  • 1. Data: 2010-02-18 20:04:21
    Temat: Dobre praktyki
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Tak sobie czytam wątek "BCB Mój ulubiony kod" i muszę się przyznać, że
    mnie także zdarzało się wklepywać różne cuda w C++ Buildera. Różnica
    między mną, a autorem wątku jest jedynie taka, że się tym za bardzo nie
    chwaliłem, kod był na mój użytek, a nie na sprzedaż, no i w sumie trochę
    mi to jednak przeszkadzało, więc zacząłem się trochę kontrolować, żeby
    po paru miesiącach nie zastanawiać się godzinę nad tym co to robi :-)
    Mam jednak nieodparte wrażenie, że dobrych praktyk mi brakuje i stąd
    moje pytanie: gdzie szukać materiałów na temat sensownego programowania?
    Możecie polecić jakieś projekty (chętnie open sourcowe), które zrobiły
    na Was wrażenie jako wyjątkowo estetycznie i logicznie zbudowane - takie
    w których dobre praktyki można podejrzeć, a może nawet trochę się ich
    nauczyć? :-)

    Maciek

  • 2. Data: 2010-02-18 20:17:10
    Temat: Re: Dobre praktyki
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Maciek pisze:
> [...]
    > na Was wrażenie jako wyjątkowo estetycznie i logicznie zbudowane - takie
    > w których dobre praktyki można podejrzeć, a może nawet trochę się ich

    O jakich językach mowa?
    Ja np. jakims sensie się rozwinąłem (ogólnie jako programista) na
    gruncie Javy, jako że w tamtej subkulturze 'dobre praktyki', wzorce
    projektowe mają duże znaczenie. Sporo fajnych rozwijających projektów.

    We wspolnotach innych języków (BCB, PHP) jak zauwazyłeś podobnie, ja też
    dostzregam mało dobrych, a wręcz przewagę antywzorców.
    Nie znaczy to, że każdy javowski jest pozytywnym przykładem.

    Dobór projektu .. hmmm.... to trochę zaleznie od zainteresowań ...
    (merytorycznych czyli finanse, gry, tekst, grafika) i platformowych
    (web, desktop, backend, sieci) itd.

  • 3. Data: 2010-02-18 20:26:30
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-02-18 21:17, Jacek Czerwinski pisze:
> [...]
    > gruncie Javy, jako że w tamtej subkulturze 'dobre praktyki', wzorce
    > projektowe mają duże znaczenie. Sporo fajnych rozwijających projektów.
    Ogólnie myślałem o C++, miałem nawet nadzieję na jakiś projekt w
    Builderze, ale w sumie Java też może być :-)

    > We wspolnotach innych języków (BCB, PHP) jak zauwazyłeś podobnie, ja też
    > dostzregam mało dobrych, a wręcz przewagę antywzorców.
    Właściwie nie widziałem jeszcze projektu w Builderze, czy Delphi (ale
    nie mówię, że widziałem ich jakoś bardzo dużo), który nie opierałby się
    na formie/formach i całej logice wciśniętej w zdarzenia, w najprostszy
    możliwy sposób. Wynika to chyba ze specyfiki tych środowisk - użytkownik
    właściwie jest zachęcany do tego typu programowania.

    > Nie znaczy to, że każdy javowski jest pozytywnym przykładem.
    Wszędzie można zrobić bajzel.

    > Dobór projektu .. hmmm.... to trochę zaleznie od zainteresowań ...
    > (merytorycznych czyli finanse, gry, tekst, grafika) i platformowych
    > (web, desktop, backend, sieci) itd.
    A to już wszystko jedno - dostosuję się :-)

    Maciek

  • 4. Data: 2010-02-18 22:00:27
    Od: "Juntek" <k...@g...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > na Was wrażenie jako wyjątkowo estetycznie i logicznie zbudowane - takie
    > w których dobre praktyki można podejrzeć, a może nawet trochę się ich

    A może być książka? Jeśli tak to polecam S. McConnell "Programista
    doskonały"

    Juntek

  • 5. Data: 2010-02-18 22:12:17
    Od: wloochacz <w...@n...dgbit.spameromnie.pl>

    Maciek pisze:
> [...]
    > nie mówię, że widziałem ich jakoś bardzo dużo), który nie opierałby się
    > na formie/formach i całej logice wciśniętej w zdarzenia, w najprostszy
    Co mam Ci powiedzieć - mało widziałeś...
    Gdzie szukać? Nie wiem, może w księgarni?
    Cytat z innej grupy, ale mój :D
    ""Wzorce projektowe" - Gamma Erich, Helm Richard, Johnson Ralph,
    Vlissides John
    http://www.wnt.com.pl/product.php?action=0&prod_id=9
    86

    "Patterns of Enterprise Application Architecture" - Martin Fowler (była
    polska edycja w helionie, ktoś ją ode mnie pożyczył i nie oddał wrrr...)
    http://www.empik.com/patterns-of-enterprise-applicat
    ion-architecture-z-importu,524129,p

