  • 21. Data: 2015-05-07 03:51:10
    Temat: Re: Dokładność GPSa siedzącego kilka godzin w jednym miejscu
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F. napisał:
    > Ale ja nie o tym. Tu przyczyna byl daszek na stacji. Naprawde malutki.
    > Ale ... 11 satelitow odbieranych. Swietne warunki do policzenia bledu
    > pomiaru.
    > A jednak odbiornik nadal meldowal wysoka, kilkumetrowa dokladnosc
    > pomiaru (HDOP), mylac sie jednoczesnie o kilkaset.

    Meldował wysoką dokładność, bo odbierał aż 11 satelitów a pokazywał
    błędną, bo spory wpływ miały zniekształcenia od ściany i daszku. Myślę
    że ściana miała tu większe znaczenie. Ważna jest pozycja względem
    satelitów, czyli jeżeli stałeś od północnej strony, to ściana zasłaniała
    większość z nich i odbierałeś głównie z odbić. Jeżeli od południa, to
    warunki odbioru były lepsze ale oprócz sygnału bezpośredniego pojawiały
    się odbicia. Podobno nawet chmury mają tu znaczenie. Im bliżej równika,
    tym więcej jednocześnie widać satelitów.
    Zaczynając zabawę z GPS w prostym telefonie, zrobiłem test - siedziałem
    z WC :-) i uruchomiłem odbiornik. Okienko - jak to w WC - pod sufitem i
    małe. Ściana od wschodu. Złapał pozycję (co już mnie zdziwiło) ale
    meldował duży rozrzut, chyba plus minus 80 metrów. Na mapce pokazał, że
    jestem na środku pobliskiej ulicy :-)
    Zrób podobny pomiar w otwartym terenie, oczywiście stojąc, antena
    skierowana na południe, to efekt będzie zupełnie inny.

  • 22. Data: 2015-05-07 05:08:27
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Kiedyś głupio zapytalem geodety z jaką dokladnoscią są ustawiane takie
    > znaczniki to po 5 minutach wykładu okazało się że z nijaką. Tzn. nie
    > wiadomo.

    Sprawdź czy Twoja gmina ma tzw. System Informacji o Terenie (SIT).
    Jeżeli tak, to mają do dyspozycji naprawdę dokładne zdjęcia lotnicze,
    wzbogacone o dane lokalizacyjne. Są dostępne dla zwykłych śmiertelników
    w internecie. Szukaj na stronie gminy.
    Jeżeli nie, to zacznij od Geoportalu: http://geoportal.gov.pl/start
    Wyszukaj na ortofotomapie adres, działkę i spawdź jak to wygląda.
    Ortofotomapa, to zdjęcie lotnicze. Dane katastralne (Kataster), to m.in.
    granice działek, nałożonych na zdjęcie lotnicze.
    Z prawej strony, u góry masz trzy oka o różnych rozmiarach. Kliknij na
    największe, to zobaczysz wszystkie dostępne opcje. Będąc w tym widoku
    zobaczysz na dole ekranu współrzędne geograficzne kursora. Poruszając
    nim, oznacz interesujace Ciebie punkty. To jest też szansa na
    wyznaczenie pozycji charakterystycznego punktu, do którego pójdziesz i
    sprawdzisz swój odbiornik. Ważne - to ma być otwarta przestrzeń, bez
    ścian lub innych obiektów stojących w pobliżu, ustaw a sam się odsuń.
    Odbicia zniekształcają odbiór. Od pólnocy zasłonisz najmniej satelitów.
    Test rób w bezchmurny dzień.
    W lewym górnym rogu możesz włączyć opcje pomiarów i sprawdzić swoją
    działkę, jej wymiary, powierzchnię, odległości od charakterystycznych
    punktów w terenie.

    Swoją nawigację możesz też sprawdzić w nieco inny sposób. Zapisz pozycje
    różnych punktów ze strony Geoportalu, SIT (jeżeli jest dla Twojej gminy)
    lub Google maps. Wpisz je do nawigacji i sprawdź jaką Ci pokaże
    odchyłkę, gdy już będziesz w tym punkcie.
    Odwzorowania mozesz przeliczać np. korzystając z tej strony:
    http://web4you.com.pl/6.html Uwaga - nie uwzględni wszystkich miejsc po
    przecinku, więc wynik jest nieco zaokrąglony. Wniosek - staraj się
    wpisać dokładnie to, co odczytujesz ze strony internetowej. Oczywiście
    we właściwym odwzorowaniu.

    Jeżeli chcesz wchodzić w spór z geodetą, to ja Ci w tym nie pomogę, bo
    nie znam ich obowiązków. Dane nawigacyjne używam w celach turystycznych.

  • 23. Data: 2015-05-07 06:20:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 07 May 2015 03:51:10 +0200, Maciek napisał(a):

    > Meldował wysoką dokładność, bo odbierał aż 11 satelitów a pokazywał

    Hm, wydaje sie, ze powinien ja podawac nie na podstawie ilosci
    satelitow, tylko na podstwawie rozbieznosci sygnalow z nich.

    > błędną, bo spory wpływ miały zniekształcenia od ściany i daszku. Myślę
    > że ściana miała tu większe znaczenie.

    Scian tam nie ma. Sa dwa slupy, dystrybutory..

> [...]
    > się odbicia. Podobno nawet chmury mają tu znaczenie. Im bliżej równika,
    > tym więcej jednocześnie widać satelitów.

    Ale to by kazda trasa byla zygzakiem, a tak nie jest - zazwyczaj
    pokazuje ze trzymam sie drog.

> [...]
    > Zrób podobny pomiar w otwartym terenie, oczywiście stojąc, antena
    > skierowana na południe, to efekt będzie zupełnie inny.

    Bedzie dobry (zazwyczaj), ale czemu nie podaje, ze mu precyzja pomiaru
    spadla ?

  • 24. Data: 2015-05-07 08:36:31
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    > Gdyby inne metody pomiaru dawały lepszą dokładnośc - miałbyś je dzisiaj
    > w każdej komórce. Wniosek: mam je w mojej komórce.

    To jest nieprawda, liczą się też koszty! Poza tym dokładne pomiary, to
    dokładne generatory, a więc w termostacie!

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 25. Data: 2015-05-07 10:02:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Czarek Grądys" napisał w wiadomości

    >To jest nieprawda, liczą się też koszty!

    Ale wiesz - dzis, gdy za 5$ mozna miec 100mld tranzystorow ?

    >Poza tym dokładne pomiary, to dokładne generatory, a więc w
    >termostacie!

    W GPS ? Chyba nie, krotkoterminowa stabilnosc powinna wystarczyc.
    Owszem, najdokladniejsze odbiorniki maja wlasne zegary atomowe ....
    ale czy to potrzebne ?

    J.

  • 26. Data: 2015-05-07 12:26:31
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 07.05.2015 o 10:02, J.F. pisze:

    > Ale wiesz - dzis, gdy za 5$ mozna miec 100mld tranzystorow ?

    No ale nie tylko tranzystory się liczą. Zawsze można zrobić coś taniej i
    gorzej.

    > W GPS ? Chyba nie, krotkoterminowa stabilnosc powinna wystarczyc.
    > Owszem, najdokladniejsze odbiorniki maja wlasne zegary atomowe .... ale
    > czy to potrzebne ?

    No widzisz, jednak mają. To kwestia nie tylko samej dokładności, ale i
    szumów i tego typu zagadnień.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl