  • 11. Data: 2015-09-27 00:54:36
    Temat: Re: Dron
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    mk pisze:
    [..]
    > Jest jeszcze takie coś:
    > http://www.swiftnav.com/piksi.html

    Spójrz na ceny.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 12. Data: 2015-09-27 13:23:40
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2015-09-27 00:54, AlexY pisze:
    > mk pisze:
    > [..]
    >> Jest jeszcze takie coś:
    >> http://www.swiftnav.com/piksi.html
    >
    > Spójrz na ceny.

    Znam te ceny: ~1000 USD za zestaw do pomiarów różnicowych.

    ... ale spójrz na listę elementów krytycznych:
    - AFE od Maxima za pojedyncze dolary;
    - MCU STM32F4, też pojedyncze dolary;
    - FPGA Spartan-6, tu mam problem z oszacowaniem, bo nie wiem jakiego
    konkretnie układu użyto, a różnice zależnie od zasobów wynoszą od ~10
    USD do >200 USD; ale nawet niedrogie mają bardzo duże zasoby; z opisu
    wynika, że cuda w nim nie siedzą (siedzą tam korelatory) więc
    podejrzewam, że wsadzili tam takiego za max. 30 USD; zresztą mając
    bardzo mocną maszynę (oczywiście nie będzie to energooszczędne itd., ale
    też ta maszyna nie musi być w dronie, ale na ziemi) korelację z
    powodzeniem można przenieść do softu;
    - jakieś dobre TCXO, więc też parę USD;
    - dalej jakiś FT232, flash, PCB, złącza, ekrany, antena i inne duperele.

    Widać, że płaci się za know-how (oczywiście nie mam nic przeciwko temu).
    Tak naprawdę tylko za część know-how zaszytą w FPGA, bo reszta jest Open
    Source (i to chyba ta ciekawsza część).

    Jak wspomniałem: przy pomocy RTKLIB i modułów np. od u-blox'a za
    kilkanaście USD też ponoć można uzyskać precyzję na poziomie decymetrów.

    Różne raporty amatorskie przedstawiające możliwość odtworzenia procesu
    nawigacyjnego przy pomocy SDR i softu, a znane są już dobrze od ponad
    dekady.

    Jeśli producent drona ma w zespole kogoś łebskiego zaznajomionego z tym
    tematem, dlaczego nie byłoby dla niego możliwe stworzenie ekwiwalentu
    wspomnianego Piksi. Dodatkowo w dronie i stacji naziemnej można
    zainstalować czujniki barometryczne, a różnicowy skalibrowany czujników
    barometrycznych da pomiar wysokości o decymetrowej dokładności (choć
    powolny). Jeśli teraz ktoś ma pełną kontrolę nad algorytmami obliczania
    pozycji z sygnałów GPS i potrafi nimi żonglować, to może ładnie wpleść
    ten pomiar wysokości, dzięki czemu zyska na dokładności cały proces
    pozycjonowania.
    Dodatkowo można wpleść w ten pomiar sygnały z innych czujników MEMS...
    (choć tu jestem sceptykiem czy dadzą one sensowną korzyść w horyzoncie
    czasowym większym niż te 2-3 sekundy).
    Jeszcze jedno mi przychodzi do głowy: mając w stacji naziemnej i w
    dronie precyzyjny czas z GPS, a dodatkowo dron jest urządzeniem
    hałaśliwym wytwarzającym sygnał akustyczny o cechach silnie losowych...
    no to może wystarczy umieścić mikrofon przy dronie i na ziemi... więc
    już jesteśmy o krok od bardzo precyzyjnego zmierzenia odległości
    dron-baza -- i znowu "wplatamy" ten pomiar we wspomniane kalkulacje GPS...
    Sensor Fusion ostatnio bardzo modne! :-)

    Oczywiście to czyste spekulacje, bo może zawiśnięcie drona zrealizowano
    przy pomocy kamerki i odpowiednich algorytmów jak w myszce optycznej,
    albo jeszcze jakoś inaczej...
    Tym nie mniej, GPS'a bym nie wykluczał.

    pzdr
    mk

  • 13. Data: 2015-09-27 16:49:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 27 Sep 2015 00:35:43 +0200, mk napisał(a):

    > Hmmm... pomiar różnicowy i biblioteka RTKLIB?
    > Nie wiem, nie bawiłem się jeszcze... ale bardzo mam ochotę.
    > Poszukaj w sieci i na youtube -- ma być osiągana właśnie decymetrowa
    > dokładność.

    Ale imo - decymetrowa to malo. Wiatr dmuchnie i bedzie widac jak o
    decymetry sie przemieszcza ...

    > Jest jeszcze takie coś:
    > http://www.swiftnav.com/piksi.html

    J.

  • 14. Data: 2015-09-28 08:45:15
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "mk" <reverse_lp.pw@myzskm> napisał w wiadomości

    > Dodatkowo można wpleść w ten pomiar sygnały z innych czujników MEMS...
    > (choć tu jestem sceptykiem czy dadzą one sensowną korzyść w horyzoncie
    > czasowym większym niż te 2-3 sekundy).

    Wydaje mi się (nie używałem nigdy MEMsów) że podstawowym problemem jest że
    jak powinien zeznawać 0 to daje coś różnego od zera. Można to chyba
    kalibrować na bieżąco (w dłuższym horyzoncie czasowym) według GPS (nawet z
    gorszą dokładnością) i dzięki tej kalibracji mieć dość dobre 0 pozwalające
    ufać mu przez więcej jak 2..3s. Ale to tylko gdybanie nie podparte żadną
    wiedzą.
    P.G.

  • 15. Data: 2015-09-28 11:23:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Wydaje mi się (nie używałem nigdy MEMsów) że podstawowym problemem
    >jest że jak powinien zeznawać 0 to daje coś różnego od zera. Można
    >to chyba

    IMO - jak najbardziej zrodlo problemow ... ale to dotyczy wszelkich
    czujnikow, a INS byly i na samolotach i na okretach.
    Wiec jakos sie daje zrobic, choc MEMS chyba do najstabilniejszych nie
    naleza.

> [...]
    >(nawet z gorszą dokładnością) i dzięki tej kalibracji mieć dość dobre
    >0 pozwalające ufać mu przez więcej jak 2..3s. Ale to tylko gdybanie

    Gdzies mi sie rzucilo, ze na skutek ruchu obrotowego Ziemii staly blad
    pomiarowy takiej platformy INS spowoduje, ze pozycja bedzie krazyc
    wokol prawdziwej, i to po niezbyt duzym promieniu - rzedu kilkuset
    metrow.

    Ale moze to sie odnosic do rejsow trwajacych tygodnie ...

    J.