  • 1. Data: 2003-06-10 06:17:29
    Temat: Dwa pytania.
    Od: "Maxtor" <p...@z...polsl.gliwice.pl>

    Cześć.

    Mam dwa pytania.
    1. Wyczytałem na grupie dyskusyjnej, że włamanie do komputera można gdzieś
    zgosić.
    Jakiś dowcipniś oczyścił mi komupter ale został jeden ślad i nie wiem
    jak można by go sprawdzić.

    2. Od dłuższego czasu poszukuję szczegółowych dokumentów prawnych które
    regulują sposób działana organizacji jaką jest sieć ASK.
    Mam problem z wyjaśnieniem kiedy sieć jest amatorska a kiedy nie jest. I w
    jakich warunkach można życzyć sobie rachunku od dostawcy, administratora w
    postaci faktury. I czy jeżeli sieć jest amatorska to czy administrator
    takiego tworu jak sieć osiedlowa musi dzałać non- profit czy nie.
    Potrzebuje jakieś regulujące to konktne akty prawne. Przeczytałem Prawo
    dotyczące telekomunikacji ale nie znalazłem tam definicji ani opisu tego
    tematu. Kiedyś na stronie "trzepak" były akty prawne ale w nich jak na złość
    nie ma słowa o ASK.
    Bardzo będę wdzięczny za wszelkie wskazówki. Pewnie było to już wałkowane na
    grupie ale potrzebuje wykazać się konkretnymi przepisami i w tym właśnie
    problem.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2003-06-12 11:16:21
    Temat: Re: Dwa pytania.
    Od: t...@w...pdi.net

    Maxtor <p...@z...polsl.gliwice.pl> wrote:

> [...]

    > 2. Od dłuższego czasu poszukuję szczegółowych dokumentów prawnych które
    > regulują sposób działana organizacji jaką jest sieć ASK.

    ASK czyli Amatorska Siec Komputerowa? Mysle, ze najbardziej adekwatny bedzie
    tutaj Kodeks Cywilny no i zadanie naprawienia szkody plus oczywiscie moznosc
    wykazania, ze pokazany palcem ta szkode wyrzadzil. Oczywiscie polecam
    grupe pl.soc.prawo.

> [...]
    > postaci faktury. I czy jeżeli sieć jest amatorska to czy administrator
    > takiego tworu jak sieć osiedlowa musi dzałać non- profit czy nie.

    Moge napisac jak jest u znajomego. W tej chwili polaczone siecia ma 10 osob
    wiszace na jednym SDI. Administrator pracuje nonprofit. Jesli komus sie nie
    podobaja zasady ustalane przez niego moze powiedziec do widzenia, ale takiej
    sytuacji jeszcze nie bylo. Nie ma oplat wstepnych a kazdy nowy uzytkownik
    ponosi koszty dolaczenia (musi kupic przewod, powywiercac dziury etc.). I to
    koniec. Jesli chce miec w tej sieci dostep do Internetu to obowiazuje
    zrzuta.

> [...]
    > tematu. Kiedyś na stronie "trzepak" były akty prawne ale w nich jak na złość

    A musza byc?

> [...]
    > grupie ale potrzebuje wykazać się konkretnymi przepisami i w tym właśnie

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2003-06-13 07:35:44
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@f...onet.pl>

    Użytkownik "Maxtor" <p...@z...polsl.gliwice.pl> napisał w wiadomości
    > Cześć.
    >
    > 2. Od dłuższego czasu poszukuję szczegółowych dokumentów prawnych które
    > regulują sposób działana organizacji jaką jest sieć ASK.

    Sieć to tylko kable i urządzenia z oprogramowaniem, za którymi w
    większości przypadków nie stoi żadna organizacja - wszystko jest
    załatwione między kolegami "na gębę".

    > Mam problem z wyjaśnieniem kiedy sieć jest amatorska a kiedy nie jest.

    Amatorskość z punktu widzenia prawa oznacza, że sieć należy do organizacji
    non-profit.
    W Polsce jest to stowarzyszenie - Art.2 p.1.
    W razie jakiegokolwiek zysku/dochodu (choćby teoretycznego, ale
    potwierdzonego dokumentami w rodzaju faktury dla użytkownika) właściciel
    sieci z automatu staje się dostawcą internetu, czyli "świadczy
    profesjonalne usługi dostępu do internetu".

    > I w
    > jakich warunkach można życzyć sobie rachunku od dostawcy, administratora
    > postaci faktury.

    Fakturę/rachunek od dostawcy/admina dostaje osoba/organizacja zamawiająca
    usługę.

    > I czy jeżeli sieć jest amatorska to czy administrator
    > takiego tworu jak sieć osiedlowa musi dzałać non- profit czy nie.

    Nie musi. Art.2 p.3.

    > Potrzebuje jakieś regulujące to konktne akty prawne.

    Szukaj oczywiście w Kancelarii Sejmu - na pewno znajdziesz jednolite
    teksty ustaw w formacie pdf, w tym cytowane przeze mnie "Prawo o
    stowarzyszeniach".

    > Przeczytałem Prawo
    > dotyczące telekomunikacji ale nie znalazłem tam definicji ani opisu tego
    > tematu.

    Tam jest napisane, kto jest dostawcą internetu. Przez zaprzeczenie
    dostaniesz amatora.

    > Kiedyś na stronie "trzepak" były akty prawne ale w nich jak na złość
    > nie ma słowa o ASK.

    Powtarzam - sieć to sprzęt, infrastruktura. Jej właścisielem może być
    osoba czy organizacja.
    W przypadku ASK jedyną możliwą formą organizacji jest stowarzyszenie
    użytkowników sieci. Do tego trzeba listę co najmniej 15
    członków-założycieli, skład komitet załoycielskiego, statut stowarzyszenia
    (wszystko wg Art.9.) i bodajże 500 zł na opłatę rejestracji w sądzie
    (łącznie ponad 30 formularzy). Sama rejestracja może trwać do 3 miesięcy
    od momentu przyjęcia poprawnie wypełnionych formularzy, a przy tej ich
    ilości na pewno nie uda się to za pierwszym razem.

    Chociaż Art.34 przewiduje prowadzenie działalności gospodarczej, to jest
    ona niemożliwa ze względu na prawo telekomunikacyjne. Jakiekolwiek
    wspomnienie o opłatach abonamentowych to przyznanie się do prowadzenia
    działalności gospodarczej jako dostawca internetu.
    Najczęściej jedyne pieniądze wydawane przez stowarzyszenie pochodzą ze
    składek członkowskich, choć zgodnie z Art.33 możliwe są też inne formy,
    np. darowizny.
    Jednak wtedy trzeba by organizować jakąś księgowość, a tak można wystąpić
    o zwolnienie z obowiązku składania deklaracji do urzędu skarbowego. Do
    czasu przyznania zwolnienia i tak trzeba wypełniać druk CIT-2.

    Uwaga - w ustawie jest też opisane stowarzyszenie zwykłe, które nie musi
    się bawić w tyle ceregieli, ale ma zasadniczą wadę - nie posiada
    osobowości prawnej. W związku z tym stowarzyszenie zwykłe jako organizacja
    nie może zamówić ani usług dostawcy internetu ani zatrudnić administratora
    sieci, co praktycznie może sprowadzić całą sieć do stanu początkowego,
    czyli umowy "na gębę" (jakoś sobie nie wyobrażam, żeby ktoś chciał
    wystawić fakturę na kilka różnych osób z różnymi adresami naraz).

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (z->h w adresie z nagłówka)
    http://www.harbour.pl.eu.org/clipper/clipper_mini_fa