  • 11. Data: 2018-08-16 21:40:28
    Temat: Re: Elementy pasywne - gdzie kupować?
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Zbych wrote on 16.08.2018 21:32:
> [...]
    zbytnio cenami nie ma sie co przejmować. ale zawsze lepiej trochę zaoszczędzić żeby
    starczyło na upojny wieczór. :)

    > Sprawdziłem dla przykładu 100n/0603/X7R/25V+, przy 4k (1 rolka), ceny netto:
    > Maritex - 1gr
    > TME - 6,7gr
    > Farnell - 2gr
    > Piekarz - nie podaje ceny dla 4k, najmniej 16gr
    > Digikey - 0.5c
    > LCSC - 1.3c

    Poprawka, bo nie odfiltrowałem elementów niedostępnych w magazynie:
    Maritex - 10gr
    Farnell - 10gr
    Digikey - 2c

    Więc, faktycznie nieciekawe te ceny.

  • 12. Data: 2018-08-16 21:43:44
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    s...@g...com wrote:

    > Jak dotąd zaopatrywałem się w kondziory/rezystory i tym podobne pierdulamenty w
    TME.

    W Mouserze. Pomijając taki "drobiazg", że mają chyba wszystko, co
    ludzkość wyprodukowała (no OK, z tranzystorami z azotku galu u nich
    słabo), to ceny mają znacznie lepsze niż w Farnellu, a czasem niższe
    nawet niż w TME (np. kondensatory ceramiczne). Do tego sprzedadzą Ci
    1 opornik, bo akurat potrzebujesz do prototypu i nie wiesz, czy wypali,
    a TME poniżej 100 sztuk nie chce z Tobą rozmawiać. Jeśli jednak bierzesz
    w hurcie, to trzeba indywidualnie sprawdzać.

    > Ostatnio kupowałem u nich jakieś 4-5 miesięcy temu i wszystko wyglądało cacy.

    To jest sklep typu "bida z nędzą", idealny jako źródło zaopatrzenia
    produkcji o małej intelektualnej wartości dodanej. Są szybcy, pewni,
    ale ofertę mają ubogą i widać rosnące parcie na sprzedaż hurtową.

    Nie kupuję u nich rzadziej, ale są to coraz większe bzdury w stylu
    "zapomniałem opornika, help, help!" Następnego dnia na biurku leży.
    Podstawowe zaopatrzenie mam z Mousera.

    > Ceny tak na oko poszły w górę jakieś 5-6x.

    Ceny *czego*? Np. na rynku kondensatorów ceramicznych panuje kryzys
    i ceny *wszędzie* poszybowały.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2018-08-16 21:48:29
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 16.08.2018 o 12:53, s...@g...com pisze:
    > Wczoraj chcąc złożyć kolejne zamówienie, ze smutkiem stwierdziłem bardzo
    niekorzystną rewolucję cenową. Ceny tak na oko poszły w górę jakieś 5-6x.

    Nie potwierdzam. Ja się w 90% zaopatruję w TME - m.in. z uwagi na ceny.
    Fakt, że za każdym razem sprawdzam ceny i szukam najlepszej bo "reorder"
    na ten sam typ może nie być najkorzystniejszy.

    Ale w 95% przypadków udaje mi się znaleźć to co potrzebne. A już na
    pewno z pasywnych.
    Chyba, że jak ktoś już wspomniał chodzi o kondensatory ceramiczne, to
    faktycznie ostatnio przeżyłem szok cenowy. No ale to inna bajka.

  • 14. Data: 2018-08-16 22:04:32
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > Ale w 95% przypadków udaje mi się znaleźć to co potrzebne. A już na
    > pewno z pasywnych.

    Potrzebowałem 15k 0,1% 0603. Akurat takiego nie mieli, więc
    całe duże zamówienie przeklikałem do Mousera. Fajnie by mi
    prototyp działał bez rezystora w pętli sprzężenia.

    > Chyba, że jak ktoś już wspomniał chodzi o kondensatory ceramiczne, to
    > faktycznie ostatnio przeżyłem szok cenowy. No ale to inna bajka.

