  • 11. Data: 2018-02-28 13:00:04
    Temat: Re: Czemu oporność nie wplywa na napięcie?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-02-28 o 12:35, Piotr Gałka pisze:
    > Jeżeli mielibyśmy idealny woltomierz (jego R = nieskończoność) to dla
    > dowolnego rezystora podłączonego do 12V po jego drugiej stronie
    > zmierzymy też 12V
    Idąc dalej to co wskaże idealny woltomierz gdy nie będzie podłączony do
    tego rezystora? :-)

    Robert

  • 12. Data: 2018-02-28 13:11:32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-02-28 o 10:06, Marek pisze:

    > Wyczuwam. Czyli gdyby zamiast miernika wrzucić oscyloskop i do sondy
    > podpiąć rezystor a drugim końcem dotknąć źródła nap. to będzie widac
    > przez chwilę wyraźne zbocze (a nie skok) narastającego U?

    Dobrze kombinujesz, ale w praktyce to trzeba się nieźle postarać, aby
    zobaczyć zbocze wynikające z przepływu ładunków w celu naładowania
    drugiej strony rezystora.
    Typowa sonda oscyloskopowa 10:1 ma rezystancję wejściową 10Mom i
    pojemność rzędu 5pF (nie sprawdzałem - strzelam)
    Skoro miernik zawsze pokazywał 12V to rezystory zapewne były niewielkie
    np. 1kom. Stała czasowa ładowania 5pF przez rezystor 1k to 5ns.

    Ja mam stary oscyloskop analogowo/cyfrowy o paśmie 150MHz.
    Takiego jednorazowego przebiegu nie da się zobaczyć w trybie analogowym,
    w którym najszybsza podstawa mojego oscyloskopu to 50ns/działkę (działka
    to około 1cm) i po rozciągnięciu podstawy x10 jest to 5ns/działkę.

    A w trybie cyfrowym mój oscyloskop ma prędkość próbkowania 200Ms/s (mega
    sampli na sekundę) - czyli próbka co 5ns i najszybszą podstawę (już po
    rozciągnięciu x10) 50ns/działkę.
    Jak stała czasowa porównywalna z odstępem między kolejnymi próbkami to
    raczej bym nie mówił o obserwacji zbocza.

    Ale nawet jakby było widać, że jedna, czy dwie próbki mają wartości
    pośrednie między 0 a 12V to czy jest to zbocze o którym piszesz -
    ładowanie drugiej strony rezystora czy jest to raczej ładowanie
    pojemności sondy oscyloskopowej.

    Jaka jest pojemność drugiej strony rezystora - nie wiem (zapewne kiedyś
    na fizyce mnie tego uczyli, ale nie pamiętam). Sądzę, że dla typowego
    rezystora z kilku centymetrowym drucikiem będzie to jakiś ułameczek pF.

    Jeśli sonda oscyloskopowa ma o rzędy wielkości większą pojemność od
    pojemności której ładowanie chcemy zaobserwować to jej podłączenie
    powoduje, że mierzymy zupełnie co innego niż byśmy chcieli.
    P.G.

  • 13. Data: 2018-02-28 13:33:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Idąc dalej to co wskaże idealny woltomierz gdy nie będzie podłączony do
    > tego rezystora? :-)

    Różnicę potencjałów między sowimi końcówkami/zaciskami, czy jak to zwał :)
    P.G.

  • 14. Data: 2018-02-28 23:14:52
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Piotr Gałka pisze tak:

    > Dobrze kombinujesz, ale w praktyce to trzeba się nieźle postarać,
    > aby zobaczyć zbocze wynikające z przepływu ładunków w celu
    > naładowania drugiej strony rezystora.

    :)

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 15. Data: 2018-03-01 12:12:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Idąc dalej to co wskaże idealny woltomierz gdy nie będzie podłączony
    >do tego rezystora? :-)

    Cokolwiek. Przejdzie kot i ogonem machnie, a wskazania sie zmienia.

    Mozna sobie przetestowac - wystarczy miliamperomierz i tranzystor
    mosfet.

    J.

