  • 41. Data: 2010-08-26 09:29:27
    Temat: Re: Canon G12 - chyba nie było jeszcze
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Thu, 26 Aug 2010 08:29:06 +0200, osiek napisał(a):

    > 240 x 2 = 580?? Waldek gdzie Ty się matematyki uczyłeś? po mojemu to 480

    faktycznie, jakiś wieczorny napad głupoty się musiał przewinąć.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 42. Data: 2010-08-26 18:15:28
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Cezary Grądys napisał:
    > Nie zrozumiałeś o co mi chodzi.

    Zgadza się nie rozumiem.
    > Jak weżmiesz białą kartkę papieru i
    > flamastrem narysujesz 240 linii, to powiesz, że masz rozdzielczosć 240
    > linii. Ale między tymi liniami jest też 240 linii białych. Czyli te
    > białe to w TV pole parzyste.
    Prawda

    > Jak masz planszę testową to chyba liczone
    > są linie czarne na białym tle, a nie czarna, biała, czarna, biała...
    > Linia telewizyjna to co innego niż linia rozdzielczości optycznej. Na
    > kineskopie nie wyświetlisz 575 linii czarnych, tak żeby można je
    > policzyć jako czarne na białym tle, można połowę czyli w przybliżeniu
    > niecałe 240. A komuniści oszukiwali w góre zaokrąglając ;)

    Nie rozumiem nawiązania do komunistów ale jakbyś miał do czynienia z
    naprawami i regulacjami czarno białych TV, to wiedziałbyś, że naprawdę
    da się wyświetlić 575 linii białych i będzie wyraźnie widać ich granice
    na ciemniejszym tle ekranu. Zwłaszcza na dużym ekranie, bo będą bardziej
    rozsunięte.
    Linie są nawet widoczne na ekranach kolorowych TV kineskopowych.
    Najłatwiej to widać na ekranach kineskopów typu Trinitron. Lupa w dłoń,
    linijka i policz ile widzisz linii na centymetrze a potem pomnóż przez
    wysokość ekranu.
    Poza tym 575:2=287,5
    Oj, daleko byś nie zaszedł na przedmiocie urządzenia telewizyjne :-) ale
    nie jesteś ani pierwszym, ani ostatnim, który myli te pojęcia.
    Maciek

  • 43. Data: 2010-08-26 20:52:31
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.08.2010 20:15, Maciek pisze:

> [...]
    > da się wyświetlić 575 linii białych i będzie wyraźnie widać ich granice
    > na ciemniejszym tle ekranu. Zwłaszcza na dużym ekranie, bo będą bardziej

    A te czarne bez żadnej informacji. Spróbuj wyświetlić 575 linii białych
    na tle szarym, nie czarnym. Oczywiście szarość przesłana z nadajnika, a
    nie wskutek oświetlenia od białej linii. Jeśli piszesz o tym, że te
    linie czarne będą wyraźniejsze na dużym ekranie, to pomysl o małym,
    białe się zleją i nie bedzie widać odstępów.
    Ja czały czas mówię o nadawaniu w stylu

    B -Biały
    C - Czarny

    100 - BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
    101 - CCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCC
    102 - BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
    103 - CCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCC

    W taki sposób wyświetlisz połowę linii czarnych minus to co poza ekran
    wyłazi.
    Często mówi się o rozdzielczośći par linii/mm,
    widocznie w tym stylu to podawano tylko na wysokość całego obrazu.

    Czy jeszcze nadają tablicę kontrolną? Tam były zbiegające się linie do
    oceny rozdzielczości. Można by zobaczyć ile plansza testowa pokaże.
    Niestety, to było w ruskiej planszy, w polskiej jak znalazłem jest tylko
    test rozdzielczości poziomej i to pośrodku (trochę poniżej środka właściwie)

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 44. Data: 2010-08-27 18:11:52
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Cezary Grądys napisał:
> [...]

    No to jeszcze inaczej - mamy w końcu TV kolorową. Linie są nadawane w
    półobrazach parzystych i nieparzystych. W każdej dla uproszczenia będzie
    tylko jeden kolor. Da się to narysować na ekranie z wejścia RGB.
    Jedziemy:
    półobraz 0 RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
    półobraz 1 GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG
    półobraz 0 BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
    półobraz 1 RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
    półobraz 0 GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG
    półobraz 1 BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
    półobraz 0 WWWWWWWWWWW (R+G+B) a co mi tam, niech będzie
    półobraz 1 YYYYYYYYYY (R+G)

    Te linie da się odróżnić i będzie ich maksymalnie 575, tak jak tutaj
    zaledwie 8.
    Obraz TV ma strukturę liniową i nie powinno się do określenia
    rozdzielczości pionowej (poziome linie) stosować tego, co służy do
    rozdzielczości poziomej, czy konkretnie pasma przenoszenia. Tak się robi
    w matrycach aparatów a nie w liniowym TV.

