eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowa › Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 287

  • 211. Data: 2019-04-14 21:15:35
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu piątek, 12 kwietnia 2019 20:10:59 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:
    > W dniu 2019-04-09 o 18:43, Starzec z Gór pisze:
    > >>
    > >> Nigdy inaczej nie postępowałem, nawet przy białych światłach.
    > >
    > > Ja zazwyczaj dokonywałem jednego pomiaru światła padającego,
    > > chyba że
    > > chodziło o sceny o dużym kontraście. Resztę załatwiają piloty.
    >
    > Taryfę ulgową daje Ci światło białe (bo pewnie o nim mówisz?).

    Też.
    Jeśli
    > pozbawisz "białego" światłomierza sporego kawałka widma światła, to
    > pokaże, że można wypalić dużo jaśniej ... niż faktycznie można. Np.
    > oślepiające kanał B matrycy światło niebieskie, "biały" światłomierz
    > pokaże jako wymagające sporego podniesienia jasności.


    Tymczasem na materiale srebrowym pomiar okaże się prawidłowy.
    Porównywałem!

    >
    > Takie zebrałem obserwacje. Znacznie droższy, kolorowy światłomierz,
    > takich numerów nie zrobi.


    >
    >
    > >> Przy światłach kolorowych nie ma takiej opcji bez kolorowego
    > >> światłomierza. Tu tylko obserwacja hostogramów (R,G i B) pozwalała
    > >> uniknąć przepaleń. Inaczej bym nie potrafił ustawić.
    > >
    > > Miałem kiedyś w ręku taki światłomierz, dosyć wiekowy, z barwnymi
    > > filtrami. Połączenie w zasadzie światłomierza z kolorymetrem.
    > > Niemniej i tak, w opisywanym przypadku trzeba by wykonać kilka
    > > pomiarów. No i mieć świadomość że monochromatyczne światło niebieskie
    > > szybciej da przepał niż inne barwy - sam czasem tak mam, na
    > > koncertach, że teoretycznie poprawne naświetlenie wymaga mocnej
    > > korekcji.
    >
    > W jaki zakresie? Np. ze światłomierzem wbudowanym w Sony A-99 nie miałem
    > żadnych problemów. Nie robił mi fuckupów w kolorowym świetle.

    Spokojnie domykałem dwie działki. I to tylko przy oświetleniu niebieskim.
    >
    > > PS Osobiście to zanim zainwestuję, to wypożyczyłbym tego Sekonica i
    > > przetestował.
    >
    > Nawet nie wiedziałem, że tak można. Gdzie takie rzeczy można uzyskać?

    Przy większych sklepach fotograficznych, często są wypożyczalnie, u mnie na ten
    przykład Fotopanorama prowadzi. Często mają tam ciekawy sprzęt, ale to musisz
    poszukać w swojej okolicy.
    Pozdrawiam Marcin


  • 212. Data: 2019-04-14 23:18:25
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-13 o 16:42, J.F. pisze:

    > Oryginal jest Twoj, a zmieniony
    >
    > https://drive.google.com/file/d/1S3yVECkpsAA7l1dYgLZ
    DTeOmPqGU7OoI/view?usp=sharing

    No to właśnie udowodniłeś moją tezę: praktycznie nie da się zmienić
    zawartości RAW. Znajdź 5 różnic :-D :-D

    https://drive.google.com/file/d/1SfhAx__hj9I7eqti9h4
    ZHqy_6Uyol8Vs/view?usp=sharing

    Niczego nie zmieniłeś - jak przypuszczałem :-D

    Zrób sobie test - pobierz to, co mi udostępniasz i otwórz w swoim
    magicznym sofcie. Spróbuj na wszelki przypadek zapisać pod inną nazwą
    aby wyeliminować to, że magiczny soft skojarzy nazwę RAW z nazwą pliku
    XMP, który gdzieś sobie pewnie przechowuje.

    >> No i o tym mówię, że nic nie zyskasz operując na jednym zdjęciu
    >> ekspozycją. Albo zniszczysz jeden koniec, albo drugi.
    >
    > Ale ja mialem na mysli rzeczywista przyslone (lub czas).
    > Mowisz, ze nie byloby dobrze widac parapetu ?

