  • 21. Data: 2012-08-21 18:42:43
    Temat: Re: Czy są wśród Was freelancerzy?
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 21 Aug 2012 09:11:58 +0200, "yamma" <y...@w...pl> wrote:

    >Użytkownik "Marcin Biegan" <a...@u...lama.net.pl> napisał w wiadomości

    >Freelancer przede wszystkim może sobie wziąć pół roku urlopu i wyjechać na
    >Karaiby. Po drugie, po zakończeniu projektu/zrealizowaniu zlecenia ma święty
    >spokój, w sensie, że nikt mu za tzw. friko nie będzie zawracał dupy jakimiś
    >poprawkami.

    He, he... Chyba ze kontrakt stanowi inaczej (a na ogol stanowi) no i
    sa takie przypadki znane mi osobiscie (chociaz to nie ja) ze
    freelancer zostal pociagniety do sadu za dostarczenie g..., i sprawe
    przegral z przykrymi konsekwencjami.

    To co Kolega pisze to taki sam nonsens ze budowlany moze zrobic remont
    meiszkania, spieprzyc go, a potem umyc raczki i z glowy. Zycie nie je
    takie letkie....

    Mnie samemu sie zdarzylo ze napisalem "chalture" w jezyku ktory nie
    byl ulubionym jezykiem zleceniodawcy, chociaz kontrakt nic o jezyku
    nie mowil. Wiec mialem do wyboru ponosic koszta sadowe (ktorych nikt
    by mi nie zwrocil) i ewentualnie zrujnowac reputacje, albo przepisac
    aplikacje na inny jezyk

    A.L.

  • 22. Data: 2012-08-21 19:15:50
    Temat: Re: Czy sš w?ród Was freelancerzy?
    Od: "yamma" <y...@w...pl>

    Użytkownik "A.L." <l...@a...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > sa takie przypadki znane mi osobiscie (chociaz to nie ja) ze
    > freelancer zostal pociagniety do sadu za dostarczenie g..., i sprawe

    Mówimy o dwóch różnych sprawach. Ja mówię o ewentualnych modyfikacjach, ty o
    błędach. Większość aplikacji z reguły wymaga jakichś tam modyfikacji, bo
    formularz nie w tym miejscu, czy w raporcie przydałoby się jeszcze parę
    kolumn z danymi. Normalka. Chodzi mi o to, że będąc na etacie niejako jesteś
    zmuszony wprowadzić te modyfikacje od razu, "no bo przecież siedzisz i nic
    nie robisz" a jako freelancer możesz to olać albo zrobić wtedy, kiedy ty
    będziesz miał tzw. wolne zasoby.
    yamma

  • 23. Data: 2012-08-21 19:19:38
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    W dniu wtorek, 21 sierpnia 2012 17:42:43 UTC+1 użytkownik A. L. napisał:

> [...]
    >
    > nie mowil. Wiec mialem do wyboru ponosic koszta sadowe (ktorych nikt
    >
    > by mi nie zwrocil) i ewentualnie zrujnowac reputacje, albo przepisac

    W bankowosci jest taki system do rozliczania transakcji finansowych ktory sie nazywa
    Murex. Dosc popularny wsrod bankow z powodu palety oferowanych mozliwosci. Firma
    ktora go produkuje, utrzymuje liste wszystkich znanych im kontraktorow ktorzy pracuja
    "w Mureksie". Kiedy nowy klient kupuje licencje na Murex i wdraza go u siebie (co
    jest wysoce nietrywialnym projektem IT z uwagi na zlozonosc systemu), na ogol
    zatrudnia jakichs kontraktorow (czesto przez iles lat) do obslugi wdrozenia. Wtedy
    konsultant od Murexa mowi bankowi "dajcie nam liste kontraktorow ktorych chcecie
    zatrudnic" i wraca z komentarzami "ten jest OK", "ten jest kiepski". Jezeli raz dany
    kontraktor od Murexa podpadnie firmie, wypada z rynku.

    W skrocie: o reputacje trzeba dbac.

