  • 11. Data: 2016-01-15 09:20:47
    Temat: Re: Globalne ocieplnie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2016-01-14 12:31, s...@g...com pisze:

    >Najwazniejszym surowcem jest nie węgiel, itd, a software.

    Software bez pradu nie dziala, a i wytworzyc go bez pradu nie mozna.

    J.

  • 12. Data: 2016-01-15 10:09:51
    Od: s...@g...com

    > Ale czy z tego cos wynika ?
    > Wykres pokazuje jakby niewielki wzrost poziomu ozonu, a przeciez
    > wprowadzone srodki zabiora wiele lat, zanim zaczna dzialac.
    > Ciagle jeszcze dzialaja, a wiec i sa zlomowane, lodowki na freonie-12.

    No właśnie cisza spokój nikt nie mówi o dziurze ozonowej.
    Dziura jest a temat zniknął.
    Teraz jest globalne ocieplenie.

    Co za 10 lat będzie na topie?

  • 13. Data: 2016-01-15 10:16:07
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 15 stycznia 2016 09:20:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Andrzej S" napisał w wiadomości grup

    > Software bez pradu nie dziala, a i wytworzyc go bez pradu nie mozna.

    Centra obliczeniowe buduje się na Islandii, bo prąd do chłodzenia komputerów w
    Europie jest za drogi, a tam wystarczy otworzyć okno.

  • 14. Data: 2016-01-15 11:22:02
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 stycznia 2016 20:51:28 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości

    > No ale my tu o walce z globalnym ociepleniem. Jak to pomaga zwalczac
    > naszego ekonomicznego wroga ?

    A tak, że nie możesz już budować kotłów takich jak dotychczas potrafiliśmy sobie
    stawiać sami. Teraz musisz kupować licencję od jakichś Niemców, technologię od
    Koreańczyków, a płacić za wybudowanie jakimś Brytyjczykom, czy oni w sumie teraz
    bardziej już są Amerykańcami. A to węgiel. Zacznij myśleć o wietrze, skąd wolisz
    kupować wiatraki, z Niemiec czy z Korei? Z Chin lepiej nie kupuj. A panele pv? A te
    wielkie parabole ze Stirlingami w środku? A jakieś inne cudeńka? Skąd to kupisz i
    nawet nie próbuj mówić że z Polski.

    > Bo mnie sie cos wydaje, ze odwrotnie - my tu wydajemy pieniadze, zeby
    > oszczedzic wegiel, a tam gdzies daleko Amerykanie czy Chinczycy w d*
    > maja i dostarczaja nam wyroby tanio.

    Amerykanie to akurat niewiele nam dostarczają, a jak się Rosja nastawiła na
    Chińczyków, to jej właśnie bokiem wychodzi. Koniunktura koniunkturą, owszem można
    złapać okazję i się szybko wzbogacić, ale trzeba też pamiętać o dalszej perspektywie.

    > Hm, no, co prawda nasz PKB nie grzeszy wysokoscia, ale za to jaki
    > wzrost gospodarczy mamy.
    > I myslisz, ze z powodu innowacji ?

    E tam, taki wysoki. Etiopia ma 3 razy wyższy
    http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.KD.Z
    G?order=wbapi_data_value_2014+wbapi_data_value+wbapi
    _data_value-last&sort=desc

    > Tania energie mozesz tez zapewnic zatrudniajac Murzynow, ok - niech
    > bedzie tanich robotnikow, w lokalnej kopalni wegla. Albo skorzystac z
    > np ze zloza gazu.
    > Oczywiscie ktos musi zainwestowac w elektrownie i kopalnie, tym
    > niemniej uklad jest jasny - dasz tani surowiec, to bedzie tani prad.

    Jakby tak wszyscy ludzie myśleli, to byś codziennie zasuwał z buta do średniowiecznej
    faktorii i ciskał miech kowalski żeby rozhajcować palenisko. No przecież taniej, niż
    jechać samochodem do biura gdzie stoi komputer na prąd itd.

