  • 1. Data: 2010-12-12 22:17:14
    Temat: Szukam cichego wiatraczka zasilanego prądem zmiennym
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    W lampie do akwarium (6x39W świetlówki T5) mam zainstalowane
    2 wentylatory 8x8cm zasilane z sieci prądu zmiennego (akurat
    w USA więc jest to 115V/60Hz ale to nie ma dużego znaczenia).

    Wentylator, wiatraczek to RAD8025B2 marki "made in china" :)
    Tu znalazłem jakiś datasheet z tym oznaczeniem:
    http://akizukidenshi.com/download/RAH8025B2.pdf

    Chcę znaleźć coś dużo cichszego, dopuszczam mniejszą wydajność.

    Wolałbym nie zmieniać zasilania w lampie, więc szukam wiatraka
    także zasilanego z sieci AC...

    W tym samym datasheet znalazłem wiatraczek RAH8025B2 co
    ma według tabelki dla 60Hz głośność 26 dBA, czyli o 3dbA mniej
    niż wentylator aktualnie zainstalowany w mojej lampie akwariowej.

    Czy dobrze pamiętam że 3 dBA oznacza dwukrotnie głośniej/ciszej?
    Jeśli mam 2 wiatraki, i zmniejszę hałas o połowę w każdym to czy
    powinno to dać jeszcze większy efekt niż połowę? Może 3-4x ciszej? :)

    Czy ktoś zna producenta cichych wiatraczków tego typu zasilanych
    z prądu zmiennego? Nie mogę znaleźć w sieci oferty na RAH8025B2.

  • 2. Data: 2010-12-12 22:44:56
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2010-12-12 23:17, Pszemol pisze:

    > Czy ktoś zna producenta cichych wiatraczków tego typu zasilanych
    > z prądu zmiennego? Nie mogę znaleźć w sieci oferty na RAH8025B2.

    Czy możesz wstawić większy wiatrak?
    Będzie znacznie ciszej przy tej samej wydajności.
    Szukaj łożysk ślizgowych.
    Poszukaj w ofercie SUNON, mają dużo modeli i są łatwo dostępne.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 3. Data: 2010-12-12 23:00:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

> [...]
    > http://akizukidenshi.com/download/RAH8025B2.pdf
    >
    > Chcę znaleźć coś dużo cichszego, dopuszczam mniejszą wydajność.

    Ale czy przy mniejszej wydajności wiatraczka coś się w akwarium
    nie będzie zawieszać?

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2010-12-13 01:24:48
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ale czy przy mniejszej wydajności wiatraczka coś się w akwarium
    > nie będzie zawieszać?

    :-) Świetlówki mogą się nieco bardziej grzać...

  • 5. Data: 2010-12-13 02:06:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > :-) Świetlówki mogą się nieco bardziej grzać...

    Uff... to całe szczęście, że tylko tyle. Może trzeba będzie na
    wszelki wypadek częściej odkurzać.

    Dokładnie taki jak na tym obrazku w PDF, który wył i warczał jak
    potępieniec, wymieniłem kiedyś w UPS na wersję 12V. Tam było skąd
    wziąć 12V, ale nawet dodanie zasilacza wewtyczkowego nie powinno
    być kłopotliwe. Coś stoi na przeszkodzie? Niskonapięciowych do
    obudów komputerowych jest cały wybór. Mam nawet taki, co ma ze
    20 cm średnicy. Kręci się dość wolno, za to bezgłośnie. I całkiem
    sprawnie miesza powietrze.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2010-12-13 08:13:02
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

> [...]
    > obudów komputerowych jest cały wybór. Mam nawet taki, co ma ze
    > 20 cm średnicy. Kręci się dość wolno, za to bezgłośnie. I całkiem

    "Bezgłośnie" nie jest jednoznaczne. Ja zamiast 12V dałem 8V i mięsza a NIC
    nie słychać. Pewnie przy 12V jest "bezgłośny".
    S*

  • 7. Data: 2010-12-13 10:46:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Szczepan Bialek napisał:

    > "Bezgłośnie" nie jest jednoznaczne. Ja zamiast 12V dałem 8V
    > i mięsza a NIC nie słychać. Pewnie przy 12V jest "bezgłośny".

