  • 11. Data: 2010-12-15 23:04:58
    Temat: Re: Graficzne wyświetlacze LCD
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 15/12/2010 21:07, Adam Dybkowski wrote:

    > a dodatkowo z możliwością
    > podświetlenia gdy jest ciemno - co nie jest możliwe w wyświetlaczu Kindle.

    Kindle to czasami nie jest e-paper? Czyli ma wszystkie zalety papieru -
    lacznie z zapotrzebowaniem na latarke gdy jest ciemno.

    --
    Jerry1111

  • 12. Data: 2010-12-16 10:24:41
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    > Ja z reguły staram się to robić tak - tworzę w pamięci bufor obrazu
    > (1bit/pixel) i w nim tworzę sobie obraz, który potem wysyłam do LCD... W
    > ten sposób właściwie masz tylko dwie funkcje, które są zależne od typu
    > LCD - inicjalizacja i wysłanie bufora :)

    Trzymając obraz w RAM-ie i chcąc wypisywać na LCD jakiś tekst,
    muszę mieć w programie matryce znaków (to może zając z 1kB
    -- 16 linii na znak, 24 litery wielkie, 24 litery małe, 10 cyfr,
    z 8 znaków dodatkowych).
    Zależnie od procka, 1kB to może być mało albo dużo :)

    Czy bywa tak, że same LCD posiadają w swojej pamięci matryce znaków?

    R.

  • 13. Data: 2010-12-16 12:43:02
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    Użytkownik "Robbo" <y...@m...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > Zależnie od procka, 1kB to może być mało albo dużo :)
    >
    > Czy bywa tak, że same LCD posiadają w swojej pamięci matryce znaków?

    T6963 ma na pewno. korzystam z takich LCD od jakiegos czasu i nie zamierzam
    sie przesiadać na nic innego :) chyba, ze kolor, ale to jeszcze chwilka ..

    @

  • 14. Data: 2010-12-16 12:44:08
    Od: Tomasz bla Fortuna <b...@t...be>

    Dnia Wed, 15 Dec 2010 21:08:28 +0100
    "Robbo" <y...@m...com> napisał(a):

    > Dziękuję wszystkim za porady.
    > Chciałem jeszcze zapytać, czy tymi
    > wyświetlaczami warto się zainteresować
    > (w sensie łatwości programowania, standardowości)?
    >

    > http://allegro.pl/art-nowe-lcd-192x64-f-y-g-led-piny
    -z-boku-i1334771306.html
    > http://allegro.pl/art-nowe-lcd-graficzne-122x32-rozm
    -2x16-k-white-i1334187490.html
    > http://allegro.pl/art-nowe-lcd-graficzne-122x32-rozm
    -2x16-white-blue-i1334187469.html
    > http://allegro.pl/art-nowe-lcd-128x64-m-z-podsw-led-
    k-white-i1334188090.html

    > Pozdrawiam,

    Ja z alfanumeryków przeszedłem na to:
    http://seguro.pl/sklep/?zobacz=2477&producent=

    I działało dość fajnie i prosto. Mój kod do
    AVR do tego wyświetlacza: http://temp.thera.be/LCD.cc

    Wada taka, że raczej jest drogie. Ale może coś na jego kontrolerze
    znajdziesz tanio. Programowałem też jakiś wyświetlacz wyciągany ze
    starych nokii, ale fatalnie się go lutuje.

    Pozdrawiam,
    --
    Tomasz bla Fortuna
    jid: bla(at)af.gliwice.pl

  • 15. Data: 2010-12-16 13:41:42
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Dzięki za ten przykład; już trochę lepiej to rozumiem.

    R.

  • 16. Data: 2010-12-16 15:10:41
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > z 8 znaków dodatkowych).
    > Zależnie od procka, 1kB to może być mało albo dużo :)

    No tak, ale moim zdaniem TO JEST MAŁO! Bo powiedzmy sobie szczerze, jak
    chcesz zrobić jakąś grafikę, to i tak parę kB zajmą Ci "bitmapy" ;)...
    no chyba, że tylko prostokąt i kółko, to ok ;)... Ja tam wolę dopłacić
    parę zł do procka i dać więcej pamięci i tyle ;)...

