  • 11. Data: 2018-01-09 10:40:43
    Temat: Re: Dźwięk z wyświetlacz VFD
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Wiadomo! Miałem jednak na myśli to, że włókno jest też katodą, więc
    >bezpośrednio grzaną, jak w popularnej 3S4T i prąd lampy obciąża tę
    >katodę, więc więcej pobrać, to czy włókno nie pyknie?

    Patrzac na ilosc lamp z bezposrednim grzaniem ... nie.
    Widac prad katodowy jest znikomy w porownaniu do grzejacego.
    Bo ten prad zalezy tylko od temperatury - tzn jest pewna
    termoemisyjnosc i wiecej nie bedzie.

    Choc przy bardzo dlugim drucie ... no ciekawe, czy by bylo widac te
    ucieczke pradu :-)

    Nawiasem pytajac - jak te lampy sobie radzily z napieciem zarzenia ?
    Przeciez to dodatkowe wolty napiecia siatka-katoda, przy 50Hz i
    nieliniowosci lampy powinno cos brumiec.

    >To by mnie ucieszyło, nie widzieć też katody.

    Przez lupe dojrzysz.

    >No, chyba większy prąd anodowy to i jasność? A ujemne w końcu lampę
    >zatka...

    No ale my chcemy, zeby nieswiecace elementy byly zatkane.
    A zwykla lampa pracuje inaczej.

    >Za to dodatnie (zgadzam się nie dręczyć lampy wspomnieniami o prądzie
    >siatki w takim przypadku, wystarczy, że i od tego ją zaswędzi), to
    >raczej prądu przyda...?

    Koledzy wspominaja skutki - lampa z zarzoną anodą :-)

    J.

  • 12. Data: 2018-01-09 11:56:38
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2018-01-09 o 10:20, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Wyderski"  napisał w wiadomości grup

    > Oj tam zaraz zwariowal.
    > Potem zrobimy "magiczne oko", potem zastapimy to atmelkiem, potem ARM z
    > OLED ... swiat idzie na przod :-)
    >
    > J.

    A skaczące słupki na wyświetlaczach bumboxów czy odbiorników
    samochodowych to niby co jak nie magiczne oko.
    Nic nie wskazuje (na pewno nie widmo sygnału) a fajnie mryga i podoba
    się młodzieży :)

    Aaa i ledy w maskownicach głośników

  • 13. Data: 2018-01-09 15:03:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Dobrze, że nie na tył. https://sjp.pwn.pl/szukaj/naprz%C3%B3d.html

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2018-01-09 16:16:04
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 09.01.2018 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Patrzac na ilosc lamp z bezposrednim grzaniem ... nie.
    > Widac prad katodowy jest znikomy w porownaniu do grzejacego.
    > Bo ten prad zalezy tylko od temperatury - tzn jest pewna
    > termoemisyjnosc i wiecej nie bedzie.

    Prąd emisyjny lampy jest wielokrotnie mniejszy od prądu żarzenia.
    Bezpośrednie żarzenie było i jest wykorzytywane dla lamp mocy. Powyżej
    pewnej mocy zresztą jako jedyne, pośredniego sie nie robi dla naprawdę
    mocnych lamp.

    > Nawiasem pytajac - jak te lampy sobie radzily z napieciem zarzenia ?
    > Przeciez to dodatkowe wolty napiecia siatka-katoda, przy 50Hz i
    > nieliniowosci lampy powinno cos brumiec.

    Lampy bateryjne, takie jak 3S4T nie nusiały sobie radzić, bo były
    żarzone prądem stałym. Lampy przeznaczone do zasilania sieciowego,
    jak np. AL1 czy audiofilska 300B mają katody tak ukształtowane, że
    (przy symetryzacji żarzenia) brumu od nierównego rozkładu potencjału
    nie ma. Większym problemem przyt cienkich katodach mogłaby być
    bezwładność cieplna, czyli modulacja temperatury katody, a więc i
    prądu emisyjnego napięciem żarzenia.

    > Koledzy wspominaja skutki - lampa z zarzoną anodą :-)

    Sa takie typy lamp (fakt - dużej mocy) których anoda przy nominalnej
    mocy świeci na czerwono. Więc da się :)

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 15. Data: 2018-01-10 06:15:09
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Oj tam zaraz zwariowal.
    > Potem zrobimy "magiczne oko", potem zastapimy to atmelkiem, potem ARM z
    > OLED ... swiat idzie na przod :-)

    Niektórzy na tył, ale o tym nie mówią, czasem można poczytać, albo obejrzeć
    stare kasety ("ja, ja, ach, gut, guut! Fic... FIIIC!") :).
    A na poważnie - dobrze, że jest postęp. Tylko ja cuś sceptyczny znów
    jestem...

    --
    Pies jest jedynym zwierzęciem, które potrafi wyrazić zadowolenie lub
    śmiać się kręcąc lub wymachując ogonem i czyni to nieporównanie wdzięczniej

    P,NMSP :)

  • 16. Data: 2018-01-10 06:16:28
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    wiadomości news:2445793100$20180109150350@squadack.com...

