  • 221. Data: 2019-04-15 22:45:33
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-15 o 18:31, J.F. pisze:

> [...]
    ZHqy_6Uyol8Vs/view?usp=sharing

    > No jak niczego ?
    > Zobacz na piksel 494,275. U mnie RGB
    > 157, 156, 138
    > a u Ciebie   1491,275
    > 151, 149, 124
    >
    > Masz taki swietny monitor i nie zauwasz tak olbrzymiej roznicy jasnosci
    > ? :-P

    Tu masz obraz różnicowy obu plików:
    https://drive.google.com/file/d/1qy2rkFfKXuB-5SymiZT
    0HctPptwzmHIU/view?usp=sharing

    Rozjaśniłem go do poziomu 100 - by lepiej było widać różnice. Widzisz
    jakieś? Bo ja nie. Podpowiem, że ja wcale nie patrzę na monitor lecz
    zliczam piksele w różnych odcieniach: wyszedł mi 1 odcień.

    Kup sobie lepszy kalkulator, bo Twój zaokrągla do dziesiątek? Setek? :-D

    Kolory jakie podajesz też z palca wyssane:
    https://drive.google.com/file/d/1ELwjm1RDQoUtBNZxQY2
    cGcBvF9zTfGcF/view?usp=sharing

    > albo piksel nizej - u mnie
    > 43, 41, 26
    > u Ciebie
    > 47, 41, 27
    >
    > Ciekawe - w druga strone te zmiany .

    A skąd te rozbieżności: zgaduję... Ty JPG porównujesz pewnie ze sobą a
    nie surówki :-D :-D :-D

    Trafiłem?

    > Dobra, dosc nabijania:
    > -co robi ten Imaging Edge, to nie wiem, pierwszy raz uzywalem, ale od
    > Sony pochodzi, to chyba wie co robi :-)

    Oczywiście, że wie... Korekty zapisuje sobie w formie dyspozycji w pliku
    tekstowym na boku i nie zmienia struktury RAW :-D

    > -fakt, ze jak rozjasnilem, to cos bylo widac, a po zapisaniu i ponownym
    > odczycie ... znow jakos ciemno, jakby zignorowal swoje poprawki, ale
    > przeciez nie, bo jak widac cos zmienil.

    Niczego nie zmienił. Coś nieudolnie próbujesz zrobić, kompletnie nie
    znasz się na tym i wsnuwasz wnioski nie leżące nawet na tym samym
    kontynencie w relacji z prawdą. Zmuszasz mnie abym za Ciebie czytał
    instrukcję Image Edge by to właśnie wykazać. No i zaglądam do niej:

    https://support.d-imaging.sony.co.jp/app/imagingedge
    /pl/instruction/1_1_features.php

    I co czytam?

    "Wskazówka
    Ze względu na fakt, że ta aplikacja umożliwia edycję obrazów RAW
    modyfikując jedynie plik ustawień, dane obrazu nie ulegają zmianie. W
    związku z tym nawet po kilkakrotnej edycji pliku obraz nie ulegnie
    pogorszeniu."

    Ten program, jak wiele innych - tak jak wiele razy sugerowałem - nie ma
    prawa niczego zmienić w RAW. Takie rzeczy potrafią
    specjalistyczne/dedykowane narzędzia (kiedyś z czystej ciekawości
    zmieniłem zawartość RAW w ten sposób).

    Jeśli widzisz różnice w pikselach w czystym RAW i jakieś skoki jasności
    w w/w punkcie, to znaczy, że pracujesz na chybił trafił z jakimiś
    wersjami plików i zapewne nie-RAW. A nawet jeśli jakimś cudem z RAW, to
    nie masz bladego pojęcia czym jest "ciemnia cyfrowa" i pewnie nie wiesz,
    że plik RAW "bez obróbki" __NIE ISTNIEJE__. Nie ma takiego pojęcia.
    Jeśli otworzysz RAW w ACR, nie ruszysz żadnego suwaka a potem każesz
    przesłać wywołany plik do Photoshopa, to przesyłasz przetworzoną, jedną
    z nieskończonej ilości interpretacji tegoż pliku. Jeśli chcesz porównać
    zgodność obrazu otrzymanego z 2 RAWów, to należy przetworzyć je w jednym
    programie i z tymi samymi ustawieniami. Gdybyś to zrobił i wygenerował
    obraz różnicowy między Twoim i moim plikiem - otrzymałbyś zero różnic
    ... bo obraz nie ma prawa się różnić.

    A monitor możesz podłączyć szklany, monochromatyczny do kompa. Ma on
    zerowe znaczenie. Używasz narzędzi do liczenia różnic a nie ślepisz w
    obraz i pipetą sprawdzasz 24 miliony pikseli. Wynik jest liczbą. Na
    zielonym czy bursztynowym monitorze ta liczba będzie identyczna i
    wyniesie: 0 różnic.

    > -na ekran nawet nie patrzylem, porownalem sobie pliki bajtami:

    No to pojechałeś!
    Bajtami? Serio jesteś w stanie ustalić jaki bajt pliku RAW jest jakim
    pikselem? Jeśli plik RAW nie jest formatu DNG, to musisz mieć chody u
    producenta sprzętu, bo zwykle nie są to publikowane informacje lecz
    sprzedawane np. do Adobe itp.

    Z powyższego zdania wynika, że jakieś randomowo wygenerowane dwie
    bitmapowe interpretacje RAW porównujesz ze sobą :-D

    > W HDR lepiej czas, ale zmienic parametry ekspozycji mozna jednym i drugim,
    > i matryca lepiej ciemnosci widzi.
    > Za to jasne przepala :-)

    Lepiej??? Wyłącznie!
    Znów piszesz na czym się nie znasz, również nawet jeśli o podstawy
    chodzi. Zrobienie dwóch zdjęć przy innej przesłonie da nie tylko zmianę
    ekspozycji, ale zmianę głębi ostrości!!! Mało tego, zmiana ogniskowej
    wpływa również nieznacznie na zoom. W efekcie otrzymasz dwa zupełnie
    inne obrazy, których w ogóle nanieść się nie da bo nie będą do siebie w
    ogóle pasowały.

    > Gdzies tam piszesz, ze kalibrujesz na 80cd/m^2, wierze,
    > a inni pisza, ze czyste niebo ma 7000 ... to nie moze monitor na tle
    > nieba wyjsc tak samo jasny, albo cos nie tak z tymi liczbami.

    Korekta: aby wyrównać dynamikę tego co na monitorze z tym co we wnętrzu
    i za oknem, przeszedłem na 400cd/m2 na chwilę.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 222. Data: 2019-04-15 23:55:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 Apr 2019 21:47:34 +0200, Marek S napisał(a):

    > ... a ułożenie tego szczególnego przypadku krzywej jest od wieków
    > określany równie szczególnie: brightness/contrast...
    >
    > I to zanim Adobe powstał.

    > Jak katarynka swoje... Ja nie przesuwałem jej w ogóle. W każdym poście o
    > tym piszę. Masz jakiś słabszy miesiąc w komunikacji? Nie rozumiem?

    Marku, gdybys zmienil tak jak sugerujesz na rysunku:
    0->64
    1->64
    2->65
    3->65
    4->66
    5->66
    itd

    to tak ja mowisz - kompresja najlepiej to opisuje,
    ale jest tu tez cos z mnozenia (0.5)
    oraz dodawania - przynajmniej w tym zakresie liczb wejsciowych.

    Ale przeciez tak nie zrobiles, bo tu
    https://drive.google.com/file/d/18KpFCmgm0SU6bWwO8qL
    iAoq7EpuY6QQv/view

    sa piksele o jasnosci od 6.

