  • 1. Data: 2010-01-30 21:46:06
    Temat: Ekologia w elektronice i nie tylko.
    Od: "kk" <...@...pl>

    Poruszę tu luźny temat związany z elektroniką , ekologią i robieniem ludzi w
    jajo.
    A może mi się tak tylko wydaje.
    W każdym razie albo mam dejawu albo sytuacja się powtarza.

    Mianowicie w TV pojawia się reklama namawiająca do oszczędności energii
    elektrycznej.
    "Ty śpisz, a 20% prądu ucieka" czy coś w tym stylu.
    Czyli drobne idywidualne oszczędności to w skali globu kolejne uratowane od
    zagłady gatunki flory i fauny.

    Tyle,że ...

    To, że raklama przesadza to pewne. Oszczędności powiedzmy z 5 lat zabraknie
    na odgrzanie pizzy w piekarniku.

    Za to co wykapie z mojego kranu płacę ja.
    Efektem oszczędności wody w moim mieście (200k peoplów) były mniejsze
    dochody spółki wodnej i co za tym idzie podwyzka cen wody. Ludzie
    pozakładali sobie liczniki i okazało się, że zużywają nie 7 m3 na osobę
    tylko 3.

    Dzięki docieplaniu mieszkań spadło zapotrzebowanie na energię CO. Efekt jak
    wyżej + zamykanie kopalń, zwalnianie ludzi, tragedie rodzinne.

    Jaki efekt będzie miało zaoszczędzenie tych kilku kWh ?
    I jak zrekompensują sobie sieci energetyczne oszczędności jakie zafundowała
    nam zima w małopolsce ?
    Czarno to widzę.

    W każdym razie pozdrawiam i ekologów i tych co oszczędności widzą inaczej.

    Krzysiek

  • 2. Data: 2010-01-31 00:35:53
    Temat: Re: Ekologia w elektronice i nie tylko.
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-01-30 22:46, kk pisze:

    > Mianowicie w TV pojawia się reklama namawiająca do oszczędności energii
    > elektrycznej.
    [...]
    > Jaki efekt będzie miało zaoszczędzenie tych kilku kWh ?

    To jest raczej plan długofalowy - ograniczenie zużycia energii w skali
    kraju pozwoli opóźnić budowę kolejnych elektrowni (których moce
    przerobowe przy obecnej szybkości wzrostu zapotrzebowania na energię
    skończą się w ciągu kilku lat) albo mniej jej importować. A w gruncie
    rzeczy nawet dostawienie 2 elektrowni jądrowych za 20 lat dużo nie
    zmieni w skali produkcji energii w całej Polsce.

    Ceny energii i tak wzrosną, niezależnie od tego. Poza tym same
    gospodarstwa domowe pobierają znacznie mniej energii, niż zakłady
    produkcyjne - dlatego oszczędność będzie dla elektrowni praktycznie
    niezauważalna. Natomiast dla Twojego portfela oszczędzenie tych
    kilku[nastu] kWh miesięcznie to już chyba odczuwalne w skali roku, bez
    żadnych dodatkowych inwestycji - w końcu chodzi tylko o mechaniczne
    odłączenie zasilania np. telewizora (zamiast standby), wyłączenie
    ładowarki z gniazdka po naładowaniu komórki (a nie tylko odłączenie od
    komórki) itp.

    BTW: Polecam listwę z Biedronki z niezależnymi wyłącznikami. Inwestycja
    jak w inny rozgałęziacz 5-gniazdkowy (15 zł) a energooszczędność dużo
    większa. Co jakiś czas rzucają w promocji.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 3. Data: 2010-01-31 10:47:04
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości
    > BTW: Polecam listwę z Biedronki z niezależnymi wyłącznikami. Inwestycja
    > jak w inny rozgałęziacz 5-gniazdkowy (15 zł) a energooszczędność dużo
    > większa. Co jakiś czas rzucają w promocji.
    Witam,
    rozumiem ze uzytkujesz taka listwe od dawna.
    Jak z trwaloscia wylacznikow w niej zainstalowanych?
    Gdy widzialem ta listwe w Biedronce obawialem sie ze sie rozleca
    po kilku przelaczeniach.
    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2010-01-31 11:31:26
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > Natomiast dla Twojego portfela oszczędzenie tych
    > kilku[nastu] kWh miesięcznie to już chyba odczuwalne w skali roku,

