  • 1. Data: 2009-02-16 07:25:44
    Temat: [GW] Cud mniemany, czyli internet hula po całej Polsce
    Od: futszaK <f...@g...com>

    http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,62801
    51,Cud_mniemany__czyli_internet_hula_po_calej_Polsce
    .html?utm_source=Nlt&utm_medium=Nlt&utm_campaign=856
    991

    Przez biurokratyczną pomyłkę zablokowane są miliony euro unijnych
    dotacji na rozwój sieci w kraju. Bo z map MSWiA wynika, że internet
    jest praktycznie w całej Polsce.

    - Aż przyklęknąłem, jak przeczytałem odpowiedź z ministerstwa -mówi
    "Gazecie" Andrzej Banach, właściciel spółki Net-Komp z podlaskiego
    Kolna. Gdy w grudniu 2008 r. rozpoczął się nabór wniosków o unijne
    dotacje, Banach złożył projekt -chciał pokryć siecią cały powiat,
    dociągając internet do 64 miejscowości i wiosek.

    Pieniądze z unijnego programu, w sumie 200 mln euro, są przeznaczone
    na walkę z wykluczeniem cyfrowym, czyli zapóźnieniem cywilizacyjnym
    wynikającym z braku dostępu do nowoczesnych technologii.

    Dzięki nim lokalni operatorzy mieliby za co inwestować na mało
    opłacalnych terenach i mogliby dostarczyć mieszkańcom szybki - jak na
    polskie warunki - internet o prędkości 2 Mb/s.

    Podstawowy wymóg: inwestycje muszą obejmować miejsca, w których sieci
    nie ma.

    Banach wyliczył, że dzięki dotacji po roku zacznie zarabiać. I wtedy
    przyszła odpowiedź: "Z przykrością informuję, że do objęcia
    dofinansowaniem (...) nie kwalifikuje się żadna z wymienionych
    miejscowości".

    Z map, którymi posługuje się MSWiA przy ocenie wniosków, wynikało, że
    w każdej wymienionej przez Banacha miejscowości dostęp do internetu
    jest.

    - Ja przecież dobrze znam te wsie. W wielu z nich ledwie działa GPRS
    [najwolniejszy przesył danych w sieciach komórkowych], w niektórych
    ludzie nawet stacjonarnego telefonu nie mają - twierdzi
    przedsiębiorca. Na mapach dobrze wypadła też Wielkopolska. Znajomy
    operator napisał Banachowi: ,,W urzędzie marszałkowskim usłyszeliśmy,
    że raczej nie mamy szans na środki, bo u nas >>wszystko jest i w ogóle
    <<". Machnął ręką i nie złożył nawet wniosku.

    Podobnie w Małopolsce -choć urząd marszałkowski od dawna powtarzał, że
    zagrożonych wykluczeniem cyfrowym jest ponad 300 tys. gospodarstw
    domowych, na mapie ponad 90 proc. województwa jest w zasięgu szybkiego
    internetu.

    To ewenement w światowej skali.

    Tymczasem w każdym możliwym rankingu dostępu do szybkiego internetu
    Polska wlecze się w ogonie. -200 mln euro -wzdycha Daniel Kulesza,
    właściciel pomorskiego operatora Netlog. - Z takimi dotacjami szybko
    zlikwidowalibyśmy wykluczenie cyfrowe na wielu terenach Polski -
    zapewnia. Gdyby nie mapy. Które - o ironio - powstały, by operatorzy
    internetowi nie oszukali urzędników, wnioskując o dotacje do
    rentownych projektów.

    Jak udało się uzyskać tak fantastyczne wyniki w dostępie do internetu?

