  • 71. Data: 2004-02-02 22:10:16
    Temat: Re: Co wy na to? [OT?]
    Od: MSZ <m...@k...pmp.com.pl>

    Dnia 2004-02-01 23:57, Rafał Doroszkiewicz napisal(a):

    [...]

    > Masz rację. Jednak zdarza się jeszcze słyszeć słowo "bezinteresowność" i
    > myślę, że w tym kierunku należy szukać rozwiązania tego problemu.
    >
    > Nie - "ja mogę, więc zrobię albo oleję" (typ prezesa TPSA), czy - "mi
    > przeszkadza - to sobie życie ułatwię" (ja;->), ale - jest tylu biednych,
    > to może pomogę(no kto?)? ;-)

    Obowiązek pomocy ubogim realizuję przez zrzutkę na piwo dla miejscowego
    menela ;-)

    Hmm, a może ISOC-PL by się rzucił na takie zadanie? W gruncie rzeczy to
    jestem za leniwy, ale może jakby ktoś zaczął to bym pomógł.

    > [cut'cik]
    >
    > Przyznam rację, aczkolwiek nie tak do końca, bo jednak skutki
    > szalejących wirusów to także problem tych, którzy dają dostęp. Chcąc
    > utrzymać swoją sieć w należytym porządku, wypadałoby, aby zależało im na
    > "bezpiecznych użytkownikach".

    Nie w tych warunkach jakie mamy obecnie. TPSA się nie boi, bo konkurencję ma
    mizerną i typowy użytkownik nie ma gdzie iść - więc musi znosić codzienne
    skanowanie, czkawkę po robalach itp radości. A jak mu nie działa, to zawsze
    można polecić dezinfolinii, żeby mu nagadała bzdur.

    Dream on... :-(

    --
    M.S.Z. # Niezależnie od tego, jak wielki jest
    Mechanical # twój sukces, czy jak tragiczna klęska,

  • 72. Data: 2004-02-02 22:10:38
    Temat: Re: Co wy na to?
    Od: Robert Rędziak <r...@c...plaszczyca.org>

    On Mon, 02 Feb 2004 22:58:46 +0100, MSZ
    <m...@k...pmp.com.pl> wrote:

    > a mutta nie
    > mam pod ręką.

    Mutt zrobi to, co ma w mailcapie.

    .r
    _____________
    robert rędziak jid: rekin-at-jabber-dot-plukwa-dot-net
    KlubSubaru.PL GK Śnieżka ST
    i'm gonna send him to outer space, to find another race

  • 73. Data: 2004-02-02 22:27:00
    Od: MSZ <m...@k...pmp.com.pl>

    Dnia 2004-02-02 01:31, Andrzej P. Wozniak napisal(a):

    [...]

    > Ale chyba nie jesteś do niej przekonany, bo niżej zaprzeczasz.

    > Taka jest natura klikacza, a nie każdego lamera. Lamera da się przekonać,
    > że ma nie klikać, tylko dzwonić, jak coś nieznanego pyta się o dostęp.

    Może niektóych się da, ale to jakby mniejszość. Przynajmniej takie mam wrażenie.

    > Etam. Domyślnie antywiry są skonfigurowane bezmyślnie. Przykładowo monitor

    Większość tak ma, niestety. Z drugiej strony, sporą część plików uważanych
    normalnie za dane też trzeba skanować, bo baza z Accessa czy jakieś wypociny
    w Wordzie mogą w środku mieć paskudne makro.

    [...]

    > Dalej - fakt używania monitora AV sprawia, że klikacz czuje się
    > bezpieczniej i zachowuje się jeszcze bardziej beztrosko, nabierając nowej
    > radości z klikania.
    > A przecież naprawdę groźne nowe szkodniki nie są rozpoznawane przez
    > antywira nawet aktualizowanego na bieżąco.

    Zazwyczaj jak się już zaktualizuje to wytłucze to co już wklikano. Idealne
    zabezpieczenie to nie jest, ale IMHO wystarczająco dobre. I lepsze od
    firewalla, bo ten będzie tylko reagował na podejrzane transmisje (chyba że to
    fw+antyvir), a tymczasem robaczek może zachowywać się pozornie spokojnie
    (DDoS na port 80 wygląda "z grubsza" jak zwykłe oglądactwo WWW).

    > Znowu nieprawda. Odsetek luserów nieedukowalnych prośbami czy groźbami
    > jest niewielki - zapewne podobny do nieedukowalnych czytelników spamu, być
    > może nawet w większości to te same osoby.

