  • 31. Data: 2012-06-04 08:48:08
    Temat: Re: Detekcja zniszczonego narzędzia
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Byłem kiedyś w Austrii w fabryce produkującej między innymi gaźniki do
    Chryslerów. Tam też się łamią frezy w obrabiarkach numerycznych.

    Marek

  • 32. Data: 2012-06-04 17:15:46
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Nie. Możesz opisać własnymi słowami dlaczego mylę się twierdząc to co
    > zacytowałeś?

    Bo kontrolę narzędzia stosuje się bardzo często. Wręcz mało maszyn widziałem
    bez kontroli.
    Bo jest potrzebna. Są nawet takie co wysyłają sms-a do pracownika jak złamie
    narzędzie.
    Bo są przypadki że po złamaniu narzędzia maszyna nie może dalej obrabiać -
    uszkodzenie detalu, uszkodzenie maszyny.

    --
    Desoft

  • 33. Data: 2012-06-04 20:36:35
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Ale stołem chyba trzeba przesuwać, tam raczej nie masz 20kW silników,
    > brak oporów - brak freza.

    Stół to chyba tonę waży, naprawdę sądzisz że malutki frez da radę zrobić
    opór?

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. 5.6kW o ile pamiętam.

  • 34. Data: 2012-06-04 20:40:18
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > A tak jak robią we frezarkach?

    Zazwyczaj jest montowany czujnik wibracji. Sprawdza się dobrze, ale przy
    "mocniejszej" obróbce. Nikt się nie przejmuje cyklami wykończeniowymi,
    bo najwyżej frez uleci i będzie frezowane powietrze - stosunkowo rzadko
    coś się może stać.
    Ja natomiast nie chcę tracić czasu w takim przypadku, dlatego szukam
    rozwiązania potrafiącego wykryć urwanie nawet małego freza.

    > Nie napisałeś co to za maszyna. Ma magazyn narzędzi?

    Nie bardzo widzę związek. Duza frezarka CNC, magazynek 40 pozycji boczny.
    Dlaczego pytasz?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 35. Data: 2012-06-04 20:44:18
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Można próbować założyć jakiś toroid albo rdzeń pierścieniowy na uchwyt
    > wrzeciona albo na samo narzędzie.

    Właśnie o czymś takim pisałem na wstępie. Wrzeciono mówisz. Jest trochę
    miejsca na wrzecionie, jakiś pomysł na wykonanie magnetowodu?
    Hmm... jest zakład produkujący silniki, może uda się kawałki blachy
    pozyskać i zwinąć torusa. Fi na poziomie 200mm, chyba do przeżycia.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 36. Data: 2012-06-04 20:46:26
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    4CX250 pisze:
    > Są precyzyjne czujniki odległości zakończone światłowodami. Światłowód
    > ustawiasz na wirujący frez, jednym przyciskiem uczysz czujnik że ta
    > odległość jest gut. Gdy frez się ułamie to czujnik zasygnalizuje zmianę
    > odległości. Gdyby miał się ułamać w materiale to od czasu do czasu
    > obrabiarka go musi unieść do góry i wtedy zostanie wykryty błąd.

    Maszyna wymienia narzędzia, zmienia się więc długość. Czujnik musiał by
    nadążać. Dodatkowo trzeba by wyłączać na czas pomiaru emulsję chłodzącą
    i przecierać szybkę czujnika chyba jeszcze.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 37. Data: 2012-06-04 20:54:35
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Zrobię w środę (jutro nie dam rady) test, o ile uda mi się wykonać rdzeń
    opasający wrzeciono.
    Na pierwotne co - jeden, dwa zwoje? Wtórny to praktycznie jeden zwój.
    Prądu przyłożyć wiele nie mogę, gdyż łożysk po drodze od groma -
    francowacie drogich zresztą :)

    Jakaś idea na rdzeń? Fajnie by było coś małego przekrojem, 1cm^2?
    Średnicowo przesadziłem z 200mm, wystarczy 140mm. Ma to sens w ogóle?
    Romku, gdybyś tak miał toroida o takich wydumanych wymiarach, ech :(

    Irek.N.

  • 38. Data: 2012-06-04 21:41:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Irek,

    Monday, June 4, 2012, 8:54:35 PM, you wrote:

> [...]

    > Średnicowo przesadziłem z 200mm, wystarczy 140mm. Ma to sens w ogóle?
    > Romku, gdybyś tak miał toroida o takich wydumanych wymiarach, ech :(

    Toroida? W toroidzie pole magnetyczne zamyka się w rdzeniu - przez
    środek możesz przekładac cokolwiek i dopóki nie stworzysz zamkniętej
    pętli wokól rdzenia, to nie będzie to do wykrycia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 39. Data: 2012-06-04 21:50:28
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

[...]

    Jeżeli to jest poprawnie zbudowana maszyna (czytaj sztywna), to wykrywanie
    jakiś napięć, czy faktu że nie idzie w materiale - odpada. Czujniki wibracji
    można kalibrować, ale też mają swoją granicę czułości.

    > Nie napisałeś co to za maszyna. Ma magazyn narzędzi?

    Nie bardzo widzę związek. Duza frezarka CNC, magazynek 40 pozycji boczny.
    Dlaczego pytasz?

    Najlepiej pomiar narzędzia przeprowadzać w magazynie narzędzi (jest czas na
    to)
    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem... chcesz wiedzieć że narzędzie się złamało
    zaraz po tym fakcie?
    Czegoś takiego nie widziałem. Zawsze maszyny mierzą narzędzie przed
    pobraniem z magazynu (ewentualnie po oddaniu).

    --
    Desoft

  • 40. Data: 2012-06-04 21:50:43
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 04.06.2012 21:41, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Toroida? W toroidzie pole magnetyczne zamyka się w rdzeniu - przez
    > środek możesz przekładac cokolwiek i dopóki nie stworzysz zamkniętej
    > pętli wokól rdzenia, to nie będzie to do wykrycia.

    No toż właśnie cała idea tego pomysłu polega na tym, że frez po
    dotknięciu materiału zamknie pętlę.

    Mirek.