    MSWiA tłumaczy, że chciało zaoszczędzić. I wzięło dane z map
    zrobionych przez spółkę ITTI na potrzeby znacznie większych projektów
    - szerokopasmowych sieci regionalnych. Tam drobne nieścisłości były
    mniej zauważalne, w skali mikro -wyszły od razu. - Zbierając dane,
    przyjęto z góry, że z każdego nadajnika mamy taki sam zasięg -wyjaśnia
    Łukasz Jop z iNet Group ze Śląska. Przez to nawet tam, gdzie operator
    z trudem sięgał z internetem na 2 km, i to tylko w jedną stronę, na
    mapie powstawało kółko o promieniu 8 km. - Nikt nie uwzględniał, czy
    obok jest pagórek albo las, który zasłania nadajnik. Zupełnie jakby
    nagle Polska stała się całkiem płaska - ironizuje Jop.

    Nawet dane dużych operatorów -o czym w zeszłym tygodniu "Gazecie"
    opowiadała Anna Streżyńska, szefowa UKE - są zwykle podkoloryzowane.
    -W końcu każdy chce się jak najlepiej zaprezentować. Np. operator
    zaznacza: w tym miejscu mam zasięg. Ale potem okazuje się, że jego
    maszt został zasłonięty przez budynek i sygnał nie wszędzie dociera -
    mówiła.

    MSWiA problem zna -wspominała o nim też niedawno "Gazeta Prawna".
    Wioletta Paprocka, rzecznik resortu, zapewnia, że ministerstwo
    prowadzi "intensywne konsultacje". I pracuje nad zmianą weryfikacji
    projektów, być może nawet zrezygnuje z map. Ale dopiero od czerwca.

    Dlaczego? - Nie można zmienić zasad w trakcie trwania naboru wniosków
    - tłumaczą w resorcie.

    MSWiA już w ubiegłym roku przesunęło start projektu z maja na
    grudzień. - Byłem przekonany, że w listopadzie będę z koparką na
    budowie - mówi Michał Matuszewski z Gryfic. Na początku 2008 r.
    otrzymał promesę kredytową, ale w styczniu wygasła. Tymczasem kryzys
    zaostrzył politykę kredytową w bankach, a w woj. zachodniopomorskim

    nabór nawet się nie zaczął. Szczęście w nieszczęściu, że po wpadce z
    mapami MSWiA wnioski mają być sprawdzane na bieżąco i nie na biurku
    warszawskiego urzędnika, ale w konkretnej gminie.

    Łącznie do końca stycznia firmy zgłosiły inwestycje warte ponad 9 mln
    zł. MSWiA nie odpowiedziało nam jednak, ile wniosków odrzucono. -A
    niedawno czytałem w jednej z gazet, że małe firmy nie potrafią
    wykorzystać przyznanych funduszy -mówi Kulesza.

  • 2. Data: 2009-02-16 11:59:13
    Temat: Re: [GW] Cud mniemany, czyli internet hula po ca??????????
    Od: Asmodeusz <c...@t...idx.tenwyraztnij.pl>

    Użytkownik futszaK napisał:
    [ ... ]
> [...]
    > z trudem sięgał z internetem na 2 km, i to tylko w jedną stronę, na
    > mapie powstawało kółko o promieniu 8 km.

    Pomijając fakt pomyłki w zasięgu, czy ktoś mi może wytłumaczyć dlaczego
    w ogóle obszar działania szerokopasmowych sieci regionalnych został
    wykluczony z obszaru dla programu 8.4?
    Przecież szerokopasmowe sieci regionalne to szkielet z założenia bez
    ostatniej mili, a 8.4 to ostatnia mila.
    Bo rozumiem że chodzi tu o nadajniki Wimax, oraz radiolinie na których
    budują infrastrukturę tzw. sieci regionalne. Skoro pomyłka w liczeniu
    ich zasięgu ma wpływ na białą plamę to wynika z tego że ich zasięgi
    zostają od tej białej plamy odjęte. Ale dlaczego? Przecież to projekty
    równelgłe mające pokryć "te same" białe plamy które mają pokryć sieci
    budowane z programu 8.4. Mylę się?

