  • 1. Data: 2010-07-23 19:23:57
    Temat: Zakłócenia 50Hz na oscyloskopie - jak się tego pozbyć
    Od: Maksymilian Dutka <maxdutka@_usun_gmail.com>

    Witam gropowiczów.
    Ostanio zauważyłem że na oscylkoskopie mam straszne zakłócenia od sieci
    elektrycznej, sonda oscyloskopowa położona swobodnie na biurku potrafi
    łapać 50Hz o amplitudzie 2Vpp. Da się coś na to zaradzić?

    Przebieg wygląda tak:
    Harmoniczne 150Hz i 250Hz mają amplitudę zbliżoną do częstotliwości
    podstawowej.
    350Hz

    Ps. Jakoś tak mam od jakiegoś czasu, poprzednio nie zauważyłem takiego
    problemu.

    Maksymilian Dutka

  • 2. Data: 2010-07-23 19:25:22
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    W dniu 2010-07-23 21:23, Maksymilian Dutka pisze:
> [...]
    > podstawowej.
    > 350Hz
    >

    > Ps. Jakoś tak mam od jakiegoś czasu, poprzednio nie zauważyłem takiego

    Z każdą sondą tak jest, czy tylko z tą jedną?

    --
    Filip.

  • 3. Data: 2010-07-23 19:41:39
    Od: Maksymilian Dutka <maxdutka@_usun_gmail.com>

    W dniu 2010-07-23 21:25, Filip Ozimek pisze:

    > Z każdą sondą tak jest, czy tylko z tą jedną?

    Sprawdziłem dwi różne i jest tak samo. Po odpięciu "haczyka" amplituda
    spada z 3x. Po dotknięciu biurka z płyty wiórowej rośnie z 2x.

    Maksymilian Dutka

  • 4. Data: 2010-07-23 19:53:07
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 23/07/2010 20:41, Maksymilian Dutka wrote:
    > Sprawdziłem dwi różne i jest tak samo. Po odpięciu "haczyka" amplituda
    > spada z 3x. Po dotknięciu biurka z płyty wiórowej rośnie z 2x.

    Sprawdz czy dziwne rzeczy nie dzieja sie na uziemieniu w gniazdku.

    --
    Jerry1111

  • 5. Data: 2010-07-23 20:02:14
    Od: Maksymilian Dutka <maxdutka@_usun_gmail.com>

    W dniu 2010-07-23 21:53, Jerry1111 pisze:

    > Sprawdz czy dziwne rzeczy nie dzieja sie na uziemieniu w gniazdku.

    Oscyloskop na zasilaniu bateryjnym: masa oscyloskopu chwycona ręką,
    sonda podłączona do bolca uziemiającego: śliczny przebieg trójkątny o
    amplitudzie 10Vpp.

    Maksymilian Dutka

  • 6. Data: 2010-07-23 20:05:36
    Od: Maksymilian Dutka <maxdutka@_usun_gmail.com>

    W dniu 2010-07-23 22:02, Maksymilian Dutka pisze:

    > Oscyloskop na zasilaniu bateryjnym: masa oscyloskopu chwycona ręką,
    > sonda podłączona do bolca uziemiającego: śliczny przebieg trójkątny o
    > amplitudzie 10Vpp.

    Masa w łapę + końcówka sondy podłączona do biurka = śliczna sinusoida
    2Vpp (prawie bez harmonicznych)

    Maksymilian Dutka

  • 7. Data: 2010-07-23 20:11:07
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Oscyloskop na zasilaniu bateryjnym: masa oscyloskopu chwycona ręką,
    > sonda podłączona do bolca uziemiającego: śliczny przebieg trójkątny o
    > amplitudzie 10Vpp.

    No to zacznij od początku.
    Ustaw w kanale oscyloskopu GND, czyli wewnętrzne zwarcie wejścia z masą.
    Powinno być płasko nawet jak dotkniesz ręką (przez drucik) wejścia
    kanału. Jak jest płasko, to przełącz wejście na DC i zewrzyj drucikiem
    wejście BNC-ki z obudową. Znów powinno być płasko, jeśli nie jest...
    masz prawdopodobnie oberwane mocowanie gniazda BNC (zdarzało się nawet w
    tek-ach), a jak jednak masz płasko - to przemierz miernikiem sondę -
    wyginając ją i szarpiąc na wszystkie strony. Może masz niekontakt w
    ekranie. Tyle.

    Co toto?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 8. Data: 2010-07-23 20:24:53
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Maksymilian Dutka <maxdutka@_usun_gmail.com> napisał(a):

    Normalne zjawisko.
    Oscyloskop ma rezystancję wejściową 1Mom dla sondy 1:1.
    nieekranowana część sondy z końcówką pomiarową jak antena "zbiera"
    zakłócenia "z powietrza".
    Zwykle mierzysz sygnał na układach o znacznie mniejszej oporności wyjściowej
    i wtedy zakłócenia nie wejdą.
    Spróbuj zewrzeć na krótko albo rezystorem kilka kiloomów końcówkę pomiarową z
    masą sondy - przekonasz się, że zakłócenia sieciowe znikną .

    Wmak

  • 9. Data: 2010-07-24 10:10:51
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik " Wmak" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Normalne zjawisko.
    > Oscyloskop ma rezystancję wejściową 1Mom dla sondy 1:1.
    > nieekranowana część sondy z końcówką pomiarową jak antena "zbiera"
    > zakłócenia "z powietrza".

    Teoria się zgadza, ale u Maksa nie jest normalna ta amplituda!

    Moja sonda leżąca swobodnie na biurku zbiera sinusoidę zasilania o ampl.
    rzędu 150mV !!! Bez haczyka spada to poniżej 50mV.

    U Maksa coś (jakieś trafo, zasilacz, przewody 230V w ścianie ?) daje zbyt
    duże pole zakłócające!!!
    Znaleźć i unieszkodliwić ! ;-))))

    Roman

  • 10. Data: 2010-07-24 11:16:43
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Wmak pisze:
    > Maksymilian Dutka <maxdutka@_usun_gmail.com> napisał(a):
    >

    > Normalne zjawisko.

    Właśnie nie normalne. Pisze że _sonda podłączona do bolca
    uziemiającego_, więc powinno być niewiele na ekranie i to niezależnie od
    zakresu.

    Irek.N.