  • 11. Data: 2018-01-06 17:36:33
    Temat: Re: Dziwne zachowanie przetwornicy na MC34063
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 06.01.2018 17:16, Bytomir Kwasigroch wrote:

    > Obmacaj C9, badziewne 0603 lubią strzelać od temperatury.
    > Czyli trop P.Gałki.

    Już przyszło mi do głowy, że może się pomyliłem i wlutowałem coś o złej
    pojemności. Usunąłem go więc i zmierzyłem - okazuje się jednak, że ma 1
    nF, czyli tyle, ile trzeba. Jest szansa, żeby był uszkodzony/wadliwy w
    sposób powodujący nieprawidłowe działanie przetwornicy, a miernik cały
    czas pokazywałby właściwą pojemność?

  • 12. Data: 2018-01-06 18:19:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 06.01.2018 17:17, J.F. wrote:

    > Jesli dobrze zmierzyles, to masz jakis uszkodzony scalak.
    > Po przekroczeniu 1.25V na pin 5 ta przetwornica w ogole nie powinna
    > pracowac.

    Próbowałem już z dwoma egzemplarzami scalaka.

    > Tylko ze scalaki uszkadzaja sie rzadko, bardziej prawdopodobne inne
    > cuda - np przerwana sciezka, czy zimny lut.
    > Mierzyles na nozce ?

    Mierzyłem w różnych punktach ścieżki, w tym na nóżce. Wszędzie jest to
    samo napięcie. W tej chwili około 1,5V.

    > (Hm, a gdyby tak pin 4 - masa byla niepodlaczona ?)

    Wszystkie luty są w porządku. Nawet gdyby nie były, to do tej pory kilka
    razy zdążyłem je poprawić. ;)

    > C10 masz 1uF ? z 20M to daje stala czasowa 20s, tym niemniej bys
    > zobaczyl na mierniku jak napiecie spada.

    Wylutowałem go i sprawdziłem. Był 1nF. Na wszelki wypadek dałem nowy.
    Sytuacja poprawiła się o tyle, że napięcie spadło o jakieś 20V. Wciąż
    jednak jest różne w zależności od tego, czy zasilam z PowerBanku, czy
    ładowarki.

    Na chwilę jedyne elementy, których jeszcze nie wymieniałem, to
    transformator i rezystor 180 omów.

  • 13. Data: 2018-01-06 18:21:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 06.01.2018 17:05, Piotr Gałka wrote:

    > Nadal wygląda, że źródłem problemu jest jakiś minimalny t_on i nie
    > możność zmniejszenia f poniżej jakiegoś minimum tylko mój pomysł na
    > lekarstwo okazał się nieskuteczny. Zapewne nie doceniłem wydajności przy
    > tym ustalonym minimalnym wypełnieniu :).

    Jakiś pomysł na możliwe rozwiązanie? ;)

  • 14. Data: 2018-01-06 18:58:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 6 Jan 2018 18:21:58 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Jakiś pomysł na możliwe rozwiązanie? ;)

    Tylko o ile dobrze pamietam to ta kosc powinna sie wylaczac
    calkowicie.

    J.

  • 15. Data: 2018-01-06 19:40:15
    Od: Bytomir Kwasigroch <b...@g...com>

    użytkownik Atlantis napisał:
    > Jest szansa, żeby był uszkodzony/wadliwy w
    > sposób powodujący nieprawidłowe działanie przetwornicy, a miernik cały
    > czas pokazywałby właściwą pojemność?

    Nie. Po strzeleniu C=0pF. Nie mam więcej pomysłów.
    Jak na pinie 5 masz 1,6, to już wymiękam.
    Bateria w mierniku ok?:) Przerwa ścieżki do C10?

    Czasem przerwy/zwarcia widać tylko pod dużym powiększeniem.

  • 16. Data: 2018-01-07 10:16:30
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 06-01-2018 o 17:05, Piotr Gałka pisze:

> [...]

    > Trzeba zrozumieć jak ten scalak działa i czy da się aby dawał jeden
    > impuls t_on raz na sekundę/minutę/godzinę.

    Ostatnio się nim bawiłem i uzyskałem ok 145Hz. Jak zszedłem niżej z
    napięciem wejściowym to wyjściowe zaczęło rosnąć z założonych 9V do
    ponad 16V. Nie wiem dlaczego, nie wnikałem zbytnio. Obciążenie kilkoma
    mA ustabilizowało przetwornicę. Ale ostatecznie zmniejszyłem napięcie
    wyjściowe do 6V i przestała świrować.

    Ja bym spróbował zmniejszyć wartość kondensatora 1nF i tym zwiększyć
    częstotliwość pracy. Przykładowo na 470pF.

  • 17. Data: 2018-01-08 11:05:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-01-07 o 10:16, szod pisze:
    > Ostatnio się nim bawiłem i uzyskałem ok 145Hz. Jak zszedłem niżej z
    > napięciem wejściowym to wyjściowe zaczęło rosnąć z założonych 9V do
    > ponad 16V.

    Mi to wygląda na ten sam efekt.
    P.G.

  • 18. Data: 2018-01-08 11:11:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-01-06 o 18:21, Atlantis pisze:

    > Jakiś pomysł na możliwe rozwiązanie? ;)

    Aby mieć szansę na pomysł musiałbym zagłębić się _dokładnie_ w kartę
    katalogową. Dokładnie bo nie umiem czytać czegokolwiek po łebkach - albo
    dokładnie, albo wcale.
    Jak ostatnio zagłębiłem się w karty kilku DCDC TI to zajęło mi ponad dwa
    tygodnie. Nie mam na to czasu.
    P.G.

  • 19. Data: 2018-01-09 08:28:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Istnieje możliwość, że sposób prowadzenia ścieżek albo bardziej
    gęste (niż w przypadku wersji THT) upakowanie elementów może mieć wpływ
    na zachowanie przetwornicy?
    Na wszelki wypadek wrzucam ten fragment płytki.

    https://ibb.co/faoiCR

  • 20. Data: 2018-01-12 22:40:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.01.2018 10:16, szod wrote:

    > Ja bym spróbował zmniejszyć wartość kondensatora 1nF i tym zwiększyć
    > częstotliwość pracy. Przykładowo na 470pF.

    Po wymianie kondensatora z 1nF na 470pF zupełnie nic się nie zmieniło.
    Napięcie wciąż jest za wysokie i wciąż zależy od zasilania na wejściu -
    różnica rzędu 40-50V. Powoli kończą mi się pomysły. W tej chwili tylko
    do głowy przychodzi mi jeszcze próbowanie wymiany transformatora albo
    spróbowanie z kolejnym egzemplarzem scalaka (chociaż wydaje mi się
    naprawdę mało prawdopodobne, żeby do tej pory trafiły mi się dwa różne z
    takim samym uszkodzeniem.
    Jakakolwiek wada w transformatorze w teorii może powodować taki efekt?
    Jak krytyczny jest rezystor 0,22 oma?

    Skończy się tak, że przeprojektuję płytkę z myślą o przetwornicy w
    wersji THT - ta do tej pory działa we wszystkich egzemplarzach
    poprzedniej wersji urządzenia...