  • 21. Data: 2018-03-02 10:06:52
    Temat: Re: GAL
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Jest jeszcze jeden argument -- zawsze chciałem dowiedzieć się, z czym
    >się
    >je GAL-e. CPLD to swoją drogą.

    One akurat dosc podobne wewnetrznie, wiec nauka po czesci wspolna.

    >Chcę generalnie zrobić układ, który pozwoli odłączyć równoległą
    >pamięć
    >flash (małą, nie więcej niż 128kB) od magistrali i przeprogramować ją
    >układzie (taki ISP), a do tego będzie robił bank switching, bo szyna
    >adresowa może zaadresować tylko 32kB.

    >Samo przełączanie tradycyjnie robi się na TTL-ach, ale skoro i tak
    >wrzucę GAL-a, to chcę to (może też w ramach praktyki) zrobić na nim.
    >http://atariusa.com/Famicom_Schematics/FC%20UNROM%2
    0Schematics.png

    cala logika tam to na oko faktycznie sie do 16V8 zmiesci, ale ja tam
    nie widze tego odlaczania od magistrali.

    Jak ma byc cos wiecej i jeszcze jakies programowanie z zewnetrznego
    zrodla, to i CPLD moze nie starczyc, nawet jesli bufory beda w
    osobnych kosciach.

    >Chyba że są równoległe flashe, które mają osobne piny do tego celu :)

    Poszukac z Jtagiem ?

    J.

  • 22. Data: 2018-03-02 10:36:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    .

    >Pewnie - dla hobbysty DYI priorytety są często inne niż dla
    >profesjonalisty. Mi do dziś zdarza się wertować książki o
    >programowaniu z
    >API Windows 3.x. Wcale nie dlatego że liczę na robotę w tym temacie,
    >a po
    >prostu uważam że to ciekawe poznawać "co było przedtem" i jak ludzie
    >rozwiązywali problemy które dziś ponoć wymagają gigaherców.

    IMO - durny pomysl.

    Zeby to Win 3.x bylo jakims dobrym wzorem, ale przeciez nie :-)

    J.

  • 23. Data: 2018-03-02 11:11:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-03-01 o 23:28, Adam Wysocki pisze:

    > Poza tym szczerze mówiąc chciałbym najpierw wypełnić sobie lukę w głowie,
    > dotyczącą GAL-i. Pamiętam że to zawsze była dla mnie czarna magia. Teraz
    > koncepcyjnie już nie jest, ale praktycznie nadal jest :)

    Użyliśmy GALi tylko w dwu projektach.

    1. Klucz do zabezpieczenia oprogramowania HAK1 (+- 1991) w postaci
    przejściówki Centronix przezroczystej dla drukarki.
    W GALu zrobiliśmy maszynkę sekwencyjną mieszającą 5 bitowy stan z 5
    bitową daną w nowy 5 bitowy stan. 1-bitowa funkcja stanu była sygnałem
    zwrotnym. Działanie polegało na podaniu sekwencji 16-tu 5 bitowych liczb
    i weryfikacji, czy kolejno odczytane bity są takie jak mają być. Można
    to rozumieć jako 16 bitowy podpis 80 bitowych danych.
    Klient dostawał swój indywidualny program który pozwalał mu ustalić
    odpowiedź jego klucza na dowolne dane i w różnych miejscach programu
    mógł testować obecność klucza sprawdzając podpis innych danych.
    Problemem było ile i które fuse przepalić. Napisałem symulator pracy tej
    maszynki i zauważyłem, że czasem maszynka ma tendencję trafiania w jakiś
    jeden czy kilka stanów znacznie częściej niż w inne. Uznałem (nie wiem
    czy słusznie), że tak nie powinno być więc nałożyłem jakieś ograniczenia
    na liczbę kombinacji prowadzących do tego samego stanu i inne na
    minimalną liczbę fuse różniących poszczególne klucze i zapuściłem
    generowanie kolejnych kluczy. Komputer z 286-ką przez 3h wygenerował mi
    (losowanie fuse i sprawdzenie warunków) 20 kluczy (generował też te
    programy o których wspomniałem wcześniej). Szło mu coraz wolniej głównie
    z powodu narzuconej liczby różnic między dowolnymi dwoma kluczami. Nie
    męczyłem go dalej i uznałem, że na razie 20 wystarczy.
    Gal potrzebował 5V i dość dużego prądu a w Centronix nie ma zasilania.
    Diody z wszystkich linii i potrajacz napięcia (podwajacz nie zawsze się
    sprawdzał) ładujący kondensator i potem praca z tego kondensatora.
    Efektem ubocznym (nie zamierzonym) było to, że nie dało się łamać
    zabezpieczenia puszczając program krokowo bo kondensator się
    rozładowywał i wszystko siadało. Zauważył to jeden z odbiorców jak
    próbował debuggować swój własny program i uznał za dużą zaletę.
    Przy tym projekcie nie użyliśmy żadnego kompilatora GALi tylko stan
    wszystkich fuse ustaliliśmy sami.