    Jakos sprytniej to Photoshop zrobil.
    Ale przeciez pracowales z 16 bit obrazkiem, to musialo jakos inaczej
    wygladac.

    > Zawsze pisałeś sensownie, a w chwili obecnej efekt jest taki, że
    > próbujesz mi wmówić, że ruszałem położeniem handlerów w/w prostej.

    Co masz na mysli jako "handlery" ?
    Dodatkowe punkty, zamieniajace prosta w łamaną lub krzywą ?

    > Nie
    > przekonuje Cię, że 15 razy powtórzyłem, że niczego takiego nie robiłem
    > przy omawianej fotografii.
    >
    > A ponadto nie zarzucałem Ci, że przesuwałeś czerń - bo masz prawo robić
    > co tylko chcesz. Ja tylko zasygnalizowałem, że czegoś takiego bym się
    > nie podjął w przypadku wysoko - kontrastowych zdjęć bo, cytuję siebie,
    > otrzymałbym wypłowiałe zdjęcie.

    To co wlasciwie robi operacja, ktorą tu pokazales ?
    https://drive.google.com/file/d/1kja5KO08ZzHpHwMxwQs
    oTym_25Ks3FYl/view

    A mozna by w zasadzie rzec, ze chcemy wypłowiale.
    Jakby mialo zostac wysoko kontrastowe, to parapet pozostalby czarny
    :-)

    > Ja pier... Weź się chłopie w garść. Słowo pisane do Ciebie nie trafia w
    > tym wątku więc narysuję, to o czym piszę.

    Ale zaczales od tego
    https://drive.google.com/file/d/1kja5KO08ZzHpHwMxwQs
    oTym_25Ks3FYl/view

    > https://drive.google.com/file/d/12FtzsAoDwMDHlwe_Zhr
    vCryv5QdxHplV/view?usp=sharing

    > Obrazek przemówił? Ostrzegam, że jeśli zaraz ponownie powiesz, ze takie
    > właśnie operacje przeprowadziłem na zdjęciu wcześniej prezentowanym -
    > zamykam wątek. To będzie zwyczajne trollowanie z Twojej strony.

    Nie rozumiem ... to co przeprowadziles, skoro nie to ?

    No i ... wersja "Rozjasnianie ciemnych" ... czy nie zrobi
    "wypłowialego" obrazka ?

    > Nic się samo nie przelicza. Operator decyduje o sposobie kompresji
    > dynamiki w programie graficznym. Nawet w aparacie fotograficznym mamy
    > syntetycznego operatora, który tego dokonuje tworząc wizualizację
    > 8-bitową.

    Czyli mozna powiedziec, ze sie samo przelicza :-)

    Tak czy inaczej cos przelicza, i jakies tam domyslne ustawienia ma.

    J.

  • 223. Data: 2019-04-16 01:21:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 Apr 2019 22:45:33 +0200, Marek S napisał(a):
> [...]
    > jakieś? Bo ja nie. Podpowiem, że ja wcale nie patrzę na monitor lecz
    > zliczam piksele w różnych odcieniach: wyszedł mi 1 odcień.

    Mnie tez.
    Ale przeciez color picker nie klamie - jesli na tym poprzednim
    zestawieniu dwoch byl inny kolor, to ... czy nie pomyliles sie przy
    robieniu roznicowego ?

> [...]
    cGcBvF9zTfGcF/view?usp=sharing

    > A skąd te rozbieżności: zgaduję... Ty JPG porównujesz pewnie ze sobą a

    Ja patrze na ten jeden jpg, ktory wyprodukowales
    https://drive.google.com/file/d/1SfhAx__hj9I7eqti9h4
    ZHqy_6Uyol8Vs/view?usp=sharing

    I to jest gorny rog tego kwadracika na szybie.
    Ale chyba widze, ze rozdzielczosci sa inne ... moze przesunales o 1
    piksel, a moze objawila sie stratnosc kompresji JPG - musialbys drugi
    obraz umiescic przesuniety o wiekrotnosc 8.

    > Oczywiście, że wie... Korekty zapisuje sobie w formie dyspozycji w pliku
    > tekstowym na boku i nie zmienia struktury RAW :-D

    Jakos tak to wyglada, ale to nie jest plik tekstowy.

    > No to pojechałeś!
    > Bajtami? Serio jesteś w stanie ustalić jaki bajt pliku RAW jest jakim
    > pikselem?

    Nie musze wiedziec ktory jest ktorym pikselem, zeby zauwazyc, ze
    wiekszosc pliku jest taka sama :-)

    > Jeśli plik RAW nie jest formatu DNG, to musisz mieć chody u
    > producenta sprzętu, bo zwykle nie są to publikowane informacje lecz
    > sprzedawane np. do Adobe itp.

    Ja zmyslny chlopak jestem i potrafie sie wielu rzeczy domyslec :-P
    Ale nad ta kompresj nie chce mi sie myslec.

    Dlatego tez zapisalem sobie po prostej zmianie, i porownalem pliki.

    > Lepiej??? Wyłącznie!
    > Znów piszesz na czym się nie znasz, również nawet jeśli o podstawy
    > chodzi. Zrobienie dwóch zdjęć przy innej przesłonie da nie tylko zmianę
    > ekspozycji, ale zmianę głębi ostrości!!!

    Ale ja nie chce robic HDR, tylko polemizuje z twoim

    "> Otworzylbys przyslone o 3 stopnie i mial dobre zdjecie wnetrza ?

    Nie, ponieważ otwierając przysłonę mam nadal dokładnie ten sam SNR
    matrycy. Nic się nie zmienia. Taki zabieg przesuwa jedynie problem z
    czerni na biele. Nic nie zyskujesz. "

    Cos sie jednak zmienia. I do tego przyslona ... moze nawet lepsza niz
    czas ... bo jednak jasniej, a dluzszy czas, to tez dluzsze szumienie.

    > Korekta: aby wyrównać dynamikę tego co na monitorze z tym co we wnętrzu
    > i za oknem, przeszedłem na 400cd/m2 na chwilę.

    To nadal nie 7 tys.

    No ale patrzac na szachownice Adelsona ... czy to takie dziwne, ze
    monitor wydaje sie tak samo jasny jak niebo ?

    J.

  • 224. Data: 2019-04-16 01:38:42
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-15 o 23:55, J.F. pisze:

    > Marku, gdybys zmienil tak jak sugerujesz na rysunku:
> [...]

    Jarku - bo chyba tak masz na imię. Oczywiście mogę poeksperymentować,
    ale raczej nie ma sensu zaśmiecać tym grupy. Jeśli chcesz, to wytłumaczę
    Ci wszystko, a także eksperymenty on-line wykonam, ale to bardziej na
    priv, może telefonicznie (w weekendy). Co Ty na to?

    > to tak ja mowisz - kompresja najlepiej to opisuje,
    > ale jest tu tez cos z mnozenia (0.5)
    > oraz dodawania - przynajmniej w tym zakresie liczb wejsciowych.

    Pewnie bardziej mnożenia, choć sam nie wiem. Nie ja soft ACR pisałem.

> [...]
    >
    > sa piksele o jasnosci od 6.
    >
    > Jakos sprytniej to Photoshop zrobil.
    > Ale przeciez pracowales z 16 bit obrazkiem, to musialo jakos inaczej

    Trochę się pogubiłem. Nie wiem, co masz na myśli.

    > Co masz na mysli jako "handlery" ?

    Te punkty na końcach prostej. Służą one do łapania piórkiem czy myszką i
    przesuwania.

