  • 91. Data: 2023-12-18 17:03:21
    Temat: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Dec 2023 01:13:01 +0100, nadir wrote:
    > A dlaczego nie? Przecież kopanie walut to ani grzech, ani przestępstwo.

    > No właśnie.

    Ale moze nie ma, bo prąd u nas drogi ...

    > A dlaczego nie? Dziś światłowód tańszy niż miedź, spawarki też, a
    > "druta" ciągnie się tak samo.

    Parcie na swiatłowod to jest i widać.

    > Też.
    > https://hurt-orange.pl/2023/05/wirtualny-olt-efektyw
    na-budowa-sieci-ftth-dzieki-sdan/

    Hm, wydawało mi sie, ze wczesniej nie pisali o GPON.

    W miedzyczasie dokonałem wizji lokalnej.
    Ta tajemnicza szafka za płotem, to trzy duże szafy, solidnie
    zakłódkowane, bez żadnych oznaczeń ... i cos w nich hałasuje.
    Tak jakby wiatraki :-)
    Obok dwie szafki elektryczne i jedna tajemnicza ... łączówkowa?
    Moze i faktycznie zastąpili centralę/koncentrator przez ONU
    telefoniczne.
    Jak to sprawdzic? modem wyciągnąc ? I konwerter rs232?

    Z powyzszego artykułu

    "Popularne OLTy obsługują do 4 kart, z których każda oferuje 16
    portów. Każda z nich może obsłużyć do 16 gałęzi GPON, na których może
    być podłączonych do 64 użytkowników końcowych. "

    ale to juz razem 4 tys abonentow ... a przy okazji moze się gdzies
    zmiesci pudlo na stare POTS w niewielkiej ilosci ...

    J.

  • 92. Data: 2023-12-18 17:29:12
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 18.12.2023 o 16:46, J.F pisze:

    > no ale komutacja pakietow od biedy istniała juz w ISDN,

    Nie, ISDN to nadal komutacja *kanałów*, nieistotne jest w którym miejscu
    następuje konwersja AC/CA, czy w telefonie(ISDN), czy w centrali(POTS).

    a nawet i w
    > analogowych telefonach, podłączonych do cyfrowej centrali ...

    Też nie, rodzaj centrali telefonicznej nie ma znaczenia, w polu
    komutacyjnym centrali przełączane są kanały.

    Potem kanały można zamienić na pakiety i odwrotnie, a że dziś
    dominującym ruchem w sieciach są pakiety, to króluje VoIP.

  • 93. Data: 2023-12-18 17:38:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Dec 2023 01:06:19 +0100, nadir wrote:

    > Tak, telefon wymaga centrali, takiej bądź innej.

    > Mogło być ONU lub nie, ONU to taki przedłużacz usług.

    > Ale druty wymagają jakiejś wtyczki lub łączówki, a to ma jakąś swoją
    > wielkość.

    Ma, ale niekonieczne tak dużą :-)

    Hm, co by telefoniarzom pasowało - łączówka Krone, czy jakies gniazdko
    do kabelka z Krone na drugim koncu, w innej szafie/panelu ?

    > Tu masz najbardziej popularną łączówkę KRONE, wymiar to około 12x2x3cm.
    > https://www.kamsys.pl/inne-akcesoria/5324-zlacze-kro
    ne-lsa-zl-10-5902887015397.html
    > Są i ciut mniejsze, nie chce mi się liczyć ile tego wejdzie.

    Trzy sie na szerokosc zmieszcza i dwie na wysokosc.
    razem 60 linii.
    Przy czym w zasadzie to jest dwa razy za duze, bo nie potrzebujemy
    "drugiej strony" - wystarczy, ze pojedynczy rząd będzie wystawał z
    urządzenia.

    > Jeden koniec, ten Twój się nie zmienił, bo domu/mieszkania nie
    > przeniosłeś, ale druga strona może być już zasilana w sygnał z innej
    > lokalizacji niż 10-20lat temu.
    > Prace na sieci są cały czas, dokłada się i likwiduje kable, zmienia ich
    > przebieg. Zamienia miedź na światło.