    Pomijam już fakt że są to w większości sieci w budowie, a zostały
    potraktowane jak działające i dostępne dla ludzi.

  • 3. Data: 2009-02-16 13:29:40
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

> [...]
    >
    > Pomijam już fakt że są to w większości sieci w budowie, a zostały
    > potraktowane jak działające i dostępne dla ludzi.

    Ja tam się na sieciach nie znam, ale wydaje mi się, że założenie było
    takie, że lepiej, aby nie skorzystali z programu niektórzy z tych, co
    powinni, niż aby nadużywali go pazerni operatorzy na terenach i w
    okolicznościach, w których dofinansowanie by im się nie należało.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 4. Data: 2009-02-16 14:29:08
    Od: NETLOG Daniel Kulesza <k...@t...pl>

    Prasa zawsze szuka sensacji i tego się nie przeskoczy :(

    Co do samych map, to w zamyśle MSWiA miały one wymusić inwestycje, tam
    gdzie ich rzeczywiście nie ma. Taki był ich zamysł. To, że one
    zablokowały te dofinansowanie wynika z nierzetelnego wykonania zadania
    przez firmy, które mapy tworzyły, takie ITTI.

    Samo MSWiA szybko problem zauważyło. Wnioski ruszyły w Grudniu, a już w
    styczniu dyskutowano co zrobić, bo powstały problemy opisane przez
    Andrzeja Banacha. W tym miejscu należy pochwalić MSWiA za szybką
    reakcję. Obecnie są przygotowywane zmiany, które już w czerwcu przyniosą
    efekty.

  • 5. Data: 2009-02-16 15:12:43
    Od: Asmodeusz <c...@t...idx.tenwyraztnij.pl>

    Użytkownik NETLOG Daniel Kulesza napisał:
> [...]
    > zablokowały te dofinansowanie wynika z nierzetelnego wykonania zadania
    > przez firmy, które mapy tworzyły, takie ITTI.

    Z tego artykułu to raczej wynika że miały wymusić inwestycje nie tam
    gdzie internetu nie ma tylko tam gdzie nie chcą ich budować samorządy.
    A że nawet to zrobiono nierzetelnie to dopiero pojawił się problem.
    Jak inaczej wytłumaczyć fakt że mapa białych plam dla samorządu to jedno
    a mapa białych plam dla MSP jest pomniejszona o obszary w których
    planowane jest uruchomienie regionalnych sieci szerokopasmowych?
    No chyba że ktoś zechce mi wmówić że te sieci już działają i że
    przysłowiowy Kowalski może z nich korzystać :)

  • 6. Data: 2009-02-16 15:16:01
    Od: Asmodeusz <c...@t...idx.tenwyraztnij.pl>

    Użytkownik Patryk Włos napisał:

> [...]
    > powinni, niż aby nadużywali go pazerni operatorzy na terenach i w
    > okolicznościach, w których dofinansowanie by im się nie należało.

    To by był bardzo dziwny sposób na realizację takiego założenia :)

  • 7. Data: 2009-02-16 15:30:48
    Od: futszaK <f...@g...com>

    On Mon, 16 Feb 2009 14:29:40 +0100, Patryk Włos

> [...]
    >powinni, niż aby nadużywali go pazerni operatorzy na terenach i w
    >okolicznościach, w których dofinansowanie by im się nie należało.

    pieniądze ma budowe i rozbudowe sieci są potrzebne praktycznie
    wszędzie, więc trudno tak naprawde znaleźć miejsce, gdzie
    dofinansowanie się nie przyda, zaś dotychczasowe zasady z których
    wynika, że skoro TP ma światłowód w tym miejscu i jest w stanie go
    wydzierżawić w cenie 10k za kilometr, więc nie można dostać pieniędzy
    na budowe własnego jest absurdalne

  • 8. Data: 2009-02-16 17:48:24
    Od: Darek Chodkiewicz <d...@g...pl>

    NETLOG Daniel Kulesza pisze:
> [...]
    > Andrzeja Banacha. W tym miejscu należy pochwalić MSWiA za szybką
    > reakcję. Obecnie są przygotowywane zmiany, które już w czerwcu przyniosą

    Już !!! w czerwcu. :)
    Rzeczywiście należy im się pochwała.

