  • 1. Data: 2010-07-23 13:45:20
    Temat: Przetwornica dużej mocy
    Od: " Janusz" <j...@g...pl>

    Witam
    Mam 4 wentylatory BLC które mają zasilanie 39 do 49 V i moc 160W każdy.
    Próbuję policzyć do nich przetwornicę z 230V AC, policzyłem wg znanego
    niemca :), ale postanowiłem zweryfikować te dane bo na przetwornicach za
    bardzo się nie znam, W PIExpercie się okazało że to za dużo mocy. No to w
    ramach weryfikacji liczyłem przetwornice pod jeden wentylator czyli 45V i 4A
    z małym zapasem. U niemca wyszło mi dla flyback-a (bo PIX tylko takie liczy)
    inducyjność pierwotnego 842uH szczelina 1mm rdzeń ETD29, n1=83zw, n2=10zw
    To samo policzone expertem daje zpełnie inne wyniki, indukcyjność 191uH,
    rdzen NC-2H, n1=61, n2=28. Nie ma żadnej informacji o szczelinie,
    indukcyjność dziwnie mała a uzwojenie wtórne za dużo zwojów. Komu mam
    wierzyć, który program w miarę poprawnie liczy.
    Pozdr
    Janusz

  • 2. Data: 2010-07-23 14:32:47
    Temat: Re: Przetwornica dużej mocy
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Janusz,

    Friday, July 23, 2010, 3:45:20 PM, you wrote:

> [...]
    > indukcyjność dziwnie mała a uzwojenie wtórne za dużo zwojów. Komu mam
    > wierzyć, który program w miarę poprawnie liczy.

    PI Expert liczy poprawnie dla swoich układów i zazwyczaj można mu
    wierzyć. Zaskakująco niska przekładnia wynika z niskiego napięcia VOR
    ("odbite" napięcie wtórne) zakładanego w aplikacji.

    Dla przetwornicy o mocy 640W możesz sobie w ogóle odpuścić PI.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2010-07-23 14:42:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik " Janusz" <j...@g...pl> napisał
> [...]
    > takie liczy)
    > inducyjność pierwotnego 842uH szczelina 1mm rdzeń ETD29, n1=83zw,

    Jesli ja dobrze licze, to Niemiec dobrze, tzn spojnie to policzyl,
    ale szczelina 1mm ... troche duzo.
    No i pod warunkiem ze przyjales ~100kHz.

    Ja bym chyba jednak wiekszego rdzenia poszukal, albo sie z
    forwardem przeprosil.

    Albo w ogole wentylatory na 220V kupil :-)

> [...]
    > mam
    > wierzyć, który program w miarę poprawnie liczy.

    Wszystko mozliwe, tylko zalozenia projektowe byly jakies inne :-)

    Ale cos mi sie wydaje ze sie sie jednak pogubil.

    J.

  • 4. Data: 2010-07-23 18:46:38
    Od: " " <j...@g...pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):

    > PI Expert liczy poprawnie dla swoich układów i zazwyczaj można mu
    > wierzyć. Zaskakująco niska przekładnia wynika z niskiego napięcia VOR
    > ("odbite" napięcie wtórne) zakładanego w aplikacji.
    Dzięki, expertem próbowałem zweryfikować 'niemca' ale jak widzę to nic w ten
    sposób nie uzyskam. ZAskoczyła mnie szczegółowość jego wyniku, budowa trafo,
    szczegóły układu regulacji czy pprzepieciowego.

    > Dla przetwornicy o mocy 640W możesz sobie w ogóle odpuścić PI.

    Ta to wiem, wysłał mnie na drzewo z takimi parametrami jak mu dałem :(,
    dlatego próbowałem na pojedynczy silnik obliczyć, ale jak widzę to niewiele
    uzyskałem.

    Mam pytanie, jaki typ przetwornicy będzie najlepszy do tych wentylatorów,
    mnie wyszło że Half-Bridge Push-Pull Converter będzie najlepszy, najmniejsze
    przepięcia na tranzystorach, ciągły prąd na wyjściu, mały dławik, w sumie
    małe prądy impulsowe. Dla 400V zasilania (będę robił PFC), 45V, 15A, 100Khz
    dostaję dławik 287uH, 4 zwoje na E25/13/7 z szczeliną 0,25mm, a trafo
    E55/28/21 n1=45zw, n2=11zw. Prąd szczytowy w pierwotnym to 4.43A czyli
    znośnie.
    Acha czy uzwojenie pierwotne dzielić na pół jak PIexpercie czy nie.
    Pozdr
    Janusz

  • 5. Data: 2010-07-23 19:00:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello ,

    Friday, July 23, 2010, 8:46:38 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > przepięcia na tranzystorach, ciągły prąd na wyjściu, mały dławik, w sumie

    Gdyby był zasilany bezpośrednio z sieci, to nie byłoby to najlepsze
    wyjście. Ale poniżej piszesz o PFC i 400V - może być półmostek, ale...
    (będzie niżej)

    > Dla 400V zasilania (będę robił PFC), 45V, 15A, 100Khz
    > dostaję dławik 287uH, 4 zwoje na E25/13/7 z szczeliną 0,25mm,

    Jeśli liczyłeś u Niemca, to nie zapominaj, że Niemiec liczy PFC dla
    nieznanego układu kontrolera pracującego w głębokim trybie CCM :(
    Typowe kontrolery CRM wymagają większego dławika. Przy tej mocy
    spodziewaj się raczej E42/21/20 niż EF25.