    > Dodatkowe punkty, zamieniajace prosta w łamaną lub krzywą ?

    Nie, to już kwestia dostawiania kolejnych punktów, które również byłyby
    handlerami. Może nieco mieszam słownictwo informatyczne z graficznym -
    ale w takiej branży pracuję więc operuję tym, co znam. Pewnie stricte
    grafik inaczej by się wyrażał.

    > To co wlasciwie robi operacja, ktorą tu pokazales ?
    > https://drive.google.com/file/d/1kja5KO08ZzHpHwMxwQs
    oTym_25Ks3FYl/view

    Zmienia czernie i biele w płowe. Jedynie w specyficznych sytuacjach ma
    to zastosowanie. Czasem to stosuję, choć nie przypominam sobie jak
    często. Działam trochę jak robot przetwarzając foty. Chcę uzyskać efekt
    więc "coś" robię. Dla mnie to jak oddychanie - nie wiem ile razy
    zaciągnąłem w ciągu doby powietrza.

    > A mozna by w zasadzie rzec, ze chcemy wypłowiale.
    > Jakby mialo zostac wysoko kontrastowe, to parapet pozostalby czarny
    > :-)

    Trochę to przeczy sobie. Albo wypłowiałe, albo kontrast. Tzn. można to w
    pewnym zakresie łączyć, ale chyba nie to jest tematem? Generalnie
    "płowienie" fot wygląda fatalnie. Ludzie bardziej lubią
    przekontrastowane niż odwrotnie.

    > Nie rozumiem ... to co przeprowadziles, skoro nie to ?

    Dokładnie nie odtworzę bo to inne środowisko graficzne (ciemnia
    cyfrowa). Jeśli miałbym to naszkicować, to konwersja wyglądałaby
    następująco:

    https://drive.google.com/file/d/12SNxIUGKjsJVZoRxslJ
    Fu3RMigwweB6q/view?usp=sharing

    To tylko dalekie od oryginału przybliżenie. W rzeczywistości krzywa ma 4
    nieliniowe sekcje.

    > No i ... wersja "Rozjasnianie ciemnych" ... czy nie zrobi
    > "wypłowialego" obrazka ?

    Zdecydowanie tak - i tego jak ognia unikam, jak wiele razy pisałem.

    > Czyli mozna powiedziec, ze sie samo przelicza :-)

    A aparacie fotograficznym - tak. W dodatku, w mojej prywatnej ocenie,
    przelicza się średnio-fatalnie.

    > Tak czy inaczej cos przelicza, i jakies tam domyslne ustawienia ma.

    Znów się powtórzę: chciałbym aby to było tak proste, ale zdecydowanie
    tak nie jest. Aparaty fotograficzne, nawet te marne, mają pamięć tysięcy
    typowych scen. Gdy uznają, że foto jest podobne do sceny #765, to
    stosują ustawienia dla tej sceny. Dlatego w ekstremalnych warunkach, jak
    foty na śniegu, powstają fatalne rezultaty (śnieg staje się płowy).

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 225. Data: 2019-04-16 09:40:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >wytłumaczę Ci wszystko, a także eksperymenty on-line wykonam, ale to
    >bardziej na priv, może telefonicznie (w weekendy). Co Ty na to?

    Mozemy sprobowac, teraz akurat swieta.
    Tylko czy to eksperymenty ?

    >Pewnie bardziej mnożenia, choć sam nie wiem. Nie ja soft ACR pisałem.

    Trudno mi powiedziec jak oni gamme wykorzystuja, a powinni
    uwzgledniac.

    iAoq7EpuY6QQv/view

    >Trochę się pogubiłem. Nie wiem, co masz na myśli.

    Pracowales chyba z obrazkiem gdzie jasnosci byly 16-bit - tzn 3*16, bo
    na kazdy kanal.
    A w okienku transformacji pojawia sie "Input: 255".
    Czyli 8 bit.

    Jesli dobrze rozumiem ustawienia tej prostej konwersji, to jasnosc 0
    powinna sie zamienic na ~64.

    A w pliku JPG mamy najciemniejszy 6.

    oTym_25Ks3FYl/view

    >Zmienia czernie i biele w płowe.

    No wlasnie, a w tym rozjasnionym JPG mamy jasnosci od 6 ... czarny
    calkiem to to nie jest, ale mało płowy.

> [...]
    >to w pewnym zakresie łączyć, ale chyba nie to jest tematem?
    >Generalnie "płowienie" fot wygląda fatalnie. Ludzie bardziej lubią

    Sie zgadzam, ale przeciez chcemy zobaczyc co sie dzieje w tych
    czerniach na parapecie.
    Czyli one musza przestac byc czerniami :-)

    >Dokładnie nie odtworzę bo to inne środowisko graficzne (ciemnia
    >cyfrowa). Jeśli miałbym to naszkicować, to konwersja wyglądałaby
> [...]

    O widzisz, to jak w GIMP zrobilem cos bardzo podobnego, tylko

    -skrajny lewy byl nie 0, tylko troche wyzej, chcialem jasniej,
    godziłem sie na płowe.

    -drugi lewy podciagnalem bardzo wysoko, gdzies na 80% - interesowaly
    mnie ciemne partie, a nie jasne.

> [...]

    >#765, to stosują ustawienia dla tej sceny. Dlatego w ekstremalnych
    >warunkach, jak foty na śniegu, powstają fatalne rezultaty (śnieg

    Wydaje mi sie, ze tymi tysiacami scen przesadzasz.
    Kilka, kilkadziesiat z wlaczanymi specjalnie.
    Ale moze nie doceniam nowoczesnych aparatow ... ale jakby byly
    tysiace, to powinno byc pare "na sniegu" :-)

    Ale nawet jesli obrabiasz w programach, to i tak od jakis ustawien
    zaczynasz.

    J.

  • 226. Data: 2019-04-16 22:03:06
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-16 o 09:40, J.F. pisze:

    > Mozemy sprobowac, teraz akurat swieta.
    > Tylko czy to eksperymenty ?

    Z Twojej strony tak. Z mojej - udzielanie odpowiedzi.

    > Pracowales chyba z obrazkiem gdzie jasnosci byly 16-bit - tzn 3*16, bo
    > na kazdy kanal.
    > A w okienku transformacji pojawia sie "Input: 255".
    > Czyli 8 bit.

    Photoshop tak ma. Jeśli się komuś nie podoba, to może przestawić na %
    krycia pigmentem/tuszem. Nie ma to nic wspólnego z bitowością obrazu.
    Zapewne w domyśle kiedyś było pracowanie z 8-bitami i tak już zostało.

    > Jesli dobrze rozumiem ustawienia tej prostej konwersji, to jasnosc 0
    > powinna sie zamienic na ~64.

    Znów nie wiem o czym mówisz. Chodzi o pierwszy z 3 wykresów jakie
    przytoczyłem? Tam losowo wybrałem 63. Jeśli pracowałbym na 8-bitach, to
    63 dałoby mi na pikselu (0,0,0) wartość (63,63,63) dla 8 bitów lub
    (8096,8096,8096) dla 16tu. A te 8096 po skonwertowaniu do 8 bitów da
    znów 63.

    > A w pliku JPG mamy najciemniejszy 6.

    Nie nadążam. W JPG mamy 6 najciemniejszy... ale w jakim JPG i jaką
    prostą potraktowanym i przez kogo. Nie wiem co robiłeś z tym JPG, że
    takie wartości otrzymałeś. Zresztą pisałeś, że nie masz Photoshopa więc
    już w ogóle niczego nie rozumiem. Jeśli natomiast miałeś na myśli
    jakiegoś JPG przeze mnie wygenerowanego, to, tak jak już 15x pisałem -
    nigdy nie wprowadziłem żadnej prostoliniowej korekcji do żadnego z nich
    w omawianych tu przykładach - więc i JPG mojego autorstwa nie mogłeś
    komentować. Więc jeśli ten JPG nie jest ani mojego autorstwa, ani
    Twojego, to o jakim JPG mówimy?

