    Zawartość nagłówka ["Followup-To:" pl.sci.fizyka.]
    On Fri, 13 Aug 2010 12:40:34 +0200, J.F. wrote:

> [...]
    > starozytnosci i jak ?
    >
    > Na stal chyba za wczesnie, wiec zostaje braz, ale nawet braz trzeba

    Dlaczego za wcześnie? Na pewno nie za wcześnie na żelazo.
    Poza tym złoto jest miękkie, więc nie ma problemu. A
    matryce pewnie odlewało się a nie rzeźbiło.

    --
    Michał Wasiak

  • 3. Data: 2010-08-16 05:48:47
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    Michał Wasiak <m...@w...p.lodz.pl> napisał(a):

    > Dlaczego za wcześnie? Na pewno nie za wcześnie na żelazo.
    > Poza tym złoto jest miękkie, więc nie ma problemu. A
    > matryce pewnie odlewało się a nie rzeźbiło.

    Mnich Teofil pisze: O robocie stemplowanej.
    http://tiny.pl/h7nbj
    Jednak ryto w żelazie.

    Zadziwia prostota urządzenia i dokładnosć wykonania monety:
    http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/51,85548,7446677.ht
    ml?i=0

  • 4. Data: 2010-08-16 08:12:34
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Aug 2010 05:48:47 +0000 (UTC), WM wrote:

    >Mnich Teofil pisze: O robocie stemplowanej.
    >http://tiny.pl/h7nbj
    >Jednak ryto w żelazie.

    Ale mnich Teofil to juz pozniejsze czasy.
    znal juz zelazo i stal, potrafil hartowac, naweglac itp.

    >Zadziwia prostota urządzenia i dokładnosć wykonania monety:
    >http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/51,85548,7446677.h
    tml?i=0

    Jak sie ma nowoczesne technologie do wykonania prostego urzadzenia, to
    owszem - proste jest :-)

    J.