    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
    Subject: Ciśnienie
    Date: Sat, 10 Sep 2016 22:47:30 +0200

    Są różne zjawiska, które wydaja się sprzeczne z intuicją.
    Jestem ciekaw czy dla Was będzie to oczywiste.

    Instalacja centralnego ogrzewania, otwarta, naczynie wzbiorcze, jedno
    piętro.
    Manometr (na samym dole) powinien wskazywać 0,8 MPa. Wskazuje 0,5 MPa.
    Myślałem, że mało wody. To dolewam, a tu się przelewa. Po chwili znowu
    0,5 MPa. Nie zastanawiałem się dlaczego, pewnie uznałem, że nawalił
    manometr. I tak było pewnie kilka lat.

    Aż do wczoraj. Tak koło 1,5 m nad manometrem była nieszczelność. Jedna
    kropla co 20 s. Kapało ze spawu, Poksylina zawiodła, nie chciało mi się
    spuszczać wody i tak kapało. A że nie przeszkadzało to sobie tak kapało
    ze dwa lata.

    Postanowiłem wreszcie usunąć tą nieszczelność. Sposób z opaską zawiódł
    to zaklepałem spaw młotkiem. I można powiedzieć, że się udało. Nie kapie.
    A na dodatek ciśnienie powróciło do 0,8 MPa.
    Nie bardzo mam jak teraz sprawdzić jeszcze raz, ale raczej wykluczam
    samoistne naprawienie się manometru, bo podczas napuszczania wody
    wychylał się.

    Jakieś to nieintuicyjne jest. Słup wody cały czas miał 8 m.

    Czy coś innego zaszło, a ta nieszczelność nie miała znaczenia?

    Robert