    W ten sposób oczywiście byłoby wszystko ok. Tak właśnie robi się HDRy.
    A tak na marginesie czas, nigdy przesłonę.

    >> Widać, że nie używałeś. :-D HDR w aparacie jest ... 8-bitowym JPG.
    >
    > To lepiej, bo i tak bedziesz ogladal na 8-bit monitorze :-)

    Dlaczego lepiej? Naczelną zasadą przetwarzania HDRów to, że nigdy nie
    robi się ich na 8-bitach. Dopiero efekt końcowy konwertowany jest do 8
    bitów.

    Gdy masz niby HDRa z aparatu w postaci JPG, to tylko pozostaje rwać
    sobie włosy patrząc na efekt. Nadaje się on jedynie do rodzinnych albumów.

    >>>> W A99 tak nie jest. Przetwornik sampluje realną dynamikę matrycy. Ale
    >>>> w A77 miałem już spore wątpliwości.
    >>>
    >>> No znow nie przesadzajmy - szumy w tych wydobytych ciemnych partiach
    >>> naprawde sa :-)
    >>
    >> A czy ja piszę, ze nie? Hint: przeczytaj raz jeszcze tytuł wątku.
    >> Właśnie te szumy powodują, ze utworzyłem wątek.
    >
    > To co miales na mysli z ta realna dynamika ?

    To, że w A77 była sporo mniejsza niż deklarowane 12 bitów (może z 10
    bitów) a w A99 deklarowane 14 daje dokładnie tyle. Oczywiście te
    "najciemniejsze" bity coś pokażą, będzie to dalekie od ideału
    przybliżenie rzeczywistości, ale będzie...


    >> Nie wiem o jakich liczbach mówisz, ale w ARW masz wszystkie parametry
    >> pracy aparatu.
    >
    > Zapisane jasnosci pikseli.

    Hę? Nie słyszałeś o exif itp?

    >>> Np masz folie na framugach okna, na niej jakies znaczki ... i nie
    >>> potrafie odczytac tych znaczkow.
    >> Ja również nie ... nawet bez aparatu :-D :-D
    >
    > Nie pisz tak ... bo wychodzi na to, ze oko podobnie złe :-)

    Nie maskuj problemu i udaj się do okulisty, póki jeszcze kontury widzisz
    :-D :-D A ta ściana jest żółta, a żółty kolor ponoć jest ostatnim jaki
    widzą ludzie tracący wzrok ... a mimo to powstał problem. Ja bym się na
    Twoim miejscu zaniepokoił :-D

    >> A to błąd. Gdzie jak gdzie, ale w druku kalibracja jest najbardziej
    >> rygorystycznie przestrzeganym procesem.
    >
    > A wychodzi "jak zwykle" ? :-)

    Nie ma takiej opcji: zleceniodawcy tylko czyhają na takie niedoróby. Mam
    zaprzyjaźnione studio graficzne (nie drukarnię). Jego właściciele
    potrafią sypiać przy taśmie gdy drukuje się coś dla ich klientów.

    >>> Ale ale ... czas przylozyc swialomierz do ekranu ?
    >>> No bo gdyby na ekranie byla jasnosc taka jak w rzeczywistosci,
    >> I prawie jest. Wyszła mi 1/30s na bieli.
    >
    > Przy tej samej przyslonie ?

    Rany, oczywiście! Zadałem światłomierzowi te same warunki: ISO100 i f/8.

    > No no, ktos tu klamie (ci od tych roznych liczb) ... albo spore
    > zachmurzenie bylo, albo masz dobry monitor.

    Co Ty pierdzielisz?! Chciałeś abym wykonał pomiar bieli - dokonałem.
    Jeśli uważasz, że w dupie miałem Twoją prośbę o pomiar i wymyślam sobie
    wyniki pomiarów, to nie zawracaj mi wspomnianej dupy.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek


  • 213. Data: 2019-04-14 23:37:39
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-12 o 01:53, J.F. pisze:
    > Dnia Thu, 11 Apr 2019 00:14:45 +0200, Marek S napisał(a):
    >> No to jeszcze raz jasno doprecyzuję o czy mowa.
    >> 1. Zwykła karta graficzna.
    >> 2. Zwykły kabel HDMI wetknięty w nią i w monitor.
    >> 3. Spektrometr podłączony do monitora i spuszczony na matrycę.
    >> 4. W monitorze wciskasz guzik: kalibracja.
    >
    > Ale tu jest male niedomowienie.
    >
    > Czego sie komputer spodziewa, jak wystawia jasnosc piksela.