    > No wlasnie, a w tym rozjasnionym JPG mamy jasnosci od 6 ... czarny
    > calkiem to to nie jest, ale mało płowy.

    Ja nie rozjaśniałem żadnego JPG w przytoczonych tu przykładach a jedynie
    dokonałem kompresji, co powtarzam po raz 15+1=16. Więc coraz bardziej
    nie wiem o czym mowa.

    > Sie zgadzam, ale przeciez chcemy zobaczyc co sie dzieje w tych czerniach
    > na parapecie.
    > Czyli one musza przestac byc czerniami :-)

    Wcale nie! To Ty taki wariant korekcji uwielbiasz :-D Ja tylko w bardzo
    nielicznych przypadkach postąpiłbym w ten sposób. U mnie czarny
    zazwyczaj będzie czarnym, nawet po korekcie. Detale z ciemnych partii
    wyjdą, dzięki krzywej (nie prostej) kompresji. Wtedy wzmacniam bardzo
    ciemne obszary w taki sposób, że traktuję je nieliniową krzywą, która
    zawsze z zera zrobi zero, a ze 100% również 100%.

    Preferowana przez ciebie metoda spowoduje jedynie to, że czernie staną
    się płowe a w tych płowiznach zobaczysz jeszcze mniej detali niż przed
    korektą. A to dlatego, bo rezygnujesz ze znacznej części rozpiętości
    tonalnej. Przykładowo, jeśli w czerniach jakiś piksel miał wartość 2, a
    inny obok 4, to różniły się one o 100% jasnością (dla uproszczenia mówię
    o liniowej relacji). Jeśli dodasz do tego 128, to relacja między
    pikselami będzie (128+4)/(128+2) = 1%. Czyli tracisz 99% kontrastu
    detali. Rozjaśnianie "po Twojemu" powoduje zatem, że czernie na
    parapecie przestaną być w ogóle widoczne. Zmienią się w szarą breję z
    ledwo dostrzegalnymi detalami.

    Fu3RMigwweB6q/view?usp=sharing

    > O widzisz, to jak w GIMP zrobilem cos bardzo podobnego, tylko
    >
    > -skrajny lewy byl nie 0, tylko troche wyzej, chcialem jasniej, godziłem
    > sie na płowe.

    .. i tym samym spowodowałeś, że dużo mniej detali było widać.

    > -drugi lewy podciagnalem bardzo wysoko, gdzies na 80% - interesowaly
    > mnie ciemne partie, a nie jasne.

    Jaki drugi lewy? Lewy handler jest tylko jeden :-D

    > Wydaje mi sie, ze tymi tysiacami scen przesadzasz.
    > Kilka, kilkadziesiat z wlaczanymi specjalnie.

    Nie ma to zastosowania w dyskusji o "rozjaśnianiu" zdjęć. Ja kiedyś
    czytałem jakieś informacje, że są to właśnie tysiące algorytmicznie
    opisanych scen. Nie interesowałem się dalej tematem.

    > Ale moze nie doceniam nowoczesnych aparatow ... ale jakby byly tysiace,
    > to powinno byc pare "na sniegu" :-)

    Na śniegu, lub ścianie innej niż 18% szarość, błędy będą coraz większe,
    im dalej od tej szarości się oddalimy. Zrób sobie prosty test. Popatrz
    sobie na szarą ścianę przez rurkę po ręczniku papierowym. Oświetl ją z
    rosnącą powoli jasnością ze źródła światła. Zatrzymaj narastanie
    jasności, gdy uznasz, że ściana jaką widzisz jest właśnie tak jasna a
    inne warianty są niewłaściwe.

    Zatem, która ekspozycja będzie Twoim zdaniem tą właściwą? I teraz
    przełóż to na logikę aparatu cyfrowego i zastanów się skąd są problemy
    ze śniegiem.

    > Ale nawet jesli obrabiasz w programach, to i tak od jakis ustawien
    > zaczynasz.

    Owszem:
    1. Ustawienia domyślne aplikacji w zakresie ekspozycji, krzywych
    korygujących kontrast itp., wyłączonych opcji odszumiania i wyostrzania,
    wyłączonych wszelkich korekt kolorystyki.

    2. Prawie zawsze włączam korektę wad optyki (deformacje i w razie
    potrzeby aberracja chromatyczna).

    3. I jeśli używam - automatyczną korektę barw na podstawie Color
    Passport Checkera.

    iiii ?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 227. Data: 2019-04-16 22:21:12
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-16 o 01:21, J.F. pisze:

    > Mnie tez.
    > Ale przeciez color picker nie klamie - jesli na tym poprzednim
    > zestawieniu dwoch byl inny kolor, to ... czy nie pomyliles sie przy
    > robieniu roznicowego ?

    Nie wiem co robiłeś, ale raczej porównałeś gruszkę z jabłkiem i stąd
    różnice.

> [...]
    > piksel, a moze objawila sie stratnosc kompresji JPG - musialbys drugi
    > obraz umiescic przesuniety o wiekrotnosc 8.

    No coś Ty! Zdjęcia są identyczne. Przecież to nie ja liczę rozbieżności
    lecz program graficzny. Gdyby wystąpiło nawet 1px przesunięcie, to obraz
    różnicowy wykazałby gigantyczną liczbę zmian.

    > Jakos tak to wyglada, ale to nie jest plik tekstowy.

    Zaraz będę wył. Na samym dole przedstawiam listing takowego z jakieś
    pierwszej z brzegu foty jaką znalazłem na swoim kompie. Ja to nazywam
    tekstem.

    > Nie musze wiedziec ktory jest ktorym pikselem, zeby zauwazyc, ze
    > wiekszosc pliku jest taka sama :-)

    Super, więc pewnie wstrzeliłeś się np. w osadzonego JPG lub zakodowane
    dane konfiguracyjne itd. Możliwości jest wiele.

    > Dlatego tez zapisalem sobie po prostej zmianie, i porownalem pliki.

    Skoro wystąpiła w plikach choćby najdrobniejsza różnica, to zrobiłeś to
    źle. Bo taka jest natura RAW - nie da się ingerować normalnym softem
    graficznym w jego strukturę.

    > Cos sie jednak zmienia. I do tego przyslona ... moze nawet lepsza niz
    > czas ... bo jednak jasniej, a dluzszy czas, to tez dluzsze szumienie.

    Tak jak pisałem: nie złożysz dwóch zdjęć ze sobą jeśli miały inną
    przesłonę. Cel składania nieistotny. Nie skupiajmy się na nim.

    Po drugie, co też pisałem, ruszając przesłonę __ZMIENIASZ GŁĘBIĘ
    OSTROŚCI__ Co mi ze zdjęcia modelki, gdzie tylko czubek nosa będzie
    ostry a reszta rozmyta?

    > To nadal nie 7 tys.

    Ważne, ze dla oka było identycznie tyle samo, co na zewnątrz i wewnątrz.
    Czy nazwiesz, to 7 tys, czy 20 tys. czy 100, to sobie nazywaj. Ja nie
    pracuję nad liczbami lecz nad zdjęciami i pragnę uzyskiwać maksymalną
    wierność.

    > No ale patrzac na szachownice Adelsona ... czy to takie dziwne, ze
    > monitor wydaje sie tak samo jasny jak niebo ?