    Jak jesteś wychowany na komiksach, to ciekawą propozycją będzie:
    "Head First Design Patterns" - Autorzy: Eric Freeman, Elisabeth Freeman,
    Kathy Sierra, Bert Bates
    http://helion.pl/ksiazki/hfdepa.htm

    To na początek.
    IMO na dzień dzisiejszy, jeśli ktoś nie zna w/w podstaw nie może
    przygotować "poprawnego" modelu/projektu.
    Należałoby zdefiniować co to znaczy poprawny :) "

    /ciach/

    --
    wloochacz

  • 6. Data: 2010-02-18 22:45:21
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Maciek wrote:

> [...]
    > na Was wrażenie jako wyjątkowo estetycznie i logicznie zbudowane - takie
    > w których dobre praktyki można podejrzeć, a może nawet trochę się ich

    Ja myślę, że wszystkie projekty open source, które przetrwały ileś lat i
    stale mają sporą popularność są godne uwagi. Użyte w nich praktyki musiały
    być przynajmniej dobre - bo projekt działa i przetrwał.

    Który wybrać do oglądania - to już kwestia zainteresowań...
    Ja sam jeśli coś przeglądam, to raczej w przypadkach gdy nie mogę znaleźć
    jakiegoś interesującego mnie szczegółu w dokumentacji. Dużo rzadziej
    oglądam dla samego oglądania. Większość programów, których fragmenty
    oglądałem było w stylu czystego C. Ciekawy - bo inny - był pod tym względem
    Clang (clang.llvm.org) - pełne wykorzystywanie C++. Co prawda clang nie
    osiągnął jeszcze tego co gcc, ale dobrze się zapowiada...

  • 7. Data: 2010-02-18 22:55:41
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Wojciech Jaczewski pisze:

    > Ja myślę, że wszystkie projekty open source, które przetrwały ileś lat i
    > stale mają sporą popularność są godne uwagi. Użyte w nich praktyki musiały
    > być przynajmniej dobre - bo projekt działa i przetrwał.
    Nie zgodzę się. Są rzeczywiście projekty, w których nie ma linijki
    komentarza w kodzie, bo jest zbędny. Ale są też takie, gdzie zmiana
    jednej prostej rzeczy to kilka godzin wczytywania się w różne chore
    konstrukcje i spaghetti-code.

    Michoo

  • 8. Data: 2010-02-18 23:43:57
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 18 Lut, 21:04, Maciek <m...@n...pl> wrote:

    > które zrobiły na Was wrażenie jako wyjątkowo estetycznie i logicznie
    > zbudowane - takie w których dobre praktyki można podejrzeć, a może
    > nawet trochę się ich nauczyć? :-)

    Najwieksze wrazenie na mnie zrobily zrodla programu szachowego
    o nazwie "Glaurung". Czytalem dokladnie kilka lat temu, nie wiem jak
    wyglada obecna wersja.

    Kod kazdego programu szachowego jest nastawiony na wydajnosc, a
    nie na czytelnosc. Jednak glaurung zdaje sie laczyc dobre algorytmy i
    z wydajnoscia i z czytelna i ma przejrzysta strukture.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2010-02-19 07:22:34
    Od: Maciej Pilichowski <P...@g...com>

    On Thu, 18 Feb 2010 21:04:21 +0100, Maciek <m...@n...pl> wrote:

    >moje pytanie: gdzie szukać materiałów na temat sensownego programowania?

    Sztuka programowania w Unixie.
    Perelki programowania (najlepiej stare wydanie).

    online
    WTF (jako antyprzyklad)

    >Możecie polecić jakie? projekty (chętnie open sourcowe), które zrobiły
    >na Was wrażenie jako wyj?tkowo estetycznie i logicznie zbudowane - takie
    >w których dobre praktyki można podejrzeć, a może nawet trochę się ich
    >nauczyć? :-)

    Zauwaz drobna rzecz -- mozesz sie nauczyc angielskiego przeprowadzajac
    sie do Anglii, ale watpliwe, ze nauczysz sie gramatyki ze sluchu.

    milego dnia, hej

  • 10. Data: 2010-02-19 08:50:08
    Od: Krzysiek Kowaliczek <k...@g...com>

    Użytkownik Maciek napisał:
    > Mam jednak nieodparte wrażenie, że dobrych praktyk mi brakuje i stąd
    > moje pytanie: gdzie szukać materiałów na temat sensownego programowania?

    Książki (ogólne):
    "Perełki oprogramowania", Jon Bentley
    "Pragmatyczny programista", Hunt Andrew, Thomas David
    "Programowanie koncepcje techniki i modele", Peter Van Roy, Seif Haridi

    C++:
    http://pl.cpp.wikia.com/wiki/Literatura
    Polecam zwłaszcza książki Sutter, Dewhursta, Alexandrescu i Meyersa.

    Dodatkowo nie zamykać się w jednym języku. I nie mówię tu o językach
    imperatywnych jak C++, Ada, Java. Warto poznać inne paradygmaty jak
    funkcyjny.

    Polecam projekty jednego z grupowiczów:
    http://www.msobczak.com/prog/
    http://www.inspirel.com/products.html