    Przeanalizowałem rachunki. Gros opłat to opłaty stałe za przesył. Poza
    tym dzisiejsze TV w stanie standby zużywają nie 20 lecz 5W. Z punktu
    widzenia indywidualnego odbiorcy ta reklama nie ma żadnego sensu (w tym
    ekonomicznego)

    JanuszR

  • 5. Data: 2010-01-31 13:55:44
    Od: "beznick" <x...@a...cd>

    Użytkownik "JanuszR" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    > tym dzisiejsze TV w stanie standby zużywają nie 20 lecz 5W. Z punktu
    > widzenia indywidualnego odbiorcy ta reklama nie ma żadnego sensu (w tym
    > ekonomicznego)

    Nowoczesne biorą wielokrotnie mniej niż 5W
    Nawet "głupie" 5W*24h*365d=44kW ~15zł

  • 6. Data: 2010-01-31 15:12:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello JanuszR,

    Sunday, January 31, 2010, 12:31:26 PM, you wrote:

    > Przeanalizowałem rachunki. Gros opłat to opłaty stałe za przesył. Poza
    > tym dzisiejsze TV w stanie standby zużywają nie 20 lecz 5W.

    Nie pamiętam odbiornika, który zużywałby 20W. Obecnym bliżej do 2W. A
    tendencje są takie, żeby zejść poniżej 0.5W.

    > Z punktu widzenia indywidualnego odbiorcy ta reklama nie ma żadnego
    > sensu (w tym ekonomicznego)

    Oczywiście, że nie ma sensu jakiegokolwiek. To jest próba namówienia
    ludzi, u których jedynym odbiornikiem w nocy jest tryb standby
    telewizora, do wyłączenia ustrojstwa, które nie jest w stanie poruszyć
    licznikiem. I to jest jedyny przypadek, w którym tracą... zakłady
    energetyczne.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-01-31 15:13:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello beznick,

    Sunday, January 31, 2010, 2:55:44 PM, you wrote:

    > Nowoczesne biorą wielokrotnie mniej niż 5W
    > Nawet "głupie" 5W*24h*365d=44kW ~15zł

    No i? Dopóki za to płacę, to wara innym od tego. Chciałbym mieć
    naprawdę tylko taki problem ze zużyciem energii...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2010-01-31 19:11:02
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 31 Jan 2010 16:13:52 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

    >No i? Dopóki za to płacę, to wara innym od tego. Chciałbym mieć
    >naprawdę tylko taki problem ze zużyciem energii...

    A gdzie twoej ekologiczne sumienie, za prad placisz, a za globalne
    ocieplenie tez zaplacisz ? :-)

    U mnie jak "nic nie jest wlaczone", to plynie 40W. I to mnie troche
    denerwuje. A bedzie jeszcze gorzej ..

    J.

  • 9. Data: 2010-01-31 19:21:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Sunday, January 31, 2010, 8:11:02 PM, you wrote:

    > A gdzie twoej ekologiczne sumienie, za prad placisz, a za globalne
    > ocieplenie tez zaplacisz ? :-)

    Chyba za globalne ocipienie...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2010-01-31 19:33:06
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

> [...]
    > telewizora, do wyłączenia ustrojstwa, które nie jest w stanie poruszyć
    > licznikiem. I to jest jedyny przypadek, w którym tracą... zakłady

    Jeden odbiornik nie poruszy, ale jak to będą 3 ładowarki, TV, DVD,
    jakieś kino domowe, komputer, modem kablowy, router, to nie martw się
    poruszy z łatwością w trybie standby. Tak samo i poruszy wtedy gdy załączy
    się lodówka, czy też zapalone masz światło. Poza tym samo zejście poniżej
    100 kWh/m-c powoduje, że zmniejsza się opłata stała z 6 zł m-c, do okolic 1
    zł.
    Stare sprzęty (powiedzmy takie z lat 90-tych) potrafią brać spore ilości
    energii w trybie standby, sam do niedawna miałem TV 21", który w czasie
    oglądania brał 65W, a w trybie gotowości 30W. 15 letnia lodówka brała 1,5
    kWh dziennie, nowa A++ bierze 0,55 kWh. Efekt - 300 zł nadpłaty po roku w
    rachunku za prąd.