    Sęk w tym, że po niebie nie latała żadna szachownica. Było błękitne.

    Oto listing:
    <x:xmpmeta xmlns:x="adobe:ns:meta/" x:xmptk="Adobe XMP Core 5.6-c140
    79.160451, 2017/05/06-01:08:21 ">
    <rdf:RDF xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-n
    s#">
    <rdf:Description rdf:about=""
    xmlns:tiff="http://ns.adobe.com/tiff/1.0/"
    xmlns:exif="http://ns.adobe.com/exif/1.0/"
    xmlns:xmp="http://ns.adobe.com/xap/1.0/"
    xmlns:aux="http://ns.adobe.com/exif/1.0/aux/"
    xmlns:exifEX="http://cipa.jp/exif/1.0/"
    xmlns:photoshop="http://ns.adobe.com/photoshop/1.0/"
    xmlns:xmpMM="http://ns.adobe.com/xap/1.0/mm/"
    xmlns:stEvt="http://ns.adobe.com/xap/1.0/sType/Resou
    rceEvent#"
    xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
    xmlns:crs="http://ns.adobe.com/camera-raw-settings/1
    .0/"
    tiff:Make="SONY"
    tiff:Model="SLT-A99V"
    tiff:Orientation="8"
    exif:ExifVersion="0230"
    exif:ExposureTime="1/250"
    exif:ShutterSpeedValue="7965784/1000000"
    exif:FNumber="8/1"
    exif:ApertureValue="6/1"
    exif:ExposureProgram="1"
    exif:SensitivityType="2"
    exif:RecommendedExposureIndex="200"
    exif:BrightnessValue="6824/2560"
    exif:ExposureBiasValue="0/10"
    exif:MaxApertureValue="760/256"
    exif:MeteringMode="5"
    exif:LightSource="255"
    exif:FocalLength="550/10"
    exif:FileSource="3"
    exif:SceneType="1"
    exif:FocalLengthIn35mmFilm="55"
    exif:CustomRendered="0"
    exif:ExposureMode="1"
    exif:WhiteBalance="1"
    exif:SceneCaptureType="0"
    exif:Contrast="0"
    exif:Saturation="0"
    exif:Sharpness="0"
    exif:DigitalZoomRatio="16/16"
    exif:FocalPlaneXResolution="54965632/32768"
    exif:FocalPlaneYResolution="54965632/32768"
    exif:FocalPlaneResolutionUnit="3"
    exif:GPSStatus="V"
    exif:GPSMapDatum="WGS-84"
    exif:GPSDifferential="0"
    exif:DateTimeOriginal="2019-03-18T11:26:50"
    xmp:CreatorTool="SLT-A99V v1.02"
    xmp:ModifyDate="2019-03-18T11:26:50"
    xmp:CreateDate="2019-03-18T11:26:50"
    xmp:Rating="0"
    xmp:MetadataDate="2019-03-18T22:47:58+01:00"
    aux:LensInfo="240/10 700/10 28/10 28/10"
    aux:Lens="24-70mm F2.8-2.8 SSM"
    aux:LensID="48"
    aux:LensDistortInfo="1061674418/1073741824 8241699/1073741824
    4593418/1073741824 -791329/1073741824"
    exifEX:LensModel="24-70mm F2.8-2.8 SSM"
    photoshop:DateCreated="2019-03-18T11:26:50"
    photoshop:SidecarForExtension="ARW"
    photoshop:EmbeddedXMPDigest="00000000000000000000000
    000000000"
    xmpMM:DocumentID="41DF3037F1AEE8872B69BBDCDC64FEB9"
    xmpMM:OriginalDocumentID="41DF3037F1AEE8872B69BBDCDC
    64FEB9"
    xmpMM:InstanceID="xmp.iid:1b636fc2-afe7-5b42-a3ec-00
    f85f9c5724"
    dc:format="image/x-sony-arw"
    crs:Version="11.2"
    crs:ProcessVersion="11.0"
    crs:WhiteBalance="As Shot"
    crs:Temperature="4750"
    crs:Tint="+3"
    crs:Saturation="0"
    crs:Sharpness="54"
    crs:LuminanceSmoothing="0"
    crs:ColorNoiseReduction="25"
    crs:VignetteAmount="0"
    crs:ShadowTint="0"
    crs:RedHue="0"
    crs:RedSaturation="0"
    crs:GreenHue="0"
    crs:GreenSaturation="0"
    crs:BlueHue="0"
    crs:BlueSaturation="0"
    crs:Vibrance="+22"
    crs:HueAdjustmentRed="0"
    crs:HueAdjustmentOrange="0"
    crs:HueAdjustmentYellow="0"
    crs:HueAdjustmentGreen="0"
    crs:HueAdjustmentAqua="0"
    crs:HueAdjustmentBlue="0"
    crs:HueAdjustmentPurple="0"
    crs:HueAdjustmentMagenta="0"
    crs:SaturationAdjustmentRed="0"
    crs:SaturationAdjustmentOrange="0"
    crs:SaturationAdjustmentYellow="0"
    crs:SaturationAdjustmentGreen="0"
    crs:SaturationAdjustmentAqua="0"
    crs:SaturationAdjustmentBlue="0"
    crs:SaturationAdjustmentPurple="0"
    crs:SaturationAdjustmentMagenta="0"
    crs:LuminanceAdjustmentRed="0"
    crs:LuminanceAdjustmentOrange="0"
    crs:LuminanceAdjustmentYellow="0"
    crs:LuminanceAdjustmentGreen="0"
    crs:LuminanceAdjustmentAqua="0"
    crs:LuminanceAdjustmentBlue="0"
    crs:LuminanceAdjustmentPurple="0"
    crs:LuminanceAdjustmentMagenta="0"
    crs:SplitToningShadowHue="0"
    crs:SplitToningShadowSaturation="0"
    crs:SplitToningHighlightHue="0"
    crs:SplitToningHighlightSaturation="0"
    crs:SplitToningBalance="0"
    crs:ParametricShadows="0"
    crs:ParametricDarks="0"
    crs:ParametricLights="0"
    crs:ParametricHighlights="0"
    crs:ParametricShadowSplit="25"
    crs:ParametricMidtoneSplit="50"
    crs:ParametricHighlightSplit="75"
    crs:SharpenRadius="+3.0"
    crs:SharpenDetail="25"
    crs:SharpenEdgeMasking="88"
    crs:PostCropVignetteAmount="0"
    crs:GrainAmount="0"
    crs:ColorNoiseReductionDetail="50"
    crs:ColorNoiseReductionSmoothness="50"
    crs:LensProfileEnable="1"
    crs:LensManualDistortionAmount="0"
    crs:PerspectiveVertical="0"
    crs:PerspectiveHorizontal="0"
    crs:PerspectiveRotate="0.0"
    crs:PerspectiveScale="100"
    crs:PerspectiveAspect="0"
    crs:PerspectiveUpright="0"
    crs:PerspectiveX="0.00"
    crs:PerspectiveY="0.00"
    crs:AutoLateralCA="0"
    crs:Exposure2012="-0.80"
    crs:Contrast2012="0"
    crs:Highlights2012="0"
    crs:Shadows2012="+30"
    crs:Whites2012="0"
    crs:Blacks2012="0"
    crs:Clarity2012="0"
    crs:DefringePurpleAmount="0"
    crs:DefringePurpleHueLo="30"
    crs:DefringePurpleHueHi="70"
    crs:DefringeGreenAmount="0"
    crs:DefringeGreenHueLo="40"
    crs:DefringeGreenHueHi="60"
    crs:Dehaze="+11"
    crs:ToneMapStrength="0"
    crs:ConvertToGrayscale="False"
    crs:OverrideLookVignette="False"
    crs:ToneCurveName="Medium Contrast"
    crs:ToneCurveName2012="Linear"
    crs:CameraProfile="Quad"
    crs:CameraProfileDigest="4774A825B8D4A102EBFBC2E1020
    47BFF"
    crs:LensProfileSetup="LensDefaults"
    crs:LensProfileName="Adobe (TAMRON SP 24-70mm F/2.8 Di USD A007S)"
    crs:LensProfileFilename="SONY (TAMRON SP 24-70mm F_2.8 Di USD A007S)
    - RAW.lcp"
    crs:LensProfileDigest="162189B4FBFD63E3030D8514D0150
    148"
    crs:LensProfileDistortionScale="100"
    crs:LensProfileChromaticAberrationScale="100"
    crs:LensProfileVignettingScale="100"
    crs:UprightVersion="151388160"
    crs:UprightCenterMode="0"
    crs:UprightCenterNormX="0.5"
    crs:UprightCenterNormY="0.5"
    crs:UprightFocalMode="0"
    crs:UprightFocalLength35mm="35"
    crs:UprightPreview="False"
    crs:UprightTransformCount="6"
    crs:UprightFourSegmentsCount="0"
    crs:HasSettings="True"
    crs:CropTop="0.122955"
    crs:CropLeft="0.000008"
    crs:CropBottom="0.999992"
    crs:CropRight="0.796651"
    crs:CropAngle="0"
    crs:CropConstrainToWarp="1"
    crs:HasCrop="True"
    crs:AlreadyApplied="False"
    crs:RawFileName="_DSC7212.ARW">
    <exif:ISOSpeedRatings>
    <rdf:Seq>
    <rdf:li>200</rdf:li>
    </rdf:Seq>
    </exif:ISOSpeedRatings>
    <exif:Flash
    exif:Fired="True"
    exif:Return="2"
    exif:Mode="1"
    exif:Function="False"
    exif:RedEyeMode="False"/>
    <xmpMM:History>
    <rdf:Seq>
    <rdf:li
    stEvt:action="saved"
    stEvt:instanceID="xmp.iid:1b636fc2-afe7-5b42-a3ec-00
    f85f9c5724"
    stEvt:when="2019-03-18T22:47:58+01:00"
    stEvt:softwareAgent="Adobe Photoshop Camera Raw 11.2 (Windows)"
    stEvt:changed="/metadata"/>
    </rdf:Seq>
    </xmpMM:History>
    <crs:ToneCurve>
    <rdf:Seq>
    <rdf:li>0, 0</rdf:li>
    <rdf:li>32, 22</rdf:li>
    <rdf:li>64, 56</rdf:li>
    <rdf:li>128, 128</rdf:li>
    <rdf:li>192, 196</rdf:li>
    <rdf:li>255, 255</rdf:li>
    </rdf:Seq>
    </crs:ToneCurve>
    <crs:ToneCurveRed>
    <rdf:Seq>
    <rdf:li>0, 0</rdf:li>
    <rdf:li>255, 255</rdf:li>
    </rdf:Seq>
    </crs:ToneCurveRed>
    <crs:ToneCurveGreen>
    <rdf:Seq>
    <rdf:li>0, 0</rdf:li>
    <rdf:li>255, 255</rdf:li>
    </rdf:Seq>
    </crs:ToneCurveGreen>
    <crs:ToneCurveBlue>
    <rdf:Seq>
    <rdf:li>0, 0</rdf:li>
    <rdf:li>255, 255</rdf:li>
    </rdf:Seq>
    </crs:ToneCurveBlue>
    <crs:ToneCurvePV2012>
    <rdf:Seq>
    <rdf:li>0, 0</rdf:li>
    <rdf:li>255, 255</rdf:li>
    </rdf:Seq>
    </crs:ToneCurvePV2012>
    <crs:ToneCurvePV2012Red>
    <rdf:Seq>
    <rdf:li>0, 0</rdf:li>
    <rdf:li>255, 255</rdf:li>
    </rdf:Seq>
    </crs:ToneCurvePV2012Red>
    <crs:ToneCurvePV2012Green>
    <rdf:Seq>
    <rdf:li>0, 0</rdf:li>
    <rdf:li>255, 255</rdf:li>
    </rdf:Seq>
    </crs:ToneCurvePV2012Green>
    <crs:ToneCurvePV2012Blue>
    <rdf:Seq>
    <rdf:li>0, 0</rdf:li>
    <rdf:li>255, 255</rdf:li>
    </rdf:Seq>
    </crs:ToneCurvePV2012Blue>
    <crs:Look
    crs:Name=""/>
    </rdf:Description>
    </rdf:RDF>
    </x:xmpmeta>