    No ale wydaje się, ze zmiany sprzętowe najlatwiej wprowadzic w tym
    budynku, co w nim kiedys centrala stała, czy koncentrator.

    Ale wizję lokalną opisałem obok ... chyba, ze to nie telefony?
    Telewizja kablowa?

    > Nie wiem? Prąd,

    prąd ten sam, albo i mniejszy.

    > podatki,

    Podatki istotnie mogą być problemem.

    > woda,

    Są ludzie, to i woda potrzebna. Ludzi mniej, to i wody mniej.

    > ogrzewanie,

    No coz, jak urządzenia lepsze, to moze juz nie ogrzewają
    wystarczająco. Ale ludzi tam raczej mało przewidujemy ... 15C może
    być?
    A czasy takie, ze o chłodzenie bym się martwił, ale to alternatyw też
    dotyczy :-)

    > śmieci,

    Nie wiem jakie przepisy odnosnie firm, ale jak śmieci mało, to i
    opłata powinna być mała.

    > to są koszta stałe, z
    > których warto zejść gdy budynek stoi pusty w 90%.

    Wynając połowe jak najbardziej.
    Sprzedawać? Hm ...

    > Generalnie czy zamiast starej, mechanicznej centrali stawiano nową czy
    > jakiś koncentrator, to decydowały o tym koszty, co było bardziej
    > ekonomicznie uzasadnione to stawiano.

    Był nacisk na wymianę.

    > Z tym, że jak stara centrala mała 10tys. pojemności, to nową budowano
    > większą lub z możliwością rozbudowy na przyszłość.

    Ale chodzi mi o to, czy były juz takie elektroniczne kolosy, co
    to "jedna centrala i kilka koncentratorow wyniesionych po 10 tys
    linii", czy raczej te 10 tys kwalifikowało sie juz na "osobną
    centrale".

    > Jak była sygnalizacja SS7, to faktycznie chwila moment.

    Sygnalizacje kiedys musieli zmienic, centrale we Wrocławiu nowe,
    w Kłodzku ... tez kiedys nowe przyszły.
    A moze to tylko koncentrator do wrocławskiej centrali był?

    > Teoretycznie można, tylko każde "migniecie" sieci powoduje reset
    > urządzenia, a tego nie chcemy, więc montuje się akumulatory.

    > No trzeba, urządzenia są na prąd.

    A w szafie pełnej łączówek prądu nie było ...

    > Nie łączówka jest elementem pasywnym sieci, na niej są rozszyte pary
    > kabla. Natomiast po tych kablach można puścić zasianie, żeby zasilić
    > jakieś zdalne urządzenie.

    Przy większej mocy mogą być za duze opory ...

    > W wioskach też nie "szły" z próżni, tylko z jakiegoś innego kabla, który
    > zaczynał swój bieg w jakimś obiekcie, w którym było jakieś urządzenie
    > aktywne, na przykład centrala lub koncentrator.

    No ale we wioskach był potencjał na rozbudowę.
    W duzych miastach juz niekoniecznie ...

    > W latach 70/80 to koncentrator na 60 linii to mógł być wypas, ale w

    I pewnie był, ale w sam raz na małą wieś czy małe osiedle ...

    > latach 90' to już były takie na kilkaset numerów i takie stawiano.
    > Weź też pod uwagę, że elektronika poszła do przodu, to co w latach 80'
    > można było obsłużyć koncentratorem na 60 numerów, w latach 90' można
    > było załatwić kilkoma PCM-ami, wszystko na tych samych kablach, a PCM
    > jednak tańszy.

    Moze i tak, ale wtedy taka PCM to jakby koncentrator ... no i w sumie
    aż się prosi drugi koniec wbudować w centralę :-)

    > Pewnie tak. W końcu operator żyje z dostarczania usług, więc kalkuluje
    > tak, żeby mu się opłacało przy minimalnym nakładzie obsłużyć jak
    > najwięcej abonentów. Raz dostawi szafę, raz położy nowy kabel, innym
    > razem wykorzysta stary.

    Ale tu jeszcze trzeba wliczyc sprzedaż budynku, lub wynajem ...

    > Po co?