    Kompletnie niczego. Wystawia wartość taką, jak mu program graficzny
    nakazuje, ewentualnie przemnożone przez korekcję ICC - gdy takową
    delikwent wykonał.

    > Bo kalibrator powinien przez LUT taka wartosc ustawic ... ale jaka ?

    Serio pytasz na czym polega proces kalibracji? Nie masz Googli?

    Robię to regularnie, więc odpowiem pomimo Twojego lenistwa. Program
    kalibrujący na początku żąda informacji o tym jaką jasność monitora
    sobie życzysz. Ja wybieram 80cd/m2. Potem jeszcze o preferowany white
    point (ustawiam D65) oraz o gammę (wybieram 2.2).

    Potem następuje pomiar jasności i kontrastu oraz zalecana korekta.
    Oprogramowanie na żywo raportuje odczyty ze spektrometru wskutek moich
    regulacji. Ewentualnie, gdy monitor na to pozwala, oprogramowanie
    samoczynnie modyfikuje ustawienia.

    Następnie wyświetlanych jest 120 kolorów w różnych odcieniach po kolei.
    Na bieżąco odnotowywane są różnie pomiędzy kolorem żądanym a otrzymanym.
    Na tej podstawie powstaje ICC wgrywany albo do karty graficznej, albo do
    LUT monitora. To pierwsze rozwiązanie ma konsekwencję w przeskokach
    gradacji kolorów (ograniczenie do 8 bitów), a w drugim - gradacja jest
    liniowa jak dupa niemowlaka, bo matryca ma więcej bitów i łyka odcienie
    pośrednie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek


  • 214. Data: 2019-04-14 23:59:25
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-12 o 11:40, J.F. pisze:

    >>> Marku - ale jaka operacje nazywasz rozjasnianiem ?
    >
    >> Wydaje mi się, że już odpowiadałem na to pytanie, ale ok. Wtedy dałem
    >> link:
    >> https://drive.google.com/file/d/1kja5KO08ZzHpHwMxwQs
    oTym_25Ks3FYl/view?usp=sharing
    >>
    >
    > A ja juz o to pytalem
    >
    >> Chodzi o lewy fragment prostej. Ten po prawej dotyczył czegoś innego.
    >
    > Czyli o te prosta chodzi ?

    Dokładnie tak. Słowo "prosta" jest słowem kluczowym.

    > Jesli dobrze rozumiem, to w 8-bit fotce jasnosc 0 zamieniles na ~64, 255
    > na ~192 ... tak by wynikalo z rysunku,

    Te wartości są dla prawego handlera. Nie lewego. Lewy jest rozjaśnianiem
    czerni a prawy przyciemnianiem bieli. Przy rozjaśnianiu ruszasz
    handlerem po LEWEJ! Oczywiście w PS jest to konfigurowalne, defaultowo
    jest odwrotnie.

    > bo to "Output: 196" ... pokazuje najwieksza wartosc, czy zakres
    > wyjsciowych wartosci ?
    >
    > A posrednie jasnosci - odpowiednio liniowo zmienione.
    >
    > I Ty mi zarzucasz "dodawanie stalej" do jasnosci ?
    > Przeciez sam dodajesz :-)

    K..wa! Nie dodaję! Jaja sobie ze mnie robisz? Odwracasz kota ogonem i
    wciskasz, ze to moje słowa. To były Twoje słowa!

    Pytałeś się o to, co nazywam rozjaśnianiem więc wytłumaczyłem co ja i
    Adobe rozumieją pod tym wyrażeniem. A ja dokonuję KOMPRESJI, która nie
    ma nic z wspólnego z tym ułożeniem krzywej konwersji jasności.

    >> Super, a jak nazwiesz zdjęcie, gdzie czernie pozostają bez zmian,
    >> ciemno szare rozjaśniasz, średnie  przyciemniasz, średnio jasne
    >> rozjaśniasz a biele zachowujesz bez zmian?
    >
    > To bym nazwal korekta za pomoca krzywej. Krzywa moze byc skomplikowana.