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 228. Data: 2019-04-17 12:03:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    >Nie wiem co robiłeś, ale raczej porównałeś gruszkę z jabłkiem i stąd
    >różnice.

    Jest mozliwosc, ze jak to otwierasz w swoich programach, to to co
    zapisal IE jest ignorowane.
    On sam siebie zreszta tez jakos ignoruje.

    ZHqy_6Uyol8Vs/view?usp=sharing

    >No coś Ty! Zdjęcia są identyczne.

    Marku - ale na powyzszym - jakie masz wartosci dla pikseli
    494,275
    1491,275

    >Przecież to nie ja liczę rozbieżności lecz program graficzny. Gdyby
    >wystąpiło nawet 1px przesunięcie, to obraz różnicowy wykazałby
    >gigantyczną liczbę zmian.

    Ale ten obrazek powyzej ma znacznie mniejsza rozdzielczosc.
    Moze jak go montowales, to przestawiles te duze o 1 px, i w efekcie ja
    patrzac na "ten sam piksel"
    mierze zestawiony z innych pikseli oryginalu.

    >Zaraz będę wył. Na samym dole przedstawiam listing takowego z jakieś
    >pierwszej z brzegu foty jaką znalazłem na swoim kompie. Ja to nazywam
    >tekstem.

    Twoje programy zapisuja tekst.
    A Imaging Edge zapisuje cos innego.

    >Super, więc pewnie wstrzeliłeś się np. w osadzonego JPG lub
    >zakodowane dane konfiguracyjne itd. Możliwości jest wiele.

    I co - myslisz, ze jesli 24MB z 25MB jest takie same, to to sa dane
    konfiguracyjne ?

    Ale tu akurat nie mamy sie o co klocic - przyznaje, ze wiekszosc pliku
    jest niezmieniona i to beda te dane pikseli.

    >Skoro wystąpiła w plikach choćby najdrobniejsza różnica, to zrobiłeś
    >to źle. Bo taka jest natura RAW - nie da się ingerować normalnym
    >softem graficznym w jego strukturę.

    Ja tam mysle, ze jesli program ma opcje "zapisz jako ARW", to cos tam
    jednak zapisuje.

    Ale sie zgadzamy, ze wyglada na to, ze IE pikseli nie zmienil, tylko
    jakies inne dane.

    >Tak jak pisałem: nie złożysz dwóch zdjęć ze sobą jeśli miały inną
    >przesłonę. Cel składania nieistotny. Nie skupiajmy się na nim.

    Ale ja nie chce skladac - mnie wystarczy jedno zdjecie z jasnym
    parapetem :-)

    >Po drugie, co też pisałem, ruszając przesłonę __ZMIENIASZ GŁĘBIĘ
    >OSTROŚCI__ Co mi ze zdjęcia modelki, gdzie tylko czubek nosa będzie
    >ostry a reszta rozmyta?

