  • 1. Data: 2012-02-10 17:50:23
    Temat: Suwak logarytmiczny okrągły - SAM
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Czy jest możliwe stworzenie (wydrukowanie) okrągłego suwaka logarytmicznego?
    Miałby wykonywać takie działanie:
    A/(B*3140)
    A i B w przedziale od 0-20 co 0,1
    Lub B może być na stałe pomnożone. Wtenczas B 0-62800 co 314
    Suma A i B zawsze jest 20 (napięcia na połączonych szeregowo R i C, opornik
    i kond.) Jeżeli to coś pomoże.
    Aby nie miał monstrualnych rozmiarów. I obliczenie sprowadzało się do
    ustawienia A i B. Bez dodatkowych obliczeń, zapamiętywań itp.
    Lub może są inne sposoby na mechaniczne obliczenie?

    Robert

  • 2. Data: 2012-02-10 18:10:50
    Temat: Re: Suwak logarytmiczny okrągły - SAM
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 10 Feb 2012 18:50:23 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
    > Czy jest możliwe stworzenie (wydrukowanie) okrągłego suwaka logarytmicznego?

    Jak najbardziej, nawet takie byly.

    Wersja zaawansowana:
    http://allegro.pl/okragly-suwak-logarytmiczny-prod-z
    srr-i2111208312.html

    http://www.goldtime.pl/Poradnik-Suwak-logarytmiczny-
    opis-wyjasniajacy(84,,).aspx

    > Miałby wykonywać takie działanie:
    > A/(B*3140)
    > A i B w przedziale od 0-20 co 0,1
    > Lub B może być na stałe pomnożone. Wtenczas B 0-62800 co 314

    Staly skok w logarytmicznej skali to niechetnie, a zero niemozliwe.

    Zwykly suwak, nomogram, o, zobacz
    http://en.wikipedia.org/wiki/Slide_rule#Circular_sli
    de_rules

    Ale co - kalkulatory za drogie ?

    J.

  • 3. Data: 2012-02-10 18:19:17
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "J.F."

    > Ale co - kalkulatory za drogie ?

    To ma być gadżet. :-)

    Robert

  • 4. Data: 2012-02-11 13:00:40
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    To ma być taki gadżet dla znajomego.
    Nie chcę wchodzić w tłumaczenie dlaczego nie policzy on kalkulatorem.
    Mam dwie zmienne. I czy da się stworzyć jakiś papierowy przyrząd gdzie
    ustawi te dwa napięcie i okienko/kreska wskaże obliczoną wartość?

    Robert

  • 5. Data: 2012-02-11 16:41:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 11 Feb 2012 14:00:40 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
> [...]
    > Mam dwie zmienne. I czy da się stworzyć jakiś papierowy przyrząd gdzie
    > ustawi te dwa napięcie i okienko/kreska wskaże obliczoną wartość?

    W ogolnosci to bez problemu - proste dzielenie, wiec zasada ta co w suwaku.
    Moze byc okragle.

    Pozostaja trudnosci wykonawcze - np takie jak to przygotowac do wydruku.

    Najprosciej ... zaprogramowac w postsripcie, bo jesli sie nie myle to
    logarytm ma. :-)

    J.

  • 6. Data: 2012-02-11 17:03:20
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Wiem, że to są dwie skale logarytmiczne.
    Załóżmy kółko fi 200 mm. Mamy obwód około 600 mm.
    To mam na obwodzie pierwszego umieścić od 0 do tych moich 20 co 0,1? W skali
    logarytmicznej.
    A na drugi kole od 0- 0-62800 co 314.
    Nie ogarniam tego. Zmieści się to?

    Robert

  • 7. Data: 2012-02-12 15:10:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 11 Feb 2012 18:03:20 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
> [...]
    > Załóżmy kółko fi 200 mm. Mamy obwód około 600 mm.
    > To mam na obwodzie pierwszego umieścić od 0 do tych moich 20 co 0,1? W skali

    Dla wygody przejde na suwak. Niech ma dwie dwie skale - gorna i dolna.

    Na gornej umieszczasz skale logarytmiczna na rozpietosci kilku rzedow.
    Powiedzmy od 1e-6 (1/mln) do 100.
    na dolnej powiedzmy od 1 do 1e5.

    Znajdujesz na gornej wartosc A, i przesuwasz tak zeby byla pod nia wartosc
    B. kreska 1 na dolnej skali pokazuje wynik na gornej skali.

    Tu masz przyklad, tylko odwrotnie gora-dol
    http://en.wikipedia.org/wiki/Slide_rule#Division

    Nie podales minimalnych wartosci, ale 20/(0.1*3140)=0.0636 a
    0.1/(20*3140) = 1.59e-6.
    Wynik ma 5 rzedow rozpietosci. Normalny suwak mial chyba 3 - rzad liczylo
    sie w pamieci lub obok na kartce.
    Zero nie wchodzi w gre. Jak widac na rysunku - podzialki dla 19.9, 19.8
    pewnie nie bedziesz mial - bedzie 19.0 19.5 20.0 - co i tak jest
    dokladnoscia 1.25% (tzn jak zamiast 19.7 ustawisz 19.5 to blad jest 1.026%)

    Tu ci troche przeszkadza ze A ma inny zakres niz wynik. Mozesz zastosowac
    stale skalowanie i liczyc np A/(B*3.14) - wtedy wystarczy ci rozpietosc 5
    rzedow. na jednej skali.

    J.

  • 8. Data: 2012-02-13 06:30:08
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > ustawienia A i B. Bez dodatkowych obliczeń, zapamiętywań itp.
    > Lub może są inne sposoby na mechaniczne obliczenie?

    Może da się połączyć sprytnie trzy skale przekładnią planetarną?
    Skala środkowa A będzie wtedy srednią arytmetyczną
    skrajnych skal C i (B*3140).
    (lg(C)+lg(B*3140))/2=lg(A^(1/2))

    Ewentualnie najprostsze rozwiązanie:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nomogram

    WM

  • 9. Data: 2012-02-13 11:47:31
    Temat: [OT] Suwak logarytmiczny okrągły - SAM
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    a co to za dobry kawał o suwaku logarytmicznym, jeden wykładowca spytał czy
    znamy dobry kawał o suwaku logarytmicznym, a my nie... no to trudno się nie
    dowiecie...

    może Ktoś zna?

  • 10. Data: 2012-02-13 14:58:05
    Temat: Re: [OT] Suwak logarytmiczny okrągły - SAM
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    identifikator: 20040501 napisał(a):
    > a co to za dobry kawa� o suwaku logarytmicznym, jeden wyk�adowca spyta� czy
    > znamy dobry kawaďż˝ o suwaku logarytmicznym, a my nie... no to trudno siďż˝ nie
    > dowiecie...
    >
    > mo�e Kto� zna?
    Dpowcipu nie znam, ale znam z życia kilka przypadków, że taki mały
    suwaczek w kieszonce marynarki nobilitował poniektórych.
    A tu adres do bardzo ciekawej strony o suwakach logarytmicznych:
    http://www.sawicki.cc/Suwaki fotografie/index.htm

    W.Kr.
    posiadający pięć sztuk różnych suwaków, w tym jeden, Diva Danmark, od
    60 lat, a już wtedy był kilka lat w używalności.