    RW

  • 24. Data: 2012-08-21 21:04:06
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 21 Aug 2012 19:15:50 +0200, "yamma" <y...@w...pl> wrote:

> [...]
    >nie robisz" a jako freelancer możesz to olać albo zrobić wtedy, kiedy ty

    To tez nie tak dokladnie. Freelancera zatrudnia sie na podstawie
    nieformalnej opinii ktora krazy wsrod ludzi. Jezeli powiesz klientowi
    zeby sie pocalowal w rzyc gdy bedzie chcial drobnych modyfikacji, to
    calkiem prawdopodobne ze to bedzie twoj ostatni kontrakt. Albowiem
    opinie pozytywne rozchodza sie powoli, a opinie negatywne rozchodza
    sie blyskawicznie.

    Normalka jezt ze "freelancer" dba o swoja opinie na rynku, i czasem
    dbajac o ta opinie, doplaca do interesu.

    Zas w firmie.. ."jak ktos siedzi i nic nie robi" to go nastepnego dnia
    w firmie nie ma. Przynajmniej tak jest tu gdzie jestem

    A.L.

    P.S> Mowie powyzsze glownie na podstawie doswiadczen mojej Malzonki
    ktora przez wiekszosc swego profesjonalnego zywota pracowala jako
    konsultantka w IT

  • 25. Data: 2012-08-21 21:23:46
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    zapytał byś:
    czy są wśród Was bezrobotni?
    i doktorki-kozaki?

  • 26. Data: 2012-08-22 05:05:28
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    yamma <y...@w...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Marcin Biegan" <a...@u...lama.net.pl> napisał w wiadomości

    > Freelancer przede wszystkim może sobie wziąć pół roku urlopu i wyjechać na
    > Karaiby.
    Pracownik etatowy też może. Wszystko jest kwestią dogadania się. Jeśli
    jest natłok roboty to ani freelancer ani pracownik etatowy nie pojedzie
    na urlop - no chyba że to będzie ostatni urlop w tej firmie/branży :)

    > Po drugie, po zakończeniu projektu/zrealizowaniu zlecenia ma święty
    > spokój, w sensie, że nikt mu za tzw. friko nie będzie zawracał dupy jakimiś
    > poprawkami.
    Jeszcze mi się nie zdarzyło żebym po wykonaniu miał święty spokój, no
    chyba że projektem opiekuje się ktoś inny z kim robiłem.

    > W przypadku etatu zwykle jest tak, że robi się inny projekt i
    > jednocześnie jakieś modyfikacje w projekcie, który robiło się poprzednio i
    > który teoretycznie powinien być zakończony.
    Freelancerowi też to się zdarza że musi się na dzień-dwa oderwać od
    głównej roboty i zrobić jakiś drobiazg dla poprzedniego klienta.

    > Taki tryb pracy jest cholernie męczący. Freelancer może w takim
    > przypadku powiedzieć: "Dobra! Zrobię to. Ale za miesiąc i za tyle i
    > tyle". Zleceniodawca z reguły nie ma innego wyjścia jak spiąć półdupki i
    > poczekać ten miesiąc.
    Freelancer tak samo jak pracownik etatowy albo ma natłok roboty i nie może
    osobiście wrócić do poprzedniej aplikacji, albo nie ma natłoku i może.
    Zapomnij o tym że freelancer to ktoś taki kto z powodu złego humoru
    kopie klienta w zadek bo ma ochotę poleżeć pół roku na hawajach i w
    dodatku zawsze starcza mu funduszy na hawaje.

    Pozdrawiam

  • 27. Data: 2012-08-22 10:24:00
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Tue, 21 Aug 2012 07:19:56 +0000, napisal:

    > imho pytanie jest nieco przymulaste, ale z tego
    > co moge powiedziec z perspektywy bycia srednio zaawansowanym
    > programista

    Coś ugryzło proffessura, że post fira jest na temat?

    > - robieni zlecen od poczatku do konca jest znacznie
    > trudniejsze niz praca na etacie jesli nie jest sie
    > bardzo doswiadczonym programista (w pracy nie robi sie
    > wtedy raczej samemu duzych projektow tylko kawalki, jest
    > sie kierowanym wspomaganym itp)

    "Bardzo doświadczony" to pojęcie względne. Jeżeli to ma znaczyć,
    że faktycznie umie zrobić swoją robotę bez chowania się pod
    korporacyjnym biurkiem [1], to jest to pojęcie relatywne
    wobec otoczenia, nic więcej. Jedyne co można powiedzieć,
    to że freelancera weryfikuje rynek bezpośrednio, w większych
    firmach to firma traci lub zyskuje. Jeżeli produkt ma tyć
    tani, to firmie opłaca się zatrudniać "średnio doświadczonych
    z wyższym wykształceniem" - znowu, relatywnie do otoczenia.

