  • 1. Data: 2010-12-14 13:28:32
    Temat: O co chodzi z wielkością dawki paliwa w silniku Diesla?
    Od: Maksymilian Dutka <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com>

    Witam grupowiczów, dręczy mnie takie pytanie:
    O co chodzi z wielkością dawki paliwa w silniku Diesla (SDI)?
    (ta ustawiana np. na nastawniku pompy wtryskowej).

    Dokładniej: załóżmy że dawka paliwa jest zbyt duża, to według mnie
    silnik powinien wtedy zwiększać obroty aż do osiągnięcia mocy przy
    której stosunek paliwa do powietrza będzie "odpowiedni".
    Co pominąłem?

    Na podstawie jakich danych ECU realizuje pomiar dawki paliwa?
    (poprzez pomiar czasu otwarcia iglicy we wtryskiwaczu?)

    Maksymilian Dutka

  • 2. Data: 2010-12-14 13:52:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maksymilian Dutka" <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com>
    napisał
> [...]
    > mnie silnik powinien wtedy zwiększać obroty aż do osiągnięcia
    > mocy przy której stosunek paliwa do powietrza będzie

    Dawka paliwa w dieslu jest na kazdy cykl. I nie ma "odpowiedniej" -
    stare silniki ssaly powietrza ile ssaly, a paliwa mozna bylo wlac
    mniej lub wiecej.
    Jak mniej to auto zwalnia, jak wiecej to przyspiesza :-)
    Stosunek do powietrza w dieslu byl zmienny - byle nie przekroczyc
    dawki maksymalnej, wyniklej z ilosc tlenu w cylindrze, bo wtedy
    czarny dym leci. I to sie odpowiednim ogranicznikiem ustawialo.

    Ale to bylo dawno temu i juz nieprawda - chyba nadal zasada ogolna
    o zmiennym stosunku obowiazuje, ale komputer ma do dyspozycji
    przeplywomierz powietrza, sonde lambda, sterowanie zaworem EGR,
    czasem jakas klapka na dolocie powietrza, czasem kierownica w
    turbinie. A wszystko w celu czystych spalin

    > Na podstawie jakich danych ECU realizuje pomiar dawki paliwa?
    > (poprzez pomiar czasu otwarcia iglicy we wtryskiwaczu?)

    SDI ? To jest VAG ? Jest tam w ogole pompa czy pompowtryskiwacze ?
    Raczej nie mierzy, tylko sam otwiera wtryskiwacz na zadany czas.
    Mozna obejrzec czy do wtryskiwaczy dochodza kabelki.

    J.

  • 3. Data: 2010-12-14 14:14:01
    Od: Maksymilian Dutka <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com>

    W dniu 2010-12-14 14:52, J.F. pisze:
> [...]
    > maksymalnej, wyniklej z ilosc tlenu w cylindrze, bo wtedy czarny dym
    > leci. I to sie odpowiednim ogranicznikiem ustawialo.

    To rozumie.

> [...]
    > przeplywomierz powietrza, sonde lambda, sterowanie zaworem EGR, czasem
    > jakas klapka na dolocie powietrza, czasem kierownica w turbinie. A

    Z tego wszystkiego SDI ma tylko EGR i klapę na dolocie, ale ona raczej
    służy tylko do gaszenia silnika (ma tylko 2 położenia).

    > SDI ? To jest VAG ? Jest tam w ogole pompa czy pompowtryskiwacze ?

    SDI, VAG, nie ma pompo-wtryskiwaczy.

    > Raczej nie mierzy, tylko sam otwiera wtryskiwacz na zadany czas. Mozna
    > obejrzec czy do wtryskiwaczy dochodza kabelki.

    Jest jeden wtryskiwacz z pomiarem położenia iglicy - do niego idzie
    kabel. Reszta wtryskiwaczy nie jest okablowana.

    Moje pytanie powstało z potrzeby dobrania się do nastawnika (serwa)
    pompy wtryskowej w silniku SDI, ale najpierw chciałbym zrozumieć o co
    chodzi z dawkami paliwa i dlaczego precyzja ustawienia tego nastawnika
    jest tak ważna.

    Przepraszam za wysłanie postu na złą grupę, już ją anulowałem (widać
    zbyt późno), i wysłałem na pl.misc.samochody.

    Ale jak widać na tej grupie nie tylko można się dowiedzieć o
    elektronice, chodź to o co pytam to w końcu coś na pograniczu mechatroniki.