    Zwróć jeszcze uwagę na jedno - jeżeli mamy obraz złożony z pikseli
    (pomijam naszą dyskusję o liniach obrazu TV), to aby w minimalny sposób
    odróżnić dwie pionowe linie oryginału - czarną i białą o szerokości
    piksela, należy poświęcić 3 piksele w poziomie. Na dwa punkty oryginału
    o szerokości piksela muszą przypaść 3 piksele kamery. To jest prosty
    warunek na minimalne (ledwo, ledwo) rozróżnienie. Inaczej (dla
    rozdzielczości jeden do jednego) jest albo szarość, albo interferencja,
    albo czasami widać te linie.
    Żeby nie było całkowicie poza tematem grupy, to Fuji w swoich matrychach
    stosuje obrócenie rastra o 45 stopni. To taka pułapka na testy
    rozdzielczości w pionie i poziomie. Pewnie jest też inne wytłumaczenie,
    np. większa wrażliwość ludzkiego oka na problemy z liniami poziomymi i
    pionowymi.
    Matryce CCD/CMOS i monitory LCD, to trochę inna bajka.

    > Czy jeszcze nadają tablicę kontrolną?
    Nadają ale bardzo późno.

> [...]
    > Niestety, to było w ruskiej planszy, w polskiej jak znalazłem jest tylko
    > test rozdzielczości poziomej i to pośrodku (trochę poniżej środka

    Jeżeli masz na myśli pas leżący poziomo, linie prawie poziome,
    zbiegajace się, to stawiam na test międzyliniowości. Jeden mały impuls
    synchro o złej długości i tracisz miedzyliniowość. Linie parzyste i
    nieparzyste nałożą się. Na takim teście będą idealnie widoczne.
    Obecnie nie ma z tym problemu, bo układy są nowoczesne, nie wymagają
    takiej regulacji, więc i obraz się uprościł. Pozostała tylko ocena pasma
    przenoszenia.
    Tak swoją drogą może gdzieś jest kolekcja obrazów kontrolnych z opisem
    które pole do czego służyło? Chętnie bym poczytał.
    Pozdrawiam
    Maciek

  • 45. Data: 2010-08-28 06:08:37
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 27.08.2010 20:11, Maciek pisze:

    > Jeżeli masz na myśli pas leżący poziomo, linie prawie poziome,
    > zbiegajace się, to stawiam na test międzyliniowości.

    Miałem na myśli te duże kwadraty poliniowane pionowo. Bardziej w prawo -
    geściej, nieco poniżej środka

    > Tak swoją drogą może gdzieś jest kolekcja obrazów kontrolnych z opisem
    > które pole do czego służyło? Chętnie bym poczytał.

    Praktycznie nie ma. Są jakieś plansze do oceny TV przemysłowej, Ta
    plansza telewizji polskiej, albo pionowe kolorowe pionowe pasy. Więcej
    nie znalazłem. Może za krótko szukałem.
    Lepiej chyba w starych książkach tego szukać, ale tylko dla ciekawości
    (małe zdjęcie, często niewyraźne). Własnie w jednej ksiażce
    przetłumaczonej z rosyjskiego widziałem ciekawą planszę. Tam był test
    rozdzielczości w rogach obrazu, plansza podobna nieco do polskiej.
    Więcej szczegółów nie pamiętam, bo książka z lat chyba 70 i juz jej nie mam.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 46. Data: 2010-08-28 07:52:42
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Maciek <m...@p...com> writes:

    > Tak swoją drogą może gdzieś jest kolekcja obrazów kontrolnych z opisem
    > które pole do czego służyło? Chętnie bym poczytał.

    Jak zawsze troche jest na wiki:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Test_card
    I tu jest cos: http://www.delta.poznan.pl/news/cctvopis/cctvopis.ht

    MJ

  • 47. Data: 2010-08-28 17:19:29
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Miałem na myśli to, co mgliście pamiętam. Nie chodziło o tą obecną. Coś
    mi się kołacze po pamięci z TV NRD ale mogę się mylić. Bywało, że w
    dobrych warunkach odbierałem z szumem ale jakiś zagraniczny program był :-)
    Jedyne co pamiętam, to dwa fakty:
    1) Obecna tablica polskiej TV była dedykowana do systemu PAL a u nas
    nadawli ją wcześniej również w Secamie :-)
    2) Dedykowana dla Secamu była np. w NRD ale też i przez pewien czas
    nadawł ją ośrodek we Wrocławiu.
    Dedykowanie polegało na odpowiednich testach, potrzebnych do regulacji
    telewizora (geometria, ostrość) i konkretnie dekodera koloru przez
    wyjątkowo wredne dla niego zestawienia barwne.
> [...]
    > rozdzielczości w rogach obrazu, plansza podobna nieco do polskiej.
    > Więcej szczegółów nie pamiętam, bo książka z lat chyba 70 i juz jej nie

    Takie coś też u nas było ale bardzo dawno, w erze TV czarno białej.
    Musiałbym poszukać w swoich książkach.
    Dobrze - koniec, bo to nie wątek na tą grupę :-)
    Pozdrawiam
    Maciek