  • 11. Data: 2010-01-13 12:58:01
    Temat: Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akademicki:-)
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    news:hikedo$8fu$1@news.onet.pl...

    > na 35MHz to raczej jest otwarty [za duza indukcyjnosc by wyszla], ale z
    > kolei blacha ogranicza wplyw otoczenia.

    Chyba ogranicza głównie wpływ pól elektrycznych, a nie magnetycznych
    (szczególnie stałych).

    A tak ogólniej do całego tematu:
    Dławiki mają często w katalogach ch-ki L(Idc) - przy nasyceniu rdzenia L
    spada lawinowo.
    To samo będzie przy nasyceniu rdzenia każdej cewki stałym polem
    magnetycznym - cewka staje się cewką powietrzną.
    P.G.

  • 12. Data: 2010-01-13 14:54:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl>
    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości
    >>
    > Chyba ogranicza głównie wpływ pól elektrycznych, a nie
    > magnetycznych (szczególnie stałych).

    Na stale nie ma wplywu, chyba ze permalloy, ale mnie chodzi o wplyw
    otoczenia na indukcyjnosc.
    Taka blacha, nawet miedziana, troche jednak tlumi wymiane pol
    magnetycznych z otoczeniem.

    J.

  • 13. Data: 2010-01-13 15:15:57
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Na stale nie ma wplywu, chyba ze permalloy, ale mnie chodzi o wplyw
    > otoczenia na indukcyjnosc.
    > Taka blacha, nawet miedziana, troche jednak tlumi wymiane pol
    > magnetycznych z otoczeniem.

    Na moje wyczucie nie (dla DC), ale ono może mnie mylić.
    P.G.

  • 14. Data: 2010-01-13 16:10:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl>
    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał
    >>
    > Na moje wyczucie nie (dla DC), ale ono może mnie mylić.

    Dla DC oczywiscie nie, ale problemem bylo np czy zblizajac kawalek
    ferromagnetyka do zaekranowanej cewki pracujacej na 35MHz,
    zmieniamy jej indukcyjnosc czy nie.

    J.

  • 15. Data: 2010-01-13 17:33:09
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl>

    > Dla DC oczywiscie nie, ale problemem bylo np czy zblizajac kawalek
    > ferromagnetyka do zaekranowanej cewki pracujacej na 35MHz, zmieniamy jej
    > indukcyjnosc czy nie.

    Magnesem stałym nasycamy.
    Efekt ferromagnetyka jest chyba nawet miedzianą blachą trochę tłumiony.
    Tak przynajmniej mi się wydaje.
    P.G.

  • 16. Data: 2010-01-14 08:24:39
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Piotr Gałka napisał:
    > Efekt ferromagnetyka jest chyba nawet miedzianą blachą trochę tłumiony.
    > Tak przynajmniej mi się wydaje.

    Jak najbardziej. Aby ferromagnetyk miał wpływ na indukcyjność cewki musi
    się znaleźć w jej polu e.m. Dobry ekran z blachy miedzianej (jeszcze
    lepiej srebrzonej) skutecznie zmniejsza "zasięg" pola w.cz.
    rozpraszanego przez cewkę więc bardzo nikłą jego część będzie przenikać
    przez zbliżany ferromagnetyk. Taki np. rezonator wnękowy zrobiony z
    grubej blachy miedzianej kapiącej srebrem ma na swoich zewnętrznych
    ściankach praktycznie zerowy potencjał w.cz. i można go przykręcić
    bezpośrednio do blachy chassis. W związku z tym, że niemalże całe pole
    e.m. zamknięte jest we wnętrzu rezonatora, to zbliżanie do niego
    ferromagnetyka nie ma na niego wpływu (tzn jakieś minimalny wpływ pewnie
    jest, bo w końcu srebro nie jest nadprzewodnkiem)

    Oczywiście taki typowy ekran z dziurą w osi cewki (coby było jak
    rdzeniem pokręcić) ma taką sobie skuteczność.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 17. Data: 2010-01-14 17:33:08
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    On 12 Sty, 22:51, Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to> wrote:
    Witam.

    > Zrobiłem taki eksperyment:http://www.youtube.com/watch?v=SgEpP1Doo
    hE
    > No i pytanie: co może być faktyczną przyczyną? Coś z powyższych czy
    > jeszcze całkiem coś innego?
    Proponuję zrobić takie doświadczenie: proszę wkręcić rdzeń tak aby
    rozstroić ten obwód. Można wkręcić tyle aby napięcie na mierniku
    spadło do podobnej wartości jak przy przysunięciu magnesu. Następnie
    proszę przysunąć magnes! Jeżeli napięcie na mierniku wzrośnie do
    wartości zbliżonej jak przed rozstrojeniem to sprawa jest oczywista!
    Oczywiście wkręcony rdzeń będzie się trochę inaczej nasycał niż przed
    rozstrojeniem gdyż znajduje się w trochę innym miejscu (dalej od
    magnesu) i będzie się mniej nasycał.

  • 18. Data: 2010-01-14 20:27:42
    Od: "sebart" <s...@a...net>

    > Pamietam tez taka konstrukcje z radioelektronika - cewka w cewce,
    > przestrajanie heterodyny napieciem stalym.
    > Autor twierdzil ze mniej szumi niz warikapy.

    Dokładnie ... poszukajcie też YIG Oscilator

    np:
    http://www.vhfcomm.co.uk/pdf/A%20Simple%20Approach%2
    0tyo%20YIG%20Oscil.pdf

    pzdr