    A więc sam widzisz: rozjaśnianie, to bardzo prosty zabieg, który
    absolutnie krzywą nie jest. Poszczególne, ale szczególne korekty noszą
    swoje nazwy. Czasem jest to rozjaśnianie, czasem przyciemnianie, czasem
    kontrastem, czasem kompresja tonalna i być może jeszcze jakieś zabiegi
    mają swoje nazwy.

    >
    > A to chyba w jakims waszym fotograficznym zargonie.

    Formalnym. Nie fotograficznym lecz graficznym.

    > Dlaczego to nazywac rozjasnianiem, w szczegolnosci gdy mamy 128->128,
    > wiec prosta symetrycznie umieszczona ?

    Bo ciemne parte stają się jaśniejsze. I nieprawdą jest, że 128->128, gdy
    prawy handler będzie na górze a lewym jedziesz w górę.

    > No ale zaraz - taka operacja da efekt tylko wtedy, gdy ciemne partie na
    > monitorze masz naprawde czarne,
    > bo jakbys mial tak dobry monitor jak sie chwalisz, to powinienes
    > dostrzec co sie kryje w tych czerniach :-P

    Powinieneś pomyśleć zanim coś palniesz znów. Zastanów się: ja będzie
    wyglądać 14-bitowa czerń a jak biel na 8-bitowym monitorze? Powinieneś
    to przemyśleć jakim cudem widać 14-bitowy obraz z ACR na monitorze.
    Hint: ACR nie zmieni konstrukcji karty graficznej i monitora.

    Sorki, ale zaczynam się irytować bo dyskusja wydaje się stawać
    infantylna. Chcesz zobaczyć jak wygląda warsztat grafika - przejdź się
    do jakiegoś studia - w mordę nie dadzą. A jak będziesz w 3-mieście, to
    zapraszam do siebie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek


  • 215. Data: 2019-04-15 00:10:00
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-14 o 21:15, Starzec z Gór pisze:

    > Tymczasem na materiale srebrowym pomiar okaże się prawidłowy.
    > Porównywałem!

    Wow! To ja wymiękam w tej materii. Nigdy nie przetwarzałem innego
    materiału niż cyfrowy. "Analogową" fotografię, ciemnię fotograficzną, z
    dzieciństwa pamiętam :-) Zapewne magia tego miejsca spowodowała, że
    teraz z aparatem łażę :-D

    >> W jaki zakresie? Np. ze światłomierzem wbudowanym w Sony A-99 nie miałem
    >> żadnych problemów. Nie robił mi fuckupów w kolorowym świetle.
    >
    > Spokojnie domykałem dwie działki. I to tylko przy oświetleniu niebieskim.

    Mówisz o analogu? Parę razy robiłem foty koncertowe i leciałem na
    programie A. Nigdy nie zdarzyło się by na niebieskim przepalił.
    Natomiast na "białym" światłomierzu i w trybie ręcznym - to reguła.
    Światłomierz nie miał zastosowania.

    > Przy większych sklepach fotograficznych, często są wypożyczalnie, u mnie na ten
    przykład Fotopanorama prowadzi. Często mają tam ciekawy sprzęt, ale to musisz
    poszukać w swojej okolicy.

    Ok, dzięki. Być może kupę kasy zaoszczędzę nie kupując bubla ;-) Choć
    mam nadzieję, że jednak będzie ten światłomierz tak samo skuteczny jak
    wbudowany w aparat.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek


  • 216. Data: 2019-04-15 15:43:08
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu poniedziałek, 15 kwietnia 2019 00:10:07 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:
    > W dniu 2019-04-14 o 21:15, Starzec z Gór pisze:
    >
    > > Tymczasem na materiale srebrowym pomiar okaże się prawidłowy.
    > > Porównywałem!
    >
    > Wow! To ja wymiękam w tej materii. Nigdy nie przetwarzałem innego
    > materiału niż cyfrowy. "Analogową" fotografię, ciemnię fotograficzną, z
    > dzieciństwa pamiętam :-) Zapewne magia tego miejsca spowodowała, że
    > teraz z aparatem łażę :-D

    Ja zajmuję się tym do dziś. I masz rację - magia!
    I nawet szkolę sobie następcę.