    Owszem, spora część (może nawet większość) jest edukowalna, tyle że nikt ich
    temu procesowi nie poddaje. Już chyba z tuzin razy w tym wątku doszliśmy do
    tego ;-)

    > Gorzej, że mamy nieedukowalnych ladminów...

    Bywa i tak :-(

  • 74. Data: 2004-02-02 23:33:43
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@f...onet.pl>

    Osoba podpisana jako MSZ <m...@k...pmp.com.pl> w artykule
    <news:iuimvb.d01.ln@localhost> pisze:

    > Dnia 2004-02-02 01:31, Andrzej P. Wozniak napisal(a):
    > [...]
    > Może niektóych się da, ale to jakby mniejszość. Przynajmniej takie mam
    > wrażenie.

    To jest raczej kwestia przekroczenia pewnego progu. Dalej powinno potoczyć
    się jak lawina, choć do tego czasu mogą minąć lata całe. Jednak bez
    wspierania tego procesu samo nic się nie zrobi.

    > Większość tak ma, niestety. Z drugiej strony, sporą część plików
    > uważanych normalnie za dane też trzeba skanować, bo baza z Accessa czy
    > jakieś wypociny w Wordzie mogą w środku mieć paskudne makro.

    To nie jest żadne uzasadnienie dla owej bezmyślności. Tak naprawdę to
    większość plików można rozpoznać po nagłówkach niezależnie od nadanych
    rozszerzeń, tym czasem monitor skanuje wszystkie pliki otwierane przez
    wszystkie programy zamiast się zastanowić, czy to jest plik Office'a i czy
    jest otwierany z Office'a, czy może z viewera. Bardzo denerwujące jest to
    zwłaszcza przy wchodzeniu do katalogu zawierającego dużo plików, bo
    Explorer czy inny menedźer plików skanują je, żeby wyświetlić ich ikonki.
    A pliki skanowane przez menedźera plików skanuje monitor antywira. A u
    klikacza całość skanuje key/clicklogger ;-)

    > Zazwyczaj jak się już zaktualizuje to wytłucze to co już wklikano.
    > Idealne zabezpieczenie to nie jest, ale IMHO wystarczająco dobre.

    Nieprawda. Dobrze napisany szkodnik rozbraja lub oszukuje antywira. Na
    pierwszy ogień idą programy najbardziej popularne (najczęściej NAV, często
    KAV, MkS rzadko)
    Dla lamera szkodnik nie musi się nawet bardzo wysilać, wystarczy, że
    uniemożliwi automatyczną aktualizację baz sygnatur antywira.

> [...]
    > transmisje (chyba że to fw+antyvir), a tymczasem robaczek może
    > zachowywać się pozornie spokojnie (DDoS na port 80 wygląda "z grubsza"

    Typowy Windowsowy personal firewall blokuje też ataki od wewnątrz - nie
    pozwalając uruchamianym programom na komunikowanie się ze światem. A
    antywiry często ignorują istnienie innych szkodników poza wirusami i
    robakami, a niekiedy trojanami - spyware, adware, dialery... Zresztą
    zastanów się, co z robić z instalatorem seti@home podczepionym cichaczem
    do programiku rzucającego cegłą w okna - czy to jest trojan?

    > Owszem, spora część (może nawet większość) jest edukowalna, tyle że nikt
    > ich temu procesowi nie poddaje. Już chyba z tuzin razy w tym wątku
    > doszliśmy do tego ;-)

    Trzeba to zmienić i może już się zmienia. Efekty przecież nie będą od razu
    widoczne.

    > Bywa i tak :-(

    Bywa jeszcze gorzej. Ladmin podliże się prezesowi i zarządowi, kiedy admin
    zapierałby się rękami i nogami przed wizją kreaowaną przez marketingowców.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień z<->h w adresie)
    Harbour - 32-bitowy kompilator Clippera - już v.0.43 free software

  • 75. Data: 2004-02-03 01:18:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    MSZ <m...@k...pmp.com.pl> writes:

    > Bezpośrednio to może nie, w końcu zwyczaj rozpoznawania plików
    > wykonywalnych po rozszerzeniach to bardziej CP/M, DOS i Windows, więc
    > np. Mozilla zaproponuje otwarcie w programie do obsługi czegoś albo
    > zapis na dysk. Pine nie oferuje niczego poza wyświetleniem albo
    > zapisem, elm podobnie a mutta nie mam pod ręką.

    Tak czy owak, zaden taki program nie powinien z zalozenia uruchomic
    takiego kodu.

    > Czyli teoretycznie coś wciśnięte w tar.gz by się mogło odpalić, jeśli
    > obsługant graficzny do tar.gz rozpozna że jest execute ustawione i
    > odpali.