    Gdybym miał jakoś definiować bezgłośność wentylatora, to bym
    poszukiwał czegoś w okolicy "nie wywołujący turbulentnego
    przepływu powietrza". Ten dwudziestocentymetrowy sprawia
    wrażenie właśnie takiego. Nawet przy 12 woltach.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2010-12-13 13:42:13
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    Pszemol wrote:
> [...]
    >
    > Wentylator, wiatraczek to RAD8025B2 marki "made in china" :)
    > Tu znalazłem jakiś datasheet z tym oznaczeniem:

    Mysle ze wiatraczki do PC beda idealne, jaki jest najcichszy tego nie powiem,
    kiedys mialem panasonic panaflow i byl super cichy na mniejszym napieciu.

    Maly zasilacz/przetwornica ~110-> =10V znajdziesz np na ebay i juz. Zobacz jak
    duzy jest srodek tego wiatraka w stosunku do powierzchni "roboczej" a w
    wiatraczkach komputerowych lopatki sa znacznie wieksze wiec przy mniejszych
    obrotach beda mialy podobny przeplyw. Na cichce wiatraczki AC 220/110 bym nie
    liczyl, na pewno glownie stosowane w automatyce przemyslowej a tam kto sie
    przejmuje cisza...

  • 9. Data: 2010-12-13 15:25:47
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Papkin" <s...@s...net> wrote in message

> [...]
    > 220/110 bym nie liczyl, na pewno glownie stosowane w automatyce
    > przemyslowej a tam kto sie przejmuje cisza...

    Chciałbym zacząć od wymiany na wolnoobrotowy zasilany z sieci, bo
    obudowa lampy akwariowej jest naupychana i wąska - nie ma za bardzo
    gdzie zmieścić zasilacza AC-DC aby zgrabnie to wyglądało...
    Nie chcę rżnąć obudowy i wyprowadzać nowych kabli do kostki 12V w ścianę.

    Co do mniejszej średnicy bebechów a większych piór wiatraka- chyba na nic
    się to nie zda, bo maskownica za tym wiatrakiem, zewnętrzna cześć obudowy
    lampy, ma otwory pasujące do tego wentylatora więc znów musiałbym rżnąć
    obudowę a tego chcę uniknąć.

    Ten RAH8025B2 ma ciut mniej obrotów na minutę i 3dBA mniejszy hałas.
    Byłby już polepszeniem sytuacji hałasowej, ale nie mogę go kupić...

    Kto jeszcze produkuje takie małe wentylatory zasilane prądem zmiennym?

  • 10. Data: 2010-12-13 15:35:30
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Uff... to całe szczęście, że tylko tyle. Może trzeba będzie na
    > wszelki wypadek częściej odkurzać.

    Tak, tak, pamiętam dyskusję o procesorach.
    Nie wiem czemu się wyśmiewasz - odkurzanie radiatora w pececie
    i trzymanie wiatraka w należytej czystości to PODSTAWA prawidłowej
    operacji komputera. Nowe procesory już nie są tak wrażliwe na ciepło
    jak stare były, już się nie resetują, nie głupieją, nie robią błędów
    mnożenia
    itp. tylko grzecznie wykrywają przegrzanie i świadomie spowalniają sobie
    zegar klokujący operacje procesora aby go ochłodzić, ale i tak warto
    mieć czysty wentylator bo nikt nie lubi peceta pracującego powoli.

> [...]
    > obudów komputerowych jest cały wybór. Mam nawet taki, co ma ze
    > 20 cm średnicy. Kręci się dość wolno, za to bezgłośnie. I całkiem

    Tam nie ma miejsca na 20cm wiatrak. Tak wygląda ta obudowa lampy:
    http://www.current-usa.com/files/Nova_Extreme_Pro_sp
    ecsheet.pdf
    Odstęp między śrubkami mocującymi wentylator to 8cm...
    Cała lampa ma około 10cm wysokości :-) nie licząc nóżek które zdjąłem.
    Muszę mieć wiatrak o rozstawie śrubek 8cm i żadnego 20cm tam nie dam.