  • 1. Data: 2010-06-03 14:46:57
    Temat: Dla hobbystów
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Drewniane maszyny
    http://woodgears.ca/machines.html

    Porady jak zrobić drewniany zegar:
    http://www.youtube.com/watch?v=FEL71yn1Cno&NR=1
    Program do generowania kół zębatych:
    http://woodgears.ca/gear_cutting/template.html

    Drukarka 3d dla ubogich:
    http://www.youtube.com/watch?v=4wTydnYmDrM
    http://www.youtube.com/user/fabathome#p/a/u/1/7Uk_Ov
    MxHyM
    http://www.fabathome.org/?q=node/2

    WM

  • 2. Data: 2010-06-03 15:08:12
    Temat: Re: Dla hobbystów
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "WM " <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:hu8f91$htg$1@inews.gazeta.pl...

    > Porady jak zrobić drewniany zegar:
    > http://www.youtube.com/watch?v=FEL71yn1Cno&NR=1

    Od 300 lat produkują w Szwarcwaldzie.
    To jest lepiej opisane w podręcznikach zegarmistrzowskich.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 3. Data: 2010-06-03 17:54:45
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl> napisał(a):
    > Od 300 lat produkują w Szwarcwaldzie.

    To były zegary z kukułką, drewnianą miały obudowę a nie koła zebate.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cuckoo_clock

    Te wycinane ze sklejki są zupełnie inne.
    Popatrz na ich profesjonalny wygląd kół zębatych
    http://www.youtube.com/watch?v=k8xbyNAjTCQ&feature=r
    elated

    > To jest lepiej opisane w podręcznikach zegarmistrzowskich.

    Co podręcznik zegarmistrza pomoże, przy takim wymyślnym wahadle?
    Tu potrzeba trochę wyobraźni i dużo własnych doświadczeń:
    http://www.youtube.com/watch?v=1aWh6KyclhE&feature=r
    elated

    Pozdrawiam WM

  • 4. Data: 2010-06-03 20:55:28
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    > To były zegary z kukułką, drewnianą miały obudowę a nie koła zebate.
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Cuckoo_clock

    "c. Zegary ścienne szwarcwaldzkie
    Zegary szwarcwaldzkie są najlżejszym typem zegarów ściennych długich.
    Jak sama nazwa wskazuje, są one produkowane w Szwarcwaldzie w Niemczech.
    Wytwarzanie tych zegarów zapoczątkowano w r. 1640, a zatem już przeszło
    300 lat temu. Tamtejsi górale w owych czasach mieli trudne warunki bytu,
    dlatego w zimie szukali jakiegoś uzupełniającego zajęcia i na podstawie
    wzoru z Szwajcarii albo może z Czech rozpoczęli "chałupnicze
    majsterkowania".
    Pierwotny zegar szwarcwaldzki składał się z trzech drewnianych kół,
    kolebnika
    - jako prototypu wahadła i jednej tylko wskazówki. Wskazówka minutowa
    nastała, jak wiemy, z końcem w. XVII (1-29), jednak w zegarach
    szwarcwaldzkich zastosowano ją dopiero w połowie XVIII stulecia, a zamiast
    wskazówki minutowej umieszczano poniżej wskazówkę kwandransową.
    Dawniejsze zegary szwarcwaldzkie chodziły po jednym nakręceniu tylko
    12 godzin. Dopiero gdy wprowadzono krążek i zastosowano cięższy obciążnik,
    uzyskano rezerwę chodu zegara wynoszącą ponad 24 godziny.
    Ponieważ wszystkie części wykonywano z drewna, przeto do ich wyrobu używano
    tylko zwyczajnej piłki, noża i pilnika, Dopiero około r. 1740 zastosowano do
    zębników
    pręciki stalowe, tworząc tzw. zazębienie palcowe, a zamiast kolebnika
    wprowadzono
    wahadło, które umieszczano przed tarczą. Koła mosiężne wprowadzono około r.
    1787.
    Mechanizm bicia dodano około r. 1730. Dzwonki stosowano tylko szklane,
    a dopiero później wprowadzono metalowe.
    Zegary szwarcwaldzkie rozpowszechniły się szeroko, gdyż były tanie i
    wytrzymałe
    na trudne warunki pracy w ubogich pomieszczeniach miejskich i wiejskich."

    Wawrzyniec Podwapiński "Zegarmistrzostwo" tom 6, Niepokalanów 1956.

  • 5. Data: 2010-06-03 23:42:17
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl> napisał(a):
    > Pierwotny zegar szwarcwaldzki składał się z trzech drewnianych kół,
    > kolebnika

    Ciekawe jakie to były koła? Pewnie z wbitymi kołeczkami?

    Znalazłem informację o tym latającym wahadle:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_pendulum_clock

    Pełne 'wahnięcie' prawie 10 sek:
    http://www.youtube.com/watch?v=XTxnFPDeb2U
    Ciekawe jak to ustrojstwo było dokładne?

    Pozdrawiam WM