    Ale wtedy jest to blad (wciaz teoretycznie oczywiscie, bo niczego
    takiego nie bylo) - program nie powinien odpalic niz z tar.gz,
    zas mail reader nie powinien uruchomic programu, ktory moze cos takiego
    odpalic (stad wszelkie --safe-mode itp).

    Natomiast w przypadku Windows to jest celowe, zamierzone zachowanie.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 76. Data: 2004-02-03 04:36:21
    Od: januszek <j...@k...nie.lubi.spamu.dlatego.prosze.to.wyciac.irc.pl>

    Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Nie w przypadku popularnych windowsowych wirusow. Tam problemem jest
    > wadliwie zaprojektowany system, i tylko to.

    O ile dobrze pamietam to pierwsze "popularne windowsowe wirusy"
    pocztowe wygladaly tak, ze w tresci listu zwyczajnie napisano:
    "Masz wirusa, skasuj szybko plik abc.dll, ktory znajduje sie".
    Gwarantuje, ze taka metoda sprawdzi sie wszedzie.

    > Chyba ze slabosc czynnika
    > ludzkiego polega na uzywaniu tego wadliwego systemu, to wtedy masz
    > racje.

    Co chcesz powyzszym zdaniem udowodnic?

    > W przypadku zagrozen np. wlamaniami czy czegos podobnego sprawa
    > wyglada troche inaczej.

    Tutaj takze zawodzi najczesciej czlowiek.

    januszek

  • 77. Data: 2004-02-03 16:48:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    januszek <j...@k...nie.lubi.spamu.dlatego.prosze.to.wyc
    iac.irc.pl> writes:

> [...]
    > "Masz wirusa, skasuj szybko plik abc.dll, ktory znajduje sie".
    > Gwarantuje, ze taka metoda sprawdzi sie wszedzie.

    1. Zle pamietasz 2. Taka metoda moze sprawdzic sie wylacznie tam,
    gdzie mozna uzytkownikowi podac nazwe pliku, ktory znamy, i ktory
    uzytkownik ma mozliwosc skasowac. Jesli te warunki jednoczesnie nie
    zachodza, to nawet gdyby uzytkownik byl calkowicie bezrozumny, nic
    to nie da. Tak wiec swoje gwarancje lepiej wycofaj.
    3. Nie jest to zaden wirus, a tylko glupawa plotka przypuszczalnie
    unieruchamiajaca zle zaprojektowany system, ale nie wyrzadzajaca
    nikomu innemu nic zlego.

    Natomiast prawdziwe pierwsze i nastepne windowsowe wirusy opieraly sie
    na tym, ze ten system - oraz powszechnie uzywane programy - uruchamiaja
    kod zawarty w wirusie w sytuacji, gdy nie powinny tego robic. I nie
    jest to zaden blad programisty (przepelnienie bufora itp), a swiadomie
    podjeta decyzja projektantow systemu, majaca podobno sluzyc przyjaznosci
    dla uzytkownika.

    > Co chcesz powyzszym zdaniem udowodnic?

    Czy to zdanie wyglada na dowod? Traktuj to raczej jako aksjomat :-)

    > Tutaj takze zawodzi najczesciej czlowiek.

    Z tym ze nie "takze".

    Nie wiem tez czy najczesciej - gdy komputery nie byly wszystkie spiete
    siecia tak bylo, ale teraz mam watpliwosci.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 78. Data: 2004-02-03 21:06:30
    Od: RusH <r...@k...pulse.pdi.net>

    januszek
    iac.irc.pl> wrote :

> [...]
    > "Masz wirusa, skasuj szybko plik abc.dll, ktory znajduje sie".
    > Gwarantuje, ze taka metoda sprawdzi sie wszedzie.

    mylisz pojecia, Hoax to nie wirus

    Pozdrawiam.
    --
    RusH //
    http://kiti.pulse.pdi.net/qv30/

  • 79. Data: 2004-02-04 07:14:42
    Od: januszek <j...@k...nie.lubi.spamu.dlatego.prosze.to.wyciac.irc.pl>

    RusH napisał(a):

    > mylisz pojecia, Hoax to nie wirus

    http://www.webstyle.pl/cms.php/ws/netopedia/bezpiecz
    estwo_hacking/faszywy_wirus

    januszek

  • 80. Data: 2004-02-04 20:20:22
    Od: RusH <r...@k...pulse.pdi.net>

    januszek
    wrote :

    > http://www.webstyle.pl/cms.php/ws/netopedia/bezpiecz
    estwo_hacking/f
    > aszywy_wirus

    http://nospam-pl.net/hoax.php

    to zwykly spam ala nigeryjska jazda w kakao frajeruf

    Pozdrawiam.