    > a trafo E55/28/21

    Lubisz nawijać na kanciastych rdzeniach? Ja bym użył ETD49 lub ETD54.

    > n1=45zw, n2=11zw. Prąd szczytowy w pierwotnym to 4.43A czyli
    > znośnie.

    A już liczenie półmostka u Niemca odpuść sobie całkowicie - od lat
    właśnie w półmostku są elementarne błędy. M. in. dwukrotnie zawyżona
    liczba zwojów. Nic nie piszesz o dławiku...

    > Acha czy uzwojenie pierwotne dzielić na pół jak PIexpercie czy nie.

    Jeśli chcesz mieć niską indukcję rozproszenia, to oczywiście kanapka.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2010-07-23 19:05:16
    Od: " " <j...@g...pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Użytkownik " Janusz" <j...@g...pl> napisał
    >
    > Jesli ja dobrze licze, to Niemiec dobrze, tzn spojnie to policzyl,
    To ok, bo już się zastanawiałem jak to zweryfikować, przed budową bo później
    to tylko dym :)

    > ale szczelina 1mm ... troche duzo.
    Ale flyback-a nie robię :) to tylko przykład aby sprawdzić co PIExpert
    policzył a on flyback-a ma na stałe dlatego taki i porównywałem z niemcem.
    Ale jak widzę to bez sensu, co ciekawe jak podstawiłem indukcyjnść z
    PIExperta do niemca to tam wyszyły oscylacje prądu czyli w ogóle jakaś
    kaszana.

    > No i pod warunkiem ze przyjales ~100kHz.
    PIExpert ma 66 i 132, ja przyjąłem 132.

    > Ja bym chyba jednak wiekszego rdzenia poszukal, albo sie z
    > forwardem przeprosil.
    Prawdopodobnie zrobię Half-Bridge Push-Pull Converter, wychodzą stosunkowo
    znośne prądy i prawie brak przepięć (teoretycznie :) bo jak jeden tranzystor
    się wyłączy a drugi jeszcze nie włączy, to szpilka się zrobi, pewnie trzeba
    będzie tam dać jakiś mały kondesator, nie wiem 100pF starczy czy większy?

    > Albo w ogole wentylatory na 220V kupil :-)
    To są specjalne wentylatory do klimatyzacji, odśrodkowe, kupione okazyjnie,
    uzywane ale w doskonałym stanie, solidna niemiecka robota, kosztują majątek,
    opłaca sę do nich zrobić specjalny zasilacz.

    Pozdr
    Janusz

  • 7. Data: 2010-07-23 19:49:06
    Od: " " <j...@g...pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):

    .ciach..

    > Jeśli liczyłeś u Niemca, to nie zapominaj, że Niemiec liczy PFC dla
    > nieznanego układu kontrolera pracującego w głębokim trybie CCM :(
    Tak u niego liczyłem.
    A co to znaczy CCM? CRM? bo tak za bardzo nie kumam.

    > Typowe kontrolery CRM wymagają większego dławika. Przy tej mocy
    > spodziewaj się raczej E42/21/20 niż EF25.
    Ok, tak się zastanawiałem czy sam nie wystrugać coś ala kontroler, na paru
    wzm operacyjnych.

    > Lubisz nawijać na kanciastych rdzeniach? Ja bym użył ETD49 lub ETD54.
    W sumie raz będę nawijał, przeżyję, mam blachę miedzianą, chyba ją użyję na
    wtórne ale muszę ją pomierzyć czy się nada.

    > A już liczenie półmostka u Niemca odpuść sobie całkowicie - od lat
    > właśnie w półmostku są elementarne błędy. M. in. dwukrotnie zawyżona
    > liczba zwojów.
    Ale reszta obliczeń jest dobra czy nie i jak liczyć wtórne uzwojenie.

    Nic nie piszesz o dławiku...

    Pisałem

    dławik 287uH, 4 zwoje na E25/13/7 z szczeliną 0,25mm

    Ok czy też źle.

    > Jeśli chcesz mieć niską indukcję rozproszenia, to oczywiście kanapka.
    No to podzielę chociaż to więcej pierniczenia przy nawijaniu.

