  • 21. Data: 2012-08-04 16:14:53
    Temat: Re: Brak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-08-03, Jacek <a...@o...pl> wrote:
    > To jest ogolnie kicha.
    > Gdybym mogl, to zburzylbym gieldy, banki i zasady kusu walut...

    No tak. Nie ma to jak mieszkać w swojej glinianej chatce i uprawiać
    pół hektara owsa :).

    > Nikt nie powie mi, że bochenek chleba w poniedziałek koszyje 1zł, a w
    > piątek 3zł, bo tak stoi waluta PLN na rynkach.

    Nikt Ci na siłę nie będzie ekonomii tłumaczył. W końcu nie ma jej nawet
    w szkołach (co widać). Ale może kiedyś będzie?

    pozdrawiam,
    PK

  • 22. Data: 2012-08-04 16:23:41
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Sat, 04 Aug 2012 15:27:52 +0200, Paweł Kierski napisał(a):

> [...]
    -reveal-a-risk-few-expected/?hp

    oprogramowania uzywanego przez brokerow i dealerow na Wall Street. Czy takie odgorne
    zalecenia moga byc skuteczne?

    istnienia instytucji, ktora jest gotowa bronic tego kursu, albo kontroli przeplywu
    kapitalu.

    siebie utrzymywaly takie mechanizmy kontrolne. Ale Polska jako czlonek UE nie ma
    takiej mozliwosci, zreszta jestesmy zbyt zwiazani gospodarczo z np. Niemcami zeby to
    mialo sens. Pozostaje nam wiec albo plynny kurs zlotego (ktory NB uratowal Polske
    przed recesja po 2008 roku), albo obrona sztywnego kursu przez NBP. Nie wiem, czy
    mielibysmy wystarczajaco duzo rezerw walutowych zeby obronic PLN przed spadkiem
    wzgledem EUR po 2008 roku, wydaje mi sie ze nie.

    > Bo ten sam facet w Zimbabwe chce oglądać filmy wyprodukowane w USA
    > i jest skłonny za ich możliwość obejrzenia zapłacić. A w USA nie chodzą
    > masowo na filmy z Zimbabwe. Pieniądze przepływają do USA i tam jest ich
    > więcej, czyli mają niższą wartość.
    >
    > Jeśli masz towar czy usługę, która jest pożądana przez innych, to pewnie
    > jesteś bogatszy i stać Cię, żeby za inne rzeczy zapłacić więcej.

    Nie tłumacz mi prostych zależności.
    Nie odpowiedziałeś mi tym przykładem obejrzenia filmu.
    O to właśnie chodzi.
    Bez względu na miejsce produkcjoi towaru/usługi wymaga ona _takich samych_
    nakłądów _pracy_.
    Coś jeszcze mam dopisać Pawle?

  • 23. Data: 2012-08-04 16:24:34
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-08-04, Przemek O <p...@o...eu> wrote:
    > A gdzie niby tak było / jest?

    W takim stopniu to chyba nigdzie. Nie mniej okazjonalnie poszczególne
    kraje są dotykane problemem drastycznej hiperinflacji i rzeczywiście
    pieniądz traci wartość tak szybko, że lepiej trzymać w domu ryż.

    No i oczywiście w każdym wypadku jest to problem krajów BEZ banków itp.,
    czyli z niestabilnymi finansami. Banki i handel walutami STABILIZUJĄ
    wartość pieniądza :).

    > Zakładając, że chleb (mąką czy inne składniki) nie jest importowany to
    > nie ma możliwości żeby doszło do takiej sytuacji. A nawet jeśli jest
    > import jakiegoś produktu, to pomijając hiperinflację, taka różnica ceny
    > nie jest w stanie wystąpić naturalnie.

    Jest. Wystarczy, że pojawi się możliwość kupienia towaru przez osoby
    przyzwyczajone do takich cen.
    To była bardzo typowa sytuacja po upadku blokad handlowych (np. Muru
    Berlińskiego). Po jednej stronie ludzie płacą za chleb 5 zł. Po drugiej
    1 zł. I może to być efekt czysto wolnorynkowy - wcale nie jest konieczne
    centralne sterowanie cenami.
    W każdym razie bariera upada i ceny się wyrównują, przy czym nowa cena
    jest właściwie zawsze dużo bliżej tej wysokiej.

    pozdrawiam,
    PK

  • 24. Data: 2012-08-04 16:37:08
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-08-04, Stachu 'Dozzie' K. <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> wrote:
    > Ale zdajesz sobie sprawę z faktu, że w takiej Polsce nie tylko władze
    > mają (faktyczną, niekoniecznie ustawową) możliwość emisji pieniędzy? Na
    > przykład bank może, zdaje sie, wziąć pożyczkę, a potem udzielić pożyczek
    > na dziesięciokrotność tej kwoty, na przykład innym bankom, które mogą
    > udzielić pożyczek na dziesięciokrotność pożyczonych kwot.

