  • 1. Data: 2010-08-10 17:30:46
    Temat: tama w Niedowie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Zerwana tama w Niedowie pod Bogatynia
    http://www.youtube.com/watch?v=Jm6MmrG5jEs

    Niestety - filmowal TVN.
    Ktos wie cos wiecej, albo potrafi sie dopatrzec co sie tam stalo ?

    Bo jesli dobrze widze to rozmylo im skarpy ziemne po dwoch stronach
    zapory, taki ulewny deszcz, czy jakas nieszczelnosc ?

    --
    J.

  • 2. Data: 2010-08-10 18:34:05
    Temat: Re: tama w Niedowie
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2010-08-10 19:30, Użytkownik J.F. napisał:
    > Bo jesli dobrze widze to rozmylo im skarpy ziemne po dwoch stronach
    > zapory, taki ulewny deszcz, czy jakas nieszczelnosc ?

    Najbardziej prawdopodobne to przelanie się. Tego żaden obiekt ziemny nie
    wytrzyma.

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

  • 3. Data: 2010-08-11 10:00:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Aug 10, 7:34 pm, Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>
    wrote:

    > Najbardziej prawdopodobne to przelanie się. Tego żaden obiekt ziemny nie
    > wytrzyma.

    Rok temu zapora była remontowana, więc sprawą zajęła się prokuratura.
    Zawracanie głowy. W trzy godziny do zbiornika o pojemności 5 mln m3
    wlało się 30 mln.
    Konrad

  • 4. Data: 2010-08-11 17:03:52
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2010-08-11 12:00, Użytkownik Konrad Anikiel napisał:

    > Rok temu zapora była remontowana, więc sprawą zajęła się prokuratura.
    > Zawracanie głowy. W trzy godziny do zbiornika o pojemności 5 mln m3
    > wlało się 30 mln.

    Żeby to zrzucić przepustowość urządzeń upustowych musiała by wynosić
    między 2300 (fala przychodząca na pusty zbiornik) a 2800 m^3/s (fala
    przychodząca na pełny zbiornik). Co z grubsza odpowiada wydajności
    urządzeń upustowych nieporównywalnie większej Soliny (2600 m^3/s za
    <http://www.imgw.pl/internet/zz/dziala/obserwator/_o
    bserwator2004/artykul7_041105004.pdf>
    ).
    Czyli nie ma cudów - to się musiało przelać przy takim dopływie.

  • 5. Data: 2010-08-11 18:28:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Aug 11, 6:03 pm, Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>
    wrote:

> [...]
    bserwator2004/arty...>
    > ).
    > Czyli nie ma cudów - to się musiało przelać przy takim dopływie.

    No ale poczekaj na zarzuty, pewnie będzie sprawa, pewnie jakiś
    wyrok...
    Po śledztwie prokuratorskim w S-SZ GES "winna" była automatyka,
    dobrano się do tyłków ludziom za nią odpowiedzialnym. Natomiast po
    niezależnym dochodzeniu Rostechnadzoru okazało się że automatyka nie
    zamknęła grodzi bo nie miała prądu- jedynym źródłem jej zasilania były
    turbiny które właśnie wyleciały. Rzeczywistą przyczyną katastrofy było
    zmęczenie materiału szpilek trzymających pokrywę turbin.
    Nie spodziewajmy się dojścia jak było- prokurator to pies gończy,
    który wjeżdża po to żeby kogoś udupić i wszystko mu jedno czy postawi
    trafne zarzuty- nie odpowiada za to. Dopiero niezależny fachowiec może
    odtworzyć rzeczywisty przebieg katastrofy i znaleźć prawdziwe
    przyczyny. Nie chciałbym być w skórze tych którzy ten remont robili,
    bo teraz będą musieli udowadniać że nie są wielbłądami.
    Konrad

  • 6. Data: 2010-08-11 18:56:17
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    .googlegroups.com...
    wrote:

> [...]

    przyczyny. Nie chciałbym być w skórze tych którzy ten remont robili,
    bo teraz będą musieli udowadniać że nie są wielbłądami.

    Z tego co piszesz wynika, że to jednak PROJEKTANCI nie przewidzieli
    niezależnego zasilania automatyki.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 7. Data: 2010-08-11 19:31:06
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Aug 11, 7:56 pm, "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > Konrad
    >
    > Z tego co piszesz wynika, że to jednak PROJEKTANCI nie przewidzieli

    Na wyposażeniu obiektu były przenośne generatory prądu. Zatarganie
    jednego na górę, uruchomienie go i kolejne pozamykanie zasuw przy jego
    pomocy zajęło godzinę. Wartość materialna wszystkich turbogeneratorów
    to tylko 20% całości hydroelektrowni. Zresztą tak czy siak coraz
    poważniej rozważano konieczność ich wymiany ze względu na ich
    charakterystykę, reżym pracy i obciążenie elektrowni. Ludziom życia
    nikt nie wróci, ale patrząc czysto ekonomicznie to ja bym projektantów
    raczej nie winił. Pewnie, przestrzegając reguł sztuki inżynierskiej,
    ludzie odpowiedzialni za eksploatację powinni do katastrofy nie
    dopuścić, projektanci wszystko przewidzieć itd. Niemniej jednak koszty
    usunięcia jej skutków nie są dużo wyższe od planowej wymiany zespołów.
    Ot, ktoś nie musiał podejmować trudnej decyzji- sama się podjęła.
    Awansuje się go na mniej stresujące stanowisko i będzie spokój :-)
    Konrad

  • 8. Data: 2010-08-11 20:35:30
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Michał Grodecki" <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w
    wiadomości news:i3s62s$hfp$1@news.onet.pl...

    > Najbardziej prawdopodobne to przelanie się. Tego żaden obiekt ziemny nie
    > wytrzyma.

    Tak opowiadają miejscowi. Przelało górą i zabrało ziemię z obu stron zapory.
    Wszyscy patrzą na czeskie zapory bo ten przybór w tak krótkim czasie jest
    podejrzany. Ta rzeczka jest naprawdę mała.
    Wojtek

    --
    Powódź ma też plusy dodatnie,
    każdy dostał darmowe oczko

  • 9. Data: 2010-08-12 10:10:38
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Użytkownik wowa napisał:

> [...]
    > zapory. Wszyscy patrzą na czeskie zapory bo ten przybór w tak krótkim
    > czasie jest podejrzany. Ta rzeczka jest naprawdę mała.

    Popatrzyłem w mapę - w zlewni Witki nic istotnego Czesi nie mają.
    Wygląda na katastrofalny opad, wychodzi mi z bardzo orientacyjnych
    szybkich obliczeń około 30 mm/h (przy założeniu że w całej zlewni padało
    równo i bez uwzględnienia retencji).

  • 10. Data: 2010-08-12 12:27:46
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On śro, 11 sie 2010 19:03:52 in article news:<i3ul5o$6mo$1@news.onet.pl>
    Michał Grodecki wrote:

> [...]
    bserwator2004/artykul7_041105004.pdf>
    > ).
    > Czyli nie ma cudów - to się musiało przelać przy takim dopływie.

    Zakładano zdolność przepustową wody 1000-letniej dla tej zapory
    665 m3/s.

    http://www.boleslawiec.gazeta-info.pl/index.php?id=e
    cho&n=1255