    Pokop w polimerowych kondensatorach tantalowych o mikroskopijnym ESR,
    to dopiero zobaczysz, co to znaczy szok... :-/

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2018-08-16 22:58:17
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 16 sierpnia 2018 13:23:07 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Chińczyki podobno produkują samochody elektryczne na potęgę i jednym ze
    > skutków jest kolosalny wzrost cen najpierw kondensatorów a potem rezystorów.
    > P.G.

    To jakaś bajeczka marketingowa. Ile takich robaczków może być potrzebnych do auta
    elektrycznego w porównaniu dajmy na to z komputerkiem? Zdecydowanie mniej. Ponadto
    ilość produkowanych aut elektrycznych nigdy nie osiągnie poziomu produkcji
    komputerów, komórek, telewizorów i innych gadżetów.

  • 16. Data: 2018-08-16 23:02:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    s...@g...com wrote:

    > To jakaś bajeczka marketingowa. Ile takich robaczków może być potrzebnych do auta
    elektrycznego w porównaniu dajmy na to z komputerkiem?

    Te auta wyglądają rzeczywiście dziwnie, ale komórki już mniej. Skoro
    ssanie jest na 0201 i mniejsze, to po co utrzymywać linię do 1206?
    Wysokie napięcia też w komórce nie występują, to po co robić kondensator
    na 16V, że o 35V dla zboczeńców nie wspomnę?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2018-08-17 11:02:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-08-16 o 22:58, s...@g...com pisze:

> [...]
    ilość produkowanych aut elektrycznych nigdy nie osiągnie poziomu produkcji
    komputerów, komórek, telewizorów i innych gadżetów.

    Czy jak powiem, że PCB skokowo podrożały z powodu produkcji samochodów
    elektrycznych to też będziesz się zastanawiał ile tych płytek tam jest
    potrzebnych.
    To nie działa tak bezpośrednio.

    To nie problem ile takich robaczków potrzeba w samochodach tylko ile
    ceramiki do dużych kondensatorów ceramicznych.
    Tę najlepszą ceramikę (uzyskanie maksymalnych pojemności/napięć przy
    minimalnej objętości) robi podobno tylko jedna fabryka w Japonii.
    Lawinowo wzrosło zapotrzebowanie to cena poszła w górę.
    Dodatkowo podobno postanowili wykorzystać okazję i przykręcili kurek.

    Rezystory też się robi na podłożu ceramicznym - może nie koniecznie na
    tym co kondensatory, ale jak brakuje jednej ceramiki to wkrótce braki
    pojawią się też w innych.
    P.G.

  • 18. Data: 2018-08-17 11:31:50
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 17 sierpnia 2018 11:02:49 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    >
    > Rezystory też się robi na podłożu ceramicznym - może nie koniecznie na
    > tym co kondensatory, ale jak brakuje jednej ceramiki to wkrótce braki

    ==========

    Napisałeś, że:

    1. Chińczyki podobno produkują samochody elektryczne na potęgę
    2. Tę najlepszą ceramikę (uzyskanie maksymalnych pojemności/napięć przy
    minimalnej objętości) robi podobno tylko jedna fabryka w Japonii.
    3. Dodatkowo podobno postanowili wykorzystać okazję i przykręcili kurek.

    To ja napiszę, że podobno ktoś się pomylił i tą ceramikę wysłał do producenta
    kafelek.

    A przyczyna jest zupełnie inna.

  • 19. Data: 2018-08-17 12:08:14
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    s...@g...com wrote:

    > A przyczyna jest zupełnie inna.

    Niech nawet będzie, że stoją za tym ci, co to za wszystkim stoją.
    Co to w praktyce zmienia?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2018-08-17 12:57:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-08-17 o 11:31, s...@g...com pisze:
> [...]
    >
    > To ja napiszę, że podobno ktoś się pomylił i tą ceramikę wysłał do producenta

    I jak zauważyli błąd to już jej się nie udało odzyskać od producenta
    kafelek?

    Celowo piszę 'podobno', bo nie mam twardych dowodów, a jedynie
    zasłyszane informacje (z 3 różnych źródeł, ale nie mogę być pewien, czy
    niezależnych od siebie). Ale to co piszę wydaje mi się przynajmniej nie
    pozbawione logiki.

    Jak wiesz to napisałbyś co to za przyczyna (ta tajemnicza - inna).
    P.G.