  • 11. Data: 2010-02-19 14:52:30
    Temat: Re: Dobre praktyki
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@s...soft-system.tnij.pl>

    Maciek pisze:

    > Właściwie nie widziałem jeszcze projektu w Builderze, czy Delphi (ale
    > nie mówię, że widziałem ich jakoś bardzo dużo), który nie opierałby się
    > na formie/formach i całej logice wciśniętej w zdarzenia, w najprostszy
    > możliwy sposób. Wynika to chyba ze specyfiki tych środowisk - użytkownik
    > właściwie jest zachęcany do tego typu programowania.

    Tak jak i w VS, NetBeans itp... Jednak to, że coś daje jakąś możliwość,
    nie znaczy że trzeba z niej korzystać. Uwierz mi, bo się w tym
    środowisku obracam, że niektóre projekty wprawiłyby Cię w osłupienie
    odnośnie sposobu ich wykonania.
    Nie ma żadnych przeszkód żeby tworzyć aplikacje w oparciu o wzorce
    projektowe. A tak naprawdę to projektu o których piszesz dobre są na
    początek. Prędzej czy później każdy dojdzie do momentu gdy to nie
    wystarcza. I tu się pojawiają rozwiązania odchodzące od EDP, jednak
    dające szybką możliwość skorzystania z niej.
    Wydaje mi się, że projekty które widziałeś były albo bardzo marne, albo
    pisane przez "studentów" za kiść bananów.

    Ale niestety, taka "sława" ciągnie się za środowiskami wizualnymi...

    pozdrawiam,
    Przemek O.

    --
    www.soft-system.pl

  • 12. Data: 2010-02-19 15:13:52
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Przemyslaw Osmanski pisze:

    > Tak jak i w VS, NetBeans itp...
    Builder (Delhi) jest zdecydowanie najłatwiejszym, więc najlatwiej bez
    uczenia sie cos robić, najwyżej pytając na forum.
    Powiem Ci, że na klikalnym inspektorze w NB potrafię się spocić ;)
    VS nie wiem do którego języka się odnosisz.

    > Nie ma żadnych przeszkód żeby tworzyć aplikacje w oparciu o wzorce
    > projektowe.

    > Ale niestety, taka "sława" ciągnie się za środowiskami wizualnymi...

    I ludzie się ciągną, panie, ludzie...

    potem jeden drugiego pyta (na żywo czy na forach). Osobiście wierzę w
    tzw. 'wspólnotę języka programowania" gdzie nastepuje przekaz
    'międzypokoleniowy'.

    Powiedziałbym filozoficznie: MY WIERZĄCY że da się i nalezy dobrze
    projektować w BCB nalezymy do mniejszości, (oby nie wymierającej).

  • 13. Data: 2010-02-19 16:15:08
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 19 Lut, 16:13, Jacek Czerwinski <x...@...z.pl> wrote:
    > Przemyslaw Osmanski pisze:> Maciek pisze:

    > Powiedziałbym filozoficznie: MY WIERZĄCY że da się i nalezy dobrze
    > projektować w BCB nalezymy do mniejszości, (oby nie wymierającej).

    Oczywiscie ze sie da, nie trzeba w to wierzyc, mozna sprawdzic.
    Wystarczy oddzielic logike aplikacji od czesci "builderowej".
    Wystarczy
    porzadnie zaprojektowac logike, na zewnatrz wystawic elastyczny
    interfejs,a
    nastepnie mozna owa logike podpinac pod dowolne gui, w dowolnym
    srodowisku, a nawet w dowolnym jezyku programowania.

    Tyle ze czasami w malym projekcie szybciej jest zadeklarowac tu i
    owdzie
    kikla zmiennych i w procedurach zdarzeniowych przeprowadzic
    obliczenia.
    Nie uwazam ze tworzenie aplikacji z pomieszana logike w interefejsie
    jest czyms bardzo nagannym. Ostatecznie chodzi o czas i pieniadze.
    Male i
    proste aplikacjie najszybciej tworzy sie wlasnie tak bez projektu i
    byle jak.
    Czas zainwestowany w porzadny projekt zwraca sie dopiero gdy aplikacja
    jest duza,
    dopiero gdy w przyszlosci bedzie wymagala konserwacji, itd.