    2. Dydaktyczny System mikroprocesorowy DSM-51. Tam były dwa GALe
    dlatego, że pierwsza wersja systemu (1993) powstała na zamówienie
    Politechniki Gdańskiej do laboratorium układów programowalnych.
    Jeden był dekoderem adresów, a drugi sterownikiem przerwań. Fuse też
    ustaliliśmy ręcznie, ale potem zrobiliśmy zapis równaniami z których
    Palasm generował te nasze fuse, aby studenci mogli modyfikować
    zachowanie dekodera adresów i sterownika przerwań (GALe były w podstawkach).

    P.G.

  • 24. Data: 2018-03-02 12:39:52
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > One akurat dosc podobne wewnetrznie, wiec nauka po czesci wspolna.

    Oby :)

    Gale z jakiegoś powodu wydają mi się prostsze. Taki "pierwszy etap" nauki,
    zanim rzucę się na CPLD. Chociaż to wrażenie nie jest niczym poparte i
    może być zupełnie błędne.

    > cala logika tam to na oko faktycznie sie do 16V8 zmiesci, ale ja tam
    > nie widze tego odlaczania od magistrali.

    Bo tam go nie ma. To schemat cartridge do Pegasusa. Ja chcę zrobić sobie
    developerski, żeby wrzucić go do konsoli, podłączyć po USB do peceta i
    napisać na to jakąś prostą grę albo kilka. Wydaje się ciekawe.

    Wiem, że są emulatory, ale to nie to samo.

    > Jak ma byc cos wiecej i jeszcze jakies programowanie z zewnetrznego
    > zrodla, to i CPLD moze nie starczyc, nawet jesli bufory beda w
    > osobnych kosciach.

    Ale do szeregowego programowania flasha tak naprawdę powinien wystarczyć
    tylko licznik (adresów) i rejestr przesuwny (do magistrali danych), a na
    upartego nawet jeden długi rejestr przesuwny, żeby ustawić bity (adres i
    dane) i puścić strobe. To się może nie zmieścić nawet w CPLD?

    > Poszukac z Jtagiem ?

    Myślałem o tym, ale to nie będzie miało waloru edukacyjnego, a tu wydaje
    się idealne -- bardziej skomplikowane od migania diodą, ale na tyle
    proste, że nie powinno przerosnąć przy pierwszym podejściu.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 25. Data: 2018-03-02 13:10:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >nauki,
    >zanim rzucę się na CPLD. Chociaż to wrażenie nie jest niczym poparte

    Prostsze, ale typowe CPLD nie wiele wiecej niz kilka/nascie gali.

> [...]
    >developerski, żeby wrzucić go do konsoli, podłączyć po USB do peceta
    >napisać na to jakąś prostą grę albo kilka. Wydaje się ciekawe.

    Ale schemat sie rozrasta.

    >Wiem, że są emulatory, ale to nie to samo.

    Eee tam, na Androida napisz, bardziej sie przyda :-)

    Chociaz ... Symbiana juz nie ma, Windows Mobile prawie nie ma ...
    trzeba dobrze wybrac platforme :-)

> [...]
    >(adres i
    >dane) i puścić strobe. To się może nie zmieścić nawet w CPLD?

