  • 1. Data: 2022-12-13 09:00:58
    Temat: Dlaczego izopropanol a nie etanol?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dlaczego elektronikę i optykę czyścimy raczej izopropanolem niż etanolem?

  • 2. Data: 2022-12-13 09:14:50
    Temat: Re: Dlaczego izopropanol a nie etanol?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 13 grudnia 2022 o 09:01:01 UTC+1 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Dlaczego elektronikę i optykę czyścimy raczej izopropanolem niż etanolem?

    Napij się yo się przekonasz.
    Tzn. lepiej tego nie rób, skoro nie wiesz.

  • 3. Data: 2022-12-13 11:57:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 13 Dec 2022 00:14:50 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

    > Napij się yo się przekonasz.
    > Tzn. lepiej tego nie rób, skoro nie wiesz.

    Myslisz, ze to dlatego?

    Moze po prostu mniej agresywny jest ?

    Mialem ja kiedys telefon Siemens C35.
    I wpadl do wody na urlopie.
    Nie majac narzedzi - wyciagnalem baterie i zalalem spirytusem.

    Po tygodniu wysuszylem (ech te czasy, gdy czlowiek mogl tydzien bez
    telefonu przezyc) i telefon zadziala ... ale "szybka" zmatowiala.
    Polerka dala rade, ale etanol widac za mocny.
    Izopropanolu nie probowalem.

    J.

  • 4. Data: 2022-12-13 12:06:11
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 13.12.2022 o 09:00, ąćęłńóśźż pisze:
    > Dlaczego elektronikę i optykę czyścimy raczej izopropanolem niż etanolem?

    Na etanol jest akcyza. Nie widzę innego powodu.

    P.P.

  • 5. Data: 2022-12-13 12:18:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Na etanol jest akcyza. Nie widzę innego powodu.

    Kiedyś jeden z pracowników technicznych Instytutu MGieł i Wiatrów wspominał,
    jak to do przemywania falowodów w radarach meteorologicznych był przydział
    czterech butelek spiritusu z Polmosu raz na kwartał. Bo falowody były
    cztery. Według instrukcji do każdego falowodu należało wlać zawartość jednej
    butelki, pochluptać kilka razy i wylać. Taki radar jest cały osłonięty,
    falowody w zasadzie nie brudzą się wcale. Nikt nie powie, że fucha
    izopropanolowego serwisanta radarów jest równie fajna.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2022-12-13 12:35:32
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):
    > ... ale "szybka" zmatowiala.
    > Izopropanolu nie probowalem.

    Wg. tabeli odporności metanol i izopropanol lekko działają na szkło PMMA.
    99% izopropanol tańszy od 99% etylowego skażonego o jakieś 20%.

    Ano.
    Minimalnie bardziej agresywny na inne tworzywa od alk. izopropylowego.

  • 7. Data: 2022-12-13 12:37:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Tuesday, December 13, 2022, 12:06:11 PM, you wrote:

    > Na etanol jest akcyza. Nie widzę innego powodu.

    Pamiętasz, ole czystego spirytusu potrzeba na czyszczenie głowic
    przewijaka SeeChecka? Absolutnie nie mógł byc denaturat, bo był za
    słabą łapówką ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2022-12-13 12:42:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 13.12.2022 o 12:35, alojzy nieborak pisze:
    [...]
    > 99% izopropanol tańszy od 99% etylowego skażonego o jakieś 20%.

    Pytanie, czym skażonego. Na przykład Bitrex to czwartorzędowa sól
    amoniowa, przewodzi prąd.

    P.P.

  • 9. Data: 2022-12-13 14:21:28
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 13 grudnia 2022 o 12:43:00 UTC+1 Paweł Pawłowicz napisał(a):
    > W dniu 13.12.2022 o 12:35, alojzy nieborak pisze:
    > [...]
    > Pytanie, czym skażonego. Na przykład Bitrex to czwartorzędowa sól
    > amoniowa, przewodzi prąd.

    Ten bitrex to dodają do dykty?
    Słyszałem, że za "skażony etanol" uznaje się też taki z dolewką izopropanolu - tylko
    nie wiem ile %.
    Izopropanol chyba w smaku podobny, a jak nawet nie, to chyba nie aż tak niedobry?

    O, te płyny do czyszczenia rąk to miały chyba etanol "skażony", czyli pewnie bez
    akcyzy
    czy też z mniejszą, właśnie izopropanolem.

    Inna sprawa że przez te ostatnie lata covidowe (firefox chce wstawić chinoidowe - co
    to w ogóle znaczy?)
    wszyscy chodzili nawaleni tym alkoholem od płynów do dezynfekcji łap - i to tak
    długotrwałej izopropanolem właśnie,
    więc właściwie permanentnie (jak to na wakacjach niektórzy - "ja tylko nieco
    dolewam codziennie, właściwie nie trzeźwieję" - no i potem "o, dobrze, że już
    szkoła, nie mogę więcej pić"), przez co akceptowali wszystkie te pierdoły.

    Teraz się skończyło i nikt nawet nie piśnie o "obostrzeniach",
    oczywiście mogą się tłumaczyć tym, że są szczepionki.
    Nie chodzi o to, że nie były słuszne, tylko że były bezprawne.

    W ogóle jakaś nowa moda - skończyły się psikacze, teraz praktycznie wszędzie są
    takie żele. Lepsze to, czy menele podstawiały ryja i wypijały psikacze? ;>

  • 10. Data: 2022-12-13 14:28:46
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 13 grudnia 2022 o 12:18:58 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > falowody w zasadzie nie brudzą się wcale. Nikt nie powie, że fucha
    > izopropanolowego serwisanta radarów jest równie fajna.

    Kolega opowiadał, że był przed studiami na "praktykach robotniczych"
    w Róży Luksemburg, no i robotnicy zrobili mu kawał - przyszedł
    młody byku (ponad 190cm), to zobaczymy, jaki jest mocny.
    Posadzili go na stanowisku przemywania lamp izopropanolem,
    oczywiście rękawic żadnych, norma 15 minut.
    Całe szczęście że po 40 minutach napatoczył się jakiś kierownik,
    roboli zjebał a kolegę wysłał do domu, żeby odespał...