    >
    > >> W jaki zakresie? Np. ze światłomierzem wbudowanym w Sony A-99 nie miałem
    > >> żadnych problemów. Nie robił mi fuckupów w kolorowym świetle.
    > >
    > > Spokojnie domykałem dwie działki. I to tylko przy oświetleniu niebieskim.



    >
    > Mówisz o analogu? Parę razy robiłem foty koncertowe i leciałem na
    > programie A. Nigdy nie zdarzyło się by na niebieskim przepalił.
    > Natomiast na "białym" światłomierzu i w trybie ręcznym - to reguła.
    > Światłomierz nie miał zastosowania.

    Olki, różne cyfrowe modele. Także Nikony - bodaj d 90. Tak jak pisałem wcześniej- w
    analogu tego problemu nie było.

    >
    > > Przy większych sklepach fotograficznych, często są wypożyczalnie, u mnie na ten
    przykład Fotopanorama prowadzi. Często mają tam ciekawy sprzęt, ale to musisz
    poszukać w swojej okolicy.
    >
    > Ok, dzięki. Być może kupę kasy zaoszczędzę nie kupując bubla ;-) Choć
    > mam nadzieję, że jednak będzie ten światłomierz tak samo skuteczny jak
    > wbudowany w aparat.

    Obawiam się że niekoniecznie, ale sprawdź. I podziel się na grupie wrażeniami z
    pracy.
    Pozdrawiam Marcin


  • 217. Data: 2019-04-15 18:31:35
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:q90837$gkk$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 2019-04-13 o 16:42, J.F. pisze:
    >> Oryginal jest Twoj, a zmieniony
    >> https://drive.google.com/file/d/1S3yVECkpsAA7l1dYgLZ
    DTeOmPqGU7OoI/view?usp=sharing

    >No to właśnie udowodniłeś moją tezę: praktycznie nie da się zmienić
    >zawartości RAW. Znajdź 5 różnic :-D :-D

    >https://drive.google.com/file/d/1SfhAx__hj9I7eqti9h
    4ZHqy_6Uyol8Vs/view?usp=sharing
    >Niczego nie zmieniłeś - jak przypuszczałem :-D

    No jak niczego ?
    Zobacz na piksel 494,275. U mnie RGB
    157, 156, 138
    a u Ciebie 1491,275
    151, 149, 124

    Masz taki swietny monitor i nie zauwasz tak olbrzymiej roznicy
    jasnosci ? :-P

    albo piksel nizej - u mnie
    43, 41, 26
    u Ciebie
    47, 41, 27

    Ciekawe - w druga strone te zmiany .

    Dobra, dosc nabijania:
    -co robi ten Imaging Edge, to nie wiem, pierwszy raz uzywalem, ale od
    Sony pochodzi, to chyba wie co robi :-)

    -fakt, ze jak rozjasnilem, to cos bylo widac, a po zapisaniu i
    ponownym odczycie ... znow jakos ciemno, jakby zignorowal swoje
    poprawki, ale przeciez nie, bo jak widac cos zmienil.

    -na ekran nawet nie patrzylem, porownalem sobie pliki bajtami:
    a) pod offsetem 9189h w oryginale sa bajty
    02 02 02 02 02 02 04 .... i tak jakos rosnie do FA, a po zmianie
    06 04 05 06 05 04 06 .... i tez rosnie do FA, ale inna dlugosc obszaru

    b) od offsetu 93CF jakis kawalek o istotnie roznej zawartosci - prawie
    4KB

    c) pod offsetem AE55 trzy bajty rozne

    d) pod offsetem 220A9 obszary podobne do a) i b) - tylko tym razem
    ponad 256KB

    e) pod koniec pliku po zmianie pojawia sie dodatkowa tresc

    Wiec znakomita wiekszosc danych jest taka sama - masz racje, ze
    danych z matrycy nie zmienil.
    Ale cos zmienil.
    Wyglada mi to tak, jakby tylko zmodyfikowal jakies tablice jasnosci
    ... co akurat przy rozjasnieniu o 2EV nie dziwne.


    >>> No i o tym mówię, że nic nie zyskasz operując na jednym zdjęciu
    >>> ekspozycją. Albo zniszczysz jeden koniec, albo drugi.
    >
    >> Ale ja mialem na mysli rzeczywista przyslone (lub czas).
    >> Mowisz, ze nie byloby dobrze widac parapetu ?

