  • 1. Data: 2010-02-18 22:57:22
    Temat: Jaki język?
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Pytanie jest tak proste, że aż jest to "porażające".

    Jaki język dla 10 latka, aby uczył się programować? Coś, co dobrze pokaże
    jakie naprawdę są możliwości komputerów.

    Basic? Czy raczej Python?

    C++ wydaje się za trudny, C tym bardziej. Fortran/Algol - do muzeum.
    Brainfuck/Devil... nie, nie chcemy tego dzieciom robić.

    Lego... Lisp... Ada... Paszczal/Modula - z tego wszystkiego to chyba
    Paszczal jeszcze byłby wcale dobry (a jest jakiś kompilator na GPL/LGPL?),
    choć ma w sobie rzeczy denerwujące.

    Kepler. Sorry, fajne, fajne... ale to chyba inna bajka.

    Java/Javowate - no, nieźle, nieźle... Java Script jest w miarę prosta - ale
    co można pisać w tym? Tzn. co można pisać, co będzie atrakcyjne dla
    10-latka?

    Prolog? Prosty, elegancki. Zaczyna mi się podobać ten pomysł. Tylko czy ktoś
    kto umie pisać programy w Prologu umie pisać programy? Z drugiej strony -
    coraz bardziej mi się to podoba.

    Ma ktoś jakieś pomysły?

    slawek

  • 2. Data: 2010-02-18 23:55:09
    Temat: Re: Jaki język?
    Od: Krzysztof Warunek <k...@t...pl>

    Dnia Thu, 18 Feb 2010 23:57:22 +0100 slawek <s...@h...pl> napisał:
> [...]
    >
    > Lego... Lisp... Ada... Paszczal/Modula - z tego wszystkiego to chyba
    > Paszczal jeszcze byłby wcale dobry (a jest jakiś kompilator na GPL/LGPL?),
    fpc - najprostsze chyba i object pascal

    > Java/Javowate - no, nieźle, nieźle... Java Script jest w miarę prosta - ale
    js z javą związku nie ma, java jak najbardziej - choć
    trudniej 10-latkowi zrozumieć tam będzie obiekty.

    js proste, ale po co

    > Ma ktoś jakieś pomysły?
    ciekawie może być z erlang i ruby
    od bidy przed nauką C++ można spróbować PHP,
    choć obiektowość kuleje

    --
    pozdrawiam,

    Krzysztof Warunek
    http://tocheckserver.pl

  • 3. Data: 2010-02-19 04:56:12
    Od: proglem <c...@s...net>

    "slawek" rozwiązał/a/o:
> [...]
    > ktoś kto umie pisać programy w Prologu umie pisać programy? Z drugiej
    > strony - coraz bardziej mi się to podoba.

    "Logo" wersja z komendami po polsku.
    --
    qo |) CPL: cs[0..1] (ss[0..1]) p lvl of curr code!
    _x/ , RPL: seg_sel[0..1] privilege lvl of seg_sel!
    | ng __ -- __ -- __ -- __ -- __ -- __ -- __ -x86-,
    ,__ -- __ -- DPL: 2._word_of_seg_desc[13..14]:`f seg_desc ,

  • 4. Data: 2010-02-19 07:27:12
    Od: Maciej Pilichowski <P...@g...com>

    On Thu, 18 Feb 2010 23:57:22 +0100, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

    >Jaki język dla 10 latka, aby uczył się programować? Co?, co dobrze pokaże
    >jakie naprawdę s? możliwo?ci komputerów.

    Wydaje mi sie, ze duzo wazniejsze jest -- jakie srodowisko jest
    najlepsze. Nie sadze, aby uczenie "matematyczne" (czyli konsola i kod)
    bylo odpowiednie.

    Lepiej wybrac cos z dobrym GUI -- Delphi, VB, C# (VS).

    Tyle, ze Delphi obecnie jest chyba tylko i wylacznie platny, wiec
    skupilbym sie na VB (sam zaczynalem od Basica i zobacz na kogo
    wyroslem ;-DDDDDDDDDD).

    milego dnia, hej

  • 5. Data: 2010-02-19 08:38:38
    Od: lolo <n...@n...com>

    > Java/Javowate - no, nieźle, nieźle... Java Script jest w miarę prosta -
    > ale co można pisać w tym? Tzn. co można pisać, co będzie atrakcyjne dla
    > 10-latka?

    flash ;)

    za tydzień będzie robił banery
    po miesiącu będą animowane kodem
    po pół roku będą już powstawały gry oparte o OOP

  • 6. Data: 2010-02-19 10:21:23
    Od: Michal Schulz <m...@o...eu>

    slawek wrote:

    > Jaki język dla 10 latka, aby uczył się programować? Coś, co dobrze pokaże
    > jakie naprawdę są możliwości komputerów.
    >
    > Basic? Czy raczej Python?

    Basic albo logo.

    --
    Michal Schulz

  • 7. Data: 2010-02-19 15:30:47
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Warunek" <k...@t...pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:hlkk0t$igp$...@n...task.gda.pl...
    > js z javą związku nie ma, java jak najbardziej - choć
    > trudniej 10-latkowi zrozumieć tam będzie obiekty.

    A tam, nie ma związku... jest związek i trochę podobieństw. Obiektowość? Bez
    przesady - im mniej tym lepiej - po prostu jakiś fajny mały język który
    pokazałby czym jest programowanie... bez zamęczania się rzeczami
    niepotrzebnymi przy programach nie dłuższych niż na 20 linijek.

    > od bidy przed nauką C++ można spróbować PHP,

    Moim zdaniem zły wybór - bo PHP to dość konkretnie w kierunku WWW itd.
    itp. - a chodzi o abstrakcyjny język ogólnie ogólny.

    slawek

  • 8. Data: 2010-02-19 15:37:25
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "proglem" <c...@s...net> napisał w wiadomości grup
    > "Logo" wersja z komendami po polsku.

    Logo wydaje mi się wyjątkowo głupie - bardzo różne od "normalnych" języków,
    nie mające rozwinięcia OOP, z dziwacznym cudzysłowem. Niepraktyczne - tzn.
    nie wiem, czy ktokolwiek pisze jakieś programy w Logo (poza zabawą w
    programowanie). Żółw to był niezły pomysł w latach 70-tych. Teraz? Ok,
    podobne rzeczy to w PostScripcie można zrobić, w sumie jedno mało różni się
    od drugiego ;)

    Komendy po polsku? Zapomnij. Jednym z zysków nauki programowania to także
    opanowanie parunastu słówek angielskich.

    slawek

  • 9. Data: 2010-02-19 15:53:42
    Temat: Re: Jaki jzyk?
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Maciej Pilichowski" <P...@g...com>
    napisał w wiadomości grup
    com...
    > Lepiej wybrac cos z dobrym GUI -- Delphi, VB, C# (VS).

    Tyle że to prowadzi do przerostu formy nad treścią - duże środowisko które
    trzeba instalować, chęć robienia programów okienkowych (co nic nie daje w
    sensie rozumienia algorytmów), duże narzuty na zrozumienie jak działa system
    (tzn. .NET w Windows na ten przykład).

    Gdyby odpowiedź była prosta - nie pytałbym.

    slawek

  • 10. Data: 2010-02-19 16:01:00
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Fri, 19 Feb 2010 16:53:42 +0100, slawek napisał(a):

> [...]
    > (tzn. .NET w Windows na ten przykład).
    >
    > Gdyby odpowiedź była prosta - nie pytałbym.

    Ale Ty wybrzydzasz...