    Czasem tak ma byc i tak jest lepiej .

    >Ważne, ze dla oka było identycznie tyle samo, co na zewnątrz i
    >wewnątrz.

    nawet dla oka 7000 to nie 400.
    Tylko musza stac obok siebie, bo jesli sa troche dalej ... to juz oko
    moze sie pomylic.

    I to jest temat na ewentualny dalszy ciag dyskusji o fotografowaniu
    rzeczywistosci - gdy oko uwaza ze monitor jest tak samo jasny jak
    okno,
    a kamera bedzie bezlitosna.

    Tylko ... jak sfotografujesz swoim Sony monitor na tle nieba, a potem
    odpowiednio rozjasnisz fotke,
    to czy ogladajac ja na monitorze znow nie bedziesz mial wrazenia, ze
    teraz widac na niej
    i monitor i okno porownywalnie jasno ... tak jak widac w
    rzeczywistosci ?

    >Sęk w tym, że po niebie nie latała żadna szachownica. Było błękitne.

    szachownica pokazuje, ze oko/mozg potrafi sie bardzo pomylic w ocenie
    jasnosci, jesli tylko obiekty nie sasiaduja ze soba.
    Wiec trzeba by monitor bez ramki, bo inaczej ... 7000 czy 400 cd/m^2 -
    wszystko jedno :-)

    J.

  • 229. Data: 2019-04-17 15:15:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

    >Photoshop tak ma. Jeśli się komuś nie podoba, to może przestawić na %
    >krycia pigmentem/tuszem.

    Tak mozna ?
    Bo to niekoniecznie jest to samo, co jasnosc.

    >Nie ma to nic wspólnego z bitowością obrazu. Zapewne w domyśle kiedyś
    >było pracowanie z 8-bitami i tak już zostało.

    Zapewne.

    >Znów nie wiem o czym mówisz. Chodzi o pierwszy z 3 wykresów jakie
    >przytoczyłem? Tam losowo wybrałem 63.

    Raczej o te prosta konwersji, ktora pokazywales pare dni wczesniej.
    Gdzie bylo 0>63, 128->128, 255-> 192 i nazywales rozjasnianiem.

    >Nie nadążam. W JPG mamy 6 najciemniejszy... ale w jakim JPG i jaką
    >prostą potraktowanym i przez kogo.

    W JPG, w ktorym wyprodukowales "rozjasniony obraz", czy moze
    "skompresowana dynamike", bo ja tez sie juz gubie to jak nazywasz i
    dlaczego akurat tak.
    Tam, gdzie ladnie widac i parapet i okno.

    > Nie wiem co robiłeś z tym JPG, że takie wartości otrzymałeś.

    To nie ja, to Ty.

> [...]
    > żadnej prostoliniowej korekcji do żadnego z nich w omawianych tu
    > przykładach - więc i JPG mojego autorstwa nie mogłeś komentować.

    Tylko wytlumacz dlaczego widok okienka z taka prosta konwersji mi
    prezentowales i to dwa razy.

    >Ja nie rozjaśniałem żadnego JPG w przytoczonych tu przykładach a
    >jedynie dokonałem kompresji, co powtarzam po raz 15+1=16. Więc coraz
    >bardziej nie wiem o czym mowa.

    Kompresja, po ktorej minimalna jasnosc jest 6 a maksymalna pewnie
    bliska 255 ?
    (w 8 bit JPG)
    Dziwna troche ta kompresja :-)

    >Wcale nie! To Ty taki wariant korekcji uwielbiasz :-D Ja tylko w
    >bardzo nielicznych przypadkach postąpiłbym w ten sposób.

    I to jest jest nieliczny przypadek wlasnie ?

> [...]
    > wzmacniam bardzo ciemne obszary w taki sposób, że traktuję je
    > nieliniową krzywą, która zawsze z zera zrobi zero, a ze 100% również

    Ok, rozumiem, tylko dlaczego dla ilustracji powyszego podsylasz mi
    prosta ?
    I to taka, ktora 0 zmienia na 63, a przynajmniej tak to rozumiem.

    I czemu taka krzywa nazywac kompresji, a nie ekspansji, skoro jej
    celem jest "wzmocnienie" (ekspancja) ciemnych obszarow, a kompresja
    jasnych tylko skutkiem ubocznym.

    A jakby chcial odwrotna krzywa - kompresuje ciemne partie, zeby miec
    wiekszy kontrast w jasnych partiach, bo tam sa ciekawe detale,
    niestety malo rozniace sie jasnoscia,
    to jakby to sie nazywalo ?

> [...]
    >(dla uproszczenia mówię o liniowej relacji). Jeśli dodasz do tego
    >128, to relacja między pikselami będzie (128+4)/(128+2) = 1%.

    Zarzut rozumiem, tylko ze dla demonstracji prawidlowej metody
    przyslales mi wykres z prosta, ktora 0 zamieniala w 63.

    Poza tym ja wcale nie dodawalem 128, tylko jak sie okazuje
    zastosowalem krzywa konwersji bardzo podobna do twojej.

    Przyznaje natomiast, ze troche dodalem, tzn moja krzywa zaczynala sie
    gdzies od 0->20.
    Po prostu na moim ekranie piksel o jasnosci 2 sie wiele nie rozni od
    jasnosci 4 - oba czarne :-)

    Moze i swiatlomierz wykrylby 100% roznice jasnosci, ale moje oko nie.
    Przynajmniej w jasnym otoczeniu nie.

    >Czyli tracisz 99% kontrastu detali. Rozjaśnianie "po Twojemu"
    >powoduje zatem, że czernie na parapecie przestaną być w ogóle
    >widoczne. Zmienią się w szarą breję z ledwo dostrzegalnymi detalami.

    Tylko, ze ja dodatkowo dokonalem ekspansji/zwiekszenia kontrastu tych
    ciemnych partii, wiec wcale to nie jest szara breja.

    Ale ... jesli sie tak chwalisz, ze (nie calkiem) liniowy gradient jest
    u Ciebie na monitorze doskonale widoczny, i widac 256 paskow ...
    to czy roznice miedzy miedzy jasnosciami np 20, 22 i 24 to jest "szara
    breja", czy podobne jak miedzy 0, 2 i 4 ?

    >>> następująco:
    >>> https://drive.google.com/file/d/12SNxIUGKjsJVZoRxslJ
    Fu3RMigwweB6q/view?usp=sharing

    >.. i tym samym spowodowałeś, że dużo mniej detali było widać.

    Smiem twierdzic, ze u mnie wiecej.

    >Jaki drugi lewy? Lewy handler jest tylko jeden :-D

    Drugi od lewej. U Ciebie gdzies 6% -> 25%

> [...]

    >Na śniegu, lub ścianie innej niż 18% szarość, błędy będą coraz
    >większe, im dalej od tej szarości się oddalimy.

    No ale dlaczego aparat z tysiacami scen nie ma kilku na sniegu i nie
    dobiera sobie poprawnej sceny ?

> [...]
    > światła. Zatrzymaj narastanie jasności, gdy uznasz, że ściana jaką
    > widzisz jest właśnie tak jasna a inne warianty są niewłaściwe.

    Nie bardzo rozumiem - mam uznac, ze jest tak jasna jak ... co ?

    Ale nawet nie bede probowal - przeciez doskonale wiemy, ze oko nie
    nadaje sie do pomiarow/szacunkow jasnosci.
    Za duze bledy wprowadza.

    >Zatem, która ekspozycja będzie Twoim zdaniem tą właściwą? I teraz
    >przełóż to na logikę aparatu cyfrowego i zastanów się skąd są
    >problemy ze śniegiem.