    > A dalej idac twoim tropem - bedzie tani prad, to sie przyciagnie
    > kapital, on sprowadzi innowacje. Jak sie tani wegiel skonczy, to
    > kapital powie "pa, pa" :-)

    No więc tani węgiel się skończy nie dlatego że go pod ziemią zabraknie, tylko dlatego
    że się stanie drogi. Albo w liczbach absolutnych, albo relatywnie do konkurencyjnych
    źródeł. Jak Ci Niemcy zaoferują prąd z wiatraków tańszy od polskiego prądu z węgla,
    to tego samego dnia polecisz zmieniać dostawcę. A żebyś nie musiał mieć jakichś
    narodowych rozterek, to Twój dostawca sam poleci zmienić swojego, Ty się nawet nie
    dowiesz.

    > A nie jest odwrotnie - silna gospodarka duzo wydaje na innowacyjne
    > technologie i dlatego, badz przy okazji - swietnie sie rozwija ?

    Też. Niektórzy nazywają to efektem koła zamachowego. Te same czynniki są jednocześnie
    skutkiem i przyczyną.

    > Z drewna bylo latwo. Teraz moze byc potrzeba wrocic do drewna :-)

    Sprawność energetyczna od słońca do szczapy płonącej w kominku w porównaniu z
    nowoczesnymi ogniwami słonecznymi jest zaniedbywalnie niska. Z punktu widzenia
    energetyki lasy to marnotrawstwo ziemi.

    > No, w miedzyczasie te nowe technologie sie upowszechniaja, tanieja,
    > upubliczniaja

    Wtedy się pojawiają jeszcze nowsze, a te stare nagle się okazują bezużyteczne. To
    jest proces tak powszechny że go przestaliśmy zauważać. Taki jeden koleżka tu na
    grupie ostatnio skonstatował że jego prawie nowy komplet bitów do wkrętarki nie
    pasuje już do żadnego wkręta.

    > Jesli Poludniowa z roku 2000 chcesz porownywac do Etiopii, to ja
    > Ciebie prosze ... chyba, ze sie pomyliles i chciales napisac 45 lat
    > temu.

    Racja, może to jest więcej niż 15. Słyszałem to od Koreańczyków, a ten ich akcent...
    50, 15 toż to tak samo się wymawia.

    > Nawiasem mowiac - IMO dorobila sie nie innowacjach, tylko na taniej
    > sile roboczej, trzaskajac tanie telewizory, magnetowidy, samochody na
    > licencji, ale tez np statki czy stal.

    Nie myl nowych technologii z innowacjami. Ja Ci mogę pokazać innowacyjny młotek,
    chociaż młotki to ludzkość zna od dość dawna, nowa technologia to raczej nie jest.

    > Tak siegam pamiecia - Volvo, Saab, Nokia, Ericsson - zabraklo im
    > innowacji ?

    Dokładnie tak. Volvo tak z 10 lat temu zarzucił rozwój komponentów. Zaczął wszystko
    projektować z podzespołów innych producentów. Obniżył w ten sposób ceny (efekt
    skali), ale stracił kontrolę nad swoim wyrobem. Saab też, choć trochę w innym
    stopniu. Nokia przez kilka lat nie wymyśliła kompletnie niczego. Ericsson wyrolował
    Sonego i teraz ma się bardzo dobrze, żyje ze starych patentów. Ale patenty wieczne
    nie są, któregoś dnia wygasną i się chłopaki obudzą.

    > No to nam podesla lepsze samochody i bedzie ginelo 40.
    > Nawiasem mowiac - u nich ginie wiecej
    > http://kojects.com/2013/05/23/road-safety-in-korea/

    To już nieaktualne dane. Koreą zmienia sie tak szybko że można się zdziwić. Ale
    aktualnych nie znam. W każdym razie zwyczaj przechodzenia na czerwonym świetle w
    czarnym ubraniu im przechodzi. Soju piją mniej, ogarnęli się.

    > Jak sam pisales "bo za darmo nie dostanie".

    Widzę że nie rozumiesz jak trzeba handlować z potrzeboszczakiem.

    1. Ja sprzedaję coś Tobie przy bardzo wysokiej marży
    2. Ja sprzedaję coś tobie przy bardzo niskiej marży
    3. Ja kupuję coś od Ciebie przy bardzo wysokiej marży
    4. Ja kupuję coś od Ciebie przy bardzo niskiej marży

    Załóżmy że ja jestem głupkowaty, niezaradny i nieprzewidujący. Więc wiecznie jestem
    potrzeboszczakiem, muszę coś kupić bo tego potrzebuję (np. broń, bo się obudziłem a
    tu wojna idzie), albo muszę coś sprzedać, bo mi się zmarnuje (np świnie, bo
    natuczyłem dużo, a ruscy już nie biorą). Idę do Ciebie: sprzedaj mi jakieś czołgi,
    kup moje świnie. Patrzysz na mnie, mierzysz okiem stopień mojej desperacji i już
    wiesz że jesteśmy w punkcie 2 i 3 a nie 1 i 4. Cena na czołgi idzie w górę, cena na
    świnie idzie w dół. Doisz mnie galanto. Rozumiesz teraz że to nie jest gra o sumie
    zerowej?

  • 15. Data: 2016-01-15 12:33:25
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 15 stycznia 2016 10:09:52 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:

    > No właśnie cisza spokój nikt nie mówi o dziurze ozonowej.
    > Dziura jest a temat zniknął.
    > Teraz jest globalne ocieplenie.
    >
    > Co za 10 lat będzie na topie?

    Barack właśnie ogłosił. Ameryka zajmie się lekarstwem na raka. Za 10 lat to już
    będzie projekt o takiej skali że Mercury, Gemini i Apollo to przy nich będzie pikuś.
    Tylko patrz kto za to będzie płacił, a kto potem z tego będzie zbierał szmal.

  • 16. Data: 2016-01-15 16:14:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:

> [...]
    >potrafiliśmy sobie stawiać sami. Teraz musisz kupować licencję od
    >jakichś Niemców, technologię od Koreańczyków, a płacić za wybudowanie

    Ja to rozumiem, ale za przepisem byli najbardziej Niemcy, Francuzi,
    Belgowie itp.
    Czyli zamiast budowac kotly takie jak do tej pory, beda nadal zamawiac
    kotly u Niemcow, tylko moze troche lepsze i drozsze :-)

    I nawet chyba nie mozna zwalic na zabezpieczenie rodzimych producentow
    w nowych krajach Unii, bo tam niewielki rynek, a poza Unia to moga
    sobie kupowac dowolne kotly.
    A jak pokazuje praktyka - czesc za wybudowanie zgarna np Polacy, bo
    zatrudnieni jako podwykonawca.

    Poza tym jak widac Niemcy poszli calkowicie inna droga - doplacali do
    produkcji odnawialnej energii i im sie to zrodelko niezle rozwinelo.

    A trudno powiedziec kto na tym zarobil - fabryki ogniw chyba maja, tzn
    na pewno maja, ale jaki % rynku i % produkcji tam robia to nie wiem.
    Produkuja np falowniki - a to drogie rzeczy i byle elektronik tego w
    miesiac nie zrobi :-)

> [...]
    >z Korei? Z Chin lepiej nie kupuj. A panele pv? A te wielkie parabole
    >ze Stirlingami w środku? A jakieś inne cudeńka? Skąd to kupisz i

    No, prawde mowiac to mnie troche dziwi, ze tych wiatrakow nie robimy u
    nas.
    Nie jest to jakas strasznie wysoka technologia, a troche doswiadczenia
    w konstrukcjach lotniczych przeciez mamy.

    No i w efekcie kupujemy ... z tym, ze na razie malo, choc widac, ze
    wiatrakow w kraju przybywa.
    Jest ryzyko, ze zanim zaczniemy robic, to juz wszyscy chetni kupia
    zagraniczne.
    Ale jak pisales - rynek japonski czeka :-)

    >Amerykanie to akurat niewiele nam dostarczają,

    Cos ta amerykanska gospodarka musi dla swiata produkowac.
    No dobra, nie musi, wystarczy ze np amerykanska firma kupi w Chinach i
    sprzeda w Polsce z zyskiem :-)
    Ale w nastepnym kroku to zalozy filie chinska czy polska, a
    zatrudnienie w USA spadnie do 1 czlowieka :-)
    Czy amerykanski bank sfinansuje chinska fabryke.

