  • 31. Data: 2012-02-12 18:54:33
    Temat: Re: Grzałka bloku silnika
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik <v...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:4f36e536$1@news.home.net.pl...

    > Co to p.m.b ?
    > Co do grzejnika, to tak dwoch niemcow podobno ominelo zakaz sprzedazy
    > zarowek 100W. Zapakowali w opakowania z napisem "kule grzewcze",
    > argumentujac wlasnie tym, ze 95% to cieplo, a swiatlo jest niejako
    > "efektem ubocznym" ;)
    >
    > A jesli chodzi o grzalke 75W to na pl.misc.samochody wysmiali mnie jak
    > zasugerowalem wkrecenie w miske olejowa grzalki 300W w celu ulatwienia
    > odpalania samochodu zima...

    Pytanie tylko czy ciepły czyli rzadszy olej w misce w jakiś istotny sposób
    ułatwi uruchomienie samochodu. IMHO nie, może będzie lepiej smarował w
    pierwszych chwilach ale nie sądzę by jakoś istotnie ułatwił. Pięć litrów
    oleju o temperaturze powiedzmy nawet 100 st C też nie rozgrzeje 100 kg
    żelastwa wyziębionego mrozem silnika. Aby ułatwić rozruch należałoby
    utrzymać ciepło całego silnka, ewentualnie głowicy i okolic, więc należałoby
    intensywnie grzać płyn w układzie chłodzenia lub grzać kontaktowo masy
    żelastwa, ale do tego potrzebne są moce liczone w kW, zwłaszcza gdy
    startujemy od zimnego, nieraz liczonego w ujemnych temperaturach silnika