    A te tysiace scen to do czego sluza ?

> [...]

    >potrzeby aberracja chromatyczna).

    >3. I jeśli używam - automatyczną korektę barw na podstawie Color

    I parapet wychodzi tak czarny, ze nic nie widac :-)

    No chyba, ze u Ciebie akurat bardzo dobra kalibracja i cos tam w tych
    ciemnosciach jeszcze widac ... ale i tak lepiej dokonac "kompresji"

    J.

  • 230. Data: 2019-04-18 00:38:16
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-17 o 15:15, J.F. pisze:

    > Tak mozna ?
    > Bo to niekoniecznie jest to samo, co jasnosc.

    I masz rację. To odwrotność jasności:
    https://drive.google.com/file/d/1BDAacCfa7vISUxoMnRA
    O3hIqg-FixX1T/view?usp=sharing

    Innymi słowy, czarne zamienia się miejscami z białym, czego ja nie lubię.

    > Raczej o te prosta konwersji, ktora pokazywales pare dni wczesniej.

    ... i której nigdy do niczego nie użyłem? Już kojarzę.

    > Gdzie bylo 0>63, 128->128, 255-> 192  i nazywales rozjasnianiem.

    Tak, bo 0->63 przeszło. Drugi koniec powinien być w górnym, prawym rogu.
    O tym też pisałem. Wtedy jest typowe rozjaśnianie.

    > W JPG, w ktorym wyprodukowales "rozjasniony obraz", czy moze
    > "skompresowana dynamike", bo ja tez sie juz gubie to jak nazywasz i
    > dlaczego akurat tak.
    > Tam, gdzie ladnie widac i parapet i okno.

    Tam wybrałem kompresję tonalną. Nie rozjaśniałem żadnego z
    prezentowanych zdjęć, nawet w celach demonstracyjnych. A różnica
    względem rozjaśnienia polega na - jak również wiele razy wyjaśniałem -
    nie ruszaniu żadnego z handlerów. Natomiast Krzywa kompresji staje się
    dość złożona.

    > To nie ja, to Ty.

    Ok, po przeczytaniu powyższego rozumiem. Ok... więc sytuację mamy
    następującą:

    1. Mocno przetworzyłem jakiś RAW i wygenerowałem JPG.
    2. Ty otrzymałeś RAW, przetworzyłeś po swojemu. Otwarcie, to też
    przetworzenie.
    3. Mierzysz jakiś punkt w obrazie jaki otrzymałeś i porównujesz z moim
    zdjęciem.
    4. Otrzymujesz różne wyniki ... i dziwisz się temu?

    A gdybym kwiatka czerwonego tam dorysował? Znów nie rozumiałbyś powodów
    różnic w tym obszarze? Nie bardzo rozumiem?

    > Tylko wytlumacz dlaczego widok okienka z taka prosta konwersji mi
    > prezentowales i to dwa razy.

    Po raz 17 (nie pamiętam ile razy inkrementowałem licznik) powtarzam:
    żadnego obrazka nie konwertowałem za pomocą tej lub innej prostej.

    > Kompresja, po ktorej minimalna jasnosc jest 6 a maksymalna pewnie bliska
    > 255 ?
    > (w 8 bit JPG)
    > Dziwna troche ta kompresja :-)

    Owszem, bardzo dziwna: mocno nieliniowa z zachowaniem krańcowych wartości.

    > I to jest jest nieliczny przypadek wlasnie ?

    Absolutnie nie!!! Po raz 18ty zaprzeczam: nie użyłem tam żadnej prostej
    konwersji.

    > Ok, rozumiem, tylko dlaczego dla ilustracji powyszego podsylasz mi prosta ?
    > I to taka, ktora 0 zmienia na 63, a przynajmniej tak to rozumiem.

    Po to by zobrazować czym jest proces rozjaśniania i przyciemniania.
    Gratis dorzuciłem wyjaśnienie czym jest kontrast i jaką prostą się go
    reguluje.

> [...]
    >
    > A jakby chcial odwrotna krzywa - kompresuje ciemne partie, zeby miec
    > wiekszy kontrast w jasnych partiach, bo tam sa ciekawe detale, niestety

    Tak postępuję ja. Jeśli postąpiłbyś odwrotnie, to musiałbyś spłaszczyć
    dynamikę ciemnych obszarów.

    > to jakby to sie nazywalo ?

    Tak samo: zmniejszasz liczbę tonów w obrazie.

    > Zarzut rozumiem, tylko ze dla demonstracji prawidlowej metody przyslales
    > mi wykres z prosta, ktora 0 zamieniala w 63.

    Po raz 19ty zaprzeczam temu.

    > Poza tym ja wcale nie dodawalem 128, tylko jak sie okazuje zastosowalem
    > krzywa konwersji bardzo podobna do twojej.

    Przy oknie ta krzywa była zupełnie inna ale zasada podobna. Krzywa,
    której użyłem miała 4 węzły.

    > Moze i swiatlomierz wykrylby 100% roznice jasnosci, ale moje oko nie.
    > Przynajmniej w jasnym otoczeniu nie.

    Pełna zgoda. W końcu 1ev różnicy to dla oka prawie nic.

    > Ale ... jesli sie tak chwalisz, ze (nie calkiem) liniowy gradient jest u
    > Ciebie na monitorze doskonale widoczny, i widac 256 paskow ...

    Jak wyjaśniłem - nie analizowałem go uważnie. W wylosowanych fragmentach
    było widać równe stopniowanie.

    > Smiem twierdzic, ze u mnie wiecej.

    To dlatego, że masz paradoksalnie kiepski monitor. Skoro technicznie
    (zliczając) mniej stopni szarości (skutek rozjaśniania) wyświetlonych
    jaśniej dało więcej widocznych stopni szarości - to znaczy, że
    charakterystyka świecenia pikseli jest u Ciebie prawie randomowa.

    > Drugi od lewej. U Ciebie gdzies 6% -> 25%

    Akurat jak u mnie było, to nie wiem. W ACR to się działo. Tam nie widać
    handlerów i krzywej.

    > No ale dlaczego aparat z tysiacami scen nie ma kilku na sniegu i nie
    > dobiera sobie poprawnej sceny ?

    Bo nie ma detektora śniegu. Czym śnieg różniłby się od szarej ściany?
    Raz jeszcze: popatrz na śnieg przez rurkę a potem na ścianę. Spróbuj
    odróżnić. Zrb to o różnych porach dnia i nocy.

    > Nie bardzo rozumiem - mam uznac, ze jest tak jasna jak ... co ?

    Brawo! Słuszne pytanie! "Jasna jak co?". Skoro Ty tego nie wiesz, to
    urządzenie ma wiedzieć??? Jakbyś to oprogramował zatem?

    Nie da się!. Dlatego wymyślono syntetyczny parametr 18% szarości:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Gray_card

    Aparat patrząc na śnieg obniża czułość tak, aby wyszła ok właśnie 18%
    szarości. Dlatego staje się on szary.

    > A te tysiace scen to do czego sluza ?

    Np. do wykrycia, że to zdjęcie jest portretowe i dla jasnej cery trzeba
    ABW odpowiednio podrasować.

    > I parapet wychodzi tak czarny, ze nic nie widac :-)

    iiiii?

    > No chyba, ze u Ciebie akurat bardzo dobra kalibracja i cos tam w tych
    > ciemnosciach jeszcze widac ... ale i tak lepiej dokonac "kompresji"

    Nie pamiętam czy jakiekolwiek zdjęcie czegokolwiek wykonałem w swojej
    historii bez tego zabiegu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek