  • 1. Data: 2003-06-12 06:17:20
    Temat: DSL 1MB
    Od: "Piotr" <p...@g...pl>

    Mamy sieć osiedlową, do której podłączone jest łącze z TP-sy 1MB DSL i chodzi
    to wszystko bardzo kiepsko. Czy te łacze nie jest za słabe na 46 osób, czy
    też może jest to czegoś innego przyczyna? Proszę o rady. Dziękuję.

  • 2. Data: 2003-06-12 11:15:55
    Temat: Re: DSL 1MB
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    Piotr wrote:

> [...]
    > to wszystko bardzo kiepsko. Czy te łacze nie jest za słabe na 46 osób, czy
    > też może jest to czegoś innego przyczyna? Proszę o rady. Dziękuję.

    Posiadamy podobna konfiguracje, tzn. 39 osob na DSL 1M. Lacze chodzi
    znakomicie. W zasadzie nawet nie bylo wielkiej potrzeby przechodzic na
    1M z 512. Poza drobnymi awariami, od czasu wymiany routerow nawet
    transfer skoczyl o paredziesiat kb.

    Zadnych klopotow z pasmem, strony smigaja. W sieci jest ok. 5 osob
    aktywnych 24/dobe z kazaa.

    A teraz tajemnica naszej sieci: mamy router z kolejkowaniem ruchu.
    Konkretnie rzecz biorac jest to Linux + HTB + masa skryptow mojej
    roboty. Jesli wylacze HTB i puszczam na routerze tylko sam NAT, to lacze
    _natychmiest_ umiera i jedyne co dziala to WWW. Jest to spowodowane
    programami P2P. DSL jakos nie lubi zbyt duzej ilosci nowo otwieranych
    polaczen jednoczesnie. Jesli wam chodzi kiepsko, to _wydaje_ mi sie, ze
    jest to wina zapychaczy lacza typu kazaa i okolice. U mnie efektem
    ubocznym bylo na przyklad zablokowanie dostepu do poczty przez POP3 jak
    tylko ktos w sieci wlaczyl kazaa. Z reszta umiera wtedy praktycznie
    wszystko poza WWW (to www nie umiera zapewne, zeby panienka z partyline
    polpaku mogla powiedziec: "skoro dzialaja strony www to zamykam
    zgloszenie awarii").

    Tak wiec moja propozycja: poszukajcie rozwiazan typu HTB/CBQ, tnijcie
    kazaa w ciagu dnia (ja nie tne, ale to trudniej zrobic). Zazwyczaj nawet
    bardzo prosta kolejka z priorytetami da wam ogromna roznice.

    I OCZYWISCIE w przypaku DSL 1M koniecznie przypiszcie pozostale 4 numery
    IP. Bylo na ten temat na tel grupie, mozna znalezc w archiwum.

    --
    Sebastian Bialy - h...@p...onet.pl

  • 3. Data: 2003-06-12 11:16:03
    Od: Marcin Kowalczyk <k...@w...TO.bo.SPAM.jest.FUJ.kowalma.com>

    Piotr w <bc879d$tc$1@inews.gazeta.pl> zeznal:
> [...]
    > to wszystko bardzo kiepsko. Czy te łacze nie jest za słabe na 46 osób, czy
    > też może jest to czegoś innego przyczyna? Proszę o rady. Dziękuję.

    co to znaczy kiepsko? jakie masz wysycenie dsl'a, etc? pewno nie masz
    zadnego sharpera i kazowicze zasysja ci calosc dsl'a...

    --
    Oprogramowanie jest jak katedra - budujesz, budujesz, budujesz,
    budujesz, a potem... modlisz się

  • 4. Data: 2003-06-12 11:16:11
    Od: "pierwszy" <g...@p...fm>

    No cóż mam powiedzieć.
    DSL nie nadaje się do tego typu rozwiązań.
    TPSA oferuje DSL 1 Mb za 700zł podczas gdy ta sama TPSA sprzedaje polpaka
    1Mb za 1780zł.
    Masz chyba odpowiedź.
    Z jakiego miasta piszesz?