    >W ten sposób oczywiście byłoby wszystko ok. Tak właśnie robi się
    >HDRy.

    I jakos stosunek sygnal/szum sie polepsza.

    >A tak na marginesie czas, nigdy przesłonę.

    W HDR lepiej czas, ale zmienic parametry ekspozycji mozna jednym i
    drugim,
    i matryca lepiej ciemnosci widzi.
    Za to jasne przepala :-)

    >>>>> W A99 tak nie jest. Przetwornik sampluje realną dynamikę
    >>>>> matrycy. Ale
    >>>>> w A77 miałem już spore wątpliwości.
    >>>
    >>>> No znow nie przesadzajmy - szumy w tych wydobytych ciemnych
    >>>> partiach
    >>>> naprawde sa :-)
    >>
    >>> A czy ja piszę, ze nie? Hint: przeczytaj raz jeszcze tytuł wątku.
    >>> Właśnie te szumy powodują, ze utworzyłem wątek.
    >
    >> To co miales na mysli z ta realna dynamika ?

    >To, że w A77 była sporo mniejsza niż deklarowane 12 bitów (może z 10
    >bitów) a w A99 deklarowane 14 daje dokładnie tyle. Oczywiście te
    >"najciemniejsze" bity coś pokażą, będzie to dalekie od ideału
    >przybliżenie rzeczywistości, ale będzie...

    Ja bym polemizowal, bo szumy na tym parapecie sa spore ... tzn
    polemizowalbym z ta dynamika 14 bit, bo tam jednak mocniej szumi.

    >>> Nie wiem o jakich liczbach mówisz, ale w ARW masz wszystkie
    >>> parametry
    >>> pracy aparatu.
    >> Zapisane jasnosci pikseli.
    >Hę? Nie słyszałeś o exif itp?

    Mnie zapisane jasnosci pixeli interesuja.
    Niestety - nie bylem w stanie ich podejrzec w tym ARW - tzn jest jakas
    kompresja i musialbym zgadnac jaka.

    >>>> Np masz folie na framugach okna, na niej jakies znaczki ... i nie
    >>>> potrafie odczytac tych znaczkow.
    >>> Ja również nie ... nawet bez aparatu :-D :-D
    >
    >> Nie pisz tak ... bo wychodzi na to, ze oko podobnie złe :-)

    >Nie maskuj problemu i udaj się do okulisty, póki jeszcze kontury
    >widzisz :-D :-D A ta ściana jest żółta, a żółty kolor ponoć jest
    >ostatnim jaki widzą ludzie tracący wzrok ... a mimo to powstał
    >problem. Ja bym się na Twoim miejscu zaniepokoił :-D

    Nie na scianie, tylko na ramach szyb - one chyba biale ?

    A powazniej ...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Test_Amslera
    u siebie juz cos zlego widze ...


    >>>> Ale ale ... czas przylozyc swialomierz do ekranu ?
    >>>> No bo gdyby na ekranie byla jasnosc taka jak w rzeczywistosci,
    >>> I prawie jest. Wyszła mi 1/30s na bieli.
    >
    >> Przy tej samej przyslonie ?
    >Rany, oczywiście! Zadałem światłomierzowi te same warunki: ISO100 i
    >f/8.

    >> No no, ktos tu klamie (ci od tych roznych liczb) ... albo spore
    >> zachmurzenie bylo, albo masz dobry monitor.

    >Co Ty pierdzielisz?! Chciałeś abym wykonał pomiar bieli - dokonałem.

    Gdzies tam piszesz, ze kalibrujesz na 80cd/m^2, wierze,
    a inni pisza, ze czyste niebo ma 7000 ... to nie moze monitor na tle
    nieba wyjsc tak samo jasny, albo cos nie tak z tymi liczbami.

    No ale ja nawet swiatlomierzem nie dysponuje, zeby to zmierzyc.

    Swoja droga - monitor z bialym obrazkiem na tle nieba oko odbiera
    calkiem jasno - i tu mamy kolejne potwierdzenie Twojej tezy ...
    Bo jak sie sfotografuje, to juz ciemny mocno :-)

    J.