    Mam z odzysku z drukarki przetornicę tak około 150-200W tyle że daje za
    niskie napięcie troche (34V, 4A), zbudowana jako foward bo ma dławik na
    wyjściu, co ciekawe nie ma szczeliny, indukcyjność jak zmierzyłem to około
    10mH a trafo głowne ma 8mH, obciązyłem ją tymi wentylatorami to dała z siebie
    400W (miałem miernik mocy podłączony) ale się zagotowała i wyłączyła :)
    tak ze mam dawcę części, co ciekawe tranzystory kluczujące miała dwa
    połaczone równolegle 2Sk1944, 5A 900V. Przetwornica pracowała na 80khz.
    I wyszło że była dosyć przewymiarowana bo zagotowała się ze względu na
    symboliczny radiator, ale na chwilę działa, wg obliczeń 'niemca' te
    tranzystory moją też powinny uciągnąć :)
    Ale ciekawsze jest trafo, parametry nieznane bo to japońska przetwornica, ale
    skoro tranzystory projektant tyle przewymiarował to może trafo także :)

    Pozdr
    Janusz

  • 8. Data: 2010-07-23 20:03:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello ,

    Friday, July 23, 2010, 9:49:06 PM, you wrote:

    > Tak u niego liczyłem.
    > A co to znaczy CCM? CRM? bo tak za bardzo nie kumam.

    No to musisz trochę poczytać. CCM - Continuous Conduction (or Current)
    Mode, CRM Critical Current Mode.

    > Ok, tak się zastanawiałem czy sam nie wystrugać coś ala kontroler, na paru
    > wzm operacyjnych.

    Raczysz żartować? Nie wyważa się otwartych drzwi.

    Co do PFC - znalazłem CCM, którego wyniki pasują do Niemca: UCC28019 -
    wyniki zgadzają się dla częstotliwości PFC 50-60 kHz.

    > W sumie raz będę nawijał, przeżyję, mam blachę miedzianą, chyba ją użyję na
    > wtórne ale muszę ją pomierzyć czy się nada.

    A dlaczego po prostu nie zlecisz tym, którzy się na tym znają? Bo
    teraz, to trochę sam sobie kuku robisz.

    > Ale reszta obliczeń jest dobra czy nie i jak liczyć wtórne uzwojenie.

    Całe liczenie półmostka jest do niczego.

    > Pisałem
    > dławik 287uH, 4 zwoje na E25/13/7 z szczeliną 0,25mm
    > Ok czy też źle.

    Źle - jak cała reszta. Myślałem, że piszesz o dławiku PFC - pisałeś to
    jednym ciągiem... Na dokładkę zmyliła mnie ta częstotliwość - w życiu
    by mi do głowy nie przyszło 100 kHz przy 600W w warunkach amatorskich.

> [...]
    > skoro tranzystory projektant tyle przewymiarował to może trafo także :)

    Nie cierpię składania porządnych projektów z trupów z demontażu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2010-07-23 20:47:35
    Od: " " <j...@g...pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):

    > Raczysz żartować? Nie wyważa się otwartych drzwi.
    Tak ale na zadupiu to wiesz co kupię, a w sumie to prosty układ.

    > Co do PFC - znalazłem CCM, którego wyniki pasują do Niemca: UCC28019 -
    > wyniki zgadzają się dla częstotliwości PFC 50-60 kHz.
    Ok dziękuję poszukam ile to cudo kosztuje i kto tym handluje.

    > A dlaczego po prostu nie zlecisz tym, którzy się na tym znają? Bo
    > teraz, to trochę sam sobie kuku robisz.
    Elektroniką zajmuję się od dawna, co prawda przetwornic nie robiłem ale sporo
    naprawiałem i to różnych, tak że pewne doświadczenie mam a na zlecenie nie
    mam forsy ani ochoty, sam się chcę coś nauczyć chociaż już piąty krzyżyk mam
    na karku.

    > Całe liczenie półmostka jest do niczego.
    Ale co tam jest złego? niemiec się myli? reszta ukłądów jest dobra a akurat
    push-pull jest do d. ?

    Albo inaczej jak byś to ty zrobił?

    > Źle - jak cała reszta. Myślałem, że piszesz o dławiku PFC -
    o PFC nie pisałem liczyłem go dla zakresu od 200 do 245 bo tak miewam w
    gniazdku, 50khz, 2A. Obliczył mi 732uH, rdzen ETD59, szcz=2mm, 49zw.

    pisałeś to
    > jednym ciągiem... Na dokładkę zmyliła mnie ta częstotliwość - w życiu
    > by mi do głowy nie przyszło 100 kHz przy 600W w warunkach amatorskich.
    To ile mam dać? 50khz?

    > Nie cierpię składania porządnych projektów z trupów z demontażu.
    Ale to żaden trup :) jeszcze niedawno działał, ale kupie porządny rdzeń.

  • 10. Data: 2010-07-23 20:59:13

    <j...@g...pl> napisał(a):

    > Tak ale na zadupiu to wiesz co kupię, a w sumie to prosty układ.
    No trochę przesadziłem ;) właśnie obejrzałem pdf-a.
    Pozdr
    Janusz

    PS ale nie bardzo moge znaleść sklep z tymi układami.
    w Cyfronice ani tme nie mają.