  • 81. Data: 2023-12-14 20:15:28
    Temat: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 13 Dec 2023 22:06:23 +0100, nadir wrote:
    > Jak kasa lepsza niż z abonamentów? W czym problem? Biznes jest biznes.

    Myslisz, ze oficjalnie tak przeszli?
    W sumie, czemu nie, jesli jest zysk.

    > Switch lub router raz że wymaga kabli, dwa to ma mały zasięg. Robi się
    > pasywny światłowód, GPON.

    GPON w Polsce?
    W Orange moze jeszcze ?

    J.

  • 82. Data: 2023-12-14 20:20:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Dec 2023 19:37:30 +0100, nadir wrote:

    > Rodzaj kodeka na ma znaczenia.

    Jak za słaby, to ma.
    Teraz chyba nie ma powodów do słabych, 64kb/s leci, co najwyzej jitter
    moze jakis wyskoczyc ... czlowiek nie zauwazy, ale modem czy faks ..

    > Ważne jest czy zestawione połączenie jest
    > komutowanie i w całości, od AbA do AbB, zestawione jest łącze rozmówne
    > czy nie. Z tym, że obecnie nawet jak ktoś ma faktycznie POTS-a/ISDN-a,
    > to gdzieś tam po drodze najczęsciej i tak trafia na VoIP-a i już nie
    > jest to koszerne łącze komutowane.

    Nie wiem jak to w jednej sieci, tzn najchętniej Orange,
    ale jak nawet z abonent z jednej dzielnicy Warszawy dzwoni do abonenta
    z innej dzielnicy i obaj mają stare telefony i stare linie ... to jak
    to wygląda?

    A przy mieszanych operatorach, ale z gatunku telefonicznego,
    np Orange-Netia?

    > Samo ONU może być wyposażone w urządzenia/płyty do komutacji kanałów
    > oraz VoIP, w zależności co tam sobie operator wymyśli.

    Pewnie opcji duzo, tylko gdzie stoi i jako co się liczy :-)

    J.

  • 83. Data: 2023-12-14 20:22:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 13 Dec 2023 16:07:41 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > Dla kogo nie ma, dla tego nie ma :-)

    > Ale świat nie jest czarnobiały. W szczególności "VoIP" może oznaczać
    > bardzo dużo różnych rzeczy, z bardzo różną jakością. Dlatego kodek jest
    > ważny - i to nie (tylko) kodek na ew. ostatniej mili, tylko na całej
    > długości połączenia.
    > W szczególności, jeśli oba końce należą do tego samego operatora.
    >
    > Weźmy np. takie G.703 + G.704 (z G.711 dla telefonów w środku) over
    > Ethernet - tego nie idzie odróżnić od "prawdziwego" komutowanego (co to
    > teraz znaczy?) połączenia żadnym sposobem.

    Modemy sie zgadają na 33600?

    Bo 56k to chyba nigdy nie było u abonentów, moze w ISDN ...
    ale 202122 można spróbowac :-)

    J.

  • 84. Data: 2023-12-15 01:06:19
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 14.12.2023 o 20:05, J.F pisze:

    > Ale telefon wymaga "centrali", bo jak na niego lub z niego zadzwonić ?

    Tak, telefon wymaga centrali, takiej bądź innej.

    > Ale juz ONU?

    Mogło być ONU lub nie, ONU to taki przedłużacz usług.

    > Telefon nie wymaga RJ45.

    Ale druty wymagają jakiejś wtyczki lub łączówki, a to ma jakąś swoją
    wielkość.

    > Ale 19" miesci chyba ze 48 RJ45, w dwóch rzędach.

    Tu masz najbardziej popularną łączówkę KRONE, wymiar to około 12x2x3cm.
    https://www.kamsys.pl/inne-akcesoria/5324-zlacze-kro
    ne-lsa-zl-10-5902887015397.html
    Są i ciut mniejsze, nie chce mi się liczyć ile tego wejdzie.

    > Włokna optyczne są bardzo cienkie, tylko otuliny grube :-)

    Ale na przełącznicy zakończone są różnymi wtykami.

    > Koniec kabla jednak istnieje po staremu. Mieliby jakies ambitne prace
    > robic gdzies w sieci?

    Jeden koniec, ten Twój się nie zmienił, bo domu/mieszkania nie
    przeniosłeś, ale druga strona może być już zasilana w sygnał z innej
    lokalizacji niż 10-20lat temu.
    Prace na sieci są cały czas, dokłada się i likwiduje kable, zmienia ich
    przebieg. Zamienia miedź na światło.

    > No ale własnie jakie koszta?

    Nie wiem? Prąd, podatki, woda, ogrzewanie, śmieci, to są koszta stałe, z
    których warto zejść gdy budynek stoi pusty w 90%.

    > Lata 90-te - stare centrale dosc duże i na wiele numerów - 10 tys?
    > A nowa elektroniczna centrala wtedy - czy 10 tys to nie było w sam
    > raz?
    > I IMHO aż się prosi w budynku centrali zamontować nową elektroniczną
    > centrale ...

    Generalnie czy zamiast starej, mechanicznej centrali stawiano nową czy
    jakiś koncentrator, to decydowały o tym koszty, co było bardziej
    ekonomicznie uzasadnione to stawiano.
    Z tym, że jak stara centrala mała 10tys. pojemności, to nową budowano
    większą lub z możliwością rozbudowy na przyszłość.

    > Ja tylko pamietam, jak gdzies w latach 90-tych sie zdziwilem, bo
    > połaczenie z Wrocławia do Kłodzka było łączone błyskawicznie.

    Jak była sygnalizacja SS7, to faktycznie chwila moment.

    > że sie je przełącza na jakies ONU czy koncentratory ONU, bez
    > awaryjnego zasilania ...

    Teoretycznie można, tylko każde "migniecie" sieci powoduje reset
    urządzenia, a tego nie chcemy, więc montuje się akumulatory.

    > Ale trzeba doprowadzic, licznik może założyc ...

    No trzeba, urządzenia są na prąd.

    > A jak w starej szafie były tylko łączówki, to zasilania nie trzeba
    > było ...

    Nie łączówka jest elementem pasywnym sieci, na niej są rozszyte pary
    kabla. Natomiast po tych kablach można puścić zasianie, żeby zasilić
    jakieś zdalne urządzenie.

    > Wioski to nie wiem - tam mogło być, ze szła 1 para lub 2, lub wcale
    > A w miastach jednak kable do centrali szły.

    W wioskach też nie "szły" z próżni, tylko z jakiegoś innego kabla, który
    zaczynał swój bieg w jakimś obiekcie, w którym było jakieś urządzenie
    aktywne, na przykład centrala lub koncentrator.

    > Albo stawiałes koncentrator wyniesiony, taki np na 60 linii :-)

    W latach 70/80 to koncentrator na 60 linii to mógł być wypas, ale w
    latach 90' to już były takie na kilkaset numerów i takie stawiano.
    Weź też pod uwagę, że elektronika poszła do przodu, to co w latach 80'
    można było obsłużyć koncentratorem na 60 numerów, w latach 90' można
    było załatwić kilkoma PCM-ami, wszystko na tych samych kablach, a PCM
    jednak tańszy.

    > Wariant jest taki, ze telefony w bloku były za PRL, i są nadal.
    > Tzn wiekszosci juz nie ma, ale troche przetrwało.
    > I myslisz, ze gdzies po drodze szafy stawiano i je przepinano?

    Pewnie tak. W końcu operator żyje z dostarczania usług, więc kalkuluje
    tak, żeby mu się opłacało przy minimalnym nakładzie obsłużyć jak
    najwięcej abonentów. Raz dostawi szafę, raz położy nowy kabel, innym
    razem wykorzysta stary.

    > Hm, reflektometr jakis skombinować ?

    Po co?

    > Map ci u mnie dostatek
    > https://geoportal.wroclaw.pl/
    >
    > Ale tej interesującej chyba nie ma.

    Dokładne mapy w starostwach są, ale trzeba za nie zapłacić, więc nikt
    ich nie będzie upubliczniał.

  • 85. Data: 2023-12-15 01:13:01
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 14.12.2023 o 20:15, J.F pisze:

    > Myslisz, ze oficjalnie tak przeszli?

    A dlaczego nie? Przecież kopanie walut to ani grzech, ani przestępstwo.

    > W sumie, czemu nie, jesli jest zysk.

    No właśnie.

    > GPON w Polsce?

    A dlaczego nie? Dziś światłowód tańszy niż miedź, spawarki też, a
    "druta" ciągnie się tak samo.

    > W Orange moze jeszcze ?

    Też.
    https://hurt-orange.pl/2023/05/wirtualny-olt-efektyw
    na-budowa-sieci-ftth-dzieki-sdan/

  • 86. Data: 2023-12-15 01:35:01
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 14.12.2023 o 20:20, J.F pisze:

    > Jak za słaby, to ma.
    > Teraz chyba nie ma powodów do słabych, 64kb/s leci, co najwyzej jitter
    > moze jakis wyskoczyc ... czlowiek nie zauwazy, ale modem czy faks ..

    Dla jakości ogólnie tak, ale pisałem w kontekście ostatniej mili
    ONU<>abonent, że to bez znaczenia, bo jeżeli operator udostępnia swój
    VoIP, to zapewnia na łączu odpowiednie parametry, żeby nie pogorszyć
    jakości usługi.

> [...]
    > ale jak nawet z abonent z jednej dzielnicy Warszawy dzwoni do abonenta
    > z innej dzielnicy i obaj mają stare telefony i stare linie ... to jak

    Na dzisiaj to nie mam pojęcia jakie w ogóle centrale pozostawały w
    różnych miastach, więc nie będę zgadywał. Wiem co jest u mnie.
    Ale trend jest taki, że wszystko idzie w VoIP, więc nawet jak gdzieś się
    konwencjonalna centrala ostała, to jej się już nie rozbudowuje i
    utrzymuje do ewentualnego zgonu.

    > A przy mieszanych operatorach, ale z gatunku telefonicznego,
    > np Orange-Netia?

    A to już łącza operatorskie, ale podejrzewam że też VoIP, bo po co
    kolejna konwersja VoIP/E1? A dziś operatorzy wymieniają między sobą
    głownie dane(TCP/IP) a nie głos(E1).

    > Pewnie opcji duzo, tylko gdzie stoi i jako co się liczy :-)

    Ale co się liczy?

  • 87. Data: 2023-12-15 07:12:07
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    czwartek, 14 grudnia 2023 o 20:20:49 UTC+1 J.F napisał(a):
    > ale jak nawet z abonent z jednej dzielnicy Warszawy dzwoni do abonenta
    > z innej dzielnicy i obaj mają stare telefony i stare linie ... to jak
    > to wygląda?

    Dokładnie tak samo jakby po obu stronach mieli bramki IP - komutacja pakietów.

    Ircys

  • 88. Data: 2023-12-15 10:03:56
    Od: <v...@l...freebsd.lublin.pl>

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > GPON w Polsce?
    > W Orange moze jeszcze ?

    GPON to juz od wielu lat. Sam -- prowadzac malego ISP -- budowalem GPON
    juz okolo 10 lat temu. W Orange to tez juz wieloletnia historia.

    --
    * WWW: http://www.frasunek.com ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *

  • 89. Data: 2023-12-18 16:44:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Ale wydawało mi się, ze Orange nie.

    J.

  • 90. Data: 2023-12-18 16:46:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 14 Dec 2023 22:12:07 -0800 (PST), i...@p...pl wrote:

    > Dokładnie tak samo jakby po obu stronach mieli bramki IP - komutacja pakietów.

    no ale komutacja pakietow od biedy istniała juz w ISDN, a nawet i w
    analogowych telefonach, podłączonych do cyfrowej centrali ...

    J.