  • 218. Data: 2019-04-15 21:12:29
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:q90ag4$itl$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 2019-04-12 o 11:40, J.F. pisze:
    >>> Marku - ale jaka operacje nazywasz rozjasnianiem ?
    >> https://drive.google.com/file/d/1kja5KO08ZzHpHwMxwQs
    oTym_25Ks3FYl/view?usp=sharing
    >>> Chodzi o lewy fragment prostej. Ten po prawej dotyczył czegoś
    >>> innego.
    >
    >> Czyli o te prosta chodzi ?
    >Dokładnie tak. Słowo "prosta" jest słowem kluczowym.

    Prosta to szczegolny przypadek krzywej :-)

    >> Jesli dobrze rozumiem, to w 8-bit fotce jasnosc 0 zamieniles na
    >> ~64, 255 na ~192 ... tak by wynikalo z rysunku,

    >Te wartości są dla prawego handlera. Nie lewego. Lewy jest
    >rozjaśnianiem czerni a prawy przyciemnianiem bieli. Przy rozjaśnianiu
    >ruszasz handlerem po LEWEJ! Oczywiście w PS jest to konfigurowalne,
    >defaultowo jest odwrotnie.

    >>> I Ty mi zarzucasz "dodawanie stalej" do jasnosci ?
    >>> Przeciez sam dodajesz :-)

    >>K..wa! Nie dodaję! Jaja sobie ze mnie robisz? Odwracasz kota ogonem
    >>i wciskasz, ze to moje słowa. To były Twoje słowa!

    >Pytałeś się o to, co nazywam rozjaśnianiem więc wytłumaczyłem co ja i
    >Adobe rozumieją pod tym wyrażeniem. A ja dokonuję KOMPRESJI, która
    >nie ma nic z wspólnego z tym ułożeniem krzywej konwersji jasności.

    Moze zle zrozumialem, ale wydawalo mi sie, ze zarzucales mi,
    ze przesunalem czern, czyli dodalem wartosc, i ze tak sie nie robi.
    Przyznaje, ze troche przesunalem, ale Ty jeszcze bardziej :-)

    >>> Super, a jak nazwiesz zdjęcie, gdzie czernie pozostają bez zmian,
    >>> ciemno szare rozjaśniasz, średnie przyciemniasz, średnio jasne
    >>> rozjaśniasz a biele zachowujesz bez zmian?
    >
    >> To bym nazwal korekta za pomoca krzywej. Krzywa moze byc
    >> skomplikowana.

    >A więc sam widzisz: rozjaśnianie, to bardzo prosty zabieg, który
    >absolutnie krzywą nie jest.

    Biorac pod uwage, ze pracujesz na monitorze, ktory ma gamme 2.2, to
    jest to krzywa ... no, zalezy jak kto chce spojrzec.

    >> A to chyba w jakims waszym fotograficznym zargonie.
    >Formalnym. Nie fotograficznym lecz graficznym.

    >> Dlaczego to nazywac rozjasnianiem, w szczegolnosci gdy mamy
    >> 128->128, wiec prosta symetrycznie umieszczona ?

    >Bo ciemne parte stają się jaśniejsze. I nieprawdą jest, że 128->128,
    >gdy prawy handler będzie na górze a lewym jedziesz w górę.

    Ale na rysunku lewy podciagnales w gore, prawy w dol, 128 zostaje
    zachowane,
    ciemne sa jasniejsze, jasne sa ciemniejsze - wiec czemu to nazwac
    rozjasnieniem ? :-)

    >> No ale zaraz - taka operacja da efekt tylko wtedy, gdy ciemne
    >> partie na monitorze masz naprawde czarne,
    >> bo jakbys mial tak dobry monitor jak sie chwalisz, to powinienes
    >> dostrzec co sie kryje w tych czerniach :-P

    >Powinieneś pomyśleć zanim coś palniesz znów. Zastanów się: ja będzie
    >wyglądać 14-bitowa czerń a jak biel na 8-bitowym monitorze?

    Jesli matryca jest liniowa, to cos tam powinno przeliczyc na te 8
    bitow monitora z gamma 2.2, i to nie jest liniowe przeliczenie.

    Nawet te ostatnie JPG - ramy okien nie maja jasnosci 0, tylko jakies
    ~16.
    Na moim ekranie to bez znaczenia i wyglada na czarne,
    Ale Ty masz lepszy.

    J.