    --
    Darek Chodkiewicz

  • 9. Data: 2009-02-16 18:12:08
    Od: andzio <a...@w...pl>

    Darek Chodkiewicz pisze:

    > Już !!! w czerwcu. :)
    > Rzeczywiście należy im się pochwała.

    Niestety z tego co juz wiemy (po rozmowach iNET group w MSWIA) nie da
    sie tego przeskoczyc. Musi sie zakonczyc istniejacy nabor i dopiero w
    kolejnym mozna nowe kryteria zastosowac. Pomysl sobie co by sie stalo
    jakbys skladal wniosek i nagle Ci zmienili kryteria? Do czerwca jest
    klapa. Miejmy nadzieje ze po tym terminie bedzie dokladnie to czego
    oczekujemy.
    Ja osobiscie zaluje ze napisalem tego posta tu na polipie - bez niego
    rozmawialibysmy sobie spokojnie z ministerstwem - teraz te rozmowy moga
    byc troche utrudnione.

    --
    Andrzej Banach

  • 10. Data: 2009-02-16 19:17:15
    Od: Asmodeusz <c...@t...idx.tenwyraztnij.pl>

    Użytkownik andzio napisał:

    > Niestety z tego co juz wiemy (po rozmowach iNET group w MSWIA) nie da
    > sie tego przeskoczyc. Musi sie zakonczyc istniejacy nabor i dopiero w
    > kolejnym mozna nowe kryteria zastosowac.

    Hmm, co to znaczy że musi się skończyć? Skoro wiadomo że kryteria oceny
    są trefne to w ogóle nie powinien się odbyć, a jeśli już musi to z
    indywidualną oceną wniosków. Aż tak dużo ich nie wpływa. Unia nie
    narzuca obowiązku stosowania żadnych mapek więc niech zrobią to bez mapki.
    Zresztą, jeśli koniecznie muszą mieć jakąś mapkę to niech sobie wezmą tą
    którą stosowali przy programie 4.3. Tam jakoś nie mieli problemu z
    akceptowaniem wniosków więc pewnie mapki mieli dobre.

    > Pomysl sobie co by sie stalo
    > jakbys skladal wniosek i nagle Ci zmienili kryteria?

    Znienacka by mi go nie odrzucili :) No z zaskoczenia chyba bym się upił
    tak byłbym zszokowany.
    A tak poważnie - co takiego by się stało? Wniosek by przeszedł zamiast
    zostać odrzucony.
    I ponawiam pytanie - jaki problem użyć mapek przygotowanych dla innych
    programów? I tak powinny być te same dla wszystkich.

    > Do czerwca jest
    > klapa. Miejmy nadzieje ze po tym terminie bedzie dokladnie to czego
    > oczekujemy.

    Ja tam mam nadzieję że znajdzie się winny i odechce się następcom. I
    myślę że przy takim "ciśnieniu" już obecne wnioski będą rozpatrywane
    normalnie. To się raczej dobrze nie skończy jeśli całkiem jawnie odrzucą
    wnioski nie mając ku temu podstaw. Oni też są kontrolowani z
    rozdawnictwa, tu nie ma na szczęście samowolki.

    > Ja osobiscie zaluje ze napisalem tego posta tu na polipie - bez niego
    > rozmawialibysmy sobie spokojnie z ministerstwem - teraz te rozmowy moga
    > byc troche utrudnione.

    Ministerstwo to ma raczej nóż na gardle bo jeśli sprawa powędruje
    pięterko wyżej to następnych pieniędzy nie dostaną _zanim_ nie zmienią
    procedur na niekorupcjogenne.