  • 1. Data: 2010-08-27 10:10:12
    Temat: H.264 bezpłatne dla materiałów niekomercyjnych
    Od: l...@l...localdomain

    W nawiązaniu do niedawnej dyskusji o patentach w kodekach:
    Wczoraj MPEG-LA ogłosiło, że na zawsze udostępnia format H.264...
    Opłaty nie będą naliczane pod warunkiem, że publikowane materiały
    będą udostępniane za darmo. Kamerunów ślubnych chcą nadal ścigać.

    Tymczasem ACTA, dzięki któremu takie idiotyzmy mogą uzyskać u nas
    moc prawną, wciąż jest negocjowane za zamkniętymi drzwiami...

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    Wykrakałem?

  • 2. Data: 2010-08-27 10:38:41
    Od: Tomasz Jakubowski <t...@s...cc>

    W dniu 2010-08-27 12:10, l...@l...localdomain pisze:

> [...]
    > Opłaty nie będą naliczane pod warunkiem, że publikowane materiały
    > będą udostępniane za darmo. Kamerunów ślubnych chcą nadal ścigać. (...)

    Dlatego mam nadzieję, że m.in. dzięki Google uda się przepchnąć VP8 jako wolny
    standard.

    --
    pozdrawiam
    Tomasz Jakubowski

  • 3. Data: 2010-08-27 12:36:01
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <4c7795b2$1@news.home.net.pl>,
    Tomasz Jakubowski nabazgrał:

    > Dlatego mam nadzieję, że m.in. dzięki Google uda się przepchnąć VP8 jako
    > wolny standard.

    Problem w tym, że według niezależnych analiz VP8 jest zbyt bliski H.264,
    by ujść za bezpieczny od patentowej jatki.

  • 4. Data: 2010-08-27 16:02:47
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    l...@l...localdomain napisał:
    > W poście <4c7795b2$1@news.home.net.pl>,
    > Tomasz Jakubowski nabazgrał:

    > Problem w tym, że według niezależnych analiz VP8 jest zbyt bliski H.264,
    > by ujść za bezpieczny od patentowej jatki.

    Zależność jest odwrotna. H.264 to dopieszczona wersja VP8. Dlatego
    MPEG-LA się ugięło bo na darmowej licencji najbardziej zależy Google
    (Youtube!), który przypadkiem ;) jest właścicielem VP8...

    m.

  • 5. Data: 2010-08-27 16:26:17
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On 27 Aug 2010 10:10:12 GMT, l...@l...localdomain wrote:
> [...]
    >Opłaty nie będą naliczane pod warunkiem, że publikowane materiały
    >będą udostępniane za darmo. Kamerunów ślubnych chcą nadal ścigać.

    Ale nie bardzo rozumiem - na jakiej zasadzie chca scigac ?

    Zastrzezenia patentowe moga obejmowac urzadzenia [kamery, odtwarzacze]
    i programy konwertujace. Beda scigali posiadaczy tanich kamer ?
    Bo drozsze pewnie zaplacily stosowne licencje.

    J.

  • 6. Data: 2010-08-27 19:19:55
    Od: on <o...@o...no>

    > Ale nie bardzo rozumiem - na jakiej zasadzie chca scigac ?

    Proponuję przeczytać warunki licencji.
    http://www.mpegla.com/main/programs/AVC/Pages/Agreem
    ent.aspx

    > Zastrzezenia patentowe moga obejmowac urzadzenia [kamery, odtwarzacze]
    > i programy konwertujace. Beda scigali posiadaczy tanich kamer ?

    W przypadku H.264 (MPEG-4 cześć 10) sytuacja jest bardziej
    skomplikowana. Płaci nie tylko producent sprzętu kodującego i
    dekodującego, ale w niektórych przypadkach warunki licencyjne narzucają
    opłaty za *używanie*.

  • 7. Data: 2010-08-27 19:29:23
    Od: on <o...@o...no>

    > Dlatego mam nadzieję, że m.in. dzięki Google uda się przepchnąć VP8 jako
    > wolny standard.

    Przykład MHP pokazuje, że po przekroczeniu pewnej skali potencjalnych
    przychodów znika wolność standardów i działalność pro publico bono.

    Dotychczas zdarzyło się to tylko raz, ale pozostaje ryzyko, że gdy
    rozwiązanie stanie się używane w komercyjnych systemach na dużą skalę
    ktoś "przypomni sobie", że jest twórcą lub właścicielem jakiegoś ważnego
    elementu, który wykorzystano w tym rozwiaznaiu/produkcie. Wtedy
    wyspecjalizowane firmy prawnicze pomogą mu stworzyć 'essential patent
    pool' i podstawa do opłat gotowa.

  • 8. Data: 2010-08-28 17:07:08
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <s...@b...nos>,
    Mikolaj Machowski nabazgrał:

    > Zależność jest odwrotna. H.264 to dopieszczona wersja VP8. Dlatego
    > MPEG-LA się ugięło bo na darmowej licencji najbardziej zależy Google
    > (Youtube!), który przypadkiem ;) jest właścicielem VP8...

    Niezależnie od tego w którą stronę szła ewolucja, fakty są smutne.
    MPEG-LA ma hurtowe ilości patentów, Google nie. /Ponoć/ te patenty są
    już na tyle rozdmuchane, że nie da się w ogóle stworzyć kodeka wideo,
    który by któregoś nie naruszał.

  • 9. Data: 2010-08-28 21:38:33
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    l...@l...localdomain napisał:
    > W poście <s...@b...nos>,
    > Mikolaj Machowski nabazgrał:

    > Niezależnie od tego w którą stronę szła ewolucja, fakty są smutne.
    > MPEG-LA ma hurtowe ilości patentów, Google nie.

    Kluczowe patenty MPEG-LA zależą od patentów Google'a na VP8. Tylko
    i wyłącznie dlatego konsorcjum zgodziło się na darmowe wykorzystywanie
    H.264 w zastosowaniach niekomercyjnych. Google po prostu przystawiło im
    nóż do gardła.

    > /Ponoć/ te patenty są
    > już na tyle rozdmuchane, że nie da się w ogóle stworzyć kodeka wideo,
    > który by któregoś nie naruszał.

    To już dotyczy praktycznie każdego kawałka software'u.

    m.

  • 10. Data: 2010-08-30 20:26:42
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    l...@l...localdomain pisze:

> [...]
    > MPEG-LA ma hurtowe ilości patentów, Google nie. /Ponoć/ te patenty są
    > już na tyle rozdmuchane, że nie da się w ogóle stworzyć kodeka wideo,

    A co z tym patentem na oddychanie? Przeszedł? ;-/