  • 219. Data: 2019-04-15 21:19:23
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-15 o 15:43, Starzec z Gór pisze:

    > Ja zajmuję się tym do dziś. I masz rację - magia!
    > I nawet szkolę sobie następcę.

    Podziwiam taką pasję u ludzi. Obecnie pasja to synonim czegoś, co zanika.

    > Olki, różne cyfrowe modele. Także Nikony - bodaj d 90. Tak jak pisałem wcześniej-
    w analogu tego problemu nie było.

    No to jestem pod wrażeniem. Miałem zatem farta w wyborze sprzętu. Nawet
    mi do głowy nie przyszło, że taki problem może mieć miejsce.

    > Obawiam się że niekoniecznie, ale sprawdź. I podziel się na grupie wrażeniami z
    pracy.

    Tak też uczynię. Dzięki za cenne uwagi.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek


  • 220. Data: 2019-04-15 21:47:34
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-15 o 21:12, J.F. pisze:
    >
    > Prosta to szczegolny przypadek krzywej :-)

    ... a ułożenie tego szczególnego przypadku krzywej jest od wieków
    określany równie szczególnie: brightness/contrast...

    I to zanim Adobe powstał.

    > Moze zle zrozumialem, ale wydawalo mi sie, ze zarzucales mi,
    > ze przesunalem czern, czyli dodalem wartosc, i ze tak sie nie robi.
    > Przyznaje, ze troche przesunalem, ale Ty jeszcze bardziej :-)

    Jak katarynka swoje... Ja nie przesuwałem jej w ogóle. W każdym poście o
    tym piszę. Masz jakiś słabszy miesiąc w komunikacji? Nie rozumiem?
    Zawsze pisałeś sensownie, a w chwili obecnej efekt jest taki, że
    próbujesz mi wmówić, że ruszałem położeniem handlerów w/w prostej. Nie
    przekonuje Cię, że 15 razy powtórzyłem, że niczego takiego nie robiłem
    przy omawianej fotografii.

    Znów zaprzeczam i pewnie znów wyjedziesz z podobnym tekstem. Co się z
    Tobą dzieje?

    A ponadto nie zarzucałem Ci, że przesuwałeś czerń - bo masz prawo robić
    co tylko chcesz. Ja tylko zasygnalizowałem, że czegoś takiego bym się
    nie podjął w przypadku wysoko - kontrastowych zdjęć bo, cytuję siebie,
    otrzymałbym wypłowiałe zdjęcie.

    >> Bo ciemne parte stają się jaśniejsze. I nieprawdą jest, że 128->128,
    >> gdy prawy handler będzie na górze a lewym jedziesz w górę.
    >
    > Ale na rysunku  lewy podciagnales w gore, prawy w dol, 128 zostaje
    > zachowane,
    > ciemne sa jasniejsze, jasne sa ciemniejsze - wiec czemu to nazwac
    > rozjasnieniem ? :-)

    Ja pier... Weź się chłopie w garść. Słowo pisane do Ciebie nie trafia w
    tym wątku więc narysuję, to o czym piszę.

    https://drive.google.com/file/d/12FtzsAoDwMDHlwe_Zhr
    vCryv5QdxHplV/view?usp=sharing

    Obrazek przemówił? Ostrzegam, że jeśli zaraz ponownie powiesz, ze takie
    właśnie operacje przeprowadziłem na zdjęciu wcześniej prezentowanym -
    zamykam wątek. To będzie zwyczajne trollowanie z Twojej strony.

    >> Powinieneś pomyśleć zanim coś palniesz znów. Zastanów się: ja będzie
    >> wyglądać 14-bitowa czerń a jak biel na 8-bitowym monitorze?
    >
    > Jesli matryca jest liniowa, to cos tam powinno przeliczyc na te 8 bitow
    > monitora z gamma 2.2, i to nie jest liniowe przeliczenie.

    Nic się samo nie przelicza. Operator decyduje o sposobie kompresji
    dynamiki w programie graficznym. Nawet w aparacie fotograficznym mamy
    syntetycznego operatora, który tego dokonuje tworząc wizualizację
    8-bitową. Podpowiem, że w ARW osadzona jest niskiej jakości
    interpretacja obrazu RAW do postaci JPG, po to by w ogóle było można
    zobaczyć zawartość ARW bez dekodowania.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 29


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: