  • 81. Data: 2018-07-20 10:38:42
    Temat: Re: DCF77
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No bo "mamy juz tysiace odbiornikow, nie mozemy zmieniac standardu".

    Dlatego mówię, żeby zachować kompatybilność wsteczną. Z TV (kolor)
    i radiem (stereo) się dało :)

    > Poza tym czy nie poprawili ? Pojawila sie ta modulacja fazy.

    Ale CRC nie dodali :(

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 82. Data: 2018-07-24 09:29:08
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Chyba znalazłem przyczynę. Wina najwyraźniej leży w kodzie.
    Autor używa zmiennych typu int do przechowywania informacji o czasie,
    zwracanych przez funkcję millis(). Są one używane do mierzenia długości
    impulsu.
    Rozmiar zmiennej tego typu jest zależny od architektury. Na AVR-ach jest
    to zmienna 16bitowa, podczas gdy funkcja millis() zwraca wartość
    32bitową. Najwyraźniej autor testował ten kod na jakiś Arduino Due z
    32bitowym MCU i wszystko działało prawidłowo, bo tam int jest zmienną
    32bitową.

    Przepisałem sobie tę bibliotekę na C, z myślą o PIC32. Zastosowałem
    zmienne niezależne od architektury. Wygląda na to, że teraz działa to
    prawidłowo - przynajmniej część odpowiedzialna za odbieranie bitów. Bo
    wczoraj nie miałem już ochoty czekać do późnej nocy, żeby przetestować
    odbieranie całych ramek. :)

  • 83. Data: 2018-07-24 11:21:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-07-24 o 09:29, Atlantis pisze:
> [...]
    > 32bitową. Najwyraźniej autor testował ten kod na jakiś Arduino Due z
    > 32bitowym MCU i wszystko działało prawidłowo, bo tam int jest zmienną
    No i to pokazuje jaki burdel jest w arduino i ile warte są tam bibloteki,
    to jest fajne dla początkujących do pomrugania ledkąale do obsługi lcd
    juz niezupełnie,
    syn parę miesięcy temu sam uruchomił lcd-ka z jakieś tam bibloteki, teraz
    się nudzi bo wakacje wrócił do tematu i już mu nie chodzi mimo że
    połączenia dobre i wszystko działa bo sprawdzałem u siebie w C, ale u
    niego przestało :(

> [...]
    > prawidłowo - przynajmniej część odpowiedzialna za odbieranie bitów. Bo
    > wczoraj nie miałem już ochoty czekać do późnej nocy, żeby przetestować
    A oglądałeś ten kod co Ci wysłałem linka?

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 84. Data: 2018-07-24 12:25:22
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.07.2018 11:21, Janusz wrote:

    > No i to pokazuje jaki burdel jest w arduino i ile warte są tam bibloteki,
    > to jest fajne dla początkujących do pomrugania ledkąale do obsługi lcd
    > juz niezupełnie,

    Generalnie (z jednym wyjątkiem) nigdy nie robiłem projektów na Arduino.
    Uczyłem się w czasach, gdy standardem było projektowanie i lutowanie
    własnej płytki, a potem pisanie kodu w C. Rozumiem, że podejście
    polegające na składaniu układu z klocków ułatwia naukę, jednak budowanie
    w ten sposób urządzeń zdecydowanie jest nie dla mnie.
    Niemniej mam pod ręką kilka płytek Arduino, bo do tej pory idealnie
    nadawały się do testowania nowych modułów.
    Czasem też najłatwiej jest znaleźć jakąś bibliotekę na tę platformę.
    Zwykle co prawda biblioteki napisane są w C++, ale przepisanie tego w C
    specjalnie trudne nie jest.

    Do tej pory nie zdarzyło mi się jednak, żeby przykład nie działał z
    miejsca...

> [...]
    > się nudzi bo wakacje wrócił do tematu i już mu nie chodzi mimo że
    > połączenia dobre i wszystko działa bo sprawdzałem u siebie w C, ale u

    A właśnie - mnie w Arduino czasami drażni to, że tam całkiem spore
    biblioteki potrafią być napisane tak, jakby przygotowano je z myślą o
    kimś, kto dopiero zaczyna się uczyć i jeszcze nie ogarnia takich
    zagadnień jak callbacki albo pseudowątki.

    No bo jak wytłumaczyć fakt, że całkiem spora biblioteka do obsługi
    wyświetlaczy graficznych i generowania menu wymusza blokujące
    wykonywanie kodu? Funkcja czeka na dane wejściowe z przycisku... Coś
    takiego byłoby dopuszczalne na pececie, gdzie można sobie odpalić osobny
    proces/wątek, jednak nie na mikrokontrolerze bez systemu operacyjnego...

    > A oglądałeś ten kod co Ci wysłałem linka?

    Rzuciłem okiem. Mam zresztą samą książkę i chyba kiedyś pobieżnie
    przeglądałem ten rozdział.
    Obsługa DCF77 była też chyba opisana w którejś z książek pana Kardasia,
    tak jednak autor posłużył się mechanizmem input capture. W razie
    niepowodzenia mam więc do czego sięgnąć. Skoro jedna już zacząłem
    portować tę bibliotekę z Arduino, spróbuję doprowadzić to do końca. :)

  • 85. Data: 2018-07-25 08:29:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Z tego co widzę, to autor biblioteki całkowicie świadomie napisał ją w
    taki sposób, że nie nadaje się ona do ustawiania czasu "od zera". Jest
    to jeden z elementów systemu korekcji błędów - jeśli czas z odebranej
    ramki nie mieści się w wyznaczonych ramach albo odbiega od systemowego
    RTC o więcej niż 2 minuty, to taka ramka jest odrzucana.
    Dlatego za pierwszym razem zegar należy zgrubnie ustawić ręcznie (albo
    pobrać czas z innego źródła). W moim przypadku nie stanowi to wielkiego
    problemu, bo DCF77 ma i tak stanowić zapasowe źródło czasu, wspomagające
    NTP lub GPS.

  • 86. Data: 2018-07-25 10:47:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-07-25 o 08:29, Atlantis pisze:
> [...]
    > pobrać czas z innego źródła). W moim przypadku nie stanowi to wielkiego
    > problemu, bo DCF77 ma i tak stanowić zapasowe źródło czasu, wspomagające

    Nie pamiętam i nie chce mi się szukać formatu DCF, ale nawet jakby tam
    nie było żadnych bitów kontrolnych to przecież wystarczy tak zrobić, że
    jak kolejne dwie ramki różnią się zawartością o 1 minutę i wszystkie
    impulsy miały długości mieszczące się w określonych ramach to można
    chyba śmiało przyjąć, że prawdopodobieństwo, że odebraliśmy zakłócenia
    jest bardzo bliższe zera niż jakby tam było jakieś CRC.
    Ja z mojego podłączonego do zlącza RS232 odbiornika na pewno w ten
    sposób ustawiałem czas.
    P.G.

  • 87. Data: 2018-07-25 10:49:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-07-25 o 10:47, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > jest bardzo bliższe zera niż jakby tam było jakieś CRC.
    > Ja z mojego podłączonego do zlącza RS232 odbiornika na pewno w ten

    'bardzo' miało być zastąpione przez 'bliższe' ale zapomniało mi się
    skasować :)

  • 88. Data: 2018-07-25 10:54:34
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 25 Jul 2018 10:47:56 +0200, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > chyba śmiało przyjąć, że prawdopodobieństwo, że odebraliśmy zakłócenia
    > jest bardzo bliższe zera niż jakby tam było jakieś CRC.

    Już któryś raz czytam w tym wątku że DCF77 nie posiada CRC - a przecież
    CRC tam jest, a nawet jest ich kilka. Fakt, jednobitowe, ale są. :)

    Mateusz

  • 89. Data: 2018-07-25 13:00:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Już któryś raz czytam w tym wątku że DCF77 nie posiada CRC - a przecież
    > CRC tam jest, a nawet jest ich kilka. Fakt, jednobitowe, ale są. :)

    Nie napisałem, że nie ma tylko, że nawet jakby nie było.
    P.G.

  • 90. Data: 2018-07-31 20:07:37
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > To jest pełny link (do katalogu kierującego do poszczególnych elementów
    > projektu). Tu masz np. link do schematu:
    >
    > http://www.marvellconsultants.co.uk/dcf/SCHEMATIC1.p
    df

    > Co Ty masz za Internet? :->
    Oni są pojebani, na komórce z Operą nie jestem w stanie pobrać plików,
    jak dam agresywną kompresję danych to coś tam pobiorę ale np SCHEMATIC2.pdf
    gdzie jest aktywna antena pobiera się z błędami, a jak zmniejszę "agresję"
    to dostaje komunikat że dostęp jest zablokowany.

    --
    Pozdr
    Janusz