  • 1. Data: 2018-02-28 19:37:14
    Temat: HDD Hybrydowy - rekonstrukcja danych
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Czy ktoś się zajmował tematem rekonstrukcji danych
    z dysków hybrydowych, czyli bufor NAND plus talerze?

    Mam awarię dysku 1TB i zastanawiam się czy powiodłaby
    się operacja kupienia takiego samego modelu, przekładka
    elektroniki którą się praktykowało za czasów starych dysków
    czy z jakiejś przyczyny taką metodą się tego nie robi
    przy hybrydach?

    I jeszcze jedno - jak wpływa na taką operację fakt, że
    dysk był poddany szyfrowaniu BitLockerem?
    Czy jakiś unikalny element starej płytki używany jest
    do szyfrowania danych co uniemożliwi ich odzyskanie
    po przełożeniu nowej płytki z innego dysku?
    Sorki jeśli to pytanie brzmi naiwnie ale nie znam się :-)

  • 2. Data: 2018-03-01 23:58:16
    Temat: Re: HDD Hybrydowy - rekonstrukcja danych
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Pszemol <P...@p...com> wrote:

> [...]
    > praktykowało za czasów starych dysków czy z jakiejś przyczyny taką
    > metodą się tego nie robi przy hybrydach?

    Pytanie co się spaliło. Jeśli np. tylko transil, bezpiecznik, driver
    silnika lub driver cewek głowicy, to podmianka tych elementów wystarczy.

    Jak sprzedawałem dysk hybrydowy, to kupił go ode mnie gość dokładnie w tym
    ceu (tylko profesjonalista, z jakiejś firmy odzyskującej dane) -- wiem bo
    dzwonił i pytał o numer w jakimś miejscu PCB. Potem w krótkiej rozmowie
    powiedział, że sama przekładka elektroniki nie wystarczy i trzeba jeszcze
    przepisać coś ze starej pamięci do nowej, albo przelutować całą kość
    pamięci, żeby zgadzały się adaptywy (unikalne parametry dla konkretnej
    sztuki dysku).

    Nie wiem czy ma znaczenie, że jest to dysk hybrydowy. W końcu (jeśli
    dobrze rozumiem ideę dysku hybrydowego) nie jest tak, że część danych jest
    w SSD, a część na HDD, tylko SSD po prostu robi za bufor dla często
    używanych danych, ale całość danych i tak jest na HDD.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 3. Data: 2018-03-02 10:33:06
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 28-02-2018 o 19:37, Pszemol pisze:
> [...]
    > po przełożeniu nowej płytki z innego dysku?
    > Sorki jeśli to pytanie brzmi naiwnie ale nie znam się :-)

    To zależy co się zepsuło w tym dysku. Może być zarówno zimny lut w
    jednym miejscu, a na drugim biegunie urwane głowice i porysowane talerze. :)
    Jeśli bardzo zależy Ci na danych to daj dysk do dobrej firmy
    odzyskującej dane. Mają rozpracowane procedury naprawcze oraz posiadają
    dyski testowe na przeszczepy.
    Grzebanie na dysku automatycznymi programami do odzyskiwania danych może
    w niektórych przypadkach pogorszyć sytuację.

    yabba

  • 4. Data: 2018-03-03 22:28:25
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "yabba" <g...@g...com> napisał w wiadomości
    > Grzebanie na dysku automatycznymi programami do odzyskiwania danych może w
    > niektórych przypadkach pogorszyć sytuację.

    To prawda. Nieostrożne manipulacje mogą narobić bigosu. A wtedy lab sobie,
    oj, policzy...

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...