    Pamietasz Atlantira - raptem 24 bity, a wyszlo na to, ze srednie CPLD
    zzera.

    W zaleznosci od wersji - moze i jak piszesz, jeden rejestr przesuwny
    bez bufora na adres i dane, strobe w dogodnym momencie.
    Ale jak licznik, to przydalby sie z buforem ... a nie, w sumie nie
    musi byc z buforem, moze byc licznik i rejestr w jednym :-)

    A potem sie okaze, ze zasobow zabraknie, bo wielobitowe liczniki moga
    potrafia byc wredne ... ale w tym przypadku chyba wyjatkowo nie.

    J.

  • 26. Data: 2018-03-02 13:19:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    >Użyliśmy GALi tylko w dwu projektach.

    Kolega kiedys robil taka troche bardziej skomplikowana plytke, ja mu
    pomagalem, to skonczylismy na kilkunastu galach.
    Na zasadzie:
    -kazdy kawalek logiki bramkowej - w galu, co sie meczyc z laczeniem
    bramek.
    -liczniki - tez na galach, po cholere sie wczytywac w te katalogi i
    dopasowywac uklady, zaprogramuje sie taki, jaki bedzie potrzebny

    Prawde mowiac trzeba to bylo zrobic na FPGA, ale bylo w tamtym czasie
    za drogie,
    albo wlasnie na CPLD ... ale wtedy to taki troche meteor w Polsce -
    niby jest,
    niby tanie, a jak przychodzi do kupna, to nie ma, albo drogie,
    albo program do programowania niepewny, albo interfejs drogi.

    No i plytka do gali mniej wymagajaca, i sie latwiej laczy kynarkiem
    :-)

    J.

  • 27. Data: 2018-03-02 19:17:34
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 02 Mar 2018 10:36:14 +0100, J.F. wrote:
    > IMO - durny pomysl.
    > Zeby to Win 3.x bylo jakims dobrym wzorem, ale przeciez nie :-)

    Durny pomysł mieć hobby? Skoro tak uważasz...

    OP kombinuje w ciekawym kierunku stworzenia programowalnego cartridge'a
    dla Famicoma - ale i to pewno wg ciebie durny pomysł, skoro istnieją
    przecież lepsze konsole. Może to po prostu wątek nie dla ciebie :)

    Mateusz

  • 28. Data: 2018-03-04 18:43:03
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Niekoniecznie z powodu ceny - potrzebujesz prostej logiki, a tu ci 44
    > piny wciskaja.
    > Co prawda te 44 piny to prawie jak DIP22 duze :-)

    Się ciesz, że wciąż piny, a nie kulki. A 44 piny w QFN to
    w ogóle maleństwo, choć ciągle do polutowania w domu (hotairem).

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2018-03-07 13:27:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    .

    >Durny pomysł mieć hobby? Skoro tak uważasz...

    Durny pomysl to miec durne hobby.

    Doszukiwac sie sensu w Windows 3 ...

> [...]
    >dla Famicoma - ale i to pewno wg ciebie durny pomysł, skoro istnieją
    >przecież lepsze konsole. Może to po prostu wątek nie dla ciebie :)

    Jest to jakis pomysl ... ale moze jednak jednak lepiej dac tej konsoli
    nalezne jej miejsce ... czyli w muzeum lub smietniku :-)

    Albo ... symulator zrobic w jakims duzym FPGA, to sie czlowiek wiecej
    nauczy :-)

    P.S. To taki symulator EPROM ma byc ?
    -mozna kupic gotowy, ale kablownia sie robi,
    -i radze przemyslec zasilanie, kartridge musi byc zasilany, zeby dane
    zaladowac, a potem trzeba konsole wystartowac ... jesli nie ma
    przycisku reset, tylko wlacza sie zasilanie, to jak je wylaczyc na
    chwile ...

    No chyba, ze ma tam byc naprawde pamiec Flash, i po wgraniu nowej gry
    mozna wylaczac zasilanie do woli ...

    J.