  • 101. Data: 2023-12-19 07:18:56
    Temat: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    poniedziałek, 18 grudnia 2023 o 22:50:02 UTC+1 J.F napisał(a):

    > Ale w Wałbrzychu też mogły zajsc zmiany :-)

    Wszędzie zaszły zmiany, więc to o czy Ty mówisz i ja też wspomniałem, to już
    historia.

    Ircys

  • 102. Data: 2023-12-19 15:55:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Dec 2023 22:16:59 -0800 (PST), i...@p...pl wrote:

    > Zdajesz sobie sprawę z tego, że mówimy skrótowo ""komutacja pakietów", a mamy na
    myśli IP?

    Ale Internet w TP, to przez FR leci.

    Nawet sie długo zastanawialem, czy te telefony w Funboxach to przez
    internet, czy przez jakis "prywatny internet", czy calkiem inną
    podsiec na FR. Potem podali dane dostepowe SIP, wiec chyba przez
    zwykły.

    Podobne pytanie do telewizji.

    J.

  • 103. Data: 2023-12-19 16:00:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Dec 2023 22:18:56 -0800 (PST), i...@p...pl wrote:

    > Wszędzie zaszły zmiany, więc to o czy Ty mówisz i ja też wspomniałem, to już
    historia.

    No ale ciekawi mnie, jaki był rozmiar nowej centrali cyfrowej w latach
    90-tych w TP. 10k numerów czy więcej?
    10k pasuje chyba do starych budynkow.

    Bo niedawno to widziałem informacje cos 100-200k, wystarczy jedna
    Wroclaw, a jak troche klientów odpadło to moze jeszcze dwa stare
    województwa (wrocławskie i wałbrzyskie).

    J.

  • 104. Data: 2023-12-19 16:05:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Dec 2023 01:05:50 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > A właśnie że gadają.

    Mowisz, ze jak ze swojego aparatu, wykręcę np 123456789,
    to mój aparat czy funbox dostanie od centrali adres IP tego drugiego,
    i zacznie tam gdzies pakiety wysyłac samodzielnie?

    a przeciez po drodze jakis router/DNAT/masquerada, czy jak to sie tam
    fachowo nazywa ... albo kilka.

    J.

  • 105. Data: 2023-12-19 16:18:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Mowisz, ze jak ze swojego aparatu, wykręcę np 123456789,

    ...to będę mógł zamówć taksówkę z EcoCar.

> [...]
    > i zacznie tam gdzies pakiety wysyłac samodzielnie?
    >
    > a przeciez po drodze jakis router/DNAT/masquerada, czy jak to sie tam

    Nie mówię, że tak jest zawsze, ale że tak bywa i że wśród dzisiejszych
    użytkowników telefonii drucianej jest to raczej reguła, niż wyjątek.
    Jeśli na przykład firma korzysta z usług zewnętrznego operatora VoIP,
    to i tak rozmowy wewnętrzne odbywają się w obrębie LAN. Mimo, że
    centrala SIP jest gdzieś daleko, być może nawet na innym kontynencie.

    --
    Jarek

  • 106. Data: 2023-12-19 19:00:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Dec 2023 16:18:52 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > to i tak rozmowy wewnętrzne odbywają się w obrębie LAN. Mimo, że
    > centrala SIP jest gdzieś daleko, być może nawet na innym kontynencie.

    Moze i tak jest, jak to jest wewnętrzna rozmowa w jednej firmie.
    Ale jak ja mam adres IP 192.168.1.100, mój rozmówca 192.168.1.105,
    ale to dwie różne sieci, w dwóch róznych firmach, każdy za
    firewall/routerem, u dwóch różnych operatorów VoIP, w dwóch róznych
    miastach ... nie wyobrazam sobie tego.

    A nawet jak dla ułatwienia, obaj mamy telefony w Orange, obaj jestesmy
    w Krakowie, ale w dwóch odległych dzielnicach.

    Hm, no cóż, Orange na Funboxach może ma wiecej możliwosci i moze to
    jakos inaczej potrafi przepchnąc, to może i pakiety potem latają
    bezpośrednio.

    J.

  • 107. Data: 2023-12-19 19:27:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    nadir <n...@h...org> writes:

    > Natomiast w połączeniach między operatorskich jakość była zawsze na
    > wysokim poziomie, czy to było G.703/G.704 czy TCP/IP.

    Pomiędzy niektórymi operatorami, owszem. Natomiast absolutnie nie można
    tego powiedzieć, zwłaszcza "zawsze", o wszystkich. W szczególności gdy
    w grę wchodzą (i wchodziły) połączenia LD i komórki.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 108. Data: 2023-12-19 20:07:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "i...@p...pl" <i...@p...pl> writes:

    > Zdajesz sobie sprawę z tego, że mówimy skrótowo ""komutacja pakietów", a mamy na
    myśli IP?

    BTW pakiety (w tym kontekście) to nie tylko IP. Np. G.704 over Ethernet.

    Natomiast taka ogólna uwaga - generalnie przyjęło się, że pakiety to
    takie coś, co jest wysyłane asynchronicznie, np. zaczyna się od
    preambuły i kończy CRC itd. A więc np. E1 z G.704 to nie pakiety.
    Podobnie ATM - natomiast Ethernet to pakiety.

    Bez problemu (w szczególności w miedzi) można to dokładnie obejrzeć
    oscyloskopem.

    No i oczywiście w takim E1 (czy innym ATM) możemy - albo raczej kiedyś
    mogliśmy - przesyłać pakiety na wyższym poziomie, np. tworząc połączenia
    wirtualne, albo używając HDLC lub np. SDLC itd. Po jakimś czasie
    przyszedł Ethernet z np. MPLS i wyrównał.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 109. Data: 2023-12-19 20:13:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale Internet w TP, to przez FR leci.

    FR w sensie Frame-Relay? To jakaś dawna historia. Oni już chyba nie mają
    nawet ATMu nigdzie (pewnie od dłuższego czasu).

    Pamiętam, że na początku wieku był jeszcze ATM. Ale długo to nie trwało.

    Oczywiście w ostatniej mili pewnie możesz mieć co chcesz - FR, ATM,
    G.703, POTS, PRI, pewnie nawet E0 można zorganizować. Kwestia kasy
    i potrzeb.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 110. Data: 2023-12-19 20:31:16
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Modemy sie zgadają na 33600?

    Raczej na 31200. 33600 głównie na czystym analogu.

    > Bo 56k to chyba nigdy nie było u abonentów, moze w ISDN ...
    > ale 202122 można spróbowac :-)

    Nie wiem co masz na myśli, V.90/V.92 wymaga "modemu" cyfrowego po
    stronie operatora. Może to być ISDN. I owszem, E1 over Ethernet nie
    powinien tu być problemem.
    --
    Krzysztof Hałasa