  • 1. Data: 2018-03-01 00:08:20
    Temat: GAL
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Wiem, że GALe to powiew historii, ale widzę, że na Allegro są za parę zł,
    podczas gdy najtańsze CPLD to kwestia minimum 45 zł (chyba że źle szukam).
    Wyobrażam sobie wiele zastosowań, w których CPLD byłby overkillem. Jedno
    teraz chodzi mi po głowie.

    Stąd kilka pytań.

    1. Czy nisza po GAL-ach została czymś zastąpiona, czy obecnie najtańsze
    układy PLD to CPLD za kilkadziesiąt zł? Czy da się dostać CPLD w cenie np.
    GAL16V8? Czy może jednak GAL-e wcale nie należą do historii i wciąż są
    stosowane w nowych zastosowaniach, gdzie CPLD / FPGA byłyby overkillem?

    2. Z czym to się w ogóle je? Jak to programować? Od czego zacząć? W
    datasheecie widzę wspomniane kompilatory ABEL, CUPL, LOG/iC, OrCAD-PLD,
    PLDesigner, TANGO-PLD. Czym one się różnią? W jakim języku się to opisuje?
    VHDL / Verilog? Czy może pisze się po prostu równania boolowskie?

    3. Mając już skompilowany plik syntezy (zawartość pamięci) warto wrzucić
    ją do GAL-a. Znalazłem taki opis. Czy on jest prawdziwy / słuszny dla
    wszystkich GAL-i, czy tylko dla tych opisanych w nim?

    http://k1.spdns.de/Develop/Projects/GalAsm/info/gale
    r/proggal.html

    Wynika z tego, że programator to 12-16.5V na jeden pin + kilka pinów GPIO
    (na jakich poziomach? TTL czy od 0 do tego napięcia programującego?). Czy
    tak?

    Czy wspomniane "pulse STR low for 100 ms" to "dokładnie 100 ms z jakąś
    tolerancją", czy "minimum 100 ms, może być i 500"?

    Czy oprócz zasilania programującego jest potrzebne też zasilanie 5V?

    Pytam, bo ceny programatorów na Allegro są zaporowe i jakbym miał się w to
    bawić, to pewnie zrobiłbym sobie własny.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2018-03-01 07:08:54
    Temat: Re: GAL
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 01.03.2018 o 00:08, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    > Wyobrażam sobie wiele zastosowań, w których CPLD byłby overkillem. Jedno
    [ciach]

    Źle szukałeś ;-)

    https://kamami.pl/cpld-xilinx/42301-xc2c32a-6pcg44c.
    html

    Grzegorz

  • 3. Data: 2018-03-01 08:41:38
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-03-01 o 00:08, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    r/proggal.html

    > Wynika z tego, że programator to 12-16.5V na jeden pin + kilka pinów GPIO

    Wg mnie nie opłaca się robić programatora, tl866 w podstawowej wersji od
    chińczyka za sto parę zł załatwia wszystkie twoje potrzeby.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 4. Data: 2018-03-01 08:41:50
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    P.S. Na alletanio też nie jest tak źle ;-)

    http://allegro.pl/xc9572xlvq64-7c-firmy-xilinx-i7200
    475963.html

    Grzegorz

  • 5. Data: 2018-03-01 10:54:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > ją do GAL-a. Znalazłem taki opis. Czy on jest prawdziwy / słuszny dla
    > wszystkich GAL-i, czy tylko dla tych opisanych w nim?

    +- w 1993 zrobiliśmy programator GALi. O ile produkty różnych firm w
    działaniu są takie same o tyle programowanie każdej jest inne.
    Szczegółów nie pamiętam - dawno było.
    P.G.

  • 6. Data: 2018-03-01 12:01:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >są
    >stosowane w nowych zastosowaniach, gdzie CPLD / FPGA byłyby

    Niekoniecznie z powodu ceny - potrzebujesz prostej logiki, a tu ci 44
    piny wciskaja.
    Co prawda te 44 piny to prawie jak DIP22 duze :-)

    Ale ... da sie to jeszcze kupic ?

    >2. Z czym to się w ogóle je? Jak to programować? Od czego zacząć? W
    >datasheecie widzę wspomniane kompilatory ABEL, CUPL, LOG/iC,
    >OrCAD-PLD,
    >PLDesigner, TANGO-PLD. Czym one się różnią?

    CUPL uzywalem, ostrzegam - jak sie spojrzalo na to jak na kompilator,
    to realizacja byla fatalna ... ale to dotyczylo rozszerzen, ktorych
    konkurencja nie miala.

    >W jakim języku się to opisuje?
    >VHDL / Verilog? Czy może pisze się po prostu równania boolowskie?

    rownania.
    Czasem cos ciut ambitniejszego, maszyna stanow np.

> [...]
    >ją do GAL-a. Znalazłem taki opis. Czy on jest prawdziwy / słuszny dla
    >wszystkich GAL-i, czy tylko dla tych opisanych w nim?

    Najlepiej miec programator. A z tym obecnie moze byc problem - jesli
    ma wspoldzialac ze wspolczesnym komputerem.

    Jako ze mialem, to juz w szczegoly nie wchodzilem, ale
    -wydaje mi sie, ze popularne GAL mialy programowanie dosc
    ujednolicone,
    -a jednak programator odczytywal typ, producenta, nr wersji ... i
    czasem trzeba bylo pokombinowac.

    >Pytam, bo ceny programatorów na Allegro są zaporowe i jakbym miał się
    >w to
    >bawić, to pewnie zrobiłbym sobie własny.

    jest pare projektow w sieci, ale warto sprawdzic co programuja i czy
    to sie daje kupic.

    http://www.bhabbott.net.nz/atfblast.html

    Tylko gdzie ten centronics ...

    no popatrz - ludzie jeszcze uzywaja
    https://www.eevblog.com/forum/microcontrollers/curre
    nt-inexpensive-programmer-for-22v10%27s-16v8%27s/

    J.

  • 7. Data: 2018-03-01 17:48:57
    Temat: [OT] GAL
    Od: denat 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    przepraszam za wtrącenie
    widział Ktoś gdzieś schematy przystawek do seproga?
    w tym oczywiście do gali?

  • 8. Data: 2018-03-01 17:51:24
    Temat: Re: [OT] GAL
    Od: denat 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    może by tak ścisnąć za jaja s.chebla coby napisał, czy ISE może
    generować wsady do gali ze schematu?

    a jak się okaże twardziel i nic nie piśnie...
    to może zaatakować kogoś WinCUPL i RIMU?

  • 9. Data: 2018-03-01 23:28:54
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl> wrote:

    > Źle szukałeś ;-)
    >
    > https://kamami.pl/cpld-xilinx/42301-xc2c32a-6pcg44c.
    html

    No proszę. Naiwnie wpisałem na Allegro "CPLD" :)

    Tylko nadal... cena niska, ale 44 piny :)

    Poza tym szczerze mówiąc chciałbym najpierw wypełnić sobie lukę w głowie,
    dotyczącą GAL-i. Pamiętam że to zawsze była dla mnie czarna magia. Teraz
    koncepcyjnie już nie jest, ale praktycznie nadal jest :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 10. Data: 2018-03-01 23:32:15
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl> wrote:

    > P.S. Na alletanio też nie jest tak źle ;-)
    >
    > http://allegro.pl/xc9572xlvq64-7c-firmy-xilinx-i7200
    475963.html

    No tak... ale nadal 64 piny :) Pewnie zasobów też nieporównywalnie więcej
    niż to, co chcę zrealizować (przełączanie kilkunastu pinów I/O + licznik).

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]