  • 21. Data: 2019-06-26 08:42:15
    Temat: Re: Głowica UKF sterowana przez I2C?
    Od: DaNsOuNd <d...@t...pl>

    > Wolalbym polezec albo pojezdzic na hulajnode. A najlepiej pojechac na hulajnodze na
    basen zeby najpierw poplywac a potem polezec.

    a co jak kolega Atlantis ma klimatyzowany warsztat? :-P

  • 22. Data: 2019-06-26 13:11:32
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-06-21 20:06, Atlantis wrote:
    > Ostatnio naszły mnie nostalgiczne wspomnienia czasów, kiedy budowałem
    > odbiorniki UKF na układach scalonych od CEMI,

    Był taki projekt "skanera" (w latach 90-tych) w oparciu o głowicę
    pełnopasmową od tv, może w tym kierunku pójść :-)

  • 23. Data: 2019-06-26 13:32:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    On 2019-06-21 20:06, Atlantis wrote:

    >Był taki projekt "skanera" (w latach 90-tych) w oparciu o głowicę
    >pełnopasmową od tv, może w tym kierunku pójść :-)

    Jak najbardziej ... tylko o taka glowice tez juz trudno :-)

    No i czy precyzja strojenia bedzie wystarczajaca - tam jest chyba z
    50MHz pasma na dolnym zakresie,
    a nam do FM potrzeba sie ustawic z dokladnoscia do 100kHz ...

    Za to ... mozna by odbierac wiele stacji naraz :-)

    Nadawanie tez bylo inne, jednowstegowe ... ale to sie chyba dopiero w
    detektorze objawialo.

    J.

  • 24. Data: 2019-06-26 15:07:14
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-06-26 13:32, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Jak najbardziej ... tylko o taka glowice tez juz trudno :-)

    "Oj tam, oj tam"
    Mało to tv na szrotach i wystawkach :-)

    Sądzę, że znacznie łatwiej jak UKF radiowa.

  • 25. Data: 2019-06-27 11:22:16
    Od: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>

    On 21.06.2019 20:06, Atlantis wrote:
> [...]
    > Trochę kusi mnie teraz, żeby w wolnej chwili sklecić sobie coś
    > podobnego, tylko w wersji cyfrowej. I w związku z tym moje pytanie:
    >
    > Czy istnieją (i są jeszcze dostępne w sprzedaży) jakieś głowice UKF,
    > którymi dałoby się sterować z mikrokontrolera przez I2C (albo
    > ewentualnie inną magistralę)? Wiem, że istnieją chińskie moduły TEA,
    > które od razu na wyjściu dają sygnał audio, jednak to nie dla mnie. Po
    > prostu chętnie jeszcze raz zbudowałbym coś w klimacie retro, na starych
    > liniowych układach scalonych, których sporo powinno jeszcze zalegać u

    A propos odbioru radia i I2C skojarzył mi się projekt sterowania
    odbiornikiem Sony XDR-F1HD z komputera właśnie po I2C.
    https://fmdx.pl/xdr-gtk/
    https://fmdx.pl/xdr-i2c/
    Co prawda nie jest to tylko sterowanie głowicą, ale sterowanie całym
    odbiornikiem, co jest możliwe ze względu na to, że w ogóle w odbiorniku
    prawie całe przetwarzanie sygnału odbywa się cyfrowo.
    http://www.ham-radio.com/k6sti/xdr-f1hd.htm

  • 26. Data: 2019-06-27 19:38:12
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.06.2019 o 13:32, J.F. pisze:

    > No i czy precyzja strojenia bedzie wystarczajaca - tam jest chyba z
    > 50MHz pasma na dolnym zakresie,
    > a nam do FM potrzeba sie ustawic z dokladnoscia do 100kHz ...

    Trzeba dużo dokładniej, kanał ma 300 kHz, 100 kHz to 1/3 szerokości
    kanału...

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 27. Data: 2019-06-27 23:58:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Jun 2019 19:38:12 +0200, Cezary Grądys napisał(a):

    > Trzeba dużo dokładniej, kanał ma 300 kHz, 100 kHz to 1/3 szerokości
    > kanału...

    skok 100kHz lub 50kHz maja radia samochodowe ... i nie tylko.
    Reszte zalatwia ARCz.

    Ale moze bazuja na tym, ze stacje tez maja raster 100kHz,
    i trafiaja w miare dokladnie.

    J.

  • 28. Data: 2019-06-28 18:01:50
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 27.06.2019 o 23:58, J.F. pisze:

> [...]
    > Reszte zalatwia ARCz.
    >
    > Ale moze bazuja na tym, ze stacje tez maja raster 100kHz,

    Dokładność a raster to co innego. Raster może być 100 kHz, a heterodyna
    dostrojona z dokładnością do kilku Hz. Faktycznie stacje zachodnie były
    chyba w rastrze 100 kHz, ale polskie zdaje się 10 kHz co powodowało
    problemy z przestrajaniem.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 29. Data: 2019-06-28 22:58:18
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-06-28 o 18:01, Cezary Grądys pisze:

> [...]
    > dostrojona z dokładnością do kilku Hz. Faktycznie stacje zachodnie były
    > chyba w rastrze 100 kHz, ale polskie zdaje się 10 kHz co powodowało

    Nie zdaje a na pewno BB i okolice 99,70 i 100,80 to trójka, 97,60 CCM,
    97,50 Z itd.

    --
    Janusz

  • 30. Data: 2019-06-29 09:37:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 28 Jun 2019 18:01:50 +0200, Cezary Grądys napisał(a):

> [...]
    > dostrojona z dokładnością do kilku Hz. Faktycznie stacje zachodnie były
    > chyba w rastrze 100 kHz, ale polskie zdaje się 10 kHz co powodowało

    Praktyka pokazuje, ze odstrojenie o 50kHz jeszcze nie uniemozliwia
    odbioru, tylko troche pogarsza ... a czasem polepsza.

    A swoja droga- jak oni pogodzili ARCz z PLL ?

    A moze nie pogodzili ... tam nie musi byc dokladnie.

    Nawiasem mowiac 50ppm dokladnosci kwarcu daje 5kHz przy 100MHz.

    A te problemy to mi sie kojarza z amerykanskimi - gdzies maja raster
    200kHz, ale nieparzysty - tzn stacje sa 90.1, 90.3, 90.5 ...
    i takie radio w Polsce ma problemy.

    I jeszcze ciekawostka - kiedys mi sie radio w samochodzie przestawilo,
    i musialem ustawiac 0.2MHz wiecej. Jak myslicie - skad taka pomylka ?
    Maja gdzies ustawiana czestotliwosc posrednia ?
    Gdzies na swiecie popularne 10.5MHz lub 10.9MHz ?

    Czy kwarc sie odstroil ?

    J.