  • 1. Data: 2010-12-11 13:42:43
    Temat: Dobieranie wartości elementów VFO
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    Kończę właśnie montaż transceivera Bartek wg konstrukcji SP5AHT sprzed
    ponad dwudziestu lat. Od uruchomienia części odbiorczej dzieli mnie
    tylko kwestia dobrania odpowiednich wartości elementów LC w VFO, żeby
    uzyskać właściwy zakres przestrajania. Zastosowanie kondensatorów
    styrofleksowych w obwodzie T5 (między bazą a emiterem i emiterem a masą)
    pozwoliło uzyskać dość dobrą stabilność - testowałem na kilku różnych
    cewkach i kondensatorach.

    Pośrednia wynosi 8MHz, a więc dla pasma 80m potrzebuję VFO
    przestrajanego między 4,2MHz a 4,5MHz. Mam już odpowiedni ekranowany
    karkas z rdzeniem (średnica około 7,7mm), który idealnie pasuje do płytki.

    Posiadam niestety ograniczoną ilość kondensatorów styrofleksowych (pod
    ręką: 100pF, 200pF, 220pF, 270pF i 680pF; tych powyżej 1nF nie liczę).
    Jakkolwiek dysponuję nieco większą ilością kondensatorów rurkowych z
    epoki o bardziej zróżnicowanych pojemnościach. Spora część z nich jest
    oznaczona czarną plamką. Dobrze mi się wydaje, iż oznacza ona wysoką
    stabilność? A może się mylę? Czy takie kondensatory nadają się do pracy
    w VFO?
    W roli kondensatora zmiennego mam zamiar zastosować typowy kondensator z
    odbiorników turystycznych (ponad 100pF na sekcję).

    Obwód LC w VFO Bartka to cewka połączona szeregowo z kondensatorem (do
    masy). Równolegle to tego kondensatora, poprzez mniejszą pojemność
    podłączony jest kondensator zmienny. Ktoś może mi poradzić jak dobrać
    wartości tych elementów aby (z grubsza) trafić w odpowiedni zakres
    przestrajania?

    Do tej pory miałem do czynienia z o wiele prostszym rozwiązaniem: cewka
    na Amidonie + styrofleks + trymer + BB104 z granicami przestrajania
    ustawionymi PR-kami.

  • 2. Data: 2010-12-11 13:51:01
    Temat: Re: Dobieranie wartości elementów VFO
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 11 Dec 2010 14:42:43 +0100, Atlantis wrote:
> [...]
    >ponad dwudziestu lat. Od uruchomienia części odbiorczej dzieli mnie
    >tylko kwestia dobrania odpowiednich wartości elementów LC w VFO, żeby

    Wez ty sie wykaz inwencja, dorob VFO na DDS i PLL, napisz potem co
    lepsze :)

    J.

  • 3. Data: 2010-12-11 15:06:08
    Temat: Re: Dobieranie warto?ci elementów VFO
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2010-12-11 14:51, J.F. pisze:

    > Wez ty sie wykaz inwencja, dorob VFO na DDS i PLL, napisz potem co
    > lepsze :)

    Byłem ciekaw jak szybko ktoś wyskoczy z tematem DDS albo PLL, tudzież
    zaproponuje nawinięcie cewki "na gorąco" (ewentualnie zastosowanie cewki
    napylanej srebrem na ceramicznym rdzeniu). :)
    Nie mówię, że jestem przeciwny. Jednak moim zdaniem stosowanie tak
    zaawansowanych rozwiązań w prostym, jednopasmowym urządzeniu QRP
    kompletnie mija się z celem. To samo odnosi się do gotowych filtrów
    kwarcowych w rodzaju Omig PP9.

  • 4. Data: 2010-12-11 15:19:03
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zaawansowanych rozwiązań w prostym, jednopasmowym urządzeniu QRP
    > kompletnie mija się z celem. To samo odnosi się do gotowych filtrów
    Użyć rezonator ceramiczny. Była taka modyfikacja Bartka.

    K.

  • 5. Data: 2010-12-11 15:33:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 11 Dec 2010 16:06:08 +0100, Atlantis wrote:

    >Nie mówię, że jestem przeciwny. Jednak moim zdaniem stosowanie tak
    >zaawansowanych rozwiązań w prostym, jednopasmowym urządzeniu QRP
    >kompletnie mija się z celem.

    Chcesz miec stabilne VFO to bedziesz mial :-)
    I w dodatku moze nawet prostsze do zrobienia :-)

    >To samo odnosi się do gotowych filtrów kwarcowych w rodzaju Omig PP9.

    Bartek .. tam przeciez chyba filtr kwarcowy byl ?

    W tym przypadku to nie wiem czy sie da uzyskac wystarczajaco dobre
    rezultaty na samych cewkach.