    [1] np. oddawanie kodu z masą znanych problemów, kto inny naprawi

    --
    Edek

  • 28. Data: 2012-08-22 11:22:31
    Od: "yamma" <y...@w...pl>

    Użytkownik " M.M." <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Pracownik etatowy też może. Wszystko jest kwestią dogadania się. Jeśli
    > jest natłok roboty to ani freelancer ani pracownik etatowy nie pojedzie
    > na urlop - no chyba że to będzie ostatni urlop w tej firmie/branży :)

    Kompletnie mylisz pojęcia. Ja piszę o freelancerstwie, ty zaś piszesz o
    powszechnej wśród rodzimych pracodawców praktyce omijania prawa. Ta praktyka
    polega na podpisywaniu umów śmieciowych, w których nie ma sprecyzowanych
    zadań i w gruncie rzeczy taki człowiek jest w firmie od wszystkiego, nawet
    od wymiany tonerów w drukarkach. Ale to nie ma nic wspólnego z freelancerką,
    za to bardziej podpada pod paragraf, bo taki tryb pracy wg naszego prawa
    kwalifikuje się na umowę o pracę. Freelancer, to konkretny projekt w
    konkretnym czasie za konkretne pieniądze. Taki klasyczny outsource'ing,
    tylko zamiast faktury (jak w przypadku firm software'owych) jest umowa
    zlecenie bądź o dzieło. W Polsce freelancerka jest dość powszechna z uwagi
    na fatalną politykę państwa wobec małych przedsiębiorstw. DG po prostu nie
    opłaca się zakładać, bo co miesiąc trzeba płacić niemały haracz na NFZ i w
    każdej chwili można spodziewać się kontroli z różnych urzędów.
    yamma

  • 29. Data: 2012-08-22 15:08:46
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 22 Aug 2012 11:22:31 +0200, "yamma" <y...@w...pl> wrote:

> [...]
    >opłaca się zakładać, bo co miesiąc trzeba płacić niemały haracz na NFZ i w
    >każdej chwili można spodziewać się kontroli z różnych urzędów.

    Umowa smieciowa moza byc jak najbardziej na konkretnt temat z
    dokladnym sprecyzowaniem obowiazkow i dostarczanego produktu.

    Smeisza mnie te "umowy smieciowe" na ktore wszyscy w Polsce narzekaja.
    Tu gdzie jestem (USA) wszyscy sa na umowach smieciowych - o ile ktoe
    nie jest na terminowym kontrakcie, ma w umowie klauzule: "Kazda ze
    stron moze rozwiazac umowe w dowolnej chwili bez podania przyczyn".
    Nie ma "ustawowych okresow wypowiedzenia", "jedychych zywicieli",
    "okresow chronionych" itede. I nikt nie narzeka i wszyscy jaks zyja.

    Dopoki w Polsce tak nie bedzie, a bedzie tak ze na podstawie 600
    stronicowego Kodeksu Pracy pracownik ma wiecej praw niz pracodawca,
    beda umowy smieciowe i szara strefa. Ostatnia bowiem rzecza ktora
    wlasciciel firmy zrobi bedzie zatrudnienie parcownika na etat

    A.L.

  • 30. Data: 2012-08-22 15:16:01
    Temat: Re: Czy sš wœród Was freelancerzy?
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-08-22 15:08, A.L. pisze:

> [...]
    > Nie ma "ustawowych okresow wypowiedzenia", "jedychych zywicieli",
    > "okresow chronionych" itede. I nikt nie narzeka i wszyscy jaks zyja.

    Narzekają rządzący (mniej kasy może wpaść urzędnikom do podziału -
    glownie miedzy siebie)i ci co nie mogą dogadać sie do lepszych warunków.
    Dodatkowo umowy cywilno-prawnej tez nie mozna od tak sobie wypowiedzieć
    w Polsce.... W zasadzie to wypowiedzieć możesz tylko te powyżej 6
    miesięcy i to pod warunkiem odpowiedniej klauzuli w umowie.

> [...]
    > beda umowy smieciowe i szara strefa. Ostatnia bowiem rzecza ktora
    > wlasciciel firmy zrobi bedzie zatrudnienie parcownika na etat

    niestety wcale pracownik nie ma tak różowo....

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl