  • 1. Data: 2016-09-10 22:47:30
    Temat: Ciśnienie
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Są różne zjawiska, które wydaja się sprzeczne z intuicją.
    Jestem ciekaw czy dla Was będzie to oczywiste.

    Instalacja centralnego ogrzewania, otwarta, naczynie wzbiorcze, jedno
    piętro.
    Manometr (na samym dole) powinien wskazywać 0,8 MPa. Wskazuje 0,5 MPa.
    Myślałem, że mało wody. To dolewam, a tu się przelewa. Po chwili znowu
    0,5 MPa. Nie zastanawiałem się dlaczego, pewnie uznałem, że nawalił
    manometr. I tak było pewnie kilka lat.

    Aż do wczoraj. Tak koło 1,5 m nad manometrem była nieszczelność. Jedna
    kropla co 20 s. Kapało ze spawu, Poksylina zawiodła, nie chciało mi się
    spuszczać wody i tak kapało. A że nie przeszkadzało to sobie tak kapało
    ze dwa lata.

    Postanowiłem wreszcie usunąć tą nieszczelność. Sposób z opaską zawiódł
    to zaklepałem spaw młotkiem. I można powiedzieć, że się udało. Nie kapie.
    A na dodatek ciśnienie powróciło do 0,8 MPa.
    Nie bardzo mam jak teraz sprawdzić jeszcze raz, ale raczej wykluczam
    samoistne naprawienie się manometru, bo podczas napuszczania wody
    wychylał się.

    Jakieś to nieintuicyjne jest. Słup wody cały czas miał 8 m.

    Czy coś innego zaszło, a ta nieszczelność nie miała znaczenia?

    Robert

  • 2. Data: 2016-09-10 23:09:51
    Temat: Re: Ciśnienie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Sep 2016 22:47:30 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):
> [...]
    > Manometr (na samym dole) powinien wskazywać 0,8 MPa. Wskazuje 0,5 MPa.
    > Myślałem, że mało wody. To dolewam, a tu się przelewa. Po chwili znowu

    A przez te chwile ile ?

> [...]
    > Jakieś to nieintuicyjne jest. Słup wody cały czas miał 8 m.
    > Czy coś innego zaszło, a ta nieszczelność nie miała znaczenia?

    Ja tam obstawiam, ze jednak naprawiles ten manometr.
    Co przy uzyciu mlotka wydaje mi sie bardzo prawdopodobne.

    J.

  • 3. Data: 2016-09-11 00:44:34
    Od: 4...@g...com

    Mnie tez sie tak wydaje zwlaszcza ze normalna procedura przed sprawdzeniem cisnienia
    jest popukanie w manometr. Pewno sa manometry po 5000$ za szuke nie wymagajace
    popukania ale i tak ktos kto to obsluguje w szkielko pstryknie.

  • 4. Data: 2016-09-11 02:48:36
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    E tam, żadne czary. Otwórz ten manometr i obejrzyj. Zobaczysz że na ośce wskazówki
    siedzi kółko zębate, zazębione z większym, niepełnym, popychanym przez dźwigienkę i
    rurkę Bourdona. Pewnie na którymś ząbku na tym kółku zębatym siedział paproch i nie
    chciało iść poza 0.5. Obstukałeś młotkiem, paproch odpadł i teraz się toczy dalej.

  • 5. Data: 2016-09-11 09:36:41
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-09-11 o 02:48, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    chciało iść poza 0.5. Obstukałeś młotkiem, paproch odpadł i teraz się toczy dalej.

    Podczas napuszczania wody wskazówka przechodziła grubo przez 1 MPa, a po
    zakręceniu zaworu od napełniania powracała (po chwili, ale czy to były 2
    s czy 20 s nie pamiętam )do 0,5 MPa.

    Robert

  • 6. Data: 2016-09-11 10:02:21
    Od: 4...@g...com

    No to masz racje ze cud.

  • 7. Data: 2016-09-11 10:57:45
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-09-11 o 10:02, 4...@g...com pisze:
    > No to masz racje ze cud.

    Cud za pomocą młotka.
    Widocznie zmienił się zakres pomiarowy tego manometru. Młotek przywrócił
    mu wcześniejszy, prawidłowy. :-)

    Dla pewności rozszczelniłem na jakimś zaworze w pobliżu i wspomnianego
    efektu nie było. :-(

    Robert

  • 8. Data: 2016-09-11 11:36:06
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Są różne zjawiska, które wydaja się sprzeczne z intuicją.
    > Jestem ciekaw czy dla Was będzie to oczywiste.
    /.../

    > Czy coś innego zaszło, a ta nieszczelność nie miała znaczenia?

    Kilku(nasto)letni manometr może pokazywać różne rzeczy, niekoniecznie
    związane z ciśnieniem. Zamiast szukać cudów, poszukaj *nowego* zegara,
    one nie są jakoś koszmarnie drogie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2016-09-11 11:50:02
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Ta rurka Bourdona jest bardzo elastyczna, w sensie że popycha dźwigienkę z bardzo
    małą siłą. Jak dowaliłeś jej 10 bar to ta siła była 20 razy większa niż przy 0.5,
    więc paproch przeskakiwał między ząbkami bez pyskowania. Ale 0.8 bara dawało tak małą
    siłę że opór paprocha wystarczył żeby zatrzymać mechanizm. Gdzie tu cud?

  • 10. Data: 2016-09-11 12:58:46
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-09-11 o 11:50, Konrad Anikiel pisze:
    > Jak dowaliłeś jej 10 bar
    Przeceniasz moją pompę hydroforową. :-)
    Wyłącznik jest ustawiony na 3,5 a.

    Robert