  • 16. Data: 2018-03-04 04:28:06
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Jaka jest pojemność drugiej strony rezystora - nie wiem (zapewne kiedyś
    > na fizyce mnie tego uczyli, ale nie pamiętam). Sądzę, że dla typowego
    > rezystora z kilku centymetrowym drucikiem będzie to jakiś ułameczek pF.

    Czy mozna mowic o pojemnosci bez okreslenia, miedzy czym a czym jest ta
    pojemnosc?

    Czy przewodnik moze miec pojemnosc bez odniesienia go do jakiejs masy?

    We wzorze na pojemnosc kondensatora sa, jesli dobrze pamietam,
    powierzchnie okladzin oraz kwadrat odleglosci miedzy nimi... i
    wspolczynnik przenikalnosci dielektryka jeszcze byl.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 17. Data: 2018-03-04 08:04:08
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 04.03.2018 o 04:28, Adam Wysocki pisze:
    > Czy mozna mowic o pojemnosci bez okreslenia, miedzy czym a czym jest ta
    > pojemnosc?
    >
    > Czy przewodnik moze miec pojemnosc bez odniesienia go do jakiejs masy?

    Można, tylko używasz pojęcia potencjał zamiast napięcie. Ale w
    elektronice nie ma to większego sensu oczywiście.

    --
    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

  • 18. Data: 2018-03-04 09:45:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 4 Mar 2018 03:28:06 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > Czy mozna mowic o pojemnosci bez okreslenia, miedzy czym a czym jest ta
    > pojemnosc?
    > Czy przewodnik moze miec pojemnosc bez odniesienia go do jakiejs masy?

    Mozna.
    Naladowany przewodnik wytwarza pole, ma wiec pewien potencjal liczony
    od nieskonczonosci, a potem prosto:
    C=Q/U

    W bardzo dawnych czasach obliczano tak pojemnosc kuli, wychodzila
    proporcjonalna do promienia, i cos mi chodzi po glowie, ze jednostka
    pojemnosci byl cm

    > We wzorze na pojemnosc kondensatora sa, jesli dobrze pamietam,
    > powierzchnie okladzin oraz kwadrat odleglosci miedzy nimi... i

    bez kwadratu, powierzchnia dzielona przez odleglosc.
    Wynik tez w cm :-)

    J.

  • 19. Data: 2018-03-04 18:28:18
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Spadek napięcia na oporniku wynika z prawa Ohma U=R*I.

    Znacznie ciekawsze pytanie to z czego wynika prawo Ohma. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2018-03-04 19:06:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2/28/2018 9:45 AM, Marek wrote:
    > zastanawiać nad fizyką tego zjawiska, tj. czemu przed rezystorem i za
    > rezystorem wiszącym drugą końcówką w powietrzu jest ten sam potencjał, a
    > dokładniej dlaczego oporność, czyli pogorszona zdolność przenoszenia
    > ładunków nie wpływa na wartość potencjału?

    Weź zamknietą rurę ze zweżeniem w środku. Podaj ciśnienie. Przed i za
    zwężeniem będzie takie samo w stanie stacjonarnym.

    > Przecież te elektrony muszą przejść by się zgromadzic na drugiej stronie
    > rezystora (lub po przeciwnej by był ich ubytek) by wytworzyć odopowiedni
    > potencjał (względem ustalonej masy oczywiście). Rezystancja przewodnika
    > im w tym nie przeszkadza?

    "Ciśnienie" też sie przecisnie przez zwężenie. Dowolnie małe.

    Efekt zobaczysz dopiero kiedy z drugiej strony rury zaczniesz pobierać
    strumień cieczy/gazu (prąd). Wtedy cisnienie po obu stronach zwężenia
    będzie inne.

    Innymi słowy analiza co robi rezystor ma sens jedynie kiedy płynie w nim
    prąd a w mierniku cyfrowym w praktyce jest niemierzalny. No i kiedy ktoś
    akademicko pyta co w tej bardzo małej chwili czasowej kiedy warunki się
    stabilizują ale wtedy dostaniesz w łeb szybciej jego indukcyjnością i
    pojemnością oraz niedoskonałościa pomiaru niż problemem przeciskania sie
    elektronów (ktore w zasadzie stoją w miejscu :).