  • 1. Data: 2017-08-31 13:24:37
    Temat: Chyba kondensatory idą do nieba... :(
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    Kilka dni temu nabyłem drogą kupna klawiaturę i myszkę na USB (do tej
    pory klawiatura i myszka były podłączone na PS/2) Komputer po odłączeniu
    starego i podłączeniu nowego nie włączył się. Klawiatura oraz dioda na
    przycisku power radośnie zamigały podświetleniem i klops. Po kilku
    jednak naciśnięciach przycisku power komputer się włączył i pracował
    normalnie (tak jak zawsze zresztą) przez kolejne 13 godzin. Ale dziś po
    zimnym starcie (mam zwyczaj odłączania całości na listwie) znowu to
    samo. I znowu po kilku naciśnięciach włącznika wystartował normalnie i
    działa już kilka godzin.

    W zasadzie pierwszymi podejrzanymi w takiej sytuacji są kondensatory, a
    podłączenie nowych wciskadeł może być tylko zbiegiem okoliczności w
    czasie. Zrobię jeszcze jeden eksperyment: podłączę stare wciskadła na
    PS2 po zimnym starcie, ale to takie trochę zaklinanie rzeczywistości:)

    Inne sugestie poza kondensatorami w płycie? (nie są wybrzuszone, ale
    mogą być wyschnięte)

    Obejrzę jeszcze zasilacz, który swoje lata ma, ale zawsze pracował sporo
    poniżej swoich możliwości i nie grzał się. Natomiast płyta 1.5 roku temu
    dostała nowy procesor (poprzedni miał TDP 25W, ten nowszy ma 95W i to
    jest maksimum co ta płyta obsłuży) Sekcja zasilania nie wygląda
    imponująco;), więc układanka się sama układa?....

    Płyta główna: Asrock 960GC-GS FX
    http://www.asrock.com/MB/AMD/960GC-GS%20FX/index.pl.
    asp
    Zasilacz: BeQuiet Straight Power 400W
    Grafika: Geforce GT730 (TDP ok.20W)
    Procesor: AMD FX 4300

    --
    t0maszek

  • 2. Data: 2017-08-31 13:27:44
    Temat: Re: Chyba kondensatory idą do nieba... :(
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 31 Aug 2017 13:24:37 +0200, Tomaszek napisał(a):

    > Zrobię jeszcze jeden eksperyment: podłączę stare wciskadła na
    > PS2 po zimnym starcie, ale to takie trochę zaklinanie rzeczywistości:)

    No zrób i zapodaj rezultaty, dziwniejsze rzeczy świat widział :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-08-31 13:31:55
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    > No zrób i zapodaj rezultaty, dziwniejsze rzeczy świat widział :)

    Zrobię i napiszę. Na razie komp potrzebny. Po dzisiejszym dniu postoi
    sobie 2 dni i wtedy dostanie stare wciskadła:) Ale ja już zaczynam
    powoli szukać w pobliżu serwisu, który wstawi mi kartofle nowe kartofle
    na płytę:)

    --
    t0maszek

  • 4. Data: 2017-08-31 15:09:01
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 31 Aug 2017 13:31:55 +0200, Tomaszek napisał(a):

> [...]
    > sobie 2 dni i wtedy dostanie stare wciskadła:) Ale ja już zaczynam
    > powoli szukać w pobliżu serwisu, który wstawi mi kartofle nowe kartofle

    Jakby co, to na A... leży taka za 100 zł + 20 za wysyłkę. Nie przepłać
    więc za tą wymianę kondensatorów, zwłaszcza że wcale nie muszą być
    popsute i wymiana g... da.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2017-08-31 15:25:43
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    > Jakby co, to na A... leży taka za 100 zł + 20 za wysyłkę. Nie przepłać
    > więc za tą wymianę kondensatorów, zwłaszcza że wcale nie muszą być
    > popsute i wymiana g... da.

    To też brałem pod uwagę. Oczywiście założyłem, że wymiana będzie tańsza.
    Na pewno pierwszeństwo ma wymiana kondziołów nad kupieniem używanej
    płyty. Zerknąłem na A... i za 100zł jest dostępna używana. Natomiast
    nowy leżak magazynowy jest za 215zł!!!! Ja tę płytę kupiłem nową za
    170zł trzy lata temu...

    --
    t0maszek

  • 6. Data: 2017-08-31 17:10:18
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-08-31 o 13:24, Tomaszek pisze:
    > W zasadzie pierwszymi podejrzanymi w takiej sytuacji są kondensatory,
    > a podłączenie nowych wciskadeł może być tylko zbiegiem okoliczności w
    > czasie.

    Jakoś nie mogę sobie wyobrazić, aby fortepian blokował możliwość startu,
    czyli aby komp ani nawet zipnął. Przecież zanim BIOS "zapozna się" z
    obecnością klawiszy, to *przedtem* robi rzeczy raczej pilniejsze.

    > Inne sugestie poza kondensatorami w płycie?

    Czasem BIOS może wierzgać, gdy baterię szlag trafi. Ale objawów byłoby
    więcej, choćby gubienie czasu. Czy zegar i kalendarz pokazują to co trzeba?

    > Obejrzę jeszcze zasilacz,

    to chyba główny podejrzany.

  • 7. Data: 2017-08-31 17:13:25
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Tomaszek" napisał:

    > [...] Zerknąłem na A... i za 100zł jest dostępna używana.

    I czcigodny sprzedawca daje gwarancję na sprawne kondensatory... ;->

    JoteR

  • 8. Data: 2017-08-31 18:08:57
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    W dniu 2017-08-31 o 17:10, JaNus pisze:

    > Jakoś nie mogę sobie wyobrazić, aby fortepian blokował możliwość startu,
    > czyli aby komp ani nawet zipnął. Przecież zanim BIOS "zapozna się" z
    > obecnością klawiszy, to *przedtem* robi rzeczy raczej pilniejsze.

    Też mi się tak wydaje:) Ale sprawdzę, bo objaw pojawił się po raz
    pierwszy po podłączeniu nowych akcesoriów. Ani raz jeden wcześniej się
    tak nie stało. Jeszcze nigdy tak nie było, żeby nie było podłączone nic
    pod PS2, może ta płyta tak ma. To tania konstrukcja, kto wie...
    Być może to głupi zbieg okoliczności, a być może prawidłowość.
    Kondensatory wkoło procesora podejrzałem i nic ciekawego nie ma. Ani
    wybrzuszenia, ani wylania.

    > Czasem BIOS może wierzgać, gdy baterię szlag trafi. Ale objawów byłoby
    > więcej, choćby gubienie czasu. Czy zegar i kalendarz pokazują to co trzeba?

    Tu nie ma żadnych problemów, ale ile bateria ma voltów to nie
    sprawdzałem, bo potrzeby nie było. Nie było żadnych problemów, to nie
    ruszałem. Wszystkie ustawienia, które ja ustawiałem są na swoim miejscu,
    zegar i kalendarz również.

    > to chyba główny podejrzany.

    Napiszę coś więcej w poniedziałek. Zrobię eksperyment tak jak napisałem,
    po dłuższym nieużywaniu podepnę to co było. Rozbiorę też zasilacz, bo
    tam faktycznie daaaaawno nie zaglądałem.
    Aż sam ciekawy jestem;)

    --
    t0maszek

  • 9. Data: 2017-08-31 18:11:43
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    W dniu 2017-08-31 o 17:13, JoteR pisze:
    > I czcigodny sprzedawca daje gwarancję na sprawne kondensatory... ;->

    Tak, gwarancja mówi, że sprzęt nie był testowany, choć jest w 100%
    sprawny;) Niestety spotkałem się naprawdę kiedyś z takim sformułowaniem:(

    --
    t0maszek

  • 10. Data: 2017-09-04 13:00:22
    Temat: [ROZWIĄZANIE] Chyba kondensatory idą do nieba... :(
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    Rozbiórka komputera przyniosła rozwiązanie problemu. Winny jest
    zasilacz, który ma 4 spuchnięte i 3 wylane kondensatory. Podłączenie
    nowych wciskadeł było zbiegiem okoliczności w czasie.
    Zasilacz BeQuiet działał bez żadnych problemów przez 13 lat, co chyba
    dobrze o nim świadczy. Dlatego następny też będzie BeQuiet.
    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi i zainteresowanie.

    --
    t0maszek