    > Czy bywa tak, że same LCD posiadają w swojej pamięci matryce znaków?

    Bywa! To się nazywa kontroler z generatorem znaków ;)... T6963 ma coś
    takiego na pokładzie ;)

    Konop

  • 17. Data: 2010-12-16 15:15:40
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Rozwiązuje to inaczej: pomiedzy CPU a wyswietlacz wkładam małego AVRa
    > (czasem + szeregowy ram) który odwraca w locie obraz, służy jako
    > framebuffer, albo jako generator synchronizacji do LCDków bez pamięci.
    > Protokół zawsze ten sam: UART@1M + timeout na pierwszy bajt. 3 druty i
    > wszystkie wyświetlacze zalatwione, jedynie w sofcie powiększam obraz
    > ramki, organizacja zawsze ta sama. Dzieki temu mam jeden zestaw procedur
    > graficznych a nie 5 i 5x więcej błedów.

    Po pierwsze nie 5x, tylko 2x... a tak naprawdę, to kluczowe dla mnie są
    dwie funkcje - SetPixel (zapalająca pojedynczy piksel) i PutBmp
    (kopiująca bitmapę)... Reszta staje się uniwersalna ;)... Przynajmniej w
    takim zakresie, w jakim ja tych wyświetlaczy używam ;)... NA tej
    podstawie robię proste funkcje typu linia, kółko, prostokąt, oraz
    obrazki, animacje, teksty.
    Do tego piszę sobie odpowiednie narzędzia na PC, które odpowiednio
    konwertują mi plik PBM do tablicy w C i w ten sposób wrzucam to do
    proca. Jasne, w tych narzędziach też można się pomylić, no ale łatwiej
    się to pisze i debuguje, bo na PCie są większe możliwości ;)...
    Moim zdaniem różnica jest żadna - Ty piszesz soft na drugiego AVRka do
    obsługi wyświetlacza, a ja piszę dwie małe funkcje... i efekt jest ten
    sam ;)...

    Konop

  • 18. Data: 2010-12-16 16:14:12
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> wrote in message

    > Kindle to czasami nie jest e-paper? Czyli ma wszystkie zalety papieru -
    > lacznie z zapotrzebowaniem na latarke gdy jest ciemno.

    No dokładnie... Porównywanie takiego papieru elektronicznego
    do wyświetlacza LCD transfleksyjnego to jakieś nieporozumienie.

    To wyświetlacz przeznaczony do czytania książek i do tego
    jest wyśmienity - np. aby wziąć go ze sobą na plażę przy zimnym piwku
    czy w ośnieżone góry i popijając gorącą czekoladę czytać lekturę :-)

    Wszelkie iPody, iPady z błyszczącym wyświeltaczem wymiękają.

  • 19. Data: 2010-12-16 16:16:03
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > wszystkie wyświetlacze zalatwione, jedynie w sofcie powiększam obraz
    > ramki, organizacja zawsze ta sama. Dzieki temu mam jeden zestaw procedur

    No ok, ale w ten sposób nie wykorzystujesz np. stronnicowania
    w wyświetlaczach LCD, i pewnie widać przerysowanie całego ekranu?

  • 20. Data: 2010-12-16 17:48:55
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-12-16 17:16, Pszemol wrote:
    > No ok, ale w ten sposób nie wykorzystujesz np. stronnicowania
    > w wyświetlaczach LCD, i pewnie widać przerysowanie całego ekranu?

    Double buffer to zadanie AVRka. Działa znakomicie, ram łatwo sztukuje za
    pare zł kostka po SPI, zazwyczaj prędkośc ma wystarczajacą do
    wyświetlaczy B&W.

    Mam ostatnio projekt w którym ten AVR wyświetla klawiaturę ekranową
    (touch screen) "kompresując" obraz tak żeby zmieścil sie rysunek
    klawiatury na żądanie usera bez ingerencji ze strony softu w głównym CPU.