    Maksymilian Dutka

  • 4. Data: 2010-12-14 17:58:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maksymilian Dutka" <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com>
    napisał w
    >W dniu 2010-12-14 14:52, J.F. pisze:
    > SDI, VAG, nie ma pompo-wtryskiwaczy.
    > Jest jeden wtryskiwacz z pomiarem położenia iglicy - do niego
    > idzie kabel. Reszta wtryskiwaczy nie jest okablowana.

    No to byc moze masz racje - mierzy czas otwarcia przez cisnienie.
    A moze to jednak inny parametr mierzy ten kabelek ?

> [...]
    > zrozumieć o co chodzi z dawkami paliwa i dlaczego precyzja
    > ustawienia tego nastawnika jest tak ważna.

    IMO - w wiekszosci zakresu pracy to ona wcale nie jest wazna.
    Dawniej sterowal dawka pedal gazu plus ewentualnie odsrodkowy
    regulator - co by latwiej bylo stabilna predkosc uzyskac, oraz zeby
    silnik sie nie rozbiegal.

    Bardzo istotna jest w gornym zakresie - bo troche za duzo i czarne
    leci, a przepisy nie pozwalaja. Tylko przy braku innych czujnikow
    to nie bardzo widze jak oni chca tym sterowac.

    Byc moze istotny jest tez dolny zakres - gdy trzeba jalowe obroty
    stabilizowac tak zeby silnik nie zgasl nawet jak jest zimny.

    J.

  • 5. Data: 2010-12-14 19:18:53
    Od: Tomasz Myrta <j...@n...klaster.spamer.net>

    J.F. napisal 2010-12-14 18:58:
    > Użytkownik "Maksymilian Dutka" <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com> napisał w
    >
    > No to byc moze masz racje - mierzy czas otwarcia przez cisnienie.
    > A moze to jednak inny parametr mierzy ten kabelek ?

    Czujnik wzniosu iglicy (cewka) daje informację o momencie otwarcia
    wtryskiwacza. W połączeniu z czujnikiem położenia wału - mamy sprzężenie
    zwrotne weryfikujące, czy zadany kąt wyprzedzenia wtrysku pokrywa się ze
    zmierzonym.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Myrta

  • 6. Data: 2010-12-14 20:13:32
    Od: Maksymilian Dutka <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com>

    W dniu 2010-12-14 18:58, J.F. pisze:
    (...)
    > Byc moze istotny jest tez dolny zakres - gdy trzeba jalowe obroty
    > stabilizowac tak zeby silnik nie zgasl nawet jak jest zimny.

    Od tego jest raczej układ regulacji oparty o obroty silnika, gdyż bez
    dodawania gazu można bez problemu wyjechać pod dosyć dużą górkę.

    Maksymilian Dutka

  • 7. Data: 2010-12-14 21:11:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Dec 2010 21:13:32 +0100, Maksymilian Dutka wrote:
    >W dniu 2010-12-14 18:58, J.F. pisze:
    >(...)
    >
    >Od tego jest raczej układ regulacji oparty o obroty silnika, gdyż bez
    >dodawania gazu można bez problemu wyjechać pod dosyć dużą górkę.

    Ale na zimno cos sie robi w pompie.

    J.

  • 8. Data: 2010-12-14 23:29:44
    Temat: Re: O co chodzi z wielko?ciš dawki paliwa w silniku Diesla?
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 14/12/2010 21:11, J.F. wrote:

    > Ale na zimno cos sie robi w pompie.

    Wieksza dawka. W niektorych samochodach (AFAIR stary Golf II) bylo nawet
    'ssanie' w dizlach.

    --
    Jerry1111

  • 9. Data: 2010-12-15 08:24:59
    Temat: Re: O co chodzi z wielko&#239;&#191;&#189;ci&#197;&#161; dawki paliwa w silniku Diesla?
    Od: "Marcin S." <m...@p...onet.pl>

    > Wieksza dawka. W niektorych samochodach (AFAIR stary Golf II) bylo nawet
    > 'ssanie' w dizlach.

    Nie ssanie - zmiana kąta wtrysku.

    Pozdrawiam
    Marcin S.

  • 10. Data: 2010-12-15 08:29:56
    Temat: Re: O co chodzi z wielko?cią dawki paliwa w silniku Diesla?
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> napisał w
    wiadomości news:ie8ula$rmm$1@news.onet.pl...

    > Wieksza dawka. W niektorych samochodach (AFAIR stary Golf II) bylo nawet
    > 'ssanie' w dizlach.

    dla ścisłości te ssanie to nie większa dawka ale ręczna zmiana wyprzedzenia
    kąta wtrysku :-)
    żeby lepiej załapał
    pompa miała nastawnik ciśnieniowy kąta wtrysku
    w zależności od obrotów zminiało sie cisnienie paliwa które zmieniało kąt
    wtrysku