    Bezposredni import z USA mamy na poziomie 4 mld $ ze 160mld ogolem.
    Ale towary nie musza byc amerykanskie.

    Glowny partner to jednak Niemcy. Z Chin importujemy za ~36mld.

    >a jak się Rosja nastawiła na Chińczyków, to jej właśnie bokiem
    >wychodzi. Koniunktura koniunkturą, owszem można złapać okazję i się
    >szybko wzbogacić, ale trzeba też pamiętać o dalszej perspektywie.

    Rozumiem, ze masz na mysli sprzedaz surowcow do Chin ?
    Hm, to mi sie wlasnie wydaje daleka perspektywa - jesli w Chinach
    rosnie przemysl, a Rosja ma duzo surowcow, to pomysl na biznes jest
    prosty ...

    >E tam, taki wysoki. Etiopia ma 3 razy wyższy
    >http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.KD.
    ZG?order=wbapi_data_value_2014+wbapi_data_value+wbap
    i_data_value-last&sort=desc

    No coz, jak sie ma gdzies w okolicach zera, to latwo podniesc :-)
    I naprawde nie ma sie tu czym podniecac :-)

> [...]
    >średniowiecznej faktorii i ciskał miech kowalski żeby rozhajcować
    >palenisko. No przecież taniej, niż jechać >samochodem do biura gdzie

    Nie, to jest prosty rachunek - jak kon jest tanszy od czlowieka, to
    kon kreci kieratem, jak maszyna parowa pracuje taniej od konia, to kon
    idzie do rzezni, a jak Murzyn jest tanszy od tych wszystkich
    inzynierow, to prad z wegla jest tanszy od wiatru ...

> [...]
    >mieć jakichś >narodowych rozterek, to Twój dostawca sam poleci
    >zmienić swojego, Ty się nawet nie dowiesz.

    Owszem, ale to nie takie proste, bo ten prad z wiatrakow jak wiesz
    kaprysny jest.
    No i czy aby na pewno ich prad bedzie tanszy ...

    >Sprawność energetyczna od słońca do szczapy płonącej w kominku w
    >porównaniu z nowoczesnymi ogniwami słonecznymi jest zaniedbywalnie
    >niska. Z punktu widzenia energetyki lasy to marnotrawstwo ziemi.

    Z drugiej strony wiadomo, ze w oparciu o las, pole, krowe i drewno
    spoleczenstwo moze funkcjonowac - w sredniowiecznym stylu, ale moze.

    >Wtedy się pojawiają jeszcze nowsze, a te stare nagle się okazują
    >bezużyteczne.

    A to zalezy - stare ciagle dzialaja. Moze juz bezuzyteczne, a moze sa
    tylko troche gorsze, za to trzy razy tansze w zakupie :-)

    >Racja, może to jest więcej niż 15. Słyszałem to od Koreańczyków, a
    >ten ich akcent... 50, 15 toż to tak samo się wymawia.

    Zdecydowanie wiecej niz 15.
    W 1950 tam byla ... moze nawet i Etiopia. Biedny kraj rolniczy, gnoj
    na polach itp.
    W 2000 mieli rozwiniety przemysl elektroniczny, samochodowy - 3
    koncerny, stoczniowy.
    Moze i te samochody na licencji, ale stac ich bylo na udzielenie tej
    licencji Zeraniowi.
    Ba - mercedesa nawet robili (Sanyong czy nawet Daewoo Chairman).

    Rozwoju szukaj gdzies pomiedzy tymi datami.

    >Nie myl nowych technologii z innowacjami. Ja Ci mogę pokazać
    >innowacyjny młotek, chociaż młotki to ludzkość zna od dość dawna,
    >nowa technologia to raczej nie jest.