  • 14. Data: 2010-02-19 23:46:15
    Od: wloochacz <w...@n...dgbit.spameromnie.pl>

    Mariusz Marszałkowski pisze:
    /ciach/

    > Czas zainwestowany w porzadny projekt zwraca sie dopiero gdy aplikacja
    > jest duza,
    A kiedy aplikacja jest duża?

    > dopiero gdy w przyszlosci bedzie wymagala konserwacji, itd.
    Każda aplikacja, która działa w zmiennym otoczeniu (np. biznes), wymaga
    konserwacji...

    --
    wloochacz

  • 15. Data: 2010-02-20 04:45:08
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 20 Lut, 00:46, wloochacz <w...@n...dgbit.spameromnie.pl>
    wrote:
    > Mariusz Marszałkowski pisze:
    > /ciach/

    > A kiedy aplikacja jest duża?
    Hmmmm... mniej/wiecej wyglada to tak, ze jak cala aplikacje napisze w
    jeden/dwa
    dni to olewam projekt. Jesli aplikacja jest typowo obliczeniowa, typu
    czyta dane ze
    standardoweg wejscia i wypluwa wyniki na standardowe wyjscie to tez
    nie robie
    projektow.

    > Każda aplikacja, która działa w zmiennym otoczeniu (np. biznes), wymaga
    > konserwacji...
    No tak, ale jak projekt i dokumentacja zajmuja dwa razy wiecej czasu
    niz
    napisane aplikacji to tez go robic? Jesli aplikacja jest tak prosta ze
    pozniej
    w jej logice mozna sie polapac po 15 minutach zastanowienia to tez
    pisac
    ksiazke do aplikacji?

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2010-02-20 08:02:28
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2010-02-20 00:46, wloochacz pisze:
    > Mariusz Marszałkowski pisze:
    > /ciach/

    > A kiedy aplikacja jest duża?

    > Każda aplikacja, która działa w zmiennym otoczeniu (np. biznes), wymaga
    > konserwacji...

    Ci, którzy potrafią poprawnie odpowiedzieć na pierwsze pytanie
    i dobrze przewidzieć tempo i wielkość zmienności zarobią więcej 8-)

    A i tak sporo zależy od cierpliwości i kasy klienta oraz zdolności
    negocjacyjnych sprzedawców - projekty mogą dowolnie poruszać się
    w przedziale od ortodoksyjnego i poukładanego projektu do "spaghetti
    code". Problem dla deweloperów jest taki, że w krótkiej perspektywie
    łatwiej (szybciej, taniej) przejść do gorszych rozwiązań niż do
    lepszych.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 17. Data: 2010-02-20 08:37:42
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Paweł Kierski pisze:

> [...]
    > code". Problem dla deweloperów jest taki, że w krótkiej perspektywie
    > łatwiej (szybciej, taniej) przejść do gorszych rozwiązań niż do

    Czas życia (konserwacji). Wiodąca sprawa.
    Częściej trafiam na sytuacje że coś miało być na krótko a trwa latami,
    niż na odwrót (chyba najczesciej upadłość/niedostepnośc wykonawcy tylko
    kończy). Może pehapki na słuzbie działu marketingu są stosunkowo na
    krótko, ale to taka uroda tych działów, byle do następnych wiatrów.
    Reszta w moim doświadczeniu chce długo żyć i być ciągle rozwijana.

    Albo że projekt da się 'niewiele' zmodyfikowany sprzedać jeszcze raz
    itd. Problem w tym 'niewiele'. Jak masz wg wzorców, oddzielasz to co
    zmienne i specyficzne od stałego i wspólnego, jesteś w domu. Ze spagetti
    masz przerąbane.