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 5. Data: 2003-06-12 11:16:26
    Od: Jacek Serwatynski <t...@t...eu.org>

    W artykule <bc879d$tc$1@inews.gazeta.pl> Piotr napisał(a):
> [...]
    > to wszystko bardzo kiepsko. Czy te łacze nie jest za słabe na 46 osób, czy
    > też może jest to czegoś innego przyczyna? Proszę o rady. Dziękuję.
    Witam
    Co rozumiesz przez to ze ci zle lacze chodzi? Jak puszczasz ping do twojego
    routera to masz straty, opoznienia? Czy lacze tak samo zle chodzi o kazdej
    porze dnia? Jaki max transfer wyciagasz na tym laczu?

    --
    Jacek Serwatynski <t...@t...eu.org> | PGP_key: www.trynet.eu.org/pub.key
    ------ PGP_finger: 5E30 D9C4 976C E9B1 9920 B155 962A 737B 1EFA 5987 ------

  • 6. Data: 2003-06-12 11:16:31
    Od: G...@p...onet.pl-----USUN-TO (Grzegorz Janoszka)

    On Thu, 12 Jun 2003 06:17:20 +0000 (UTC) I had a dream that Piotr
> [...]
    >to wszystko bardzo kiepsko. Czy te łacze nie jest za słabe na 46 osób, czy
    >też może jest to czegoś innego przyczyna? Proszę o rady. Dziękuję.

    Może nie ma żadnych sensownych kolejek? Przy złej konfiguracji, to takie
    łącze może być za małe dla 3 osób, przy dobrej, komfortową pracę może
    mieć 60.

  • 7. Data: 2003-06-12 11:16:34
    Od: "Marek Gizynski" <m...@t...pl>

> [...]
    > to wszystko bardzo kiepsko. Czy te łacze nie jest za słabe na 46 osób, czy
    > też może jest to czegoś innego przyczyna? Proszę o rady. Dziękuję.

    Co rozumiesz przez kiepsko? Napisz czego czekujesz.

    marekg

  • 8. Data: 2003-06-12 11:16:38
    Od: FINCH <b...@f...zieba.info>

    Piotr wrote:
> [...]
    > to wszystko bardzo kiepsko. Czy te łacze nie jest za słabe na 46 osób, czy
    > też może jest to czegoś innego przyczyna? Proszę o rady. Dziękuję.

    Zbyt mało informacji nam dostarczyłeś , każde łącze może wysycić nawet
    jedna osoba :), a 46 osób odpalających kaaza to poprostu masakra :)
    Tak więc wujek dobra rada radzi:
    1) powiedz chodz z grubasza jaka jest struktura sieci.
    2) w newralgicznych punktach sieci ( o ile istnieje taka możliwość )
    dokonuj ciągłego pomiaru pasma np przy pomocy MTRG
    3) czy w jakis sposób ograniczasz pasmo "per user" czy każdy może chulać
    do woli ?
    4) Do tego dochodzą takie cudeńka jak pozostawione anonimowe ftp.

    --
    FINCH

  • 9. Data: 2003-06-12 12:15:24
    Od: G...@p...onet.pl-----USUN-TO (Grzegorz Janoszka)

    On Thu, 12 Jun 2003 11:15:55 +0000 (UTC) I had a dream that Sebastian Bialy
    <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >_natychmiest_ umiera i jedyne co dziala to WWW. Jest to spowodowane
    >programami P2P. DSL jakos nie lubi zbyt duzej ilosci nowo otwieranych

    Demonizujesz. U mnie i 15 kaz jednocześnie nie powoduje żadnych problemów,
    mają przycięte pasmo, ale nie ilość. A wszystko działa i śmiga.

    >Tak wiec moja propozycja: poszukajcie rozwiazan typu HTB/CBQ, tnijcie
    >kazaa w ciagu dnia (ja nie tne, ale to trudniej zrobic). Zazwyczaj nawet
    >bardzo prosta kolejka z priorytetami da wam ogromna roznice.

    Proponuję proste 2 lub trzy kolejki z priorytetami na początek, pewnie
    wystarczy w zupełności.

  • 10. Data: 2003-06-12 14:36:53
    Od: "SQ5BE" <s...@p...waw.pl>

> [...]
    > _natychmiest_ umiera i jedyne co dziala to WWW. Jest to spowodowane
    > programami P2P. DSL jakos nie lubi zbyt duzej ilosci nowo otwieranych

    A moglbys dokladnej opisac jak wyglada polityka podzialu pasma. Jak to
    robisz dla ruchu w jedna i w druga strone. Jakie kolejki i na co.

    Pozdr
    Pawel