    Ale mozna uzyc DSP :-)

    J.

  • 6. Data: 2010-12-11 16:04:36
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2010-12-11 16:33, J.F. pisze:

    > Bartek .. tam przeciez chyba filtr kwarcowy byl ?

    Oczywiście, że był. W oryginale McCoy na czterech kwarcach z
    częstotliwością rezonansu przeciągniętych przez pocieranie. W moim
    egzemplarzu siedzi prosty filtr drabinkowy na 8MHz, przygotowany i
    zestrojony przez człowieka dysponującego wobuloskopem.
    Ja pisałem o gotowych, fabrycznych filtrach w rodzaju PP9 od Omig.
    Bardzo dobre parametry, łatwy montaż (odpada problem ekranowania) ale
    niestety są drogie. Taki element nie bardzo pasuje do jednopasmowego
    Bartka poskładanego w większości z elementów leżących w domowych
    rupieciach. ;)

  • 7. Data: 2010-12-11 16:28:11
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 11 Dec 2010 17:04:36 +0100, Atlantis wrote:

> [...]
    >niestety są drogie. Taki element nie bardzo pasuje do jednopasmowego
    >Bartka poskładanego w większości z elementów leżących w domowych

    Ja cie nie rozumiem - uklad projektowany na filtr kwarcowy, a ty w
    niego nie chcesz wstawic filtru kwarcowego ?

    Oczywiscie jest kwestia szuflady, w paru sie PP9 znajda :-)

    http://allegro.pl/filtr-kwarcowy-filtry-10-7-mhz-uni
    tra-omig-i1360305955.html
    Warto bylo stroic ? :-)

    J.

  • 8. Data: 2010-12-11 17:04:40
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Użyć rezonator ceramiczny. Była taka modyfikacja Bartka.

    Tak, ale nie obejmie całego zakresu. Różne kwarce różnie się "przeciągają"

    Marek

  • 9. Data: 2010-12-11 17:21:52
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Ja poprawiałem stabilność temperaturową w ten sposób że po udanym rozruchu VFO
    wymieniałem kondensatory w obwodzie rezonansowym dobierając je w zalezności od
    ich współczynnika temperaturowego. Jeżeli np. VFO w trakcie nagrzewania się
    urządzenia płynęło w górę to należało użyć kondensatora o współczynniku dodatnim
    czyli tak aby w miarę wzrostu temperatury jego pojemność rosła obniżając
    częstotliwość generatora.
    Czasem bywało tak że zamiast np. jednego kondensatora 470pF dawałem dwa lub
    nawet trzy równolegle. Jeden był np.330pF z czarną kropką (zerowy
    wpspółczynnik)a pomocniczy to np. 150pF z kolorową kropką której kolor wskazywał
    jaki on ma współczynnik. W zestawie kondensatorów im mniejszej pojemności
    kondensator korygujący (z kolorową kropką) tym w mniejszym stopniu ten
    kondensator będzie miał zdolność korygowania zmian temperaturowych i na odwrót
    więc właściwość tą wykorzystujesz w zależności jak bardzo VFO reaguje na zmiany
    temperatur.
    Zapewne spotkałeś się zwłaszcza w głowicach TV z sytuacją gdzie zamiast jednego
    kondensatora było równolegle kilka różnych z różnymi kropkami. To właście o to
    chodzi.
    W jeden wieczór zabawy dojdziesz do bardzo stabilnego VFO.

    Marek

  • 10. Data: 2010-12-11 17:23:05
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2010-12-11 17:28, J.F. pisze:

    > Ja cie nie rozumiem - uklad projektowany na filtr kwarcowy, a ty w
    > niego nie chcesz wstawic filtru kwarcowego ?

    No przecież tłumaczę, że użyłem filtru kwarcowego. Tyle tylko, że nie
    fabrycznego, a amatorskiej drabinki, zbudowanej i zestrojonej przez
    człowieka dysponującego wobulatorem. To przecież też filtr kwarcowy!
    Nawet o tyle lepszy od drabinek lutowanych z kwarców w takich Antkach
    czy Taurusach, że był zestrojony dokładnie, a nie z grubsza (w oparciu o
    zmierzone wartości użytych elementów).

    > http://allegro.pl/filtr-kwarcowy-filtry-10-7-mhz-uni
    tra-omig-i1360305955.html
    > Warto bylo stroic ? :-)

    Warto. Bo filtr do którego linka wysłałeś nie nadaje się do stosowania w
    transceiverze SSB. Ma zbyt szerokie pasmo przenoszenia - był
    przeznaczony do stosowania w radiotelefonach FM.

    Filtry Omig pod SSB pojawiają się na aukcjach od czasu do czasu i
    kosztują jakieś 10x tyle. ;)