    A zmierzyłbym odległość do drugiego konca kabla ...

    > Dokładne mapy w starostwach są, ale trzeba za nie zapłacić, więc nikt
    > ich nie będzie upubliczniał.

    Jak widać wiele map jest udostępnionych, ale kablowe ... albo nie,
    albo nie potrafię znaleźć.

    J.

  • 94. Data: 2023-12-18 21:31:13
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    poniedziałek, 18 grudnia 2023 o 16:46:44 UTC+1 J.F napisał(a):

    > no ale komutacja pakietow od biedy istniała juz w ISDN, a nawet i w
    > analogowych telefonach, podłączonych do cyfrowej centrali ...

    Kompletnie mylisz pojęcia, albo "nie czujesz" tematu.

    Ircys

  • 95. Data: 2023-12-18 21:31:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Dec 2023 17:29:12 +0100, nadir wrote:

    > Nie, ISDN to nadal komutacja *kanałów*, nieistotne jest w którym miejscu
    > następuje konwersja AC/CA, czy w telefonie(ISDN), czy w centrali(POTS).

    Cos w tym jest, ale i pakiety sie przy okazji pojawiły.
    Co prawda z kanałów złożone - unikali pamięci w sieci ...

> [...]
    >
    > Potem kanały można zamienić na pakiety i odwrotnie, a że dziś
    > dominującym ruchem w sieciach są pakiety, to króluje VoIP.

    Hm, ale te "centrale VoIP", to ciagle kanałowe z jednej strony?

    Pakiety sie pojawiły w GSM .. ale ciagle chyba nikt na to tak nie
    patrzył.

    J.

  • 96. Data: 2023-12-18 21:44:31
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    poniedziałek, 18 grudnia 2023 o 17:38:20 UTC+1 J.F napisał(a):

    > Sygnalizacje kiedys musieli zmienic, centrale we Wrocławiu nowe,
    > w Kłodzku ... tez kiedys nowe przyszły.
    > A moze to tylko koncentrator do wrocławskiej centrali był?

    Kłodzko podlegało pod Wałbrzych, a nie pod Wrocław

  • 97. Data: 2023-12-18 22:50:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Dec 2023 12:44:31 -0800 (PST), i...@p...pl wrote:

    > Kłodzko podlegało pod Wałbrzych, a nie pod Wrocław

    Ale w Wałbrzychu też mogły zajsc zmiany :-)

    Kierunkowy do dzis mają co prawda wspólny, ale to chyba o niczym nie
    świadczy ..

    J.

  • 98. Data: 2023-12-18 22:56:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Dec 2023 12:31:13 -0800 (PST), i...@p...pl wrote:

    > Kompletnie mylisz pojęcia, albo "nie czujesz" tematu.

    Ale nawet w ISDN pojawiły sie "pakiety", takie po kilkadziesiąt bitów,
    ale zawierające po jednym bicie z każdego kanału.

    Fakt, ze to scisle kolejno musiało iść, nie tak jak np w Ethernecie.

    Moze i jest to jakis wyznacznik ... ale przeciez te dzisiejsze
    "telefony Voip" tez nie gadają bezpośrednio, tylko przez centralę.
    a miedzy centralami, i miedzy modułami w samej centrali ... kanały
    telefoniczne jak dawniej?

    Natomiast gdzies na to nakłada sie LTE ... moze dziś juz i centrale
    inne?

    J.

  • 99. Data: 2023-12-19 01:05:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Moze i jest to jakis wyznacznik ... ale przeciez te dzisiejsze
    > "telefony Voip" tez nie gadają bezpośrednio, tylko przez centralę.

    A właśnie że gadają.

    --
    Jarek

  • 100. Data: 2023-12-19 07:16:59

    poniedziałek, 18 grudnia 2023 o 22:56:40 UTC+1 J.F napisał(a):

> [...]
    > "telefony Voip" tez nie gadają bezpośrednio, tylko przez centralę.
    > a miedzy centralami, i miedzy modułami w samej centrali ... kanały

    Zdajesz sobie sprawę z tego, że mówimy skrótowo ""komutacja pakietów", a mamy na
    myśli IP?

    Ircys