    Gdyby tak było, to mielibyśmy nieskończenie wiele pieniędzy i banknoty
    byłyby warte ZERO :).

    Bank centralny ustala stopę rezerw obowiązkowych r. Jeśli bank chce
    udzielić kredytów na X to musi posiadać r*X gotówki.

    > Państwo wcale nie ma wyłącznej kontroli nad występowaniem hiperinflacji
    > i nie wiem, czy to takie nienaturalny dla rynku kapitałowego zjawisko.

    To się nazywa kreacja pieniądza i jest to naturalne oraz niezbędne
    zjawisko. I jest w pełni kontrolowane przez rząd/NBP poprzez ustalanie
    bazy monetarnej (czyli ilości wydrukowanej gotówki) oraz wspomnianej
    stopy rezerw obowiązkowych.

    pozdrawiam,
    PK

  • 25. Data: 2012-08-04 16:58:33
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-08-04, Jacek <a...@o...pl> wrote:
    > Czy to, że ropa idzie w górę, to zwiększony popyt, czy też sytuacja
    > polityczna oraz przekręty na giełdzie?

    Przykład ropy jest akurat fatalny, bo jest to rynek z ogromną asymetrią.
    Mówiąc inaczej: ropę (i jej pochodne) produkowane przez kilkadziesiąt
    "osób" kupuje kilka miliardów "osób". W związku z tym cena nie może być
    stabilna.

    A co - poza sytuacją tych kilkudziecięciu producentów - wpływa na cenę
    ropy?
    Mnóstwo czynników, a między innymi także "bańki spekulacyjne".

    Problem polega na tym, że za istnienie tych baniek obwiniasz instytucje
    finansowe i politykę, co w ogólności nie jest prawdą. Pewnie: czasem
    ktoś "duży" może silnie wpłynać na notowania ropy (albo innego towaru).
    Tyle że są to sytuacje tak rzadkie, że aż pisze się o tym
    w książkach, a ludzie (w tym Ty) strasznie je przeżywają i wspominają.
    No bo np. taka ropa już dawno wróciła do normalnego kursu sprzed
    kryzysu, a od roku jest w trendzie spadkowym.
    Jednak jakbyś spytał przypadkowych ludzi na chodniku, to pewnie 9/10
    będzie pewnych, że ropa drożeje.

    To o czym się nie pisze w gazetach (i czego w ogóle nie zauważasz), to
    fakt, że te instytucje finansowe i państwa generalnie STABILIZUJĄ ceny.

    pozdrawiam,
    PK

  • 26. Data: 2012-08-04 17:03:23
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sat, 4 Aug 2012 13:15:03 +0200, Jacek <a...@o...pl> wrote:

    >Nie odpowiedziałem w poprzednim poście, więc piszę teraz na drugi człon.
    >Co do podaży i popytu to jest oczywiste.
    >Zalało fabrykę w Tajlandi, to dyski w górę.
    >POdaż i

    Ach... juz wiemy o co chodzi...

    A.L.

  • 27. Data: 2012-08-04 17:11:30
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-08-04 16:23, Jacek pisze:

> [...]
    > O to właśnie chodzi.
    > Bez względu na miejsce produkcjoi towaru/usługi wymaga ona _takich samych_

    Ale co ma nakład pracy do ceny? Amerykański piekarz jest w stanie od
    amerykańskiego konsumenta wyciągnąć więcej pieniędzy (konsument
    zaakceptuje wyższą cenę), m.in. dlatego, że niektórzy z tych konsumentów
    to producenci filmowi. A oni dostają pieniądze z całego świata, bo cały
    świat chce oglądać ich filmy. Gdyby było sensowne importowanie chleba
    (kwestia opłacalności transportu i braku barier chroniących lokalnych
    wytwórców), to cena pewnie by spadła - patrz tanie wyroby chińskie.
    Nie wiem, co tu jeszcze dopisać...?

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 28. Data: 2012-08-04 17:13:59
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-08-04 16:37, PK pisze:

> [...]
    > zjawisko. I jest w pełni kontrolowane przez rząd/NBP poprzez ustalanie
    > bazy monetarnej (czyli ilości wydrukowanej gotówki) oraz wspomnianej

    Dlaczego niezbędne? Bo przy stałej ilości pieniądza byłaby deflacja
    (rośnie liczba dóbr i usług)? No i co z tego? Może to właśnie jest
    naturalne - jeśli coraz wydajniej coś produkujemy, to cena powinna
    spadać.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 29. Data: 2012-08-04 17:17:16
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-08-04, Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:
    > Jeśli do tego zaangażuje się odpowiednio duży kapitał, to można
    > spowodować, że rynek "odpłynie". I w tym "kapitale" właśnie jest pies
    > pogrzebany. Gdyby to były realne pieniądze, oparte np. na złocie, czy
    > ropie albo muszelkach, to trzeba by było najpierw te pieniądze zebrać.
    > A w obecnym systemie można te pieniądze po prostu wydrukować.
    > Oczywiście - Ty i ja nie możemy, bo państwo (czyli teoretycznie wola
    > wszystkich współobywateli!) dała monopol na drukowanie bankom (z bankami
    > centralnymi na czele).

    Ależ wielkie wahania cen (i kultowe przykłady baniek spekulacyjnych)
    istniały na długo przed porzuceniem parytetu złota. Jest nawet gorzej.
    Bańki spekulacyjne mogły istnień (i pewnie istniały) nawet przed
    wprowadzeniem pieniędzy!

    Zjawiska "spekulacji" i "baniek" absolutnie nie wynikają z istnienia
    jakichś państw, banków i rynków.

    Wyobraź sobie, że jesteś człowiekiem pierwotnym z liściem w kroku:
    żyjesz na małej płaskiej wyspie z grupą podobnych Tobie ludzi z liścmi
    i nie znasz się na ekonomii (to ostatnie powinno być łatwe :P).
    Pewnego dnia odkrywasz krzesiwo, ale nikomu nie mówisz. Ogłaszasz, że
    jesteś szamanem i sprzedajesz podpalone w ukryciu gałęzie.
    Jeden sąsiad daje Ci worek kaszy. Drugi 2 worki. Trzeci córkę.
    Czwarty córkę i żonę. Piąty syna. Szósty krowę i jego już nikt nie
    może przebić. Sprzedajesz za krowę, czyli drogo. Ludzie sobie
    przekazują, podtrzymują itp - ogień staje się bardzo tani.
    Potem przychodzi monsun i wszystko gasi, więc znowu cena skacze
    do poziomu krowy, bo przecież nie będziesz im robił promocji.

    No i masz ogromne wahania i bańki: bez wszystkiego tego, co obwiniasz
    za dzisiejsze problemy :).

    pozdrawiam,
    PK

  • 30. Data: 2012-08-04 17:32:40
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-08-04, Jacek <a...@o...pl> wrote:
    > Jacek to rozumie. Jacek wprowadzilby jedna walute na calym swiecie.
    > Ot taka Earth Union.:)

    Nie miałoby to żadnych pozytywnych efektów. Towary nadal miałyby
    różne ceny w różnych miejscach na świecie. Nadal by się wahały, nadal
    pojawiałyby się bańki, inflacja itp.

    Miałoby to za to mnóstwo negatywnych efektów, czego powinieneś być
    świadomy. Chyba słyszałeś o problemach Grecji, nie?

    > Ale proszę o komentarze z logicznym wytłumaczeniem, a nie powoływanie się
    > na rynki światowe i inne tego typu bzdety.

    Nie ma problemu. Tylko będę pisał o wymyślonych krajach "U" i "Z", żeby
    nikogo nie obrazić :).

    Zatem "Z" jest krajem zacofanym, gdzie większość ludzi zajmuje się
    produkcją żywności. Inaczej mówiąc: większość Twoich sąsiadów produkuje
    chleb, więc cena jest niska (przez konkurencję).

    "U" jest krajem rozwiniętym. Ty możesz piec chleb, ale Twój sąsiad jest
    być programistą i nie ma o tym pojęcia. Ma za to sporo pieniędzy i musi
    jeść. No to za ile sprzedasz mu chleb? Za tyle co facet z "Z"?
    Oczywiście nie! Będziesz chciał dużo więcej. A ile? Tyle, żeby temu
    programiście opłacało się go kupować (czyli nie będzie mu się opłacało
    uczyć nowej umiejętności i tracić czasu na produkcję).

    pozdrawiam,
    PK