  • 1. Data: 2010-07-24 08:27:49
    Temat: Co to za antena KF?
    Od: Patryk <a...@o...pl>

    W moje łapki trafiła antena od odbiornika KF.
    Odbiornik odbierał radioteleks na kilku, ściśle określonych
    częstotliwościach, od 4 MHz to 14 MHz.

    Antena wykonana jest jako obszar około 4x20 cm miedzi na laminacie.
    Obszar jest w kształcie trapezu, ale bardzo mu blisko do prostokąta.
    Ten obszar podłączony jest do bramki JFETa, na którym zrealizowano
    prosty wzmacniacz.

    No i pytanie: co to za typ anteny? Jakoś nigdzie się z czymś takim
    nie spotkałem. Moje pierwsze wrażenie, to antena typu DWZO *)
    czyli goście wzięli kawałek laminatu, wzmacniacz, coś tam z tego
    laminatu złapie, coś wzmocni, jakoś tam zadziała....

    *) Drut Wyrzucony Za Okno

    --
    Patryk

  • 2. Data: 2010-07-24 08:44:32
    Temat: Re: Co to za antena KF?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 24 Jul 2010 08:27:49 +0000 (UTC), Patryk napisał(a):

    > Moje pierwsze wrażenie, to antena typu DWZO *)

    IMO masz rację :)
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2010-07-24 08:45:41
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 24 Jul 2010 08:27:49 +0000 (UTC), Patryk napisał(a):

    > W moje łapki trafiła antena od odbiornika KF.
    > Odbiornik odbierał radioteleks na kilku, ściśle określonych
    > częstotliwościach, od 4 MHz to 14 MHz.

    Ciekawostka. Mógłbys scharakteryzować to ustrojstwo pokrótce. Moze jakas
    fotka?
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2010-07-24 10:18:41
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

> [...]
    > Obszar jest w kształcie trapezu, ale bardzo mu blisko do prostokąta.
    > Ten obszar podłączony jest do bramki JFETa, na którym zrealizowano

    http://en.wikipedia.org/wiki/Patch_antenna powszechnie stosowana
    począwszy od 1 GHz

    JanuszR

  • 5. Data: 2010-07-24 10:19:46
    Od: Marcin Sroczyk <s...@w...home.pl>

    On Sat, 24 Jul 2010 08:27:49 +0000 (UTC), Patryk <a...@o...pl>
    wrote:

> [...]
    >czyli goście wzięli kawałek laminatu, wzmacniacz, coś tam z tego
    >laminatu złapie, coś wzmocni, jakoś tam zadziała....

    To może być coś jak mini whip:

    http://www.radiopassioni.it/pdf/pa0rdt-Mini-Whip.PDF

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2010-07-24 11:30:34
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 24 Jul 2010 12:18:41 +0200, JanuszR wrote:

    >http://en.wikipedia.org/wiki/Patch_antenna powszechnie stosowana
    >począwszy od 1 GHz

    No wlasnie - a tu jest 30MHz. To musialaby byc z tona ceramiki,
    albo grube metry w powietrzu.

    J.

  • 7. Data: 2010-07-24 12:17:52
    Od: Patryk <a...@o...pl>

    Marcin Sroczyk <s...@w...home.pl> wrote:

    > To może być coś jak mini whip:
    >
    > http://www.radiopassioni.it/pdf/pa0rdt-Mini-Whip.PDF

    Tak, to właśnie taka konstrukcja.
    Załączam fotę:

    http://89.78.73.206/~souti/ant/ant.jpg

    Czyli wychodzi na to, że byle kawałek pojemności i do wzmacniacza.

    --
    Patryk

  • 8. Data: 2010-07-24 12:36:01
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 24 Jul 2010 12:17:52 +0000 (UTC), Patryk wrote:

    >Tak, to właśnie taka konstrukcja.
    >Załączam fotę:
    >http://89.78.73.206/~souti/ant/ant.jpg
    >
    >Czyli wychodzi na to, że byle kawałek pojemności i do wzmacniacza.

    No ale zaraz - jaka pojemnosc ?

    To jest dwustronny laminat, czy jednostronny ?

    Taki prostokat metalu to oczywiscie tez jest antena, tylko malo
    efektywna skoro ma ulamek dlugosci fali ..

    J.

  • 9. Data: 2010-07-24 12:56:26
    Od: Marcin Sroczyk <s...@w...home.pl>

    On Sat, 24 Jul 2010 14:36:01 +0200, J.F.
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >No ale zaraz - jaka pojemnosc ?
    >
    >To jest dwustronny laminat, czy jednostronny ?
    >
    >Taki prostokat metalu to oczywiscie tez jest antena, tylko malo
    >efektywna skoro ma ulamek dlugosci fali ..

    Laminat jest jednostronny, info o tej antenie znalazłem kiedyś na
    grupie PL-VLF:

    http://groups.google.pl/group/polska-grupa-vlf/

    Zrobiłem ją, ale na razie nie mam czasu na testy :(

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2010-07-24 13:00:49
    Od: Patryk <a...@o...pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No ale zaraz - jaka pojemnosc ?

    It became clear that at LF an active whip is a capacitance coupled to the
    electric field. If it is accepted that a whip is a capacitance coupled to the
    electric field, shape becomes irrelevant, as long as the required capacitance
    is available. In practice the "whip" can be e.g. a small piece of copper
    clad printed circuit board. A small die-cast aluminium box can also be used,
    with the buffer amplifier mounted inside

    > To jest dwustronny laminat, czy jednostronny ?

    Jednostronny.

    > Taki prostokat metalu to oczywiscie tez jest antena, tylko malo
    > efektywna skoro ma ulamek dlugosci fali ..

    Też mnie zdziwiło, że taka antenka tak dobrze działa.

    --
    Patryk