    Innowacji to tam IMO niewiele bylo.
    No moze z cyklu "jak potanic produkcje jeszcze bardziej".
    Cos mi sie kojarzy, ze mogli wymyslec odtwarzacz video - czyli
    magnetowid bez funkcji zapisu, ale moze to jednak ktos inny wymyslil,
    a oni tylko trzaskali.

> [...]
    >w ten sposób ceny (efekt skali), ale stracił kontrolę nad swoim
    >wyrobem. Saab też, choć trochę w innym stopniu.

    10 lat temu, to co Volvo ma robic, to mowil Ford.
    Volvo w 1999 sprzedalo swoj dzial samochodow osobowych.
    IMO - dobrze zrobilo, wtedy mialo dosc dobra pozycje, sprzedalo drogo,
    a prawdopodobnie dobrze ocenilo rynek, ze jako maly producent nie maja
    szans na przetrwanie.
    Saab to zaliczyl 10 lat wczesniej.

    Jeszcze przed sprzedaza zaczal korzystac np silnikow innych
    producentow. Sam cos tam jeszcze robil, ale widac szeroka gama
    silnikow przewyzszala mozliwosci innowacyjne niewielkiego w koncu
    producenta :-)
    No ale teraz to Chinczyki beda decydowac, co, gdzie i kiedy i z czego
    bedzie Volvo produkowal.

    >Nokia przez kilka lat nie wymyśliła kompletnie niczego.

    Nokia zostawila sobie czesc "Network" i zdaje sie ze ciagle jeszcze
    dobrze zyje ze sprzedazy sprzetu sieciowego.

    >Ericsson wyrolował Sonego i teraz ma się bardzo dobrze, żyje ze
    >starych patentów. Ale patenty wieczne nie są, któregoś dnia wygasną i
    >się chłopaki obudzą.

    Ericsson to nie wiem, bo dawno nie widzialem zadnego sprzetu tej
    firmy, a Sony telefony jakos trzaska.

> [...]
    >zdziwić. Ale aktualnych nie znam. W każdym razie zwyczaj
    >przechodzenia na czerwonym świetle w czarnym >ubraniu im przechodzi.

    W dwa lata taka zmiana obyczajow ? Cos nie bardzo wierze ...

> [...]
    >idzie w górę, cena na świnie idzie w dół. Doisz mnie galanto.
    >Rozumiesz teraz że to nie jest gra o sumie zerowej?

    Po pierwsze - mimo wszystko cos sprzedac trzeba.
    Po drugie - musi byc zapotrzebowanie - albo mozliwosc wywolania malej
    wojenki :-)

    Bo inaczej to sie robi odwrotnie - robisz czolgi, a ja mowie "hm, a w
    zasadzie po co mi te czolgi. A po ile ? Jak tanio to wezme".
    Bilans oczywiscie nadal musi sie zgadzac i trzeba swinie sprzedac,
    jesli nic innego nie potrafimy robic.

    J.

  • 17. Data: 2016-01-16 05:04:19
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-01-15 o 12:33, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    Tylko patrz kto za to będzie płacił, a kto potem z tego będzie zbierał szmal.

    Zwalczą raka, to społeczeństwo przestanie umierać i emerytury wykończą
    gospodarkę. ;)
    Chyba, że wiedzą już, że pojawią się kolejne epidemie sepsy opornej na
    antybiotyki? ;)

  • 18. Data: 2016-01-16 07:48:45
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 16 stycznia 2016 05:04:40 UTC+1 użytkownik WM napisał:

> [...]
    > gospodarkę. ;)
    > Chyba, że wiedzą już, że pojawią się kolejne epidemie sepsy opornej na

    Nie wiem jak im pójdzie, ale jestem pewien że polskich malkontentów do projektu nie
    dopuszczą.

  • 19. Data: 2016-01-16 08:56:33
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-01-16 o 07:48, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    >
    > Nie wiem jak im pójdzie, ale jestem pewien że polskich malkontentów do projektu nie

    Nie dopuszczają też bezwizowego wjazdu i uwielbiają dowcipy o Polakach.

  • 20. Data: 2016-01-18 13:22:52
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    No i jak wiadomo, biją Murzynów.