    > Dobrze, że nie na tył. https://sjp.pwn.pl/szukaj/naprz%C3%B3d.html

    Oj, przecież wiesz, że się o tym nie mówi, tylko czasem ogląda ze starych
    kaset :)

  • 17. Data: 2018-01-10 21:58:24
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > Widac prad katodowy jest znikomy w porownaniu do grzejacego.
    > Bo ten prad zalezy tylko od temperatury - tzn jest pewna termoemisyjnosc i

    Wiadomo, przeciążona lampa staje się stabilizatorem prądu, co też przecież
    znaczy, że wydzielona moc będzie rozła liniowo z napięciem. I może anodę
    stopi? Choć mi ludzie opowiadali, że w używanych lampach powodowano
    nadtopienie anody, więc ta się podziurawiła, szkło bańki zlekka zassało, a
    lampa nadal pracowała. I tu pytam zwolenników techniki półprzewodnikowej,
    rzecz jasna z lekkiej przekory i dla dowcipu - który element elektroniczny
    pozwoli na przetopienie swoich struktur, nie tracąc zbytnio ze swoich
    właściwości? :P :))

    > Choc przy bardzo dlugim drucie ... no ciekawe, czy by bylo widac te
    > ucieczke pradu :-)

    Przyznam, że nigdy tego nie rozpatrywałem...

    > Nawiasem pytajac - jak te lampy sobie radzily z napieciem zarzenia ?
    > Przeciez to dodatkowe wolty napiecia siatka-katoda, przy 50Hz i
    > nieliniowosci lampy powinno cos brumiec.

    Ideałów nie ma, więc pewnie brum będzie. Ale... o to chodzi?
    http://www.fonar.com.pl/audio/schematy/radioam_krotk
    ofal/skany/magnetofon-tonette.gif
    hint - żarzenie lampy wstępnej...
    Więc lampy bezpośrednio zarzone są pędzone raczej napięciem stałym
    filtrowanym...

    > Przez lupe dojrzysz.

    To ja wiem, dynamika obrazu w filmie nie pozwoli na tak dokładne
    odwzorowanie szczegółów, zresztą, zapodanie przydymionej szybki daje to
    właśnie, o czym wspomniałem.

    > No ale my chcemy, zeby nieswiecace elementy byly zatkane.

    Nie inaczej, bo w przeciwnym przypadku lampa taka nie miała by sensu.

    > A zwykla lampa pracuje inaczej.

    Szczęśliwie, prawa fizyki są w obu identyczne. Bo i też co innego
    wykorzystujemy.

    > Koledzy wspominaja skutki - lampa z zarzoną anodą :-)

    Yyyy... i zmiękłą bańką tak, że aż kształt zmieniła... Opowiadano mi o
    podziurawionych anodach, a po ostudzeniu lampa nadal działała.
    A żarzoną anodę widziałem osobiście - w swoim OTVC Rubin :)) Minutę później
    prawdopodobnie musiałbym gasić, bo wyszedłem z pokoju na 4 minuty, jakimś
    trafieniem losu miałem jak to zmierzyć. Z telewizora grającego normalny
    program, stał się telewizorem, w którym dźwięk wprawdzie został, ale obraz,
    to był wąski pionowy pasek, na parę cm, oraz lekki akompaniament dźwięków
    przypominających skwierczenie, oraz zapach czegoś silnie rozgrzanego. To
    było lekkim wieczozrem i zobaczyłem także, że z tyłu coś się świeci. Była to
    anoda lampy 6P45S, nie sprawdzałem, czy przeczytam przy tym książkę, tylko
    natychmiast wyłączyłem telewizor, chwilę popilnowałem, czy mimo to się nie
    zajara, ale nic się nie spaliło. Trafo WN dostalo zwarcia i bezpiecznik nie
    wywalił. Lampa nadal pracowała, po wymianie trafa (co w owych czasach nie
    było najłatwiejsze załatwić, ale się udało), pewnie nie pamiętając o
    zdarzeniu.
    Innym razem jakiś układzik z pierwszego wydania NZabawek Wojciechowskiego,
    nominalnie 90V, dałem 250 (nie miałem innego), więc anoda się zlekka
    świeciła, ale układ działał :)

  • 18. Data: 2018-01-10 22:01:43
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Tomasz Szcześniak" <t...@e...com> napisał w wiadomości

    > Sa takie typy lamp (fakt - dużej mocy) których anoda przy nominalnej
    > mocy świeci na czerwono. Więc da się :)

    Wapotrony? Czy celowe wykorzystanie zjawiska, że lampa z żarzoną anodą staje
    sie dwukierunkowa? BTW. Czy do bycia lampą idealną, nie jest wymagane, żeby
    anodę wykąpać przynajmniej w ciekłym helu... i tę temperaturę utrzymać? Jak
    to się na do prądu wstecznego?

  • 19. Data: 2018-01-10 23:04:36
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 10.01.2018 HF5BS <h...@...pl> napisał/a:

> [...]
    > anodę wykąpać przynajmniej w ciekłym helu... i tę temperaturę utrzymać? Jak

    Nie. Wapotrony mają zimną anodę, bo mają naprawdę efektywne chłodzenie.

    maksymalna temperatura anody zalezy od materiału anody, szkła (lub innego
    materiału) z którego wykonana jest bańka, staranności odgazowania elektrod.
    Popularna QB3/300 